XXL Nutrition

pees blessures na eetstoornis / ondergewicht

Bezoekers in dit topic

freyaeva

Cool Novice
Lid geworden
10 jan 2020
Berichten
33
Waardering
159
Lengte
1m70
Massa
61kg
Vetpercentage
20%
hoi hoi ,
Ik ben hier al heeeeel lang niet meer geweest. Afegelopen zomer helaas een fixe heupblessure opgelopen en nu nog steeds niet benen aan het trainen , daarbij een maandje geleden ook een rotator cuff tendinopathie erbij gekregen dus voel me nu echt waardeloos. Ik kan helemaal niks en ben echt even van mn doen. Weet iemand of een eetstoornis (1 dik jaar geleden) nog invloed op mijn pezen kan hebben. Ik ben in 1 jaar door trainen etc 25 kg bijgekomen door veel te eten en veel te liften ....... Is dit te snel gegaan en wat kan ik het beste doen. Ik zit bij een fysio en doe mn oefeningen maar constant blijven mijn pezen een heel zwak punt. Ik heb ook een lage botdichtheid , krachttraining vitamine D en calcium zijn on point dus heeft iemand suggesties , ervaring hiermee of tips ..... weet het echt ff niet meer. Krachttraining is voor mij heel belangrijk ook mentaal het helpt me heel erg ontladen en ik mis het zo erg nu. Voel me net 60 jaar oud. Ik word ook niet ongesteld (meer) ben pas 17 hehe bijna 18 maar de doktor zegt dat het moet terugkomen maar even kan duren. Ik zit dus al 2 jaar op een gezond gewicht (63 kg 1,70m ) pleasseeee help meeeee
 
Het uitblijven van je menstruatie, kan een teken zijn dat je veel te fanatiek aan het sporten bent. Een eetstoornis komt je herstel ook niet ten goede. Want hoewel je een gezonder gewicht hebt (knap!), kan je lichaam evengoed nog tekorten hebben.

Bij een serieuze overbelasting kan je ook last krijgen van je pezen. Je pezen zijn slechter doorbloed, de toevoer van voedingsstoffen gaat wat trager daar. Bij dat laatste zal je eetstoornis ook een rol spelen.

Met sporten sloop je lichaam een beetje. Aan het einde van je training (blauw) ben je slapper dan aan het begin van je training. Door rust en de juiste voedingsstoffen herstel je, en treedt er uiteindelijk supercompensatie op. Die supercompensatie (groen) is je vooruitgang.
Aan het begin van de volgende training (geel) ben je iets sterker dan tijdens je vorige training.

Supercompensatie_diagram_transparant_Tekengebied 1.png


Als jij zo fanatiek sport, en je je lichaam de kans ontneemt om te herstellen, dan ga je uiteindelijk alleen maar achteruit.

overtraindheid.jpg


Het is dan een overbelasting zoals de onderste lijn, waardoor je resultaat afneemt en je uiteindelijk klachten krijgt.

Lang verhaal kort: als jij te weinig binnen krijgt, en je bent heel fanatiek aan het hip trusten, dan is een heupblessure niet zo gek. Dat je weer een gezond gewicht hebt is super knap, veel respect daarvoor. Maar ik hoop gewoon niet dat jij je eetstoornis hebt vervangen met fanatiek trainen. Het zou begrijpelijk zijn, omdat het veel voorkomt. Maar het kan zeker net zo schadelijk zijn. Zeker omdat een verwaarloosde irritatie aan je pezen, uiteindelijk voor chronische klachten kan zorgen
 
Het uitblijven van je menstruatie, kan een teken zijn dat je veel te fanatiek aan het sporten bent. Een eetstoornis komt je herstel ook niet ten goede. Want hoewel je een gezonder gewicht hebt (knap!), kan je lichaam evengoed nog tekorten hebben.

Bij een serieuze overbelasting kan je ook last krijgen van je pezen. Je pezen zijn slechter doorbloed, de toevoer van voedingsstoffen gaat wat trager daar. Bij dat laatste zal je eetstoornis ook een rol spelen.

Met sporten sloop je lichaam een beetje. Aan het einde van je training (blauw) ben je slapper dan aan het begin van je training. Door rust en de juiste voedingsstoffen herstel je, en treedt er uiteindelijk supercompensatie op. Die supercompensatie (groen) is je vooruitgang.
Aan het begin van de volgende training (geel) ben je iets sterker dan tijdens je vorige training.

Bekijk bijlage 526580

Als jij zo fanatiek sport, en je je lichaam de kans ontneemt om te herstellen, dan ga je uiteindelijk alleen maar achteruit.

Bekijk bijlage 526579

Het is dan een overbelasting zoals de onderste lijn, waardoor je resultaat afneemt en je uiteindelijk klachten krijgt.

Lang verhaal kort: als jij te weinig binnen krijgt, en je bent heel fanatiek aan het hip trusten, dan is een heupblessure niet zo gek. Dat je weer een gezond gewicht hebt is super knap, veel respect daarvoor. Maar ik hoop gewoon niet dat jij je eetstoornis hebt vervangen met fanatiek trainen. Het zou begrijpelijk zijn, omdat het veel voorkomt. Maar het kan zeker net zo schadelijk zijn. Zeker omdat een verwaarloosde irritatie aan je pezen, uiteindelijk voor chronische klachten kan zorgen
ja snap je helemaal. Gelukkig is het fanatieke sporten geen uitwerking van mijn eetstoornis .... ik ben altijd topsporter geweest (hardlopen) dit heb ik laten vallen omdat ik daar geen goede tijd mee heb beleefd en dat mijn ding tijdens de eetstoornis was en niet vanuit plezier. Ik wil graag de cross fit kant op maar eerst sterker worden. Ik ben zeker mentaal gezond maar fysiek lijkt alles achter te blijven. Ik vermoed dat ik lage oestrogeen waarde heb die voor een lage pees elasticiteit kan zorgen en lage bot dichtheid daarbij verklaart dat ook de uit blijvende menstruatie. Natuurlijk speelt overbelasting een rol maar ik train al 8 maanden geen benen en maar 2 c per week bovenlichaam waarvan de afgelopen maand niks. De dokteren vinden het nu niet belangrijk genoeg ivm Corona dus moet lang wachten eer ik daar op getest wordt helaas. Ik wil gewoon weer m’n oude zelf worden.....
 
47D1A127-B48E-49EB-8904-8DEC1B2228E6.jpeg
 
Letterlijk wat ik heb ....
 
Back
Naar boven