XXL Nutrition

Pectus en bankdrukken - teveel schouder

Bezoekers in dit topic

Neonak

Fronti nulla fides
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
21 jun 2008
Berichten
1.802
Waardering
44
Lengte
1m87
Massa
100kg
Het verhaal

Ik heb pectus excavatum (trechterborst), in redelijke mate. Het is niet heel erg diep zoals sommigen hebben, dus ik heb er mee leren omgaan.

Het probleem bij mij is nu alleen dat ik niet veel gewicht kan bankdrukken, en er zit ook langzame vooruitgang in. Het heeft mij bijna een jaar gekost om 70kg te bankdrukken, dit terwijl ik met squatten binnen een paar maanden op 125kg zat en deadlift op 145 (allemaal setjes). Nogal een verschil in vooruitgang dus.

Nou kan dit gewoon genetisch zijn, maar daar lijkt me het verschil wel erg groot voor. Bovendien lijkt het of ik veel gebruik maak van mijn schouders met bankdrukken, waardoor ik vermoed dat het met Pectus te maken heeft. De eerste herhalingen voelt het gewicht niet eens zwaar, maar mijn schouders houden het op het laatst voor gezien.

Andere signalen waardoor ik dit vermoed zijn: ik kan net zoveel smal bankdrukken als normaal, dit voelt zelfs een stuk prettiger. Bij smal gebruik ik minder schouder, meer tricep en bovenkant borst. Bij gewoon bankdrukken lukt het mij niet goed om mijn borst aan te spannen, bij decline en dumbbells gaat dit wel beter. Verder lijkt mijn Pectoralis Minor veel meer ontwikkeld te zijn dan mijn Pectoralis Major.

Nou heb ik al een hoop opgezocht, maar weinig duidelijke informatie gevonden. Er zijn in ieder geval meer mensen met Pectus die weinig kunnen bankdrukken. Ook klopt het dat hun Pectoralis Minor vaker overontwikkeld is en die is vaak constant 'gespannen' waardoor de Major geen kans krijgt. Verder heb ik begrepen dat door de Pectus de hefboom werking van de arm anders kan worden, waardoor er minder gebankt kan worden.

Nou wil ik toch graag meer en beter (de kwaliteit van mijn herhalingen wisselt heel erg) kunnen bankdrukken. Daarom zoek ik alle informatie, plaatjes, anecdotes etc. die er zijn om hier wat aan te doen.

Vragen

  • Wie heeft er (wetenschappelijke) informatie over bankdrukken met Pectus, of in ieder geval hoe ik moet gaan banken om vooruit te komen?
  • Wie heeft er informatie over hoe ik kan zorgen minder te bankdrukken met mijn schouders en de aandacht te verleggen naar mijn borst, met name hoe ik daarbij mijn Pectoralis Major kan activeren?
Nou kan het natuurlijk best zo zijn dat mijn zwakke bank resultaat niet door de Pectus komt, maar door iets anders. Dan is het nog steeds een probleem dat ik teveel met mijn schouders druk, dus daar zou ik graag een oplossing voor hebben. Het is frustrerend, help mij naar de 100kg bank! ;)
 
Het kan zijn dat je de bar te 'hoog' dus teveel in de richting van de keel laat zakken en daarmee de nadruk legt op het claviculaire deel van je borst(voorkant schouders, p-minor.) Mischien dus 'lager' laten zakken net iets boven je tepels.
 
Hee maat! Je vroeg dit ook al aan mij aangezien ik ook pectus heb gehad, maar me daar aan heb laten opereren. Ik heb geen vergelijkings materiaal met bankdrukken van voor mijn operatie, maar druk nu 3x5-70 bij een bw van 70. Heb onlangs dus wel een schouderblessure opgelopen, en ik weet wel zeker dat ik bij bankdrukken ook mijn schouders teveel gebruik. Zou je anders eens een plaatje kunnen googlen van in welke mate jij het heb? Denk toch wel dat de borstspieren iets anders liggen, aangezien alles gewoon naar binnen valt
 
Mischien dat je met decline bankdrukken ook een heel eind kunt komen.
 
Ahjoh, ik las deze post en heb met google ff gezocht naar wat pectus is, en ik heb dit ook. En bij mij is borst ook een probleemgebied. Bovendien wordt de pectus steeds duidelijker, naarmate mijn borstspieren groter worden (het 'hoogteverschil' wordt groter).

Aandacht op borst leggen lukt voor mij het beste met inderdaad de stang laten zakken tot je tepels en hem dan vervolgens zo recht mogelijk omhoog te drukken. Let er daarbij op dat je ellebogen onder de stang blijven, zodra je je armen wat gaat draaien, gebruik je volgens mij ook meer schouders.

Daarnaast werken voor mij dumbbell presses beter dan het gewone bankdrukken. En de flyesmachine zorgt er ook voor dat mijn borst flink aangesproken wordt.
 
Daarnaast werken voor mij dumbbell presses beter dan het gewone bankdrukken. .

Klopt.
Ik heb het namelijk ook. Mijn bank is ook slecht itt de rest. Het is ook k*t dat hierdoor mijn borst minder goed uitkomt, achja kan niet alles mee hebben.
 
Het kan zijn dat je de bar te 'hoog' dus teveel in de richting van de keel laat zakken en daarmee de nadruk legt op het claviculaire deel van je borst(voorkant schouders, p-minor.) Mischien dus 'lager' laten zakken net iets boven je tepels.

Ik doe dat zelf niet graag, want dan voel ik mijn schouders nog sneller. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd, maar dat werkt inderdaad niet goed. Bij normaal bankdrukken laat ik hem zakken net iets boven mijn tepels. Dat voelt redelijk goed, maar als ik de bar echt laat zakken tot op mijn borst dan zijn mijn schouders veel sneller uitgeput. Wanneer ik de bar stop zo'n 5-10cm boven mijn borst dan worden mijn schouders veel minder (pijnlijk) aangesproken en houd ik het langer vol. Maar ik wil ook niet van die pussy herhalingen doen.

Hee maat! Je vroeg dit ook al aan mij aangezien ik ook pectus heb gehad, maar me daar aan heb laten opereren. Ik heb geen vergelijkings materiaal met bankdrukken van voor mijn operatie, maar druk nu 3x5-70 bij een bw van 70. Heb onlangs dus wel een schouderblessure opgelopen, en ik weet wel zeker dat ik bij bankdrukken ook mijn schouders teveel gebruik. Zou je anders eens een plaatje kunnen googlen van in welke mate jij het heb? Denk toch wel dat de borstspieren iets anders liggen, aangezien alles gewoon naar binnen valt

Zie je, straks haal je mij in met bankdrukken. Dat moet toch wel te voorkomen zijn. :p Ik zal nog even een plaatje zoeken of zelf schieten, ik kon het zo snel nog niet vinden.

Mischien dat je met decline bankdrukken ook een heel eind kunt komen.

Ja, decline heb ik sinds kort geprobeert en daarbij spreek ik veel meer mijn borstspieren aan. Ik kan dan ook zwaarder en krijg minder last van mijn schouder. Ik heb er over na zitten denken om dan maar altijd decline te banken. Ik kan mijn borstspieren ook alleen (los) aanspannen als ik mijn armen naar beneden strek (zoals bij decline), wanneer ik ze recht voor me houd kan ik dat niet.

Ahjoh, ik las deze post en heb met google ff gezocht naar wat pectus is, en ik heb dit ook. En bij mij is borst ook een probleemgebied. Bovendien wordt de pectus steeds duidelijker, naarmate mijn borstspieren groter worden (het 'hoogteverschil' wordt groter).

Aandacht op borst leggen lukt voor mij het beste met inderdaad de stang laten zakken tot je tepels en hem dan vervolgens zo recht mogelijk omhoog te drukken. Let er daarbij op dat je ellebogen onder de stang blijven, zodra je je armen wat gaat draaien, gebruik je volgens mij ook meer schouders.

Daarnaast werken voor mij dumbbell presses beter dan het gewone bankdrukken. En de flyesmachine zorgt er ook voor dat mijn borst flink aangesproken wordt.

Je hebt helemaal gelijk. Het hoogteverschil wordt ook wel meer, alhoewel ik daar niet zo mee zit. Het trainen van je lichaam geeft zoveel zelfvertrouwen dat de Pectus steeds minder een mentaal probleem vormt. Ik heb trouwens wel eens gedacht dat mijn onderbewustzijn mij mentaal tegenhoudt om meer te banken, omdat ik daar een grote borst van zou krijgen. Maar dat is meer in mijn filosofische buien.

Je hebt ook gelijk dat ik met dumbbells en flyes (die overigens vrij zwaar aanvoelen bij mij), veel beter en directer mijn borst kan trainen. Dan pak ik ook direct de Pectoralis Major aan. De meeste informatie die ik op internet heb gevonden had het hier ook over. Probleem bij mij is alleen dat ik gewoon meer wil banken, de spiergroei staat bij mij op de 2e plek. Ik krijg meer motivatie van sterker worden (op de grote oefeningen) dan van het ontwikkelen van mijn spieren. Dan zou ik er ook niet zo'n probleem mee hebben dat ik maar met 70kg bank, daarmee kan ik mijn borst ook ontwikkelen.
 
Weet ik nu ook dat ik voortaan decline ga doen :)
 
Archen (wat voor een beetje declinatie gaat zorgen) en uiteraard elbows out benchen (meer nadruk op borst ipv triceps en schouders) .
 
je schouders naar elkaar toe trekken achter je, en dus je borst vooruit steken is een goeie tip
ook kan je pre-exhaust gebruiken waarbij je de borstspieren door fly's al moe maakt waardoor je borstpieren eerst zullen falen ipv je schouders
 
Klopt.
Ik heb het namelijk ook. Mijn bank is ook slecht itt de rest. Het is ook k*t dat hierdoor mijn borst minder goed uitkomt, achja kan niet alles mee hebben.

Ik las dat van jou toen ik het forum doorzocht op Pectus. Maar dat wij verder het lichaam van een half-god hebben compenseert inderdaad een hoop. Je kan niet alles hebben. ;)

Archen (wat voor een beetje declinatie gaat zorgen) en uiteraard elbows out benchen (meer nadruk op borst ipv triceps en schouders) .

Ik arch van mezelf een klein beetje, ik lig in ieder geval niet compleet plat (door m'n dikke squat reet), maar ik zal eens proberen nog meer te archen. Kijken wat dat doet.

Legt elbows in ook meer nadruk op schouders? Ik dacht alleen op triceps, maar minder op schouders. Als ik smal bank met elbows in dan heb ik in ieder geval minder last van mijn schouders. Ik moet mezelf er echt toe zetten om mijn ellebogen naar buiten te houden, van mezelf trek ik ze liever wat dichter bij mijn lichaam. Maar ik zal daar ook nog eens op letten, misschien wat overdreven mijn ellebogen naar buiten houden, kijken wat er dan gebeurt.
 
Je hebt helemaal gelijk. Het hoogteverschil wordt ook wel meer, alhoewel ik daar niet zo mee zit. Het trainen van je lichaam geeft zoveel zelfvertrouwen dat de Pectus steeds minder een mentaal probleem vormt. Ik heb trouwens wel eens gedacht dat mijn onderbewustzijn mij mentaal tegenhoudt om meer te banken, omdat ik daar een grote borst van zou krijgen. Maar dat is meer in mijn filosofische buien.

Nou weet je, mijn zelfvertrouwen krijgt hier nu pas een deuk, ik heb hier nooit echt bij stilgestaan :roflol:

Overigens wordt juist de dikte van je borst benadrukt door pectus en lijkt hij misschien eerder groter?
 
Nou weet je, mijn zelfvertrouwen krijgt hier nu pas een deuk, ik heb hier nooit echt bij stilgestaan :roflol:

Overigens wordt juist de dikte van je borst benadrukt door pectus en lijkt hij misschien eerder groter?

Een deuk, hij is mooi. :roflol: Ik heb zelf wel geleerd het te relativeren, het leven bestaat uit veel meer (mooie) dingen. Ergens is het een beetje dom om je door zoiets uit het veld te laten slaan, alhoewel dat natuurlijk wel makkelijk kan gebeuren.

Aan de buitenkant wordt de grootte van je borst wel benadrukt inderdaad, vooral ook doordat die Pectoralis Minor bij mij groter is. Je krijgt een soort V lijn. En de diepte er tussenin benadrukt het ook. Ik denk, en heb ook wel gelezen van anderen, dat als je je borst goed traint en droog bent je er toch goed kan uitzien. De meeste mensen zien het dan niet meer. Je zou er zelfs wat voordeel van kunnen hebben als je Pectus niet te diep is. :p
 
Nou weet je, mijn zelfvertrouwen krijgt hier nu pas een deuk, ik heb hier nooit echt bij stilgestaan :roflol:

Overigens wordt juist de dikte van je borst benadrukt door pectus en lijkt hij misschien eerder groter?

Bij mij valt die juist naar binnen en lijkt die kleiner :o
 
Een deuk, hij is mooi. :roflol:

Hahaha! niet eens bij stilgestaan :)

Bij mij is ie best wel diep, als ik naar beneden kijk en mijn hand op het toppunt van mn borstspieren houd, dan is het verschil met het diepste punt toch wel een centimeter of 3 a 4 gok ik zo.

Toch heb ik er nooit vervelende opmerkingen over gekregen.

Maw: geen problemen hier :)
 
Ik heb er best wel problemen mee met mijn deuk, hij is redelijk diep! Mijn zelfvertrouwen is daardoor echt veel lager, zou liefst een gewone borstkas willen...ben aan het denken erover om het te laten opereren. *zucht*
 
Ik heb er best wel problemen mee met mijn deuk, hij is redelijk diep! Mijn zelfvertrouwen is daardoor echt veel lager, zou liefst een gewone borstkas willen...ben aan het denken erover om het te laten opereren. *zucht*
Ik heb ook een deuk in mn borstbeen , maar met een goede pens en genoeg mass op mn front , zie je daar amper iets van .
 
Ik heb ook een deuk in mn borstbeen , maar met een goede pens en genoeg mass op mn front , zie je daar amper iets van .

Ik zie het man :thumb: moet ik nog even door trainen. haha
 
Back
Naar boven