Fitness Seller

Pendlay of "normale" barbell rows

Bezoekers in dit topic

The hunter

Cool Novice
Lid geworden
25 jan 2019
Berichten
39
Waardering
4
Lengte
1m85
Massa
86kg
Goedemiddag,

Ik had een vraag wat effectiever/de grote verschillen zijn mbt tot de pendlay row en de normale barbell row?

Bijvoorbeeld in een 5x5 SL schema wordt de pendlay aangeraden. Maar wat is nu het grote verschil en waarom zal je niet kiezen voor de normale barbell row, waarbij je bovenlichaam meer in 45C staat?
 
Goedemiddag,

Ik had een vraag wat effectiever/de grote verschillen zijn mbt tot de pendlay row en de normale barbell row?

Bijvoorbeeld in een 5x5 SL schema wordt de pendlay aangeraden. Maar wat is nu het grote verschil en waarom zal je niet kiezen voor de normale barbell row, waarbij je bovenlichaam meer in 45C staat?

Een reden die ik kan bedenken, is omdat de pendlay variant meer dwingt tot een stricte vorm, waarbij ook de bovenrug maximaal wordt belast.
Een 'normale' row, leidt namelijk makkelijker tot vormverlies, vooral bij wat zwaardere gewichten, iets dat bij 5x5 al snel het geval is. (steeds rechterop gaan staan)

Ik heb genoeg lieden sets van 5 zien maken met een overmatige berg gewicht aan de stang.
Stoer, maar een echte row beweging kon ik er niet meer in ontdekken.

(Het leek meer op bijna-rechtop-staand-de-stang-een-naaibeurt-geven ;))
 
Dank tot zoverre! Ik kan geen enorme verschillen ontdekken.

Meer dat je zwaarder kunt tillen en je een betere positie kan houden.

Overige info is altijd welkom!
 
Grofweg kun je stellen dat een reguliere row focus legt op latisumus dorsie omdat je bij deze vorm hoge gewichten kunt hanteren.
Een pendlay legt meer nadruk op retractie (schouderblad) en daardoor je midden en lage trapezius en rhoimboiden. Voor een gezond schoudergewricht is het belangrijk dat je deze spieren goed traint.
 
Grofweg kun je stellen dat een reguliere row focus legt op latisumus dorsie omdat je bij deze vorm hoge gewichten kunt hanteren.

Is het niet zo dat je bij de pendlay hogere gewichten kan hanteren dan bij de bentoverrow op 45C zeg maar?
 
Is het niet zo dat je bij de pendlay hogere gewichten kan hanteren dan bij de bentoverrow op 45C zeg maar?
Nee je pendlay row (vanaf de grond met reset telkens) is zwaarder en je kunt minder makkelijk cheaten. Met bent over rows (die de grond niet raken) kun je makkelijk op en neer shruggen en vanuit andere spiergroepen trekken.

Ik heb zelf altijd de pendlay row gedaan en dit heeft een mooie carryover naar mijn deadlift. Voor lats zou ik sowieso pull ups of pull downs doen dan de bent over rows.
 
Is het niet zo dat je bij de pendlay hogere gewichten kan hanteren dan bij de bentoverrow op 45C zeg maar?
Wil je volledige retractie bewerkstelligen dan zullen de gewichten omlaag moeten. Identiek bij een pullup waarin je atleten de rom niet volledig ziet maken omdat dit laatste deel van de rom (retractie) met minder spiervolume gerealiseerd wordt. De sterke latissimus dorsi is namelijk niet betrokken bij deze beweging.
 
Als ik het een beetje begrijp kan je met de 45C row meer cheaten en het je eigen een stuk makkelijker maken. Je gebruikt dan indirect ook veel andere spieren die je normaal niet wilt gebruiken, omdat je je rug wilt trainen. Je kunt dan indirect ook zwaardere gewichten gebruiken?

Bij de pendlay row kan je minder cheaten en train je veel meer de rugspieren. Je moet elke keer je borst aantikken. Kan je dit niet, dan zal je je gewicht moeten verlagen gok ik? Je train primair je lats en dorsi.

Dit is dan wel een goed artikel waarin beide vergeleken worden:

http://amp.gymjunkies.com/pendlay-rows/
 
Als ik het een beetje begrijp

Bij de pendlay row kan je minder cheaten en train je veel meer de rugspieren.

Nee. Je traint niet meer de rug maar je betrekt minder andere spieren.

Als je meer wil weten over de Pendlay row kan je het best op zoek gaan naar info van GP zelf zoals bv dit https://barbend.com/pendlay-row-history/

Alles wat je elders haal is meestal eigen interpretatie van de schrijver zelf
 
De één is niet persé beter dan de ander en zowel bij normale BOR's (daar zijn ook tig varianten van) als bij een Pendlay row kan je "cheaten". Regelmatig afwisselen is wel een goed idee hier.
 
Back
Naar boven