AndroidHealthClinic

Periodisatie en tijd tussen PL-wedstrijden

Bezoekers in dit topic

The Locust

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
12 mei 2005
Berichten
3.838
Waardering
44
Excuus bij voorbaat voor de verwarde post, hopelijk is het een beetje duidelijk...

Vaak lees je dat lifters 3-4 wedstrijden per jaar ideaal vinden. Ik zie op de powerliftingkalender van VGPF echter behoorlijk veel wedstrijden en vaak is er maar een maand of zelfs minder tussen.

Hoe regel je dan zoiets qua planning en trainingsopbouw ?

Doorgaans werkt men dacht ik een maand of twee op volume en dan een week of vier op intensiteit en met suit naar een wedstrijd toe, maar dat gaat in zo'n druk wedstrijdschema niet.

Anderen bouwen gestaag op in een lang off-season (>6 maanden) en dan plots doen ze op korte tijd veel competitie in een soort 'piekseizoen' en dan is het weer voor een heel eind gedaan.

Zelf ga ik in ieder geval op 10 maart de bench-only doen, daarna ben ik wel geinteresseerd in de full PL-meet op 28 april. Dat gaat nog, daar zitten zes weken tussen, en voor squat & DL loopt de opbouw gewoon continu door.

Maar dan is er ook een wedstrijd van BDFPF in Florennes op 26 mei. Een stemmetje in mij zegt : "zowel in april als in mei meedoen", een andere stem zegt : "als je zo kort op elkaar gaat liften dan ga je in mei minder heffen dan in april dus kies één van de twee."

En dan is er ook nog de 2de VGPF bench op 5mei. Ik zou bv ook kunnen kiezen voor 10 maart, 5 mei (2 VGPF bench-only wedstrijden dus makkelijker om van te herstellen) en dan BDFPF 26 mei. Maar dan heb ik geen full-PL interclub bij VGPF gedaan en kan ik niet meedoen aan nationale kampioenschappen.

Heeft iemand hier veel verstand van dat soort dingen, want zelf heb ik er niet veel ervaring in...

(PS Waarom wedstrijden bij 2 federaties ? simpel, mijn club in Merelbeke is aangesloten bij VGPF, maar ik train vaak ook elders met mensen die bij BDFPF aangesloten zijn dus wil ik eventueel graag ook wel eens met die gasten meegaan)
 
Ik weet niet welke van de wedstrijden je het belangrijkst vindt, maar je kunt er natuurlijk voor kiezen om bij een van de twee gewoon door te trainen, je doet een paar dagen van te voren (3 bijvoorbeeld) gewoon ff rustig aan en je doet mee aan de wedstrijd.
Dan ff één of twee trainingen op te herstellen en je kunt weer door, zo gaat het niet ten koste van je werkcapaciteit.
Je kunt toch niet bij beide wedstrijden echt pieken (in mijn ogen dan), dus ik zou een van de wedstrijden als testwedstrijd beschouwen (waar je wel alles geeft, tot het snot voor je ogen staat) en voor de andere gewoon vol gaan, dus incl. goede voorbereiding e.d.
 
ik denk dat hij dat ook wel van plan is met die wedstrijd in maart bij IPF. Gewoon eens testen hoe zo'n shirt voelt en dan de volgende wedstrijd, balls to wall!
 
Back
Naar boven