Fitness Seller

Pijn aan binnenkant knie

Bezoekers in dit topic

SnokSok

Novice
Lid geworden
12 okt 2014
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
90kg
Hallo, Ik heb sinds vrij lange tijd last van een stekende pijn aan de binnenzijde van mijn (linker) knie. De pijn is eenvoudig op te roepen. Één van de manieren is als volgt: Ik zet mijn linkervoet op een stoel en dan strek ik mijn been, waarbij ik de zool van mijn voet op de stoel houd. Wanneer mijn been nog lichtgebogen is schiet een vreselijk stekende pijn door de binnenzijde van mijn knie. (in het gemarkeerde deel)
4g0mmu.jpg


Twee andere voorbeelden van pijnopwekkende bewegingen: Deadlift (met of zonder gewicht), pas bij het laatste stukje van de beweging, wanneer de benen nog licht gebogen zijn, schiet de pijn in het gemarkeerde gedeelte. Wanneer ik gewoon rechtop sta. Mijn linkervoet een stap naar voren doe en dat met mijn handen naar de grond ga (soort van hamstringstretch). Dit voelt al onprettig. Wanneer ik nu mijn been weer licht buig schiet de pijn weer door het gemarkeerde gedeelte. De pijnlijke plek is nooit: rood, warm of drukgevoelig. Wie herkent deze pijn of, beter nog, weet wat de pijn veroorzaakt??
 
Ik denk dat je een gescheurde knie band hebt, heb het zelfde gehad bij voetbal en kan je zeggen daar ben je wel even zoet mee!
 
Remco, bedankt voor je reactie.
Er zijn echter al wel heel wat testjes bij mij gedaan, en daaruit blijkt dat alle banden in goede conditie zijn.
 
Ik denk dat je een gescheurde knie band hebt, heb het zelfde gehad bij voetbal en kan je zeggen daar ben je wel even zoet mee!
Je mediale knieband zit hoger, niet daar. De plaats die je aantoont is de insertie van je mediale hamstrings, je pes anserinus. Klopt ook met je verhaal.
 
@Gymz:

Weet jij misschien wat de oorzaak kan zijn van een irritatie van pes anserinus? (zwakke hamstrings?)

Al mijn banden zijn in orde, heb geen overgewicht. Ook na lange periode rust is de pijn makkelijk op te wekken....

Weet ondertussen wel dat mijn hamstrings aan de zwakke kant zijn, zeker in vergelijking met mijn quadriceps.
 
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken. Moeilijk om dat langs internet te bekijken.

Qceps/HS ratio is uiteraard belangrijk, de rotatie van je tibia, flexibiliteit van je spieren, kracht, techniek...
 
Pes anserinus, een peesplaat die gevormd wordt door de m.sartorius, m. gracilis , m. Semitendinosus ( dit is een hamstring ). Als het er klacht van je knie kapsel is moet je denken aan vocht in de knie. Komt vaak door een verzwikking van de knie naar binnen. Banden lijkt mij niet waarschijnlijk. Kijk eens op deknie.nl bij klachten misschien helpt je dat. Anders toch even langs de fysio om erger te voorkomen. Succes
 
Heb zelf ervaring met knieproblemen: vocht door overbelasting van verschillende pezen/banden rondom mijn knie.

Mijn ervaring: verschillende artsen/fysiotherapeuten gaven verschillende verklaringen van wat er aan de hand was. De oefeningen die ik meekreeg verergerden de overbelasting waardoor ik 's nachts alleen nog met pijnstiller kon slapen.
Uiteindelijk met zelfdokteren ben ik er nu bijna vanaf.
Ik had pijn op de plek met soortgelijke beweging als jij in het gebied die je ook aangeeft op de foto, maar ook vooraan, onder mijn knie en aan de buitenzijde van mijn knie.

Je vraagt wat een mogelijke oorzaak kan zijn. Wanneer de pijn niet gesitueerd is bij de gewrichtsspleet, wat kan wijzen op je meniscus, zou ik eerder denken aan problemen met een pees. Als ik je foto zie en wat je erbij omschrijft, dan doet mij dit eerder denken aan problemen met je pees. De pijn die dat geeft kan zeer heftig zijn weet ik uit ervaring.

Wat bij mij hielp/wat ik je mee kan geven als adviezen:
- 1-3x per dag koelen en met het been omhoog indien je vocht erbij krijgt
- geen inactieve maar actieve rust, dwz in beweging blijven zonder te belasten.
- vermijden van geforceerd buigen van/kracht zetten met de knie: buigen en kracht zetten mag geen pijn doen, ook geen napijn, hiermee vererger je de blessure.
- geen krachttraining met gewichten: geen legpress, leg curl, leg extension, death lifts, enz.. Hiermee belast je de boel alleen maar meer waardoor het nog langer duurt voortdat je knie is hersteld.
- wat bij mij goed hielp was/is krachttraining op de fiets, rustig opbouwend: beginnen met bijv. 10 min. met weinig weerstand fietsen, 2 min. met meer weerstand, dan weer paar min. met weinig weerstand, hierna weer 2 min. met meer weerstand. Maar ook hierbij: het mag geen pijn doen, geen napijn veroorzaken. Langzaam de weerstand in de loop der tijd opbouwen.
- bij alles wat je doet: luister naar je lichaam.

Sterkte ermee, peesblessures rondom je knie zijn hardnekkig en duren vrij lang voordat ze over zijn.
Het herstel heeft bij mij ca. 4 maanden geduurd.
 
Binnenkant knie bestaat niet.
 
Back
Naar boven