XXL Nutrition

Pas opnieuw trainen als pijn volledig weg is?

Bezoekers in dit topic

FloR

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
25 okt 2006
Berichten
29
Waardering
0
Hoi iedereen,

Ik ben gisteren intensief gaan trainen in de fitness...
Was van plan deze avond opnieuw te gaan trainen, maar door veel te lezen hier op het forum, heb ik besloten niet te gaan. Dit opdat er wordt aangeraden de spieren genoeg te laten rusten en recupereren.

Nu concreet: vandaag heb ik nog flink wat pijn in de spieren... Als ik morgen nog pijn (die pijn is relatief natuurlijk) voel, ga ik dan beter niet trainen?
Morgen is er wel 48uur tussen...

groeten,
flor
 
ieder persoon herstel snel en de ander wat langzamer
nu jij pijn hebt betekent dus dat de spier nog niet hersteld is.
dus zxou je moeten rusten]
hoelang train je al?
 
Dit postte ik 2 minuten geleden, misschien moet je eerst eens zoeken voordat je klakkeloos je vraag neerkwakt...:
Spierpijn is een indicatie dat je je lichaam op een ongewone manier belast... Ikzelf heb alleen na de eerste training sinds een lange rustperiode spierpijn, de volgende keer niet meer! Ik adviseer je eens een 10 minuten warmup en 10 minuten cooldown in je programma op te nemen... Misschien vindt je dit voor mietjes, maar het helpt wel!
Doortrainen met spierpijn mag wel! De spieren zijn niet langer in herstel (na 48 uur is het volledig hersteld) maar ze maken zich op voor meer training.
 
The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 20, No. 1, pp. 108–116.

Responses of Elbow Flexors to Two Strenuous Eccentric Exercise Bouts Separated by Three Days
Trevor C. Chen


Department of Physical Education, National Chiayi University, Chiayi County, Taiwan;

Kazunori Nosaka


School of Exercise, Biomedical and Health Sciences, Edith Cowan University, Western Australia, Australia

ABSTRACT

Chen, T.C., and K. Nosaka. Responses of elbow flexors to two strenuous eccentric exercise bouts separated by three days. J. Strength Cond. Res. 20(1):108–116. 2006.—This study investigated whether the second eccentric exercise performed 3 days after the initial bout would exacerbate muscle damage and retard the recovery. Fifty-one athletes performed 30 eccentric actions of the elbow flexors using a dumbbell weighted 100% of the maximal isometric force (MIF) at the elbow joint angle of 90° (ECC1). Three days after ECC1, all subjects except those in the control group (n = 12) performed the second bout (ECC2) with the same (100%) intensity (n = 12), 90% (n = 13), or 80% (n = 14) of the ECC1. Some subjects, especially in the 100% group, required spotting for ECC2 but made maximal effort to complete the exercise. MIF, range of motion, upper-arm circumference, muscle soreness, muscle proteins in the blood, and ultrasound images were used to assess muscle damage. Changes in these measures for 9 days following ECC1 were compared among groups by 2-way analysis of variance (ANOVA) with repeated measures. All criterion measures changed significantly after ECC1; however, no significant differences between the groups were evident for any of the changes in the measures. These results suggest that it is possible for athletes to complete the second bout if the intensity is reduced 10–20% from the initial bout. No significant differences between the control group and other groups indicate that the second eccentric exercise performed 3 days after the initial bout does not exacerbate muscle damage and retard the recovery regardless of the intensity of the second bout. It is concluded that the elbow flexors can perform high-intensity eccentric exercise in the early stage of recovery from the initial bout and are not damaged further by performing a subsequent bout 3 days after the first



Volgens dit kan trainen met spierpijn geen kwaad zolang je de intensiteit maar iets verlaag
 
ik train nog maar pas in de fitness, dus ben newbie...

mijn excuses voor die dubbele post, ik probeer zo veel mogelijk te lezen en daaruit te lezen, maar hiervoor wou ik toch een specifiek antwoord..

dat opwarmen vind ik niet voor mietjes, tegendeel, vind opwarmen heel belangrijk...

dan laat ik mijn spieren nog een nachtje rusten, morgenavond ga ik er opnieuw tegenaan...
 
Interessant stuk 3XL.

Maar nou vraag ik me toch af, als je kijkt naar een HST-trainingsschema wordt daar aangeraden bijv. 3 keer per week een full-body workout te doen en elke keer de intensiteit te verhogen. Je zou kunnen aannemen dat dit voor teveel microtrauma zou zorgen en dus spierverlies. Toch melden veel mensen spiertoename na 8 weken HST.

Heeft dit misschien met proteïne inname te maken?
 
Voor zover ik weet begint een HST trainingsblok ver onder je max en wordt dit over een X aantal weken opgevoert.

Het zijn dus pas de laatste 2 weken oid van een blok dat je rondom (net onder tot boven) je max traint en niet het gehele blok.
 
Voor zover ik weet begint een HST trainingsblok ver onder je max en wordt dit over een X aantal weken opgevoert.

Het zijn dus pas de laatste 2 weken oid van een blok dat je rondom (net onder tot boven) je max traint en niet het gehele blok.

maar als je veel herhalingen(15) aan een lage intensiteit doet,train je toch gewoon op onderhoud?(en dus geen groei)
 
De hoge reps/lage lage intensiteitstrainingen zijn als opbouw naar de lage reps/ hoge intensiteit trainingen

Het zijn dus niet verschillende doelen binnen 1 blok, maar gewoon een blok met een linaire opbouw
 
The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 20, No. 1, pp. 108–116.

Responses of Elbow Flexors to Two Strenuous Eccentric Exercise Bouts Separated by Three Days
Trevor C. Chen


Department of Physical Education, National Chiayi University, Chiayi County, Taiwan;

Kazunori Nosaka


School of Exercise, Biomedical and Health Sciences, Edith Cowan University, Western Australia, Australia

ABSTRACT

Chen, T.C., and K. Nosaka. Responses of elbow flexors to two strenuous eccentric exercise bouts separated by three days. J. Strength Cond. Res. 20(1):108–116. 2006.—This study investigated whether the second eccentric exercise performed 3 days after the initial bout would exacerbate muscle damage and retard the recovery. Fifty-one athletes performed 30 eccentric actions of the elbow flexors using a dumbbell weighted 100% of the maximal isometric force (MIF) at the elbow joint angle of 90° (ECC1). Three days after ECC1, all subjects except those in the control group (n = 12) performed the second bout (ECC2) with the same (100%) intensity (n = 12), 90% (n = 13), or 80% (n = 14) of the ECC1. Some subjects, especially in the 100% group, required spotting for ECC2 but made maximal effort to complete the exercise. MIF, range of motion, upper-arm circumference, muscle soreness, muscle proteins in the blood, and ultrasound images were used to assess muscle damage. Changes in these measures for 9 days following ECC1 were compared among groups by 2-way analysis of variance (ANOVA) with repeated measures. All criterion measures changed significantly after ECC1; however, no significant differences between the groups were evident for any of the changes in the measures. These results suggest that it is possible for athletes to complete the second bout if the intensity is reduced 10–20% from the initial bout. No significant differences between the control group and other groups indicate that the second eccentric exercise performed 3 days after the initial bout does not exacerbate muscle damage and retard the recovery regardless of the intensity of the second bout. It is concluded that the elbow flexors can perform high-intensity eccentric exercise in the early stage of recovery from the initial bout and are not damaged further by performing a subsequent bout 3 days after the first



Volgens dit kan trainen met spierpijn geen kwaad zolang je de intensiteit maar iets verlaag

Kan ik hieruit opmaken dat het dus niet verstandig is om bijvoorbeeld een bepaalde training niet met dezelfde intensiteit te doen na drie dagen rust? Na 48 uur train ik momenteel met dezelfde intensiteit als de vorige training. Als dat waar zou zijn, zou ik dus twee intensievere trainingen kunnen doen en een training met een lagere intensiteit. Ik lees hier verschillende verhalen over.
 
war dit onderzoek aangeeft is dat je niet herstelde spieren wel kan belasten, maar dan met een lagere intensiteit.

De tijdsduur die ze in het onderzoek aangeven is welke bij dit onderzoek hoort

Zoals je ziet gaat het hier om eccentrische bewegingen die langer herstel vragen als concentrische bewegingen, het kan best zijn dat jouw manier van trainen een veel kortere/langere tijdsduur oplevert.

Dat is ook de reden dat ik het onzin vind om te stellen dat een spier altijd na .... hersteld is. De combinatie van volume en intensiteit bepaalt de duur van je herstel
 
Kan ik hieruit opmaken dat het dus niet verstandig is om bijvoorbeeld een bepaalde training niet met dezelfde intensiteit te doen na drie dagen rust? Na 48 uur train ik momenteel met dezelfde intensiteit als de vorige training. Als dat waar zou zijn, zou ik dus twee intensievere trainingen kunnen doen en een training met een lagere intensiteit. Ik lees hier verschillende verhalen over.

Jou 48 uur is de upper limit dat eiwitsynthese verhoogd is na een training. Dat is niet hetzelfde als de spier volledig hersteld .
 
na 48 uur is het groeisignaal van het lichaam verdwenen, wil nog niet zeggen dat je spier compleet hersteld is

ik had dinsdag been training en nu nog kan ik mijn benen niet eens aanspannen terwijl ik ze morgen wel weer wil trainen, dus ga ik voor meer reps en lager gewicht en gewoon voor de tijd per set en spanning op spieren, kan mij ht verekken als het pijn doet.......... die dingen hebben aan 96 uur echt wel genoeg mag ik hopen........

anyhow, als je echt niet kunt trainen, dan niet doen, maar in principe kan lichter gewicht, meer reps uitkomst bieden
 
heb nu de spieren ongeveer 72 uur laten rusten...

straks vlieg ik er opnieuw in!
 
na 48 uur is het groeisignaal van het lichaam verdwenen, wil nog niet zeggen dat je spier compleet hersteld is

ik had dinsdag been training en nu nog kan ik mijn benen niet eens aanspannen terwijl ik ze morgen wel weer wil trainen, dus ga ik voor meer reps en lager gewicht en gewoon voor de tijd per set en spanning op spieren, kan mij ht verekken als het pijn doet.......... die dingen hebben aan 96 uur echt wel genoeg mag ik hopen........

anyhow, als je echt niet kunt trainen, dan niet doen, maar in principe kan lichter gewicht, meer reps uitkomst bieden

Ook al neem je lager % van je 1RM en doe je meer reps, kan de intensiteit nog altijd gelijk liggen met je vorige workout. Afhankelijk van het soort schema kun je de intensiteit afstemmen op het volume. Dan is het dus bijvoorbeeld mogelijk om wel drie keer te trainen met dezelfde intensiteit en 48 uur rust tussen trainingen.

Sommige mensen vinden een fullbody workout een pussy training omdat de intensiteit een stuk lager ligt dan een split schema. Maar ja, ik kan bijvoorbeeld maar drie dagen trainen en wil graag na 48 uur weer een goeie training neerzetten.

Ik heb begrepen dat het zo prima kan.
 
Back
Naar boven