XXL Nutrition

Personal training geavanceerde apparatuur & werkwijze

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
10 apr 2017
Berichten
6
Waardering
0
Beste forumgebruikers,

Momenteel ben ik voornemens een personal training bedrijf op te richten, waarbij ik enkele verbeteringen wil doorvoeren ten opzichte van het geen normaal gesproken op de markt aangeboden wordt. Graag wil ik jullie meningen vragen over mijn concept. De verbeteringen zijn:

- Onderwater-metingen (hydrostatisch wegen) in plaats van huidplooimetingen/elektrodiagnose.
- Voedingsschema's doorgerekend op vitaminen en mineralen in plaats van simpelweg 'gevarieerde voeding', met als doel zeker te weten dat alle behoeftes bereikt worden.
- Er wordt gewerkt met trainingskampen van zes weken. Na het trainingskamp wordt het trainingsschema automatisch vervangen, en begint (eventueel) een nieuw kamp. Andere trainers doen dit soms te laat of de klant wil er niet voor betalen, waardoor gewenning optreedt, wat de spiertoename belemmert.

Op voornemen onderwater-metingen te implementeren heb ik voor een deel negatieve feedback gehad. Personen die ik hierover vertelde waren voornamelijk mensen die niet of on-en-off trainen. Ik heb dus besloten dat mijn concept wellicht geschikter is voor het 'hogere' segment sporters.

Zodoende mijn eerste vraag: wat vinden jullie van de aanpassingen die ik hier boven voorstel? Vinden jullie het bruikbaar of juist niet? Hoeveel zijn jullie bereid te betalen voor één onderwatermeting? Hoe vaak zou je willen meten? Ik ben vooral gebaat bij uitgebreide antwoorden dus neem a.u.b. je tijd dit toe te lichten (of af te branden)!

Daarnaast: welke doelen wil je zelf bereiken door middel van fitness? (Denk hierbij aan plezier, vetverlies, spiertoename, etc.)

Zou je hiervoor zelf een personal trainer willen inschakelen, of doe je dit al? Met welke reden kies je ervoor een personal trainer in te schakelen (denk aan kennis, stok-achter-de-deur, zelfstandig geen resultaten behaald, etc)? Heb je tips voor mij om deze behoeftes te kunnen verwezenlijken? Zijn er problemen waar je verwacht tegen aan te lopen? Heb je tips hoe ik deze problemen kan oplossen?

Via welke kanalen denk je dat ik het beste klanten kan vinden, en via welke kanalen ben je zelf bereikbaar? Denk aan bijvoorbeeld tijdschriften die je leest, zenders die je kijkt, in de gym zelf, communities waar je lid van bent, etc.

Zie je jezelf als serieus (dedicated) sporter? Waarom? Hoe vaak train je, gebruik je momenteel een voedingsschema, etc.

Ben je bereid ver te reizen om gebruik te kunnen maken van de PT die ik aanbied of de metingen? Waarom wel/niet? Hoe ver?

Last but not least: wat is je geslacht, leeftijd, werk/inkomensklasse, culturele achtergrond (Nederlands, Turks, etc)?

Bedankt voor jullie reacties!!!
 
Laatst bewerkt:
- Onderwater-metingen (hydrostatisch wegen) in plaats van huidplooimetingen/elektrodiagnose.
Wat gaat hier precies het nut van zijn? Op individueel niveau voegt het niets toe t.o.v. huidplooimetingen, weegschaal, omtrek van taille ed. Deze metingen kun je ook veel frequenter toepassen zonder dat het een aderlating is, want het kost niets. Heb je veel meer aan om progressie (van de lichaamscompositie) te meten.

- Voedingsschema's doorgerekend op vitaminen en mineralen in plaats van simpelweg 'gevarieerde voeding', met als doel zeker te weten dat alle behoeftes bereikt worden.
Kun je doen, al moet je wel een slecht schema in elkaar draaien wil je de ADHs niet halen...

Er wordt gewerkt met trainingskampen van zes weken. Na het trainingskamp wordt het trainingsschema automatisch vervangen, en begint (eventueel) een nieuw kamp. Andere trainers doen dit soms te laat of de klant wil er niet voor betalen, waardoor gewenning optreedt, wat de spiertoename belemmert.
Waarom iedere 6 weken vervangen? Je moet oefeningen vervangen, wijzigen of toevoegen aan de hand van (veranderende) doelen of omstandigheden, blessures of zwakke punten die tot uiting komen bij bepaalde oefeningen.
Veranderen om te veranderen iedere <x> weken is raar.
 
Zo, het eerste antwoord haalt gelijk alle pijlers onder zijn ondernemingsplan vandaan.

Ik ben het trouwens met Galen eens, maar wellicht kan je plan werken, met goede marketing kan je onzin namelijk ook gewoon aan de man brengen.
 
maar wellicht kan je plan werken, met goede marketing kan je onzin namelijk ook gewoon aan de man brengen.

Body&Fit is er ook aardig groot mee geworden
 
Het “ hoger segment sporter” is absoluut geen doelgroep voor een personal trainer. Ze weten zelf meer dan genoeg van trainen en ik denk dat deze groep niet echt warmloopt voor een trainingskamp van 6 weken.
Als jouw ideeën een definitie zijn van een geavanceerde werkwijze, vrees ik eerlijk gezegd voor het ergste....
 
Ik ben wel benieuwd naar Dave Ringelberg zelf , en dan voornamelijk welke achtergrond hij heeft.
de PT-studios , Bootcamp classes enz komen met bossen tegelijk uit de grond, helaas is 99,8 procent van alle zaken hetzelfde..

Waarin onderscheid Dave zich ? Heeft hij een gedegen sport opleiding ? of is het een MBO sport en bewegen via het ROC, of een ALO opleiding ( gymleraar op school ) , of gebeurd het onder het motto "ach het lijkt me leuk "

Hydrostatisch wegen is erg prijzig ( Gemiddeld 30 euro per meting ) , Wie betaald dit ? zit het bij jullie "pakket" in enz enz ..

Begrijp me niet verkeerd Dave Ringelberg , het is geen aanval alleen met het concept wat je nu in je hoofd hebt zul je je niet onderscheiden ..

Waarom zou ik als potentiele klant ( ervan uitgaande 0.0 ervaring en know how ) .. alleen de instelling " hoe nou ?! " bij jouw moeten gaan aankloppen ?
 
Ik volg de opleidingen Fitvak A en B en daarnaast de cursussen Sport & Voeding en PT-Business bij Start2Move Utrecht en Rotterdam. Daarnaast studeer ik SBRM aan Avans Hogeschool te Breda. Ik ben zelf enige jaren bekend met PT maar heb geringe ervaring als trainer.

Ik wil mijzelf graag onderscheiden van andere trainers door de punten die zij (in mijn ogen) beter zouden kunnen doen, beter te doen. Ik heb veel gelezen (onder andere op dit forum) over alternatieve meettechnieken en had begrepen dat de kwaliteit en het animo naar een onderwater-meting hoog zou zijn bij de meer serieuze sporter; de reacties tot nu toe wekken dan ook wel wat verbazing bij me op. Aangezien ik op de onderwater metingen van de doorsnee normale sporter/klant vooral negatieve feedback kreeg (denk aan argumenten als "teveel moeite" of "ik wil niet nat worden"), gokte ik dat de meer ervaren sporter enthousiaster zou reageren. Ik hield er dus rekening mee dat mijn klantsegment wellicht niet zou bestaan uit klanten met 0.0 ervaring, maar sporters met meer ervaring, alleen ik begrijp dat ik hier wellicht fout zit. Suggesties over aspecten die jullie wel graag terug zouden zien in PT zijn zodoende ook van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de ruime meerderheid van de forumleden geen interesse heeft in een PT en het kleine aantal dat daar wel behoefte aan heeft zal zeer specifieke wensen hebben

Wat betreft die onderwater meting, ik vind van mijzelf dat ik te veel vet heb en of dat nu 15, 20 of 25% is, dat interesseert me niet.
 
Zolang de meeste PT's nog geen goede squat van een goodmorning kunnen onderscheiden zijn de meeste trainees beter af op forums als dit en op YouTube. Sinds ik weer in een gym train af en toe en ik weer mensen squats op Bosu ballen zie doen met een blij kijkende PT ernaast weet ik dat het niveau nog niet erg vooruit is gegaan. Alle opleidingen ten spijt.

Wat een goede PT in mijn ogen moet kunnen:
  • Een fatsoenlijk beginnersprogramma maken om de basis mee te bouwen
  • Een goed vervolg programma maken gericht op de specifieke doelen van de trainee
  • De barbell compound lifts goed aan kunnen leren op een simpele manier en het belang hiervan duidelijk maken
  • Logische aanpassingen maken in een schema indien nodig (anders kunnen we net zo goed een 6 weeks cookie cutter schema volgen)
  • Ophouden met allerlei bullshit oefeningen te gebruiken als Bosu ball squats, boksen met dumbbells in je handen en 15 minuten lang "core & stability" ongein
 
Iedere meetmethode heeft zijn eigen voor en nadelen. Afhankelijk van het doel waarvoor je de meetmethode wilt gebruiken, zal de één meer geschikt zijn dan de ander.

Meetlint (buikomtrek + nekomtrek voor mannen, Taille + heup voor vrouwen) + formule voor benadering vet%. Super eenvoudig qua uitvoer. Goedkoop qua kosten. Redelijk secuur op gemiddeld tot hoge vet%. Nadelen: Op een bepaald punt verliezen mannen vaak een tijd minder vet bij hun buik, maar verliezen ze meer vet op andere delen van het lichaam (bijvoorbeeld benen). Dan lijkt er weinig progressie te zijn, terwijl dit niet het geval is.

Een huidplooi metingen heeft bijvoorbeeld als voordeel dat deze snel en op locatie, zonder veel ongemak uitgevoerd kan worden en goedkoop is qua kosten. Deze niet alleen informatie verschaft over het totale vet%, maar ook over de distributie van de vetmassa op verschillende plekken. Zo kun je niet alleen zien hoeveel vet je in totaal verliest, maar ook waar je in bepaalde stadia vet verliest naarmate je vet% daalt. Enkele nadelen zijn dat je het viscerale vet er niet mee kunt meten en de betrouwbaarheid samenhangt met de kundigheid van de persoon die de meting uitvoert (Als twee verschillende personen direct na elkaar een meting doen, zit er vaak al verschil tussen de metingen. Soms zelfs als dezelfde persoon twee maal achter elkaar doet). Vaak vallen de resultaten met een huidplooimeting een stuk lager uit dan met meer secure metingen. Weet niet precies waarom, maar wellicht doordat visceraal vet niet wordt gemeten.

Een impedantie meting heeft als voordeel dat deze tevens snel en op locatie, zonder veel ongemak uitgevoerd kan worden en goedkoop is qua kosten. Daarbovenop is deze meetmethode qua accuraatheid niet persoonsafhankelijk (wie voert de meting uit). Nadelen zijn dat ze de stroommeting combineren met formules die uitgaan van een 'normale' hoeveelheid spiermassa. Bij mensen met meer spiermassa wijkt het resultaat vaak behoorlijk af. Ook is deze manier van meten gevoelig voor verschillen in vocht in het lichaam. Meet maar, drink een halve liter water en meet opnieuw. Je vet% is met 0,5-1% gestegen. Of je de meting voor of na het sporten doet geeft dan ook een verschil. Kortom deze methode is erg gemakkelijk en enigszins geschikt voor mensen met een normale hoeveelheid spiermassa. Echter voor serieuze sporters en bodybuilders totaal niet.

Onderwater metingen zijn niet secuurder dan sommige andere meetmethoden. Je kunt ze niet even snel op locatie doen (kost meer moeite) en de kosten liggen tevens aanzienlijk hoger. Er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen visceraal en subcutaan vet en er wordt geen informatie verschaft over de vet distributie in het lichaam (alleen totaal vet). Ter vergelijking: Een DEXA scan is even secuur als een onderwater meting, maar geeft tevens info over visceraal / subcutaan vet en vet distributie in het lichaam. Een DEXA scan wint het eigenlijk in alle opzichten van een onderwater meting.

Bod Pod metingen zijn op alle gebieden vergelijkbaar met onderwatermetingen (betrouwbaarheid en welke informatie het verschaft), echter is deze veel sneller / makkelijker uitgevoerd. Kosten zijn vergelijkbaar.
-------------------------------------

Een PT gebruikt een vet% meting doorgaans voor het meten van progressie (en wat het daadwerkelijke nummertje is, maakt niet zoveel uit). Voor het meten van progressie is een huidplooimeting, gecombineerd met het meten van de buikomtrek (te hoge buikomtrek = te veel visceraal vet), prima. Zeker als jij kundig bent en steeds de persoon bent die de metingen gaat uitvoeren. Impedantie metingen zijn in principe niet zo geschikt.

Een onderwaterweging, bod pod meting of DEXA scan, kost je vaak enkele uren in verband met reistijd, etc. De kosten zijn relatief hoog (30-40 euro per meting, wat aantikt bij 4-6 metingen per jaar wat toch wel gebruikelijk zal zijn). De extra informatie die het oplevert voegt niet altijd iets toe en is het voor de meeste mensen niet waard.

Ik zou dergelijke meetmethoden niet in je standaard aanpak opnemen. De meeste mensen zitten hier niet op te wachten (zelfs bij de zeer gemotiveerde sporters of mensen die veel te besteden hebben, zal het animo voor een dergelijke meting tegenvallen).
 
Betreft 'Voedingsschema's doorgerekend op vitaminen en mineralen in plaats van simpelweg 'gevarieerde voeding''. Bij een voldoende kcal inname en een gezond en gevarieerd voedingspatroon worden de ADH van vitamines en mineralen vrijwel altijd gedekt.

Echter als je een vast schema hebt, is er weinig ruimte voor variatie (en mensen worden het vaak snel moe om steeds maar hetzelfde te eten). Door bij de drie hoofdmaaltijden op een dag verschillende alternatieven aan te bieden qua maaltijd met dezelfde Kcal en EKV, kun je calorien en EKV inname constant houden, terwijl er wel veel ruimte is voor variatie.

Een andere optie is dat je hun een target geeft qua kcal (en richtlijnen qua EKV). Jij geeft hun toegang via een app tot een database met 100+ maaltijden voor verschillende eetmomenten (dus als je ontbijt kiest zie je wat plaatjes van ontbijt maaltijden en je kiest degene die je lekker lijkt). De app registreert de maaltijd voor die dag en registreert daarbij kcal en EKV (en doet dit voor iedere maaltijd tot targets gehaald zijn). Bij de laatste 2 maaltijden kan de app afhankelijk van het ingestelde target voor de persoon voorstellen doen qua maaltijden die zorgen dat niet alleen kcal maar ook EKV zoveel mogelijk qua target matchen. Geeft meer vastigheid als IIFYM + Myfitnesspal, maar meer flexibiliteit als een vast eet schema.

Betreft 'trainingskampen': Een schema pas je niet aan om het aanpassen. Wanneer pas je een schema wel aan? Als er in de main lifts een zwak punt zit, kun je door gerichte oefeningen dit zwak punt verbeteren. Of als iemand weinig progressie meer boekt op het schema, kun je subtiele aanpassingen maken om door dit plateau te breken (Reset / deload en geleidelijk aan terug omhoog opbouwen van gewichten). Het kan ook zijn dat iemand aangeeft nu 5x per week te willen trainen, maar over twee maanden nog maar 3x per week kan trainen. Je kan dan de individuele trainingen aanpassen qua volume of toch goed resultaat te blijven boeken. Kan ook dat iemand gewoon verveeld is met het schema en wat nieuws wil. Belangrijkste is dat er altijd een goede reden moet zijn om een schema aan te passen. Ga niet dingen aanpassen terwijl het niet nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Het idee is natuurlijk top. Maar je mag je afvragen waarom je dit zou willen. Waarom denk je dat hier een markt voor is? Welke toegevoegde waarde kun je nou echt leveren. Een waarde die anderen niet kunnen/willen leveren. Ik zie het niet. Voedingsschema's en trainingen op maat mag je toch altijd verwachten van een PT?
 
Wat zie ik graag terug in een personal trainer:
- In staat om een goed doordacht training schema op te stellen waarmee resultaat geboekt wordt en welke aansluit bij de wensen van de klant.
- In staat om aanpak qua voeding en training af te stemmen op niveau van de klant (De aanpak voor een beginner is anders dan de aanpak voor een doorgewinterde atleet).
- In staat om alle oefeningen goed aan te leren (en aan te geven wanneer je dit niet kan. Dus ga niemand powercleans, clean en jerk, of snatches leren, als je ze zelf niet goed beheerst).
- Stelt veiligheid boven de rest. Blijven focussen op goede uitvoering naarmate er zwaarder getraind gaat worden.
- Beginners: Begin altijd met uitvoering / bewegingspatroon erin slijten. Dan pas gewichten verhogen en trainingen intensiveren. (Niet eerste training losgaan om de persoon te 'slopen').
- Positief, motiverend, communicatief sterk. En heel veel plezier in zijn werk!.
- Is in staat om kennis op een eenvoudige manier over te dragen
- Heeft niet als doel om mensen afhankelijk te houden van zijn diensten, maar helpt mensen naar zelfstandigheid (en leert hen wat belangrijk / niet belangrijk is).

Voor welke kwaliteiten / Specifieke kennis zou ik bereid zijn om een personal trainer (extra) te betalen:
- Iemand die mij dusdanig weet te motiveren, dat ik me de hele dag al verheug om weer met die persoon te mogen trainen.
- Iemand die niet zijn uurtjes draait, maar iemand die zich toewijd op het behalen van MIJN resultaten.
- Diepgaande powerlifting / olly lifting gerichte kennis.
 
Leuk dat je je eigen bedrijf wilt opzetten!
Als je denkt dat JIJ onderscheidend genoeg bent van de rest en weet dat je goed bent, en bereidt bent hard te werken, maak je altijd een goede kans!
En zelfs dat hoeft nog niet eens....want bij Basis-Fit of Fit-For-Free hebben ze ook geen klote verstand van krachtsport, maar wel volle bak!
Dus een beetje commercieel denken kan zeker het verschil maken.

Persoonlijk denk Ik dat mensen die al jaren trainen je weinig aan kunt verkopen. En dan zeker bij de hoog-segment-sporters niet of je moet een ingang in dat wereldje hebben.
Als je bij mij geen jaren aantoonbare ervaring hebt in de sport en/of bodybuilding en/of krachttraining neem ik al niet zoveel van je aan, sorry. Noem het eigenwijs.
Hoog niveau sporters helemaal zijn vaak al erg overtuigd van hun eigen gelijk.... en hebben hun neergezette prestaties als bewijs... en hebben vaak al genoeg discipline om hun eigen training riedeltje af te werken.

Een onderwatermeting is mooi geschikt om vetpercentages te meten en ook redelijk goed genoeg om te vergelijken met anderen.
Echter wat de ander voor vetpercentage heeft boeit me niet, sterker nog, mijn eigen vetpercentage boeit me ook niet. Ik zie de spiegel wel of hoor mijn vrouw of mama wel complimentjes of klachten indienen bij mij (schriftelijk graag, in 3 voud)
Het enige wat me boeit is of ik progressie maak in een cut en/of bulk of bij behoud. Dat is ook gewoon prima voor jezelf meetbaar met de tang en een weegschaal in 3 minuten.
Om nu iedere 2 weken in een bad onder te dompelen...... tenzij happy ending, maar aan je naam te zien ben je van het verkeerde geslacht voor mij.

Voedingsschema's is voor het hoger segment sporters denk ik al geen geheim meer. Die kennen dat wel. Misschien het starters en medium segment nog niet.

Maar.....
Of je genoeg klandizie krijgt of niet ligt helemaal aan je zelf. Ben je commercieel genoeg? Beetje knap en verzorgt koppie wil ook vaak wel goed helpen. Heb je het lichaam en/of bewezen prestaties om aan te tonen dat wat je verkoopt werkt?
Ben je in staat klanten aan je te binden? Straal je positieve energie uit? Kun je je eigen administratie bijhouden? Hoe ga je om met kut klanten die niet betalen? Een goede verkoper is nog staat om je een hoop stront te verkopen en zijn boterham te verdienen....... dat moet je dus zijn.

Voor jezelf beginnen is een hele stap. Kijk kritisch naar jezelf en volg je hart.
Als je het niet doet kun je er spijt van krijgen. Mocht het niet lukken heb je het in ieder geval geprobeerd, en dat kunnen er velen al niet eens zeggen, laat ze maar lachen die loonslaafjes.
Er zijn 65.000 aannemers in Nederland, sommige goed, vele middelmatig, sommigen zelfs slecht, en kunnen er toch vaak nog een mooie boterham aan verdienen.

Go for it!

Groet van een loonslaaf.
 
Back
Naar boven