MuscleMeat

Periodisering naar een wedstrijd toe

Bezoekers in dit topic

StarterGirl

Novice
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
67kg
Heren,

Voor mijn opleiding tot Fitness Trainer heb ik een stageopdracht: "Periodisering".
Voor een fictieve klant wil ik een jaarplanning maken, gericht op een wedstrijd bodybuilding, poseren op het podium. Zoals Men's Physique.
De bedoeling is dat ik verschillende fases verwerk in een logische opbouw.

Hierbij denk ik aan:
-spieruithoudingsvermogen (60-70% van 1RM) (technische fase)
-spierkracht (70-80%) (belastingfase)
-hypertrofie (80-95%) (belastingfase)
-snelkrachtuithoudingsvermogen (explosiviteit) tegen het eind van de specifieke / wedstrijdfase
-rust..

'Klant' heeft nog geen podiumervaring, weegt momenteel 87kg, vetpercentage= 19,6%

Ik ben niet thuis in de verschillende categorieën van wedstrijden.

Doel is een overzicht van een jaar, verdeeld over weken.

Wat ik nu heb, teruggerekend vanaf de 'wedstrijd':

wedstrijd week
daarvoor 1 week rust
daarvoor 2 weken spieruithoudingsvermogen voor het droogtrekken / extra prikkel met veel reps
daarvoor 3 weken snelkrachtuithoudingsvermogen (nog niet in sets en reps uitgewerkt... eerst zien of het klopt)
daarvoor 12 weken hypertrofie, waarvan de laatste 8 weken er zo uitzien:
- 4 x 10 x 80%
- 4 x 8 x 85%
- 3 x 6 x 90%
- 3 x 4 x 95%
daarvoor 10 weken spierkracht (70-80%)
daarvoor 10 weken spieruithoudingsvermogen (60-70%)

en ná de wedstrijd afbouwen met
- 8 weken spieruithoudingsvermogen 60-70%
- 5 weken algemene spierkracht 50-60%

Ik weet dat voeding 80% van het resultaat uitmaakt... tips daarover zijn natuurlijk welkom, maar deze opdracht richt zich hoofdzakelijk op het trainingsschema.

Alvast bedankt als je er naar wilt kijken! Super!
Graag jullie professionele mening.... schiet maar! :)
 
Laatst bewerkt:
Ga maar eens wat goede boeken/artikelen lezen over bodybuilden. Dit is niks.
 
daarvoor 12 weken hypertrofie, waarvan de laatste 8 weken er zo uitzien:
- 4 x 10 x 80%
- 4 x 8 x 85%
- 3 x 6 x 90%
- 3 x 4 x 95%
daarvoor 10 weken spierkracht (70-80%)
daarvoor 10 weken spieruithoudingsvermogen (60-70%)


3x6 op 90% en 3x4 op 95%, wat

Dat zijn wel erg hoge percentages voor dat volume
 
mijn professionele mening is dat dit helemaal nergens op slaat
 
Dit schema lijkt wel op brazilie in de halve finale wk voetbal 2014....dat is mijn mening
 
Als je wil dat je atleet er waardeloos bij staat op een wedstrijd moet je vooral dit schema gaan volgen. :thumbup:
 
Het is pas een professionele mening als je me er geld voor geeft nomsayin
 
Heren,

Voor mijn opleiding tot Fitness Trainer heb ik een stageopdracht: "Periodisering".
Voor een fictieve klant wil ik een jaarplanning maken, gericht op een wedstrijd bodybuilding, poseren op het podium. Zoals Men's Physique.
De bedoeling is dat ik verschillende fases verwerk in een logische opbouw.

Hierbij denk ik aan:
-spieruithoudingsvermogen (60-70% van 1RM) (technische fase)
-spierkracht (70-80%) (belastingfase)
-hypertrofie (80-95%) (belastingfase)
-snelkrachtuithoudingsvermogen (explosiviteit) tegen het eind van de specifieke / wedstrijdfase
-rust..

'Klant' heeft nog geen podiumervaring, weegt momenteel 87kg, vetpercentage= 19,6%

Ik ben niet thuis in de verschillende categorieën van wedstrijden.

Doel is een overzicht van een jaar, verdeeld over weken.

Wat ik nu heb, teruggerekend vanaf de 'wedstrijd':

wedstrijd week
daarvoor 1 week rust
daarvoor 2 weken spieruithoudingsvermogen voor het droogtrekken / extra prikkel met veel reps
daarvoor 3 weken snelkrachtuithoudingsvermogen (nog niet in sets en reps uitgewerkt... eerst zien of het klopt)
daarvoor 12 weken hypertrofie, waarvan de laatste 8 weken er zo uitzien:
- 4 x 10 x 80%
- 4 x 8 x 85%
- 3 x 6 x 90%
- 3 x 4 x 95%
daarvoor 10 weken spierkracht (70-80%)
daarvoor 10 weken spieruithoudingsvermogen (60-70%)

en ná de wedstrijd afbouwen met
- 8 weken spieruithoudingsvermogen 60-70%
- 5 weken algemene spierkracht 50-60%

Ik weet dat voeding 80% van het resultaat uitmaakt... tips daarover zijn natuurlijk welkom, maar deze opdracht richt zich hoofdzakelijk op het trainingsschema.

Alvast bedankt als je er naar wilt kijken! Super!
Graag jullie professionele mening.... schiet maar! :)

als je een profesionele mening wilt zoek je een wedstrijd bb-er op en praat met hem dan zul je zien dat je totaal iets anders krijgt dan wat jij schrijft
 
als je een profesionele mening wilt zoek je een wedstrijd bb-er op en praat met hem dan zul je zien dat je totaal iets anders krijgt dan wat jij schrijft

Uiteindelijk dan tóch nog een echte bruikbare tip! Dank je wel, ga ik zeker doen.

Wat de overige reacties betreft, was dit een zeer verhelderende ervaring.
Mijn vraag gepost met de oprechte verwachting dat dit een poel van kennis en ervaring is met mensen die elkaar naar een hoger niveau willen helpen.

Ik ga er maar van uit dat ik per ongeluk in de verkeerde uithoek terecht ben gekomen ;)

Uitzonderingen daar gelaten heb ik wel respect voor de moed waarmee jullie je oppervlakkigheid openbaar durven maken :D

Geniet van vandaag! Mijn glimlach heb je :)
 
Uiteindelijk dan tóch nog een echte bruikbare tip! Dank je wel, ga ik zeker doen.

Wat de overige reacties betreft, was dit een zeer verhelderende ervaring.
Mijn vraag gepost met de oprechte verwachting dat dit een poel van kennis en ervaring is met mensen die elkaar naar een hoger niveau willen helpen.

Ik ga er maar van uit dat ik per ongeluk in de verkeerde uithoek terecht ben gekomen ;)

Uitzonderingen daar gelaten heb ik wel respect voor de moed waarmee jullie je oppervlakkigheid openbaar durven maken :D

Geniet van vandaag! Mijn glimlach heb je :)

haha nice

mijnes krijg je ook!
 
Uiteindelijk dan tóch nog een echte bruikbare tip! Dank je wel, ga ik zeker doen.

Wat de overige reacties betreft, was dit een zeer verhelderende ervaring.
Mijn vraag gepost met de oprechte verwachting dat dit een poel van kennis en ervaring is met mensen die elkaar naar een hoger niveau willen helpen.

Ik ga er maar van uit dat ik per ongeluk in de verkeerde uithoek terecht ben gekomen ;)

Uitzonderingen daar gelaten heb ik wel respect voor de moed waarmee jullie je oppervlakkigheid openbaar durven maken :D

Geniet van vandaag! Mijn glimlach heb je :)

Jij was er zeker vanuit gegaan dat je hele opdracht even mooi voorgekauwd werd of niet?
 
Uiteindelijk dan tóch nog een echte bruikbare tip! Dank je wel, ga ik zeker doen.

Wat de overige reacties betreft, was dit een zeer verhelderende ervaring.
Mijn vraag gepost met de oprechte verwachting dat dit een poel van kennis en ervaring is met mensen die elkaar naar een hoger niveau willen helpen.

Ik ga er maar van uit dat ik per ongeluk in de verkeerde uithoek terecht ben gekomen ;)

Uitzonderingen daar gelaten heb ik wel respect voor de moed waarmee jullie je oppervlakkigheid openbaar durven maken :D

Geniet van vandaag! Mijn glimlach heb je :)

On DBB? Boy were you wrong.. :roflol:

Maar als je echt serieuze reacties had gewild, dan had je je eerst verdiept in wedstrijd bodybuilding en was je gekomen met een degelijk plan. Het plan wat je nu hebt is gewoon totaal niet geschikt voor een wedstrijd atleet. Ja misschien als je crossfit doet, maar daar doen we hier niet aan.
 
Zoals eerder gezegt zoek kontakt met iemand die of ervaring heeft met die wedstrijd of iemand die er nu mee bezig is en doe met diegene je onderzoek ;)
 
Ergens zit je wel goed en is een dergelijk plan zeker nodig om je goed te kunnen voorbereiden voor een wedstrijd.

Maar als je 14 weken out bent en eigenlijk echt vollebak in je dieet zit moet je al rond de 10% lichaamsvet staan. Dit is een ideaal punt om te beginnen dieten. 20% is veel te vet om dan al aan een wedstrijd te denken. Als je 0.5% per week verliest is het ideaal.

Ook is het de bedoeling dat je training altijd hypertrofie gericht is, de training veranderd het hele jaar bijna niet. De laatste weken doe je dan supersets om te depleten.

+ Wat hierboven al gezegd werd, een echte begeleider zal je hier beter in kunnen helpen dan wij.

Hoop dat dit helpt.
 
Uiteindelijk dan tóch nog een echte bruikbare tip! Dank je wel, ga ik zeker doen.

Wat de overige reacties betreft, was dit een zeer verhelderende ervaring.
Mijn vraag gepost met de oprechte verwachting dat dit een poel van kennis en ervaring is met mensen die elkaar naar een hoger niveau willen helpen.

Ik ga er maar van uit dat ik per ongeluk in de verkeerde uithoek terecht ben gekomen ;)

Uitzonderingen daar gelaten heb ik wel respect voor de moed waarmee jullie je oppervlakkigheid openbaar durven maken :D

Geniet van vandaag! Mijn glimlach heb je :)

dit is dan weer erg denigrerend en eigenlijk beetje beledigend om zo commentaar terug te geven en je zit niet in ,, de verkeerde uithoek ,,, en hier zit echt erg veel kennis maar echt weinig echte wedstrijd bb ers

lees dit forum maar eens goed door qua training- voeding - vetverlies etc etc sectie.s dan zul je jou mening over ,, oppervlakkigheid ,, wel snel herzien

weet niet of je zelf traint maar denk dat jijzelf hier nog veel kunt leren
 
Uiteindelijk dan tóch nog een echte bruikbare tip! Dank je wel, ga ik zeker doen.

Wat de overige reacties betreft, was dit een zeer verhelderende ervaring.
Mijn vraag gepost met de oprechte verwachting dat dit een poel van kennis en ervaring is met mensen die elkaar naar een hoger niveau willen helpen.

Ik ga er maar van uit dat ik per ongeluk in de verkeerde uithoek terecht ben gekomen ;)

Uitzonderingen daar gelaten heb ik wel respect voor de moed waarmee jullie je oppervlakkigheid openbaar durven maken :D

Geniet van vandaag! Mijn glimlach heb je :)

Ik zou wel wat meer tijd hierin steken eer je een wedstrijd bb-er benaderd. Je moet niet de verwachting hebben dat mensen tijd in iets steken om je te helpen terwijl je dat zelf niet doet.

Beetje de reden van alle oppervlakkige reacties.
 
hoe je het nu hebt is het helemaal goed voor een fitness trainer

niveau is toch dramatisch laag...
 
Heren,

Ik heb jullie raad opgevolgd en ben me eens wat meer in de materie gaan verdiepen.
Op basis van die informatie heb ik een nieuwe periodisering voor een jaar gemaakt, uitgewerkt in detail.

Vanmiddag dit schema besproken met een professionele BodyBuilder (7x Nederlands Kampioen, 2x Europees Kampioen, 3x Wereld Kampioen en 2x Universe Masters). Ook begeleid hij mensen richting het podium.

Hij heeft een uur lang geluisterd en gekeken naar mijn opbouw en onderbouwing daarvan en uiteindelijk kreeg ik een groot compliment en een respectvolle knik voor het hele schema. Het klopte, ook volgens zijn standaarden en kwam overeen met zijn eigen schema's .

Is het toch nog goed gekomen! :D

Dus bij deze: iedereen bedankt die de moeite heeft genomen om te reageren, jullie hebben me in de goede richting geduwd.

Mijn excuses mocht ik onderweg iemand beledigd hebben en wie weet... misschien kan ik ooit nog eens júllie vragen beantwoorden ;)

Sportieve groet!
 
Back
Naar boven