XXL Nutrition

Pauzes tussen supplementen gebruik (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

MrJ

10 year + member
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
18.436
Waardering
185
Lengte
1m83
Massa
86kg
Vetpercentage
12%
Aangezien ik steeds meer lees dat men aanraad pauzes te nemen na een maandje of 2 gebruik te maken van supps zoals Creatine en NO producten vraag ik mij af hoeveel mensen dit daadwerkelijk doen.

De gedachte erachter is dat je lichaam gaat wennen aan deze producten en er zodoende minder goed op gaat reageren. Ik heb hiervoor echter weinig tot geen wetenschappelijke onderbouwing voor kunnen vinden.

Dus wat denken jullie? :)
 
Zeggen ze toch ook van pijnstillers en antibiotica dus ik denk dat het geen kwaad kan om wat te pauzeren.
 
Scheelt ook wat in de portemonnee ;)
 
Ik denk dat er een behoorlijke kern van waarheid in zit. Neem nu de mensen die zichzelf met kleine beetjes slangengif injecteren om zo de weerstand te verhogen. De alcoholisten&junks onder ons die steeds meer nodig hebben om een buzz te krijgen. Jijzelf die tijdens je training periodiek je gewichten verhoogt omdat je lichaam went. etc etc etc.......
 
heb ooit eens van Rob G gehoord dat hij gelezen had dat als je bijv. creatine het hele jaar door gebruikt je uiteindelijk meer progressie boekt.
 
Hoe het met creatine zit weet ik niet, dit is per slot van rekening een lichaamseigen stof.
Of het echt invloed heeft dat je lichaam minder gaat aanmaken door toevoeging van buitenaf betwijfel ik.

Maar ik weet wel dat met bv ephedra het wel nuttig is om pauzes in te lassen.
 
Zolang je creatine voorraden uitgeput zijn (na de training bv) zal je lichaam er toch baat bij hebben creatine te gebruiken.

Dat effect van die NO daarintegen neemt denk ik bij iedereen weg na langdurig gebruik
 
De gedachte erachter is dat je lichaam gaat wennen aan deze producten en er zodoende minder goed op gaat reageren. Ik heb hiervoor echter weinig tot geen wetenschappelijke onderbouwing voor kunnen vinden.

Dus wat denken jullie? :)

Ik lees juist de laatste tijd steeds meer onderzoekresultaten die uitwijzen dat het allemaal wel meeval dat wennen aan enz.
 
Ik lees juist de laatste tijd steeds meer onderzoekresultaten die uitwijzen dat het allemaal wel meeval dat wennen aan enz.

Klopt, onderzoeken wijzen idd steeds meer aan dat, zeker met de moderne Creatine vormen, onbeperkt gebruik geen probleem is, maar... persoonlijk kan ik me hier niet niet helemaal in vinden.
Ik merk gewoon aan mijn eigen lichaam dat bijv. na 6-8 weken Kre-Alkalyn gebruik, het effect minder wordt.
Zit het tussen mijn oren? Raakt mijn lichaam daadwerkelijk verzadigd?
Moeilijk te zeggen, maar ik raad, gebasserd op lange, eigen ervaring en ervaringen van andere klanten, onze klanten aan om die stop te nemen. Dit geldt voornamelijk voor Creatine producten.
 
Ik gebruik nu zelf al 3 maanden creatine achter elkaar, was eigenlijk van plan om er nog een tijdje (maand of 2) mee door te gaan. Maar denk toch dat ik mijn huidige potje ff opmaak en daarna een pauze van 2 maanden inlas. Gewoon just in case...

Dan heb ik dus van 18 mei tot 1 sept creatine gebruikt, dit was echter wel maar een potje van 300gr dus heb maar 3gr per dag gepakt. Het lijkt me dat dit ook wat scheelt in tegenstelling tot de 5, 10 en soms zelf de 20gr die sommige mensen per dag pakken.

Daarna begin ik weer op 1 november met een nieuwe pot van een ander merk en wil een korte maar krachtige periode creatine gebruiken ipv de ruim 3 maanden die ik nu gedaan heb.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, onderzoeken wijzen idd steeds meer aan dat, zeker met de moderne Creatine vormen, onbeperkt gebruik geen probleem is, maar... persoonlijk kan ik me hier niet niet helemaal in vinden.
Ik merk gewoon aan mijn eigen lichaam dat bijv. na 6-8 weken Kre-Alkalyn gebruik, het effect minder wordt.
Zit het tussen mijn oren? Raakt mijn lichaam daadwerkelijk verzadigd?
Moeilijk te zeggen, maar ik raad, gebasserd op lange, eigen ervaring en ervaringen van andere klanten, onze klanten aan om die stop te nemen. Dit geldt voornamelijk voor Creatine producten.

Minder t.o.v. wat? Het zal idd minder worden tov de initiele effecten maar dat wil niet zegge dat de werking minder is geworden. Voor je gevoel is alleen de werking "normaal" geworden

Ik heb het al vaker gezegd, maar een tijdje stoppen enkel met de reden om dat startgevoel weer te voelen vind ik geen goede reden om te stoppen. Je stopt ook niet en maand ofzo met trainen alleen omdat je geen spierpijn meer heb en dat graag weeer eens wil ondervinden.
 
bij de meeste NO/energy/crea mixes is het wel degelijk noodzakelijk om te cyclen na 3-4 weken. Neem no-xplode. na 2 weken voel je er al nix meer van eigenlijk en is het egwoon zonde om het weer te nemen. die cafeine raak je echt binnen een week aan gewend.
 
Ergens aan gewend zijn hoeft niet te betekenen dat het niet meer werkt
 
Ik durf ook niet te zeggen of het nou wel f niet beter is met al die tegenstrijdige onderzoeken... Ik hou het zelf met creatine wel een stopperiode, just in case zeg maar :P. Het zal me geen kwaad doen iig...
 
Tnx voor al jullie replies. :)


Ik heb nog even gezocht maar kan weinig tot niets vinden over downregulatie van de effecten bij supplementen gebruik. Ik kan mij dan ook het beste vinden in deze uitspraak van 3.

Ergens aan gewend zijn hoeft niet te betekenen dat het niet meer werkt
 
Ik cycle mijn creatine altijd. Maar ik kan me ook wel vinden in de mening van 3XL dat je het effect als normaal gaat beschouwen maar dat het wel nog altijd werkt.

Wat ik wel weet is dat ik bij elke cycle van creatine steevast +-3kg bijkom, je kan zeggen ja dat is het vocht maar die kilo's die verdwijnen niet meer als ik stop met creatine.

Wat ik denk:
Ik denk dat je lichaam reageert op verandering. Als je continu creatine neemt verandert er eigenlijk niets en blijft alles hetzelfde. Als je cycled heb je wel veranderingen waarop je lichaam kan reageren zoals een plotse groeispurt bijvoorbeeld...

Just my 2 cents

Uiterst intressant topic vind ik dit, zo zouden er meer moeten zijn.
 
het klinkt eigenlijk wel en beetje logisch.
Als je je lichaam dagelijks grote hoeveelheden eiwitten geeft raakt je lichaam eraan gewend en neemt ie de bouwstoffen minder effecient op. Idem voor creatine.
En als je dan even stopt (lichaam laten wennen aan weinig) en dan weer beginnen zou het extra goed moeten werken
Maarja weet niet of dit wetenschappelijke bewezen is, kan ook gewoon onzin zijn.
 
het klinkt eigenlijk wel en beetje logisch.
Als je je lichaam dagelijks grote hoeveelheden eiwitten geeft raakt je lichaam eraan gewend en neemt ie de bouwstoffen minder effecient op. Idem voor creatine. E
n als je dan even stopt (lichaam laten wennen aan weinig) en dan weer beginnen zou het extra goed moeten werken
Maarja weet niet of dit wetenschappelijke bewezen is, kan ook gewoon onzin zijn.

Daar is dus geen sluitend wetenschappelijk bewijs voor. :)
 
idd, er is bewijs dat als je grote hoeveelheden eiwit eet (in verhouding tot koolhydraten) je lichaam beter word in het verbranden van eiwit als brandstof. NIET dat je lichaam minder eiwit opneemt.
 
Back
Naar boven