XXL Nutrition

Periodization vraag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dunden

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
15 aug 2015
Berichten
409
Waardering
76
Lengte
1m76
Massa
80kg
Op mijn compounds pak ik 4x6-8 en ik ga dan meestal in gewicht omhoog als ik de 4x8 haal, en dat is leuk maar ik wil graag periodization toepassen, zodat het programma een drijvende kracht / doel krijgt, iets als dit:

Week 1: 85kg 4x8
Week 2: 87.5kg 4x7
Week 3: 90kg 4x6
Week 4: 85kg 4x6 (om spieren even rust te gunnen)
Week 5: 87.5kg 4x8… en zo gaat de cycle weer verder.

Dit principe gaat er alleen vanuit dat je 4x8 haalt in week 1. Maar wat als je het niet haalt? Stel ik haal 3x8 1x6 in week 1… dan zijn er twee opties.
  1. In week 2 toch 4x7
  2. Eerst zorgen dat je die 4x8 haalt en dan pas verhogen

Dezelfde situatie kan zich natuurlijk in week 2 of 3 voordoen.... Wat is hier de beste optie?
 
Op mijn compounds pak ik 4x6-8 en ik ga dan meestal in gewicht omhoog als ik de 4x8 haal, en dat is leuk maar ik wil graag periodization toepassen, zodat het programma een drijvende kracht / doel krijgt, iets als dit:

Week 1: 85kg 4x8
Week 2: 87.5kg 4x7
Week 3: 90kg 4x6
Week 4: 85kg 4x6 (om spieren even rust te gunnen)
Week 5: 87.5kg 4x8… en zo gaat de cycle weer verder.

Dit principe gaat er alleen vanuit dat je 4x8 haalt in week 1. Maar wat als je het niet haalt? Stel ik haal 3x8 1x6 in week 1… dan zijn er twee opties.
  1. In week 2 toch 4x7
  2. Eerst zorgen dat je die 4x8 haalt en dan pas verhogen

Dezelfde situatie kan zich natuurlijk in week 2 of 3 voordoen.... Wat is hier de beste optie?

In mijn optiek:

- Als je van redelijk strak voor-geprogrammeerde progressie-protocollen houdt, ga dan niet zelf lopen rommelen.
Kies dan voor bewezen periodisatie modellen voor je set/rep protocollen en de aanpassingen daarbinnen. Denk aan bijvoorbeeld Sheiko en andere met name Russische blok periodisatie modellen.

- Als je daar helemaal niet tegen kunt (zoals ondergetekende die het daar Spaans benauwd van krijgt) kies dan voor een flexibeler model dat meer rekening houdt met de onvermijdelijke fluctuaties in vorm en prestatievermogen.
Het allerbeste voorbeeld daarvan op dit moment dat ik kan bedenken is het Reactive Training System. (RTS)
OF je daar ook al aan toe bent kan ik verder niet beoordelen, maar het loont de moeite om hier eens verder te kijken.

RTS Basics ReactiveTrainingSystems|
 
Back
Naar boven