MuscleMeat

Pezen versterken?

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Wat doe je als je spieren sterker zijn dan je pezen? Inzwachtelen? Of kalm aan doen? Ik heb door de intensieve beenspieroefeningen bijv. weer flink last van mijn linkervoet. Ook mijn polsen zijn erg zwak..
Voor de pols heb ik zaterdag een tweetal oefeningen gedaan, maar voor de voet of knie weet ik niet zo snel iets te verzinnen.
 
Ik denk inderdaad kalm aan doen, ze inderdaad de tijd geven om sterker te worden, en dat gaat bij pezen minder snel als bij spieren.
Maar ik denk dat een aantal mannen hier op het board dit beter kunnen beargumenteren dan dat ik dat kan...

Succes!

ps. Zelf train ik bijna altijd met polsbandjes om, maar gebruik ze alleen bij zware sets, en anders doe ik ze zo los om mijn pols zodat ze net blijven hangen. Ik zou ff van die handschoentjes moeten kopen, al vindt ik dit ook wel lekker zitten. Ik vindt het beter zitten als helemaal niks om je handen/polsen, met name bij losse dumbbells of stang, dan krijg ik wat last door die ribbels in dat ijzer. Ik heb dus van die bandjes die je om je duim doet, en dan anderhalve slag om je pols heen draait, elastisch en met klitteband aan het einde. :)
 
Originally posted by Diverin

ps. Zelf train ik bijna altijd met polsbandjes om, maar gebruik ze alleen bij zware sets, en anders doe ik ze zo los om mijn pols zodat ze net blijven hangen. Ik zou ff van die handschoentjes moeten kopen, al vindt ik dit ook wel lekker zitten.
Ik vond een aantal elastische bandjes die om de pols passen en daar steun zouden kunnen geven. Maar ik gebruik zelf al voor gladde dingen waar ik aan moet trekken (bijv. cable row) fietshandschoentjes om meer grip te hebben. Soms doe ik het ook met dumbbells zodra ze wat zwaarder zijn, maar dan zitten ze een beetje in de weg.
Zijn fietshandschoentjes geschikt (die heb ik nl. toch al altijd bij me, tenzij ik winterhandschoenen aan heb) of hebben KT-handschoentjes andere eigenschappen?
 
Volgens mij kan je fietshandschoentjes goed gebruiken, je ziet heel veel mensen ermee. Volgens mij bestaan er wel speciale handschoentjes voor KT, maar die zullen dan ook wel weer een prijs hebben.
Diver vroeg laatst aan onze sportschoolhouder of hij van die straps verkocht, maar hij zei dat je die ook heel eenvoudig zelf kon maken.

Greetz :wave2:
 
W.b. polsen/onderarmen, omdat ik wat last heb van RSI (laatste weken al wel veel minder geworden :thumb:!), train ik juist zonder straps o.i.d. Als ik shrugs doe (d.b. nu 20 kg per hand), krijg ik zelfs pump in mijn onderarmen ervan. Op deze site, die espi wel kent :) staan ook allerlei tips om je onderarmen/grip te versterken, en om je knieen heel te houden. Enkel/voet weet ik niet, dat is ook iets specifiek voor jou (je had daar al een blessure) en volgens mij moet je daar met een (sportgeorienteerde) fysiotherapeut over praten. SR had volgens mij nog een goed adresje!
 
polsbandjes? Zorg gewoon dat je sterkere onderarmen krijgt!

Hoe weet je trouwens zo zeker dat het je pezen zijn die het niet aankunnen?
 
Nou, zeg maar dat mijn gewrichten niet in balans zijn met het gewicht. O.a. omdat ik heel weinig loop en vnl. fiets heb ik nooit de gewrichten ontwikkeld die erbij horen.
Mijn polsen zijn bijv. ook vrij klein van omvang, maar 15,5 cm. In het verleden gingen ze ook zeer doen zodra ik met zwaardere gewichten ging werken.
Voetgewrichten zelfde laken een pak..

De chiropracter/fysiotherapeut die ik in São Paulo bezocht wegens een acute pijn in de voet (1 km achteruitgelopen) zei me dat ik moest afvallen vooral omdat mijn gewrichten te 'mager' zouden zijn voor het gewicht dat ze moeten torsen..
 
Ik ben het met Robin eens.
Train zonder hulpmiddelen om de onderarmen spieren sterk te krijgen en tegelijkertijd stabiliteit op te bouwen in de polsen.

Verder zou de fysio gelijk kunnen hebben maar dat is moeilijk te zeggen als ik je niet live voor me heb om te onderzoeken.
 
Hmmm, ligt toch niet zo simpel... Ik heb geen zin om te wachten op mn pezen als ik mn rug verder wil ontwikkelen hoor, en deadliften zonder straps zit er dus niet in.
 
pezen en gewrichten hebben tijd nodig en idd met allerlei bescherming en banden worden ze niet sterker.
Gewoon laag vulume, zuivere beweging en zware gewichten maken sterke polsen en pezen.
 
Als het echt de pezen zijn dan kan die je het best trainen met zware gewichten, lage reps en een beperkte ROM. Powerracktraining is ideaal omdat je de pinnen zo kan stellen dat je maar een paar cm hoeft te bewegen).

Als je last van je gewrichten heb dan zou ik eens langs de dokter gaan.
 
Hum, die rechterpols doet al zo lang (een klein beetje) zeer dat ik me niet meer kan herinneren wanneer dat begonnen is.. dat heeft geen zin om daarmee naar een arts te gaan. De mijne stuurde me met mijn voetklachten door naar de sportarts. Die zei dat ik rustig aan KT kon beginnen, en juist kon fietsen of zwemmen, maar niet moest gaan hardlopen..

Ik probeer niet te enthousiast te zijn en gelijk veel te zwaar te gaan.. dan kan waarschijnlijk de pees tegelijk mee groeien. Belangrijk is om een beweging echt helemaal correct uit te voeren.
Gisteren kreeg ik een aantal aanwijzingen. Bijv. bij de triceps extension spanning op de borst zetten door languit te liggen (voet achter stangetje haken) en de arm geheel naar achteren te strekken en de spanning er op te houden. Etc. etc.
Als ik om me heen kijk in de sportschool voert niet meer dan 20% van de mensen de bewegingen correct uit.. de meesten laten het momentum meehelpen.. ik probeer tot 4 te tellen bij het uitduwen (of wat dan ook) en tot 2 bij het teruggaan.
 
Voeten vastzetten bij zulk soor oefeningen is vragen om onderrug problemen. En je moet geen spanning op je borst zetten, maar op je buik (stabilisator).

Dat jij denk dat maar 20% van de mensen een oefening goed uitvoeren. Goed volgen wie?

Ik heb het wel vaker dat nieuwelingen tegen mij komen zeggen dat ik iets niet goed doet, maar ze kunnen me nooit uitleggen waarom ik het niet goed doe.

De strikte vorm is niet altijd de beste keus, en geeft ook niet altijd het gewenste resultaat.
 
Originally posted by 3XL
Voeten vastzetten bij zulk soor oefeningen is vragen om onderrug problemen. En je moet geen spanning op je borst zetten, maar op je buik (stabilisator).

Dat jij denk dat maar 20% van de mensen een oefening goed uitvoeren. Goed volgen wie?

Ik heb het wel vaker dat nieuwelingen tegen mij komen zeggen dat ik iets niet goed doet, maar ze kunnen me nooit uitleggen waarom ik het niet goed doe.

Het werd me aangewezen door die man, maar aan de andere kant vermoed ik dat hij ook geen expert is.. ik had de uitdraai mee van www.exrx.net voor de preacher curl.
Die voer je toch uit met de arm vanaf geheel gestrekt tot de onderarm horizontaal is, parallel met de vloer. Hij wilde dat ik 'm precies hetzelfde als een db curl deed.. niet dus.
De db curl doe ik nu niet om en om maar tegelijkertijd (net alsof je een bb curl doet) omdat ik hoorde dat dat helpt bij het verhelpen van ongelijke kracht (L is sterker dan R).
Maar om op de tricep extensie terug te komen.. de gewichten zijn nu nog licht en ik loop nog geen gevaar voor onderrugbeschadiging.
Normaal heb ik de voeten op het bankje en lig ontspannen... maar inderdaad, je hebt de neiging om met die haakbeweging je rug hol te trekken.

Over het 'correct' uitvoeren iha kan ik zeggen dat die 20% die ik noem gebaseerd is op mijn waarneming dat bijna iedereen een beweging te snel uitvoert volgens mij. Dan is het te makkelijk.. mij is door anderen verteld om een 4-1-2 ritme aan te houden. Dus omlaag in 4 tellen, 1 tel rust en in 2 tellen omhoog. Ga me niet vertellen dat een snel uitgevoerde beweging beter is! Al heb ik ook weer ergens anders gelezen dat het goed is om behalve met reps, sets en gewichten ook wijzigingen in de uitvoeringssnelheid aan te brengen.. dus soms wel heel snel..
 
Dat mensen een rep te snel uitvoeren heeft met het gebruikte gewicht te maken. Ik train zelf ook explosief, maar doordat de gebruikte gewichten zwaar zijn duurt het toch 1.5 a 2 sec. voordat het concentrische gedeelte klaar is.

Explosief trainen met lichte gewichten doet idd niets voor massa (wel indirect voor kracht)
 
Maar wat is licht?
En... waarom zou je zwaren gewichten explosief trainen als je met een lichter gewicht langzaam kunt trainen.
Sorry, het klinkt me toch iets te 'macho' om per sé een zwaar gewicht te doen. Of is er een andere achtergrond?
Er is een groot verschil in wat je kunt pakken bij een langzame versus snelle uitvoering..

Ik moest bijv. bij de biceps curl al een kilo lager gaan zitten omdat door de totaal andere uitvoering (continu spanning er op houden) de oefening ineens heel zwaar werd...
Dus ik vraag me nu ook af of ik bij een biceps curl wel steeds spanning op de spier moet houden..
 
Wat is dat nou voor gelul!!!

Waarom zou met zware gewichten trainen "macho" zijn???
Ik kan dan wel zeggen dat niet met zware gewichten trainen een vorm van lafheid demonstreert


Je neemt gewoon het gewicht/tempo wat het best werkt, en explosieve reps werken nu eenmaal het best op de fasttwich vezel (de vezels met het grootste groeipotentieel) langzame reps belasten voornaamlijk slowtwich vezels. Dus als je wilt groeien kan je beter kiezen voor (relatief) snelle reps en hoge gewichten ipv Slo-mo training
 
Sorry, sorry 3XL ik wou je niet beledigen,maar het lijkt vaak alsof mensen meer op het gewicht gefocust zijn dan op een correcte uitvoering.. Maar over de correcte uitvoering zijn de meningen verdeeld.
Slo-mo lijkt me wel beter om blessures te voorkomen.

Echter, ik hoef niet per se te groeien, ik wil gewoon sterker worden en dan lijkt een slo-mo beweging me beter.. al kan ik daar niet direct een vinger op leggen. Hoe langzamer des te langer de stress/belasting duurt, dus des te meer compensatiegroei, toch?
 
4-1-2 is te traag, hoe langer een beweging duurd hoe slechter voor je pezen en gewrichten, ik zou niet verbaast zijn als je daardoor problemen hebt.
3XL heeft gelijk, korte krachtige sets (uiteraard gecontroleerd uitgevoerd) met zware gewichten (zwaar wil niet zeggen TE zwaar) doen de job.
Je pezen zullen echt niet sterker worden van te trage reps met een licht gewicht en je gewrichten zullen er niet beter op worden door een TE trage ROM te maken.
Ik weet dat er ook het omgekeerd bestaat, te snel bewegen en een slechte uitvoering maar dat heeft niets te maken met explosief en zwaar trainen.
 
Back
Naar boven