Fitness Seller

paar termen die ik niet helemaal begrijp

D.

Huge Freak
Waardering
2
Hallo!

Af en toe kom ik een paar termen tegen die ik niet helemaal begrijp. Sommige heb ik opgezocht en gevonden, andere blijven nog ff vaag. Geloof wel dat het essentieel is om ze te kennen :)
1 dropset
2 superset
3 split

En er zijn er nog meer maar die ben ik alweer vergeten... ha het geheugen van een deurklink.

Maar alvast bedankt als jullie me het ff willen uitleggen.

D..

volgens mij:

dropset: bv
10* 80kilo
8*90 kilo
6*100 kilo
en dan droppen naar 70 kilo voor 12 reps.

superset: 2 spierengroepen achterelkaar trainen.
bv bi+tri. Met minamale of geen rust.

split: -benen uit elkaar op de grond :D
- split programma. Je splitst het programma uit elkaar. bv dag1 bovenlichaam, dag2 onderlichaam.
Dus tegenovergestelde van fullbody programma.

Dropset is een vervolg van de set dmv een vermindering van het gewicht aan het eind van het geoogd aantal reps

vb
6*100 => 4*85 => 2* 70
Dit zonder rust word een dropset genoemd. Ik geef hier 2 drop weer, maar het kan er ook 1 of 3 of .. zijn, zolang de totaaltijd maar niet te lang word
Maak ook geen te grote drops. Het is er juist voor bedoeld dat je meer reps met maximaal gewicht doet. Als je nu een te grote drop maakt dan kan je te veel reps doen voor je weer aan je max zit. Meestal word 10% aangeraden, maar ik denk dat je een beetje moet experimenteren.

Superset is 1set van een bepaalde oefening zonder rust gevolgd door 1 set van een andere oefening

Split is een onder verdeling van je schema. De standaard is eigenlijk een FB (full body) schema, waarbij je heel je lichaam in 1 keer traint.
Split is een verdeling hiervan over meerdere dagen

Terug
Naar boven