AndroidHealthClinic

Partial range of motion

Bezoekers in dit topic

Casoms

Novice
Lid geworden
27 mei 2019
Berichten
8
Waardering
2
Lengte
1m95
Massa
93kg
Ik ben een tijdje geleden gestopt met gewoon fitnessen en begonnen met powerliften aangezien ik naar mijn mening zwak ben voor mijn gewicht. Een probleem dat ik ervaar als ik de powerlifts teveel doe, is dat ik pijn voel in mijn rechterschouder als ik bench, pijn in mijn knieën heb als ik squat en pijn in de onderrug als ik deadlift. Wat ik onlangs wel ontdekt heb is dat ik zoveel gedeeltelijke herhalingen kan doen als ik wil aan een hoog volume en een hoge frequentie. Ik heb het hier dan over een acceptabele ROM, niet bijvoorbeeld eens de knieën buigen en terug strekken met alle schijven die beschikbaar zijn, het is eerder een box squat een paar centimeter boven parallel. Hebben jullie meer ervaring met gedeeltelijke herhalingen en zien jullie een hoge correlatie tussen bijvoorbeeld een 5RM board press en een 1RM bench press? Kan je een gebrek aan ROM compenseren door meer volume, frequentie en meer herhalingen aan een bepaald gewicht te doen? Ik heb onlangs bijvoorbeeld eindelijk een 100kg bench press FROM behaald door veel sets te doen (5 herhalingen) met 100kg PROM. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
 
Ik ben een tijdje geleden gestopt met gewoon fitnessen en begonnen met powerliften aangezien ik naar mijn mening zwak ben voor mijn gewicht. Een probleem dat ik ervaar als ik de powerlifts teveel doe, is dat ik pijn voel in mijn rechterschouder als ik bench, pijn in mijn knieën heb als ik squat en pijn in de onderrug als ik deadlift. Wat ik onlangs wel ontdekt heb is dat ik zoveel gedeeltelijke herhalingen kan doen als ik wil aan een hoog volume en een hoge frequentie. Ik heb het hier dan over een acceptabele ROM, niet bijvoorbeeld eens de knieën buigen en terug strekken met alle schijven die beschikbaar zijn, het is eerder een box squat een paar centimeter boven parallel. Hebben jullie meer ervaring met gedeeltelijke herhalingen en zien jullie een hoge correlatie tussen bijvoorbeeld een 5RM board press en een 1RM bench press? Kan je een gebrek aan ROM compenseren door meer volume, frequentie en meer herhalingen aan een bepaald gewicht te doen? Ik heb onlangs bijvoorbeeld eindelijk een 100kg bench press FROM behaald door veel sets te doen (5 herhalingen) met 100kg PROM. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Die correlatie heb ik zeker gevonden. Bijvoorbeeld bij de Bench heb ik pinpresses vanaf de borst, maar zonder de lock out getraind. Op die manier kwam ik tot een hogere PR dan voorheen. Dat kwam omdat het sticking point bij mij zat in de liftoff na de pause (zoals bij de meeste).
Board presses zijn en handige tool inderdaad, al gebruik ik die zelf zelden tot nooit.

Met squats en deadlift doe ik eigenlijk nooit bewust partials. Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat een boxsquat leidt tot een hogere 1RM Parallel squat, omdat de beweging er zo anders uitziet, maar ik kan er naast zitten.
 
Een probleem dat ik ervaar als ik de powerlifts teveel doe, is dat ik pijn voel in mijn rechterschouder als ik bench, pijn in mijn knieën heb als ik squat en pijn in de onderrug als ik deadlift.
Wat noem je teveel...
Misschien een x een vormcheck laten doen.
 
Vormcheck idd, hoelang ben je al bezig met powerliften? misschien een deload overwegen?
 
Die correlatie heb ik zeker gevonden. Bijvoorbeeld bij de Bench heb ik pinpresses vanaf de borst, maar zonder de lock out getraind. Op die manier kwam ik tot een hogere PR dan voorheen. Dat kwam omdat het sticking point bij mij zat in de liftoff na de pause (zoals bij de meeste).
Board presses zijn en handige tool inderdaad, al gebruik ik die zelf zelden tot nooit.

Met squats en deadlift doe ik eigenlijk nooit bewust partials. Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat een boxsquat leidt tot een hogere 1RM Parallel squat, omdat de beweging er zo anders uitziet, maar ik kan er naast zitten.

Excuseer, ik bedoelde dat ik mijn squat doe zoals normaal maar naar een box om mijn diepte te standaardiseren en om minder diep te gaan. Het bewegingspatroon is dus hetzelfde maar met een minder grote ROM.
Pin presses zonder lockout is zoals Jeremy Hoornstra het ook doet in off season. Ik herinner mij een interview waarin hij vermeld had dat hij lockout zo weinig mogelijk deed omdat hij voelde dat de stress op zijn ellebogen te groot was bij het gebruik van zwaardere gewichten
 
Vormcheck idd, hoelang ben je al bezig met powerliften? misschien een deload overwegen?

Ik train een paar jaar maar met een ernstige vorm van programma ADD, ik heb nog maar 2 weken echt het doel om sterker te worden en dus zit ik op dit forum om wat dingen te leren.
Een gebrek aan goede techniek is inderdaad een plausibele verklaring waarom mij de FROM versies niet lukken.
In verband met de deload: ik voel mij lichamelijk super. Stel je voor om om de zoveel tijd een geplande deload te nemen ongeacht hoe mijn lichaam aanvoelt of om dit te baseren op het gevoel?
 
Vorm check is nooit verkeerd idd, kan zijn dat je bij de squat verder doorzakt dan daadwerkelijk nodig is bij een competition squat. Ik doe persoonlijk op gevoel een deload maar ik train momenteel voornamelijk calishtenics dus dan is de load op je lichaam wat minder zwaar dan bij heavy lifts lijkt me.
 
Wat noem je teveel...
Misschien een x een vormcheck laten doen.

Ik bedoelde met "teveel" eerder een te hoog volume. 1 set van 1 herhaling met 100kg na opwarming lukt, maar ik kan het nodige volume niet doen om sterker te worden zonder dat mijn rechterschouder pijn doet.
Een gebrek aan goede techniek is inderdaad een plausibele verklaring waarom mij de FROM versies niet lukken.
 
Vorm check is nooit verkeerd idd, kan zijn dat je bij de squat verder doorzakt dan daadwerkelijk nodig is bij een competition squat. Ik doe persoonlijk op gevoel een deload maar ik train momenteel voornamelijk calishtenics dus dan is de load op je lichaam wat minder zwaar dan bij heavy lifts lijkt me.

Ik denk dat de impact op je lichaam ook groot kan zijn door het gebruiken van calisthenics door net een extra grote ROM te gebruiken. De impact van deficit push ups met je handen op blokken en een enorme stretch op je borstspieren zal ook niet min zijn. Kan je effectief bodybuilden met calisthenics?
 
Ik denk dat de impact op je lichaam ook groot kan zijn door het gebruiken van calisthenics door net een extra grote ROM te gebruiken. De impact van deficit push ups met je handen op blokken en een enorme stretch op je borstspieren zal ook niet min zijn. Kan je effectief bodybuilden met calisthenics?

Ligt eraan wat je doel is. Voor mijn mening van een mooi lichaam waar ik naar opzoek ben wel, kijk bijv eens naar Austin Dunham. Als je de volgende Ronnie Coleman wilt worden dan zul je het daarmee niet redden.
 
Misschien eens Stronglifts 5x5 proberen. Hier kan je aardig sterk mee worden en tegelijkertijd ook zeker in spiermassa toenemen.

En film jezelf eens als je traint... Dan kun je daarna (evt. met hulp van andere forumleden) je techniek analyseren.
 
Ik ben een tijdje geleden gestopt met gewoon fitnessen en begonnen met powerliften aangezien ik naar mijn mening zwak ben voor mijn gewicht. Een probleem dat ik ervaar als ik de powerlifts teveel doe, is dat ik pijn voel in mijn rechterschouder als ik bench, pijn in mijn knieën heb als ik squat en pijn in de onderrug als ik deadlift.
Welk programma heb je gevolgd? Als ik het goed inschat geen en ben je zelf gaan rommelen met een scheve verhouding in volume en intensiteit. Dat leidt uiteindelijk wel tot blessures.

Wat ik onlangs wel ontdekt heb is dat ik zoveel gedeeltelijke herhalingen kan doen als ik wil aan een hoog volume en een hoge frequentie. Ik heb het hier dan over een acceptabele ROM, niet bijvoorbeeld eens de knieën buigen en terug strekken met alle schijven die beschikbaar zijn, het is eerder een box squat een paar centimeter boven parallel. Hebben jullie meer ervaring met gedeeltelijke herhalingen en zien jullie een hoge correlatie tussen bijvoorbeeld een 5RM board press en een 1RM bench press? Kan je een gebrek aan ROM compenseren door meer volume, frequentie en meer herhalingen aan een bepaald gewicht te doen? Ik heb onlangs bijvoorbeeld eindelijk een 100kg bench press FROM behaald door veel sets te doen (5 herhalingen) met 100kg PROM. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Tot op zekere hoogte is dat mogelijk, maar uiteindelijk werkt dat niet meer. Het is ook niet verstandig om vrijwel alleen een beperkte ROM van een lift te trainen. Zodra je de volledige ROM gebruikt zijn er verschillende minder goed getrainde punten in je lift, waardoor de kans op blessures groter wordt.
 
Back
Naar boven