XXL Nutrition

PCOS en juiste voeding

Bezoekers in dit topic

vissenkom3

Cool Novice
Lid geworden
27 jan 2017
Berichten
36
Waardering
3
Lengte
1m75
Massa
60kg
Hoi allemaal!

allereerst bedankt dat je de tijd hebt genomen om op mijn topic te klikken.

Ik ben de afgelopen jaren flink bezig met trainen en letten op mijn eten. Het letten op mijn voeding en daarnaast regelmatig trainen gaat met pieken en dalen. Nu moet ik zeggen dat ik het afgelopen jaar al veel regelmatiger bezig ben en ook meer resultaat boek.
Echter heb ik sinds kort te horen gekregen dat ik PCOS heb, dit is een stoornis in de hormoonbalans.
Nu hoor en lees ik op meerdere plekken dat een koolhydraatarm dieet kan helpen bij het verminderen van de symptomen hiervan.
Ik houd mijn dagelijkse voeding bij in een app en het valt mij op dat ik erg hoog zit in mijn koolhydraten (en eiwitten (eiwitshakes/kwark/ vlees)) en lager in mijn vetten.

Ik ben een beetje zoekende hoe ik koolhydraatarm kan eten, zonder me daarbij futloos te voelen. Ik wil graag droger worden en vanuit daar opbouwen.
Ik ben 1.75 m lang en weeg rond de 58 kg. Ik train bijna elke dag een uur afwisselend kracht, zaktraining, bodypump, spinnen.

Als ik een beetje rondneus op dit forum valt me op dat er ontzettend veel mensen zijn die heel veel kennis hebben. Graag zou ik willen horen hoe jullie erover denken wat ik het beste zou kunnen aanpassen in mijn dieet, zonder spiermassa te gaan verliezen.

Ik probeer zelf 1600 kcal per dag aan te houden (er zijn dagen dat ik er flink overheen zit (als ik cheat) en dagen dat ik er onder zit), maar 1600 is ongeveer een gemiddelde. Hoeveel kcal per dag en wat voor kcal per dag raden jullie aan?

Bedankt!
 
Met 1600 kcal zal ik als jou was je macaro's rond de 160K/100E/62V zetten. Zeker als je last hebt van je hormonen blijkt het goed te wezen om wat meer vetten binnen te krijgen als vrouw. Omdat vet de schildklier en dus hormonen in balans zou kunnen brengen(google dit zelf even voor iets preciezereerder informatie). Dus 58 gram of er boven...
Maar als je elke dag een uur traint vraag ik me af of je op de 1700 ook niet al onder je dagelijkse behoefte eet.
 
Ik zou met jou activiteiten niet te laag gaan qua koolhydraten. Insuline resistentie komt wel veel voor bij pcos, maar veel van deze vrouwen zijn veel te zwaar en afvallen is meestal al voldoende.

Jij bent eerder aan de lichte kant en ik denk persoonlijk niet dat het verstandig is om af te vallen, maar goed, wie ben ik he:)
 
Hoe "hoog" in koolhydraten en hoe "laag" in vetten zit je? Ik weet niet hoe "droog" je staat en hoe "droog" je wilt worden, echter kan een (te) laag vetpercentage wel tot menstruatiestoornissen leiden. Ik weet niet in hoeverre bij jou dat het geval is. Van wie heb je gehoord dat koolhydraatarm bij PCOS goed is? Lijkt mij ook niet verstandig om je primaire energietoevoer weg te halen, zeker niet als je zoveel traint.
 
Met 1600 kcal zal ik als jou was je macaro's rond de 160K/100E/62V zetten. Zeker als je last hebt van je hormonen blijkt het goed te wezen om wat meer vetten binnen te krijgen als vrouw.
Waar baseer je dit op? Er is een kleine hoeveelheid vet nodig in het dieet, in het bijzonder die de essentiele vetzuren bevat, maar meer niet. Zo'n 20-30% van de dagelijkse energiebehoefte uit vet is prima.

Omdat vet de schildklier en dus hormonen in balans zou kunnen brengen(google dit zelf even voor iets preciezereerder informatie). Dus 58 gram of er boven...
Waar baseer je dat eerste op en waar baseer je die 58 g op? Notabene heeft PCOS weinig met de schildklier van doen, het is een aandoening die gepaard gaat met een teveel aan androgenen en vaak ook insulineresistentie.

TS: waar haal jij vandaan dat een koolhydraatarmdieet kan helpen bij de symptomen? Een caloriebeperktdieet (of dat nu komt door het schrappen van koolhydraten of vetten maakt daar verder niet voor uit) kan helpen bij PCOS wanneer dit gepaard gaat met insulineresistentie en overgewicht. Als je 58 kg bij 1m75 weegt en regelmatig sport denk ik niet dat je een verhoogde insulineresistentie hebt. Heb je ooit je bloedglucose nuchter laten meten of je Hb1Ac-waarde waaruit zou bijken dat dit het geval is?
 
Ahh allereerst super bedankt voor de reacties !

ik moet zeggen dat ik erg wissel in hoeveel ik dagelijks binnen krijg. De ene dag is het heel veel en de andere dag is het minder, maar om maar even op te noemen:
ik zit dagelijks ongeveer tussen de 100 en 135 aan eiwitten
rond de 150 aan koolhydraten (soms 115 soms 240 (dit wisselt dus waarschijnlijk zoveel omdat ik dagen heb dat ik ''cheat'' (lees: vreetbuien heb))
en vetten rond de 50/60 gemiddeld

Mijn menstruatie cyclus is idd verstoord, meeste vrouwen met PCOS worden (bijna) niet ongesteld. Mijn cyclus is juist het tegenovergestelde, ik word ongeveer elke 2/ 2.5 weken ongesteld (ben onlangs na een aantal jaar gebruikt te hebben, gestopt met anticonceptie, omdat ik erg slecht reageer op al die hormonen)).

Ik lees het dus overal op internet van dat koolhydraatarm; ik vraag me af of dat wellicht in mijn geval dan ook geldt? Ik heb namelijk de tegenover gestelde ''symptomen'' van PCOS. ik heb geen overgewicht en juist teveel menstruatie.

Ik heb mijn bloedglucose niet laten meten, ik weet ook niet of ik diabetes oid zou hebben..
 
Dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen diabetes.
 
Ahh allereerst super bedankt voor de reacties !

ik moet zeggen dat ik erg wissel in hoeveel ik dagelijks binnen krijg. De ene dag is het heel veel en de andere dag is het minder, maar om maar even op te noemen:
ik zit dagelijks ongeveer tussen de 100 en 135 aan eiwitten
rond de 150 aan koolhydraten (soms 115 soms 240 (dit wisselt dus waarschijnlijk zoveel omdat ik dagen heb dat ik ''cheat'' (lees: vreetbuien heb))
en vetten rond de 50/60 gemiddeld

Mijn menstruatie cyclus is idd verstoord, meeste vrouwen met PCOS worden (bijna) niet ongesteld. Mijn cyclus is juist het tegenovergestelde, ik word ongeveer elke 2/ 2.5 weken ongesteld (ben onlangs na een aantal jaar gebruikt te hebben, gestopt met anticonceptie, omdat ik erg slecht reageer op al die hormonen)).

Ik lees het dus overal op internet van dat koolhydraatarm; ik vraag me af of dat wellicht in mijn geval dan ook geldt? Ik heb namelijk de tegenover gestelde ''symptomen'' van PCOS. ik heb geen overgewicht en juist teveel menstruatie.

Ik heb mijn bloedglucose niet laten meten, ik weet ook niet of ik diabetes oid zou hebben..
Heeft de arts bij jou PCOS geconstateerd obv je klachten of hebben ze je eierstokken en dergelijke onderzocht?

Ik had een tijd terug namelijk ook een verstoorde cyclus. Er is toen een onderzoek gedaan, maar daar is niets uit gekomen. Testosteron is vaak wat hoger bij vrouwen met pcos, maar dat was bij mij aan de lage kant. Alles viel binnen de norm verder, ondanks dat mijn cyclus uit het niets tussen de 3-5 weken was terwijl het daarvoor gewoon 28 dagen was. Inmiddels loopt alles weer zoals het moet.
 
Heeft de arts bij jou PCOS geconstateerd obv je klachten of hebben ze je eierstokken en dergelijke onderzocht?

Ik had een tijd terug namelijk ook een verstoorde cyclus. Er is toen een onderzoek gedaan, maar daar is niets uit gekomen. Testosteron is vaak wat hoger bij vrouwen met pcos, maar dat was bij mij aan de lage kant. Alles viel binnen de norm verder, ondanks dat mijn cyclus uit het niets tussen de 3-5 weken was terwijl het daarvoor gewoon 28 dagen was. Inmiddels loopt alles weer zoals het moet.

Ze hebben een inwendige echo gemaakt en daarbij zag de gynaecoloog in mijn eierstokken teveel eicellen... Ik heb echter geen hormoon test gehad (bloedprikken). Ik ben nu dus gestopt met de pil, om aan te kijken hoe mijn cyclus nu is en ik zit eraan te denken om over een maand of 2 (als het effect van de hormonen van de pil een beetje uit mijn lichaam is hopelijk) toch die hormoontest aan te vragen..

Goed om te lezen dat alles bij jou weer goed verloopt! Heb jij in die tijd iets gedaan met je eetpatroon?
 
Ze hebben een inwendige echo gemaakt en daarbij zag de gynaecoloog in mijn eierstokken teveel eicellen... Ik heb echter geen hormoon test gehad (bloedprikken). Ik ben nu dus gestopt met de pil, om aan te kijken hoe mijn cyclus nu is en ik zit eraan te denken om over een maand of 2 (als het effect van de hormonen van de pil een beetje uit mijn lichaam is hopelijk) toch die hormoontest aan te vragen..

Goed om te lezen dat alles bij jou weer goed verloopt! Heb jij in die tijd iets gedaan met je eetpatroon?
Dat duurt inderdaad wel even voor je eigen cyclus weer normaal loopt.

Qua voeding heb ik niets bewust veranderd. Ben wel weer zuivel gaan nemen, maar kan me niet indenken dat het niet nemen van zuivel die invloed heeft gehad.

Heb je zelf het idee dat de pil jou pcos heeft veroorzaakt?
 
Dat duurt inderdaad wel even voor je eigen cyclus weer normaal loopt.

Qua voeding heb ik niets bewust veranderd. Ben wel weer zuivel gaan nemen, maar kan me niet indenken dat het niet nemen van zuivel die invloed heeft gehad.

Heb je zelf het idee dat de pil jou pcos heeft veroorzaakt?

Ja ik denk eerlijk gezegd dat de pil echt mega invloed heeft gehad (op een negatieve manier!) op mijn hormoonbalans.. Ik ben in de tijd dat ik aan de pil begon 15 kilo aangekomen in 1 jaar. Vervolgens kreeg ik een lichtere variant en ben toen weer afgevallen, maar nooit terug naar hoe ik was. Plus kreeg toen allerlei kwaaltjes die binnen PCOS passen.. Ik ben nu al iets langer dan een maand ''pil-vrij'' dus ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen met mijn cyclus.
De eerste menstruatie na het stoppen was wel 4 dagen te vroeg. Ik hoop dat de volgende menstruatie wel op tijd start en niet te vroeg.
 
Back
Naar boven