XXL Nutrition

Nieuws Paars Plus toch weer een optie

  • Topic starter EricR
  • Startdatum
  • Reacties 27
  • Weergaven 2K
  • Volgers 5

Bezoekers in dit topic

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
Lid geworden
15 nov 2002
Berichten
50.073
Waardering
2.589
Lengte
1m79
Massa
89kg
Vetpercentage
15%
DEN HAAG - Een Paars-plus kabinet van VVD, PvdA, GroenLinks en D66 komt dichterbij. Voor het eerst in het bijna drie weken durende formatieproces liet VVD-leider Mark Rutte woensdag allerlei reserves achterwege.

Informateur Herman Tjeenk Willink ontving woensdag achtereenvolgens de fractieleiders van VVD, PvdA, D66, GroenLinks en CDA. Alle partijen suggereerden dat er beweging in de formatie zit in de richting van een Paars-plus-regering.

Vooral de houding van VVD-leider Rutte, die de verkiezingen won en dus het initiatief heeft in de formatie, viel op. Anderhalve week geleden brak hij eerste verkennende besprekingen over Paars-plus af met de woorden dat hij ‘geen perspectief’ zag. De VVD-leider benadrukte de grote afstand tussen de partijen en wees op de complicatie dat hij dan premier van een coalitie met drie linkse partijen zou zijn.
Randvoorwaarden

Na afloop van zijn bezoek aan de informateur benoemde Rutte woensdag alleen nog de ‘randvoorwaarden die de VVD aan zo’n combinatie verbindt’ als obstakel voor Paars-plus. De andere parTeiders kennen die, stelde Rutte. Als ze ermee akkoord gaan daar open over te praten, dan kan dat.
Maar ondervangt dat ook het probleem dat Rutte en zijn VVD in een coalitie met drie linkse partijen zouden belanden? Waar hij een week geleden nog moeilijk keek, antwoordde hij nu met een stellig en opgeruimd: ‘ja’.

Dat kan worden opgevat als een open invitatie. Zowel PvdA-leider Job Cohen, D66-voorman Alexander Pechtold als Femke Halsema van GroenLinks hebben meermalen gezegd dat ze ‘geen taboes’ kennen. ‘Ik ben niet van de schriftlezingen’, analyseerde Pechtold. ‘Maar hier zie ik toch verschillen met vorige week.’

Rutte repte woensdag niet meer over zijn vaak beleden voorkeur voor een middenkabinet met het CDA. Hij zei slechts dat er ‘verschillende voorkeursvarianten’ waren, waarvan Paars-plus er één is. ‘Er moet er toch eens één uitgeboord worden’, stelde Rutte. Ook op andere manieren benadrukte hij dat er haast geboden is.

Ook de andere leiders benadrukten dat. ‘Er wordt flink op de fractievoorzitters gedrukt’, aldus D66-leider Pechtold. ‘Ik zie het positief in.’ GroenLinks-voorvrouwe Femke Halsema: ‘Ik begin te lijden aan enig formatieongeduld.’ Ze voorspelde dat de informatieronde van Tjeenk Willink ‘nog enkele dagen’ zou duren.
Ergernis

Al die in het openbaar beleden ergernis over het formatietempo lijkt vooral bedoeld om de volgende stap voor te bereiden. Pechtold zei de kans aanwezig te achten dat de partijen al deze week om tafel gaan om serieus te onderhandelen over de vierpartijencombinatie.

In weerwil van alle geweeklaag zou dat snel zijn. Nog maar drie weken terug immers konden de meeste kiezers – en vooral de VVD-achterban – zich bij deze combinatie nauwelijks iets voorstellen. Nu wordt zo’n verkenning geloofwaardig gepresenteerd als een noodzaak.

De grote rechts-linkstegenstelling, nog maar drie weken geleden inzet van de verkiezingsrace, is ondertussen bijna ongemerkt al tweemaal geslecht. De grote vijand, de PvdA, is de onvermijdelijke coalitiepartner geworden zonder dat dat nog veel opzien baart.

De belangrijkste doorbraak komt op conto van de premier in spe zelf. Hij zette PVV-leider Wilders dinsdag buiten de formatie en wist tegelijk het beeld neer te zetten dat Wilders dat eigenlijk zelf deed. De PVV-leider had in dat debat de betere argumenten. Maar door Wilders zeven maal ‘nee’ te laten zeggen tegen de uitnodiging met alleen de VVD om de tafel te gaan, bepaalde Rutte het beeld: Wilders wil niet, ik moet verder

http://www.volkskrant.nl/binnenland...iet_plotseling_toch_perspectief_in_Paars-plus

Alleen zullen ze er nog wel uit moeten komen natuurlijk bij een formatieronde. Maar op dit moment lijkt de Paars plusoptie het meest waarschijnlijk. Over rechts is afgeschoten en het middenkabinet lijkt voorlopig ook uit zicht. Aan tafel dus voor Paars plus.
 
Dit lag in de lijn van verwachtingen.
 
Laatst bewerkt:
Jammer om te zien dat de echte Nederlander buitenspel wordt gezet door Rutte!!!!
 
Ome Wilders wil toch echt zelf niet praten.
 
Jammer dat Geert zijn bek niet opentrekt.
Als er 1,5miljoen mensen op de PVV hebben gestemd, moet hij er voor knokken en dat is precies wat hij niet doet.
Sommige personen zitten liever in de oppositie dan in de coalitie, waaronder dus Geert.
Jammer ik had hem graag in de coalitie willen zien, konden we hem eindelijk aan het werk zien.
Nu is het weer langs de zijlijn bekritiseren.
 
Ja, wat triest van Wilders zeg.
 
Jammer dat Geert zijn bek niet opentrekt.
Als er 1,5miljoen mensen op de PVV hebben gestemd, moet hij er voor knokken en dat is precies wat hij niet doet.
Sommige personen zitten liever in de oppositie dan in de coalitie, waaronder dus Geert.
Jammer ik had hem graag in de coalitie willen zien, konden we hem eindelijk aan het werk zien.
Nu is het weer langs de zijlijn bekritiseren.

haha, mooi dit. Precies hetzelfde als wat er 4 jaar geleden over de SP werd gezegd.
Ik kan me voorstellen dat het niet zo simpel ligt.
 
Een (sociaal-economisch) rechtse winnende partij die samen moet met een (sociaal-economisch) bijna uiterst linkse meerderheid binnen coalitie. Dan kunnen er twee dingen gebeuren:

- het beleid wordt overwegend links tot links-liberaal, VVD verliest aan steun achterban & kiezers
- er komen problemen binnen de coalitie en de regering valt snel

Ik vind het een waardeloos plan. Het is net als een bedrijf proberen runnen met 2 managers die net het omgekeerde denken. Maar goed, dat is het gevolg van polarisatie en in België gebeurd een gelijkaardig iets.
 
Het feit dat het al zo lang heeft geduurd zegt al genoeg over wat er gaat gebeuren.
 
Je moet partijen bij elkaar zetten die willen hervormen, met de PVV er bij is dat maar de vraag. Verder is economisch uiterst links wel erg gechargeerd, alleen GL kan je duiden als echt links maar ook niet op economisch gebied. PvdA is toch een schoothondje van de coalitie in veel gevallen en voert net zo goed een neo-liberaal beleid uit als het moet, ook al zullen ze natuurlijk wel hun stokpaardjes van stal willen halen. D66 is centrumrechts of links al naar gelang het gevoerde beleid, in ieder geval niet direct links te noemen. Ook D66 staat een redelijk liberaal beleid voor.

Moet het nog maar zien of ze een kabinet kunnen vormen maar zie liever hervormende partijen dan partijen die alles bij het oude willen laten. Op dit moment dan. Je kan nu niet blijven stilstaan, er moet drastisch worden ingegrepen om de boel weer op orde te krijgen in Nederland.
 
Paars plus is ook weer van de baan hoor ik net op het nieuws.
 
Het is allemaal schijnboksen. Nu eventjes CDA/VVD/PvdA aftasten, wat naar alle waarschijnlijk niets gaat worden omdat de PvdA dan teveel concessies moet doen en als bijkomende factor dat het CDA stiekem liever oppositie voert. Daarna weer even terug naar de rechtse optie dat uiteindelijk ook niets gaat worden omdat het CDA niet met Wilders in zee wil en liever oppositie voert maar ook omdat de economisch-sociale standpunten van PVV en de VVD mijlenver van elkaar verwijderd liggen. Aangezien niemand behalve de PVV zit te wachten op herverkiezingen zullen we over een klein maandje nieuwe Paars Plus besprekingen zien die na enige moeite wel voor tot een akkoord zullen komen. Naast de door mij genoemde zaken is het op deze manier tot een Paarse kabinet komen ook een stuk beter uitlegbaar naar de kiezer, de rechtse kiezer dan voornamelijk. Althans, dat is de insteek.
 
Laatst bewerkt:
Onderhandelingen van 4 maanden voor een kabinet dat wss na een half jaar zal vallen.
 
Onderhandelingen van 4 maanden voor een kabinet dat wss na een half jaar zal vallen.



Hoezo vallen, zolang je niets open laat en alles van te voren dichttimmert met harde afspraken zie ik dat niet zo snel gebeuren. Dat gebeurd juist als je door middel van een flitsformatie wat in elkaar flanst en denkt van we zien het wel straks als we bezig zijn met regeren.
 
Dit interesseert me geen ****. Als mijn leven verrot verloopt, maak ik mezelf dood:)
 
Paars plus van de baan, weer met z'n allen naar de stembus om dezelfde reeks nog een keer te herhalen.
 
Paars plus van de baan, weer met z'n allen naar de stembus om dezelfde reeks nog een keer te herhalen.

En nu hopen dat Wilders de meeste stemmen krijgt, dan gebeurt er tenminste wat.
 
Back
Naar boven