MuscleMeat

Pepernoten mogelijk kankerverwekkend (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

NaiaD

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
232
Waardering
0
Pepernoten mogelijk kankerverwekkend

Uitgegeven: 21 november 2002 12:38
Laatst gewijzigd: 21 november 2002 13:46

DEN HAAG - Pepernoten en ontbijtkoek blijken de mogelijk kankerverwekkende stof acrylamide te bevatten. Het levert niet direct een gevaar op voor de volksgezondheid, maar er moet niet te veel van worden gegeten. Dat heeft Voedsel en Waren Autoriteit donderdag bekendgemaakt. Dat de stof in bijvoorbeeld patat en chips zit, was al bekend.

Acrylamide lijkt vooral te ontstaan in voedsel dat wordt gefrituurd en gebakken in temperaturen rond 180 graden Celsius.


Het is de tweede keer dat de Voedsel en Waren Autoriteit acrylamide in producten op de Nederlandse markt heeft onderzocht. Inmiddels zijn er meer dan driehonderd monsters genomen uit producten die in de frituur zijn geweest of zijn gebakken.


Volgens de Voedsel en Waren Autoriteit zijn maatregelen vooralsnog niet nodig. Er is nog te veel onduidelijk over hoe de stof ontstaat en over de precieze risico's ervan. Dierproeven wijzen uit dat acrylamide mogelijk kankerverwekkend is voor de mens.

De bron vind u hier
 
Ach ja, wat mag je tegenwoordig nog wel eten?!???
 
tegenwoordig vinden ze altijd wel wat.. jammer eigenlijk maar ja
 
alles is zowat kankerverwekkend.. gewoon pepernoten eten als je r zin in hebt :)

gezeur tegenwoordig zeg.. alles is slecht :/
 
onderzoeken kunnen aantonen wat ze willen aantonen
 
ik blijf het iig lekker eten :)
 
gelijk heb je, ik eet ook vrolijk door!!! ;)
 
slecht?
ademhalen in de randstad, das pas slecht :)
alles is ongezond tegenwoordig, ademhalen, zonnen, eten, wippen :)
maarja joh, we vernken het allemaal zelf.... :rolleyes:
 
Je kan het ook zo bekijken. Alles wat de mens aan iets natuurlijks verandert is mogelijk ongezond. Welk dier verhit zijn voedsel nou voordat hij het opeet? Die acrylamide is waarschijnlijk een stadium voor verkoling van het voedsel. Compleet verbrand voedsel eet niemand, maar licht 'verbrand' voedsel wel. Zo was die acrylamide ook aangetoond in brood.

Goed, ik ga mijn brood er niet voor laten staan maar ik eet het ook maar heel weinig. Ik eet liefst zo veel mogelijk rauw.
 
hehe lol ik las het vandaag in de spits...

friet,brood pepernoten ontbijtkoek zijn allemaal kankerverwekkend.. LOL wa moeten we dan ete ? :P
 
Originally posted by Frenkpie
hehe lol ik las het vandaag in de spits...

friet,brood pepernoten ontbijtkoek zijn allemaal kankerverwekkend.. LOL wa moeten we dan ete ? :P

Allemaal aan de brinta!! :D :D
 
Zal mij een zorg zijn !
Ik eet geen junkfood !! ;)

mzzl
 
Wat een bullshit bericht.
Ik heb ook wel es gelezen dat komkommer kankerverwekkend kan zijn.
Moet je er wel 40 op een dag opeten.

Zo ken ik er nog wel een paar.
 
Originally posted by raider
Zal mij een zorg zijn !
Ik eet geen junkfood !! ;)

mzzl

Ook geen brood? :p Of is dat inmiddels ook al junkfood? :tong:
 
Originally posted by Cowgirl Herb


Ook geen brood? :p Of is dat inmiddels ook al junkfood? :tong:
Voor iemand op een ketodieet wel ja! Er zitten ongelooflijk veel koolhydraten in brood en raar genoeg is de insuline respons op bruin brood even hoog als die op wit brood...

Maar het is waar.. ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk onbewerkt eten te kopen maar bewerk het dan wel zelf.. mij zie je voorlopig nog geen rauwe eieren of rauw vlees eten ;)
 
Ik heb hier net met een zeer ervaren toxicoloog over gesproken op mijn werk. Die had zoiets van je moet waarschijnlijk het hele jaar door een halve kilo pepernoten eten, decennia lang, om hier problemen mee te krijgen. Tegen die tijd ben je die dingen echt wel zat, of je bent allang zo vet, dat je waarschijnlijk aan een hartaanval doodgaat ;) In alle levensmiddelen die sterk verhit worden, zitten gevaarlijke stoffen, bijv. in het bruine korstje op gebakken vlees zitten ook allerlei kankerverwekkende stoffen. Wil je daar helemaal niet mee geconfronteerd worden, dan zul je al je eten moeten koken, een weinig smakelijk alternatief.

En wat mij persoonlijk betreft, ik heb waarschijnlijk meer acrylamide binnengekregen in mijn tijd op een moleculair-biologisch lab dan ik ooit in levensmiddelen kan opeten ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik herinner me nog dat ze zeiden tomaat is kankerverwekkend, 2 weken later hoorde ik dat tomaat kans op kanker verminderd...
Maw vertrouw nooit op 1 onderzoek, moeten er meerdere zijn voor je tot een sluitende conclusie kan komen.
 
Overal waar je teveel of te weinig van neemt is nooit goed.
Daarom geniet van alles maar doe het met mate.
:p :D
 
Back
Naar boven