XXL Nutrition

partiele ruptuur voorste kruisband

Bezoekers in dit topic

jlver

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
6 okt 2008
Berichten
9
Waardering
0
hey!
maandje geleden heb ik mijn knie verdraaid waarbij er wat meniscusschade was en dus een 'partiele ruptuur voorste kruisband'.

Inmiddels een kijkoperatie gehad waarbij een stuk van de meniscus verwijderd is.
Alleen nu ik zelf ga internetdokteren raden veel doktoren een kruisbandreconstructie aan om artrose en andere dingen te voorkomen.

iemand ervaringen hiermee?
 
Zolang je geen klachten gaat krijgen na die kijkoperatie en weer alles kan, zie ik geen reden om een dergelijke operatie te ondergaan.
 
Ik heb een partiele ruptuur voorste kruisband, maar het is zo goed als een volledige. Misschien is het er zelfs 1, het valt niet te zien op MRI. Volgende maand loop ik er trouwens al 4j mee rond :)

Het verschil tussen stabiliteit (dmv de typische dokter-tests, je kent ze wel) is zeer groot bij de 2 knieen, maar apart bekeken is mijn rechter knie (diegene met ACL-ruptuur) niet heel instabiel, aldus de dokters. Maar ik denk dat ze dit zeggen omdat ze voornamelijk oudere patienten krijgen (ipv sporters) en dus een verdraaid beeld krijgen van wat stabiel/instabiel is.
Iemand met minder quad / hams heeft denkik een minder stabiele knie zowiezo.

Anyway had in het begin veel last van een pijnlijke knie, maar dit is geleidelijk aan verminderd na 2j trainen. Kan uiteraard ook los hiervan staan, maar ik denk dat het wel door het squatten/deadliften komt.

Toen ik in de cut overdreven veel ging zwemmen voor mijn doen (3x/week) heb ik wel eens een week niet kunnen wandelen, en heb toen ff een supp voorgeschreven gekregen. Iets in de sT van glutamine zal dat geweest zijn. Dokter's verdict was toen dat de leegte (waar men ACL eerst zat) opgevuld is met kraakbeen en dat dit nu pijn deed. Dit kon vastgesteld worden bij het duwen op de knieschijf bij gestrekte/ontspannen knie.
Na een week was de pijn wel weg.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties!
de rede waarom ik het vroeg zijn de volgende stats:

"Noyes en anderen rapporteerden dat als ¾
van de voorste kruisband intact bleef, er in de
loop van de tijd zelden een volledige
afscheuring plaatsvond. Wanneer de helft van
de voorste kruisband intact is, scheurt 50%
van de patiënten uiteindelijk de voorste
kruisband als nog af. Als ¼ van de voorste
kruisband nog aanwezig is, scheurt 86% van
de patiënten deze uiteindelijk helemaal af."

dus ik had zoiets van, als de kans zo groot is, waarom niet gelijk een reconstructie?
 
Ik weet niet vanwaar dat onderzoek komt, maar bij een statische sport als gewichtheffen/powerliften/bodybuilden is er niet echt gevaar denkik. Enkel bij zijwaartse torsie, landen op onrechte ondergrond, draaien van de knieen denkik dat er een gevaar schuilt. Het kan zijn dat dit onderzoek bij voetballers gebeurde? Of bij oudere mensen?

Ik denk dat ik bij de 3/4 partij hoor.
 
Back
Naar boven