XXL Nutrition

Pandemie van de bewegingsarmoede, 5,3 miljoen slachtoffers per jaar.

Bezoekers in dit topic

Keep on pumping guys and girls, houd je endotheelcellen in vorm als weerbaarheids-barierre tegen virussen!

Post deze net in TK-topic omdat er ook een duidelijke oproep tot beleid en politieke actie is.

Het gaat natuurlijk om beide: individuele actie en verantwoordelijkheid, maar ook een omgeving en maatschappij die dit voor iedereen mogelijk maakt.
 
Elders las ik dat:
1. Hoger opgeleiden 6 jaar langer leven en 15 jaar langer leven in goede gezondheid tov lager opgeleiden;
2. Ook leeft een gemiddelde man 45 jaar zonder chronische ziektes, in de jaren '80 was dit 55 jaar!
3. De helft van de Nederlanders is te dik.
 
Keep on pumping guys and girls, houd je endotheelcellen in vorm als weerbaarheids-barierre tegen virussen!
En je mitochondriën!

Low cardiorespiratory and mitochondrial fitness as risk factors in viral infections: implications for COVID-19
https://bjsm.bmj.com/content/55/8/413

The central role of mitochondrial fitness on antiviral defenses: An advocacy for physical activity during the COVID-19 pandemic
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213231721001245?via=ihub

Mitochondria: In the Cross Fire of SARS-CoV-2 and Immunity
https://www.cell.com/iscience/fullt...m/retrieve/pii/S2589004220308233?showall=true

Mitochondria in the Regulation of Innate and Adaptive Immunity
https://www.cell.com/immunity/fulltext/S1074-7613(15)00077-1
 
Elders las ik dat:
1. Hoger opgeleiden 6 jaar langer leven en 15 jaar langer leven in goede gezondheid tov lager opgeleiden;
2. Ook leeft een gemiddelde man 45 jaar zonder chronische ziektes, in de jaren '80 was dit 55 jaar!
3. De helft van de Nederlanders is te dik.
Gelukkig die laatste 15 jaar van mijn leven zonder dat domme geouwehoer :dunno:
 
Keep on pumping guys and girls, houd je endotheelcellen in vorm als weerbaarheids-barierre tegen virussen!
Maar wat zou de binnenkant van de bloedvaten dan beter in conditie houden? Cardio of krachttraining?
 
Trouwens, van of met bewegingsarmoede? :trollface:

Maar wat zou de binnenkant van de bloedvaten dan beter in conditie houden? Cardio of krachttraining?
Cardio, staat dan ook niet voor niets voor cardiovasculaire training. Krachttraining komt een heel eind, zeker met veel reps, maar is alleen niet voldoende voor optimale gezondheid. Daarvoor zou je toch altijd nog meerdere dagen willen wandelen en misschien voor het laatste restje optimalisatie zelfs een intensieve cardio sessie doen.
 
Trouwens, van of met bewegingsarmoede?
:roflol:
Deze was heel fijntjes, dankjewel!
Cardio, staat dan ook niet voor niets voor cardiovasculaire training. Krachttraining komt een heel eind, zeker met veel reps, maar is alleen niet voldoende voor optimale gezondheid. Daarvoor zou je toch altijd nog meerdere dagen willen wandelen en misschien voor het laatste restje optimalisatie zelfs een intensieve cardio sessie doen.
Wat die man bij Rogan zei, veel LISS en af en toe wat HIIT, volgens mij was hjj een voorstander van blokjes van 4 minuten?
 
Wat die man bij Rogan zei, veel LISS en af en toe wat HIIT, volgens mij was hjj een voorstander van blokjes van 4 minuten?
Zou kunnen, LISS voor het meeste van het te behalen voordeel uit activiteit (waarvan een groot deel ook in krachttraining te vinden is) en dat stukje HIIT voor zijn vo2max standaard. Dat zijn uiteindelijk natuurlijk gewoon gradaties van cardio- en mytochondrial health. Vond dat hij krachttraining wel wat onderwaardeerde maar dat leek niet zo zijn niche, dat hij meer de functional fitness crowd in de leeftijdscategorie die wèl om hun gezondheid geven aansprak.

Mijn toelichting was gebaseerd op het oordeel van Dr Mike Israetel en Dr James Hoffmann, vanuit de wat serieuzere krachttraining/bodybuilding oriëntatie.

Sluiten wel goed bij elkaar aan though, het hangt er vooral van af wat je het meeste wilt doen.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, van of met bewegingsarmoede? :trollface:


Cardio, staat dan ook niet voor niets voor cardiovasculaire training. Krachttraining komt een heel eind, zeker met veel reps, maar is alleen niet voldoende voor optimale gezondheid. Daarvoor zou je toch altijd nog meerdere dagen willen wandelen en misschien voor het laatste restje optimalisatie zelfs een intensieve cardio sessie doen.

door?
 
Wat die man bij Rogan zei, veel LISS en af en toe wat HIIT, volgens mij was hjj een voorstander van blokjes van 4 minuten?
Was de podcast met Peter Attia.
Volgens mij deze:
 
Geeft Erik Scherder ergens ook richtlijnen aan?
 
Geeft Erik Scherder ergens ook richtlijnen aan?
Ja. Download het position paper op deze pagina.

TLDR:
1. De beweegnorm halen (minimaal 150 minuten per week matig intensief bewegen voor volwassenen)
2. Lang stilzitten vermijden (dit elk half uur onderbreken door 3 minuten beweging)
 
Laatst bewerkt:
Maar wat zou de binnenkant van de bloedvaten dan beter in conditie houden? Cardio of krachttraining?

Interessante vraag.

Volgens mij is krachttraining wat effectiever als gevolg van het -sterk optredende- bijverschijnsel 'vasculair occlusion'. (de pomp)
Maar dat is een inzicht van ruim 35 jaar geleden en daarna heb ik dit niet meer gevolgd.

Mijn boerenverstand zou zeggen "een combinatie van beide".
 
20220222_203140.jpg
 
Interessante vraag.

Volgens mij is krachttraining wat effectiever als gevolg van het -sterk optredende- bijverschijnsel 'vasculair occlusion'. (de pomp)
Maar dat is een inzicht van ruim 35 jaar geleden en daarna heb ik dit niet meer gevolgd.

Mijn boerenverstand zou zeggen "een combinatie van beide".
Ik heb voornamelijk krachttraining gedaan, nu na vele jaren doe ik meer cardio (gesplitst van de krachttraining)

Ik had altijd slaapproblemen deze zijn grotendeels opgelost. Sinds ik cardio doe. Ik trainde altijd vrij hard qua krachttraining. Vaak dicht bij failure dus geen makkelijke trainingen. Toch heeft dit niet hetzelfde effect als cardio.

Nu ik meer cardio doe werkt dit door in de mogelijkheid tot het verkorten van rust tussen de sets van deadlift en squat. Voorheen had ik veel meer rust nodig omdat ik stond te hijgen als een gek na een setje 150kg deadlift. Nu kan ik tot 170kg deadlift setje doen zonder al te veel te hijgen. Mijn hartslag gaat veel sneller terug naar normaal, zelfde geld voor de squat.

Ik denk dat er voor veel mensen die krachttraining doen nog wel wat voordeel te halen is door ook cardio te doen. Zolang je niet overdrijft en het splits of na de krachttraining doet hoeft het je gains niet in de weg te staan. Nu maak ik me niet meer druk over gains maar er zijn mensen die dat heel belangrijk vinden. Dus ik begrijp dat die wat huiverig zijn.
 
Ik had altijd slaapproblemen deze zijn grotendeels opgelost. Sinds ik cardio doe. Ik trainde altijd vrij hard qua krachttraining. Vaak dicht bij failure dus geen makkelijke trainingen. Toch heeft dit niet hetzelfde effect als cardio.

Belangrijk is dat je hier de nuance begrijpt.
Het ging hier namelijk specifiek over de vraag: "Maar wat zou de binnenkant van de bloedvaten dan beter in conditie houden? Cardio of krachttraining?"

M.a.w. in hoeverre krachttraining de endotheelcellen in de bloedvaten "in vorm" houdt, als weerstands-barrierre tegen ziekteverwekkers.
Waarschijnlijk is het effect van krachttraining hetzelfde of misschien zelfs wel beter dan reguliere cardio.

Nu ik meer cardio doe werkt dit door in de mogelijkheid tot het verkorten van rust tussen de sets van deadlift en squat. Voorheen had ik veel meer rust nodig omdat ik stond te hijgen als een gek na een setje 150kg deadlift. Nu kan ik tot 170kg deadlift setje doen zonder al te veel te hijgen. Mijn hartslag gaat veel sneller terug naar normaal, zelfde geld voor de squat.

Maar wat jij hier schetst is o.a. een verbetering conditie/VO2-max.
Daarover ging de vraag niet en dat was dus ook niet het discussiepunt..
Dat cardio een beter/groter effect heeft op je gaswisselingsprocessen dan krachttraining, is inderdaad een feit.


Ik denk dat er voor veel mensen die krachttraining doen nog wel wat voordeel te halen is door ook cardio te doen. Zolang je niet overdrijft en het splits of na de krachttraining doet hoeft het je gains niet in de weg te staan.

Absoluut mee eens, mits correct gedoseerd is cardio een uitstekende aanvulling.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voornamelijk krachttraining gedaan, nu na vele jaren doe ik meer cardio (gesplitst van de krachttraining)

Ik had altijd slaapproblemen deze zijn grotendeels opgelost. Sinds ik cardio doe. Ik trainde altijd vrij hard qua krachttraining. Vaak dicht bij failure dus geen makkelijke trainingen. Toch heeft dit niet hetzelfde effect als cardio.

Nu ik meer cardio doe werkt dit door in de mogelijkheid tot het verkorten van rust tussen de sets van deadlift en squat. Voorheen had ik veel meer rust nodig omdat ik stond te hijgen als een gek na een setje 150kg deadlift. Nu kan ik tot 170kg deadlift setje doen zonder al te veel te hijgen. Mijn hartslag gaat veel sneller terug naar normaal, zelfde geld voor de squat.

Ik denk dat er voor veel mensen die krachttraining doen nog wel wat voordeel te halen is door ook cardio te doen. Zolang je niet overdrijft en het splits of na de krachttraining doet hoeft het je gains niet in de weg te staan. Nu maak ik me niet meer druk over gains maar er zijn mensen die dat heel belangrijk vinden. Dus ik begrijp dat die wat huiverig zijn.
 
Back
Naar boven