Fitness Seller

Pezen versterken? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

En wat vind je dan van 2-1-4? Snel het positieve deel en langzaam het negatieve deel?
 
Originally posted by Esperantisto
Sorry, sorry 3XL ik wou je niet beledigen,maar het lijkt vaak alsof mensen meer op het gewicht gefocust zijn dan op een correcte uitvoering.. Maar over de correcte uitvoering zijn de meningen verdeeld.
Slo-mo lijkt me wel beter om blessures te voorkomen.

Echter, ik hoef niet per se te groeien, ik wil gewoon sterker worden en dan lijkt een slo-mo beweging me beter.. al kan ik daar niet direct een vinger op leggen. Hoe langzamer des te langer de stress/belasting duurt, dus des te meer compensatiegroei, toch?
Nee dat klopt niet, en dat is al eens bewezen in een onderzoek.
De HIT methode werkt ook zo, er is nooit extra groei geconstateerd door een extra trage ROM toe te passen.
Zorg er gewoon voor dat je een gecontroleerde beweging maakt, een explosieve samentrekking en een rustig gecontroleerde extensie.
Wat je zegt over sterker worden: dan moet je ZEKER geen slo-mo doen maar juist explosieve korte, zware sets.
 
OK, dus 4 seconden voor de positieve is te langzaam.. maar toch niet zo snel dat ik aan het smokkelen ben door de natuurkundewetten te laten werken ipv mijn spieren..
Of door andere delen van mijn lichaam te betrekken.., zie de hardcore draad waarin iemand dus voor een lateral pulldown er met zijn hele gewicht aan gaat hangen en uiteindelijk helemaal schuin hangt..
 
Originally posted by Esperantisto
En wat vind je dan van 2-1-4? Snel het positieve deel en langzaam het negatieve deel?
Zelf doe ik X-1-2 soms X-1-3 maar langer echt niet. De X staat voor de tijd die je nodig hebt om de beweging correct en gecontroleerd uit te voeren met een voor jou zo zwaar mogelijk gewicht.
 
Originally posted by Esperantisto
OK, dus 4 seconden voor de positieve is te langzaam.. maar toch niet zo snel dat ik aan het smokkelen ben door de natuurkundewetten te laten werken ipv mijn spieren..
Of door andere delen van mijn lichaam te betrekken.., zie de hardcore draad waarin iemand dus voor een lateral pulldown er met zijn hele gewicht aan gaat hangen en uiteindelijk helemaal schuin hangt..
Het zijn de 2 uitersten...geen van beiden zijn gewenst.
 
Okidoki.. zal het zo doen.. en ik maar zeuren tegen anderen dat ze het langzamer moeten doen.
Gewoon beheerst, niet snel niet langzaam. Echter voorlopig zeker niet explosief...
 
Idd wel kijken hoe ver je staat met de training, ik raad dit nooit aan beginners de eerste 3 maanden aan.
Het is de bedoeling dat je steeds zwaarder en zwaarder gaat tot je klaar bent voor het echte werk.
De eerste periode kan je het beste een iets hoger volume met een handelbaar gewicht doen zodat je de uitvoering eerst beheerst.
 
Nou, het is wel zo dat ik inmiddels tot falen of bijna falen ga, maar ik begon 2 weken terug wel heeeel voorzichtig met baby-gewichtjes. Door steeds 1 (voor db) of 5 kg (voor bijv. seated row) extra te pakken per set, kom ik toch bij de laatste set heel zwaar te zitten... als dan 12 reps te makkelijk is, maak ik er 15 reps van.
Zoals ik al gezegd heb, ik pak 12-10-8-6 en 12 reps.
Bijv. voor benen quads doe ik leg press: 12x90, 10x100,8x110, 6x120 en 12x110 en dan als afmaker 12x50 met de leg extension.
Romeinse DL: 12x12,10x15,8x20,6x25,12x20 en 45 kg voor seated leg curl.
Dat is toch niet echt licht vind ik voor een beginner..
Mijn bovenlichaam is nog wel zwak qua kracht en dat moet nog even in balans worden gebracht.
Voor db press (borst) doe ik resp 12x5,10x6,8x7,6x8,12x7 en dan 12x6 kg voor de db flyes..
Eventueel pak ik ipv de db press de lateral pull down... maar voorlopig ben ik wel tevreden met allemaal db oefeningen.
 
Ik ben het met 3XL en T eens.

Beperkte ROM en lage reps legt meer nadruk op peesversterking.

Al dat gedoe met dat getel van positieve en negatieve seconden, vind ik wat te ver gaan als ik train hoe ik het liefste train.
Door mijn concentratie op de spier die ik train raak ik dan de tel van mijn reps kwijt.
Voor beginners is dit weer wel goed om lichaamsbesef/gevoel en stabilisatie te trainen.
Ik train ook niet echt langzaam en cheat meestal ook, maar niet tenkoste van de spier die ik wil trainen of door de oveige spieren die meehelpen met cheaten te blesseren (sp?)

Je kan best snel trainen en de spier goed aanspannen op de juiste momenten, daar hoeft geen langzame training voor uitgevoerd te worden.

Maar ieder zijn eigen methode, natuurlijk
Lee Priest en Milos Sarcev trainen nogal langzaam en Ronnie Coleman, Bertil Fox en Flex Wheeler doen het tegenovergestelde.
 
Het zal gewoon per lichaam verschillend zijn. MAAR! ik ben van mening dat je het simpel moet houden, en niet constant bezig moet zijn met dat tellen van die secs. Je moet het gewicht ook niet laten vallen natuurlijk... Just push en pull!!
 
Ik ben het ermee eens ,dat het tellen van al die secs echt niet te doen is! Het tellen van reps, dat lukt me meestal nog net, soms ook al niet en da's veel gemakkelijker!
 
Originally posted by wateengedoe2
Ik ben het ermee eens ,dat het tellen van al die secs echt niet te doen is! Het tellen van reps, dat lukt me meestal nog net, soms ook al niet en da's veel gemakkelijker!
Nou het ging meestal van
1-2-3-1 en beheerst terug zonder tellen en dan weer 1-2-3-2 , 1-2-3-3.. wel hardop meetellen ja..
Het is nu wel makkelijker..

Goh, ik dacht vandaag een bobbeltje op mijn bovenbenen te voelen... ik voel ze bijna groeien, maar dat zal wel verbeelding zijn...
Ik ben wel erg benieuwd wat het effect zal zijn van 'schoon' eten dwz (bijna) geen junkfood meer op mijn lichaamsbouw.. ik begin haast te geloven dat ik wat mesotrekjes heb!
 
als je hardop mee kan tellen zou ik wat meer gewicht toevoegen.
 
Tuttut.. mijn pezen zijn toch zwakker dan de spieren.. ik ben nog maar net 2,5 week weer bezig en heb resp. 4,5 maand niets aan KT voor benen gedaan en 8 maanden niets aan bovenlichaam en abs.. Bovendien deed ik toen 'aerobicsdametjes danwel oude wijvensets' (3x15).
Ik ga in de 5e set wel tot bijna falen.. en voeg nog elke week extra gewicht toe aan de sets..

Alleen bij step-ups raak ik de tel kwijt omdat ik steeds (bijna) vergeet dat ik als ik het rechterbeen opstap en het linkerbeen bijtrek ik dan links ook eerst moet afstappen.
Dat is trouwens een oefening die ik voor rehab van mijn voeten deed en doe en in iets mindere mate voor de gluteus.. ik hoor nu al regelmatig dat ik een oefening te zwaar uitvoer.. laatste set van ab machine bijv. op 50 kg.. ja ik word nog eens een sterk dametje :D
 
Is dit "falen" na een aanzienlijk aantal reps?

ik hoor nu al regelmatig dat ik een oefening te zwaar uitvoer

wie zegt dat en waar wordt dit op gebaseerd? vorm of ervaring van wat een persoon max zou moeten kunnen?
 
Ik doe de oefeningen volgens het Body-for-Life principe waar ik overigens tegenwoordig van hoor dat het voor beginners (zoals ik) wel redelijk goed is, maar niet geschikt voor gevorderden.

Voorbeeld. Vandaag deed ik onderlichaam..
quads - leg press: 12x90, 10x100, 8x110, 6x120 kg en dan 14x110 kg. Ik kan volgende keer de lat een stukje (10 kg) hoger leggen, want ik deed de laatste oefening dus 14x ipv 12. Daarna ren ik naar de leg extension die ik ervoor al heb aangepast om mijn beenlengte en doe dar 12 reps van 50 kg.
hams - Roemeense DL (tot schenen), vandaag in sumosT met armen tussen benen door : 12x12, 10x15,8x20,6x25 en 12x25 (kan ook wel een stapje verder volgende keer) en als afmaker sitting leg curl: 12x45 kg.
Omdat ik te veel zat te babbelen en een paar dingen niet helemaal liepen, liet ik de gluteus en de abs zitten tot na spinning, dus ik deed toen nog kuiten op de leg press: 12x90,10x100,8x110,6x120 en 12x110 kg. Afmaker op de standing calf raise: 12x30 kg.
Na spinning kwam ik als een levend lijk terug maar deed nog de gluteus oefeningen. De squat lunge liet ik zitten maar deed wel step ups zonder extra gewicht en alleen in de laatste set een db van 3 kg in elke hand. Deze oefening blijf ik technisch moeilijk vinden wegens mijn instabiele enkels en daarom kan ik niet veel gewicht gebruiken.. Afmaken met standing gluteus: 12x35 kg.
En dan de abdominal machine: 12x35,10x40,8x45, 6x50 en 12x45 kg.. en afmaken met obliques op incline bench.. ik was te gesloopt om hier meer dan 5 paar te doen... fietste dan ook nogal errrug langzaam terug naar huis.. deed er maar liefst een uur over.
 
Back
Naar boven