MuscleMeat

pijn aan knie, vermoedelijk ligament (overmatig squatten below parallel)

Bezoekers in dit topic

yasmine

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
20 mrt 2011
Berichten
11.885
Waardering
3.601
Massa
40kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo iedereen,
een aantal maanden geleden squatte ik, met een verkeerde vorm (knieen te ver naar voren en net geen parallel), maar had nooit pijn aan de linkerknie (ondanks het feit dat ik in 2001 een operatie heb gehad waar men de helft van de minuscus had verwijderd).

Een tiental dagen geleden had ik besloten mijn squat eindelijk eeens correct te leren en volgde de tips hier.
De vorm werd veel beter, echter denk ik dat ik mijn linkerknie overbelast heb. De pijn als ik parallel of below parallel ga is niet houden. Ik kan er dus niet gewoon doorheen trainen (en ik kan echt heeeeeeeeeeeeel goed tegen pijn door mijn levenslange rugpijn).
De pijn bevindt zich vooral aan de achterkant van de linkerknie, ik denk dan vooral aan het lateral collateraal ligament. Ook onder de knieschijf lijkt het pijn te doen maar die pijn is iets minder makkelijk te lokaliseren;

Enige raad? Mochten jullie vinden dat dit een te complex of ernstig probleem is om hier over te brainstormen, laat het me dan weten en dan consulteer ik een arts.
Kan ik mss in afwachting enkel wat fietsen, of helemaal niet plooien??Ijscompressen, warmtecompressen?

Alvast bedankt.
 
fietsen is in dit geval niet aan te raden, weet niet waarom, maar dat is wat mn dokter me aanraadde toen ik ook met dergelijk knieprobleem kampte
 
Paar dagen rust houden qua benen, belasten zonder pijn ( er dus niet doorheen gaan omdat je wel wwt gewend bent). Als het na een paar dagen niet is afgenomen een therapeut benaderen.
 
fietsen is in dit geval niet aan te raden, weet niet waarom, maar dat is wat mn dokter me aanraadde toen ik ook met dergelijk knieprobleem kampte

Nochtans, als ik fiets op lichte weerstand verminderd de pijn en vehoogt de range of motion.
 
Paar dagen rust houden qua benen, belasten zonder pijn ( er dus niet doorheen gaan omdat je wel wwt gewend bent). Als het na een paar dagen niet is afgenomen een therapeut benaderen.


Had je raad niet gezien. Vreemd.
Ik heb inderdaad, zonder het te weten, je raad opgevolgd. Ik heb net voor iedere training, 10 a 15 minuten gefietst maar op een zeer lichte belasting.
Ik heb maar 1 keer gedeadlift sinds de pijn begon, en merk sinds vandaag dat de pijn in de linkerknie sterk aan het minderen is. Ik voel nog dat kleine getrek of "knik" als ik mijn been optil (als ik met beide voeten op de grond sta en dan mijn onderbeen naar achteren plooi, dus met de enkel richting kont), en bijna mijn kont raak. Dus vooral dat laatste stukje van de rom voel ik die knik. Ik heb daarnet eens een wall squat gedaan zonder gewichten en merkte dat het tot parallel geen pijn doet, en ook mijn pijn aan mijn, wat ik vermoed, hip flexor is bijna weg.
Nu discipline genoeg hebben om nog een weekje te wachten met squatten.

Nu ga ik rug gaan trainen en borst denk ik (weet niet meer of ik borst gisteren trainde, straks even checken).

Rug : deadlift, reversed hyperextensions, lat pull down, dumbbell row,
borst: flat barbell bench, incl bb bench, fly
Wat is het leven mooi als men goed kan sporten.
 
waarom niet langer rust, je kan beter paar weken rust nemen en langzaam op bouwen dan dat half hersteld is
 
Onder knieschijf klinkt als je voorste kruisband. Ik kan er natuurlijk weinig over zeggen maar het enige wat mij helpt (knie-en kruisband technisch ) is sumo squats. Maar ik heb knie-en kruisbanden gescheurd,dus mijn knie is zo fragiel als de pest.

Fietsen is naar ik weet geen probleem, bij mij was het onderdeel revalidatie ( net als de sumo's ). Zwemmen ook trouwens.
Er zal vast een relatie zijn tussen je rugoperatie en de manier waarop je nu je knieen belast, maar dat is iets wat een arts zou moeten uitzoeken.
Zou ik wel doen voor je straks ook nog een knie-operatie nodig hebt.
 
[/CODE]
waarom niet langer rust, je kan beter paar weken rust nemen en langzaam op bouwen dan dat half hersteld is

Ik ga voorlopig nog niet squatten.
Vandaag sumo deadlift gedaan, en geen last gehad van de knie. Omdat het probleem zich pas stelt als ik below parallel ga;
Ik ga nog eventjes verder doen zoals ik nu bezig ben en iedere weel evalueren.
Bedankt voor het advies, iedereen.

---------- Post toegevoegd Mon 18 Feb 2013 om 21:54 ----------

Onder knieschijf klinkt als je voorste kruisband. Ik kan er natuurlijk weinig over zeggen maar het enige wat mij helpt (knie-en kruisband technisch ) is sumo squats. Maar ik heb knie-en kruisbanden gescheurd,dus mijn knie is zo fragiel als de pest.

Fietsen is naar ik weet geen probleem, bij mij was het onderdeel revalidatie ( net als de sumo's ). Zwemmen ook trouwens.
Er zal vast een relatie zijn tussen je rugoperatie en de manier waarop je nu je knieen belast, maar dat is iets wat een arts zou moeten uitzoeken.
Zou ik wel doen voor je straks ook nog een knie-operatie nodig hebt.

Sumo squat, zal ik even opzoeken op youtube en eens proberen.
 
Ok, vandaag is het zo ver. Ik ga terug beginnen squatten. Ik heb dus vermoedelijk een beschadiging aan het ligament waar ik het hierboven over had. Ik heb alle raad opgevolgd met betrekking tot revalidatie en merk dat het echt wel veel heeft geholpen. Ik voel nog steeds dat vreemd knikje als ik te diep ga, maar misschien moet ik maar eens niet zo diep gaan de eerste weken. En box squats doen.
 
IK kom net van de sportarts. Ik zat er bal op. Na het onderzoek, waar ook een echografie bij was, stelde de sportarts (supercompetente man die zeer toegankelijk en laagdrempelig is)dat er nog wat vocht in de knie zat, en hij vermoedde dat overbelasting en te korte en onderontwikkelde hamstrings, samen met mijn meniscusverwijdering van 2001, voor een probleem met het kraakbeen zorgt. Hij stelt dat ijs, veel frictie (met de vingers er hard en diep op de pijnlijke plaats masseren) en goed stretchen na het joggen veel zal helpen en de pijn zou uiteindelijk moeten verdwijnen. Ook hij raad me korte afstanden te lopen, op zachte ondergrond liefst (Ik zei hem dat ik drie maal 6a 8 min jog en dat ik uiteindelijk goed wil worden in de 5km, en hij zei dat dit ideaal was en dat de aangekochte sportbrace inderdaad een goed idee was gezien de pathologie).
Wat betreft het bekken ben ik voorlopig zeer gerustgesteld. Ik vreesde en heb altijd gedacht dat ik een sacro illiacale gewrichtsontsteking had (die tot op vandaag de dag door de medische wereld zeer moeilijk te behandelen is,pijn bestrijding, zelf met morfine, heeft op die plek weinig efffect en ontstekingsremmers helpen maar tot de ontsteking weg is en zodra de activiteit hervat wordt is de ontsteking er terug). Maar steeds meer en meer begon ik te twijfelen en leek een slijmbeursontsteking plausibeler. Het blijkt dus geen si-ontsteking te zijn maar eerder een ontsteking van de aanhechtingspunten van de glut.... (bilspier) en dat deze tot bijna aan de bovenkant rechterknie pijn doet. Hij zei dat mijn linkerbeen inderdaad korter is maar niet noemenswaardig veel en dus hoogstwaarschijnljk verwaarloosbaar, en dat mijn rechterbeen gespierder is dan mijn linker omdat deze overcompenseerde voor de slechte linkerknie; De onderontwikkelde bilspier en hamstrings zijn een gevolg van jarenlange extreme rugpijn die me ervan weerhielden deze te gebruiken waardoor deze verdwenen. Nu ben ik nog maar een paar maanden aan het squatten en deadliften geslagen dus dat zal tijd vergen. Hij gaf me stretchoefeningen en krachtoefeningen.
Binnen een maand moet een aanzienlijke verbetering op te merken zijn. Wel moet ik een mri van het bekken laten nemen om artrose uit te sluiten. Met de knie mag ik wachten. Is het binnen een maand niet beter, dan moet er ook een mri van de knie genomen worden.
Ik ben zeer tevreden op dit moment. Had ik dit maar eerder gedaan.

Ik ben benieuwd wat de tips als resultaat zullen hebben.
 
IK kom net van de sportarts. Ik zat er bal op. Na het onderzoek, waar ook een echografie bij was, stelde de sportarts (supercompetente man die zeer toegankelijk en laagdrempelig is)dat er nog wat vocht in de knie zat, en hij vermoedde dat overbelasting en te korte en onderontwikkelde hamstrings, samen met mijn meniscusverwijdering van 2001, voor een probleem met het kraakbeen zorgt. Hij stelt dat ijs, veel frictie (met de vingers er hard en diep op de pijnlijke plaats masseren) en goed stretchen na het joggen veel zal helpen en de pijn zou uiteindelijk moeten verdwijnen. Ook hij raad me korte afstanden te lopen, op zachte ondergrond liefst (Ik zei hem dat ik drie maal 6a 8 min jog en dat ik uiteindelijk goed wil worden in de 5km, en hij zei dat dit ideaal was en dat de aangekochte sportbrace inderdaad een goed idee was gezien de pathologie).
Wat betreft het bekken ben ik voorlopig zeer gerustgesteld. Ik vreesde en heb altijd gedacht dat ik een sacro illiacale gewrichtsontsteking had (die tot op vandaag de dag door de medische wereld zeer moeilijk te behandelen is,pijn bestrijding, zelf met morfine, heeft op die plek weinig efffect en ontstekingsremmers helpen maar tot de ontsteking weg is en zodra de activiteit hervat wordt is de ontsteking er terug). Maar steeds meer en meer begon ik te twijfelen en leek een slijmbeursontsteking plausibeler. Het blijkt dus geen si-ontsteking te zijn maar eerder een ontsteking van de aanhechtingspunten van de glut.... (bilspier) en dat deze tot bijna aan de bovenkant rechterknie pijn doet. Hij zei dat mijn linkerbeen inderdaad korter is maar niet noemenswaardig veel en dus hoogstwaarschijnljk verwaarloosbaar, en dat mijn rechterbeen gespierder is dan mijn linker omdat deze overcompenseerde voor de slechte linkerknie; De onderontwikkelde bilspier en hamstrings zijn een gevolg van jarenlange extreme rugpijn die me ervan weerhielden deze te gebruiken waardoor deze verdwenen. Nu ben ik nog maar een paar maanden aan het squatten en deadliften geslagen dus dat zal tijd vergen. Hij gaf me stretchoefeningen en krachtoefeningen.
Binnen een maand moet een aanzienlijke verbetering op te merken zijn. Wel moet ik een mri van het bekken laten nemen om artrose uit te sluiten. Met de knie mag ik wachten. Is het binnen een maand niet beter, dan moet er ook een mri van de knie genomen worden.
Ik ben zeer tevreden op dit moment. Had ik dit maar eerder gedaan.

Ik ben benieuwd wat de tips als resultaat zullen hebben.

Succes!

Even inspringen op het tweede deel (vetgedrukte). Dit lijkt erg op wat ik heb, behalve dat links (mijn korte been ook) de knie zeer doet.

Hou je topic in de gaten.
 
Succes!

Even inspringen op het tweede deel (vetgedrukte). Dit lijkt erg op wat ik heb, behalve dat links (mijn korte been ook) de knie zeer doet.

Hou je topic in de gaten.

Je zou ook eens bij die sportarts moeten langsgaan. Kost trouwens geen geld. 27 euro en je krijgt 21 van de mutualiteit terug.

---------- Post toegevoegd 10 April 2013 om 02:09 ----------

Heb vandaag eindelijk de psb knee brace ontvangen. Dat ding zegt echt retestrak, ondanks het feit dat ik de juiste maat bestelde. Maar ik deed die een uur aan en voelde goed. Morgen eens testen tijdens het joggen.
 
Je zou ook eens bij die sportarts moeten langsgaan. Kost trouwens geen geld. 27 euro en je krijgt 21 van de mutualiteit terug.

---------- Post toegevoegd 10 April 2013 om 02:09 ----------

Heb vandaag eindelijk de psb knee brace ontvangen. Dat ding zegt echt retestrak, ondanks het feit dat ik de juiste maat bestelde. Maar ik deed die een uur aan en voelde goed. Morgen eens testen tijdens het joggen.

ben ik al geweest, maar kostte mij 50-60 euro ;)
 
Klinkt als hetzelfde wat ik heb. Heb al dik 6 weken geen benen getraind maar het gaat niet weg.
Zal ik binnenkort toch ook maar eens naar de sportarts moeten gaan...
 
Klinkt als hetzelfde wat ik heb. Heb al dik 6 weken geen benen getraind maar het gaat niet weg.
Zal ik binnenkort toch ook maar eens naar de sportarts moeten gaan...

Je moet net wel de benen trainen, maar wel een aantal parameters in acht nemen.
Door een bepaalde pathologie in mijn knie mag ik niet lager dan parallel squatten,
Below parallel is beter, behalve als je knie ongezond is, zoals de mijne.
Door echter te blijven squatten, maar daarbij ook de nodige stretch en andere oefeningen, kan de knie terug sterker worden.
 
Vandaag een rontgen foto van het bekken laten nemen, op heupartrose uit te sluiten, en een mri (of nmr of zoiets) van de linkerknie. De resultaten worden naar mijn arts gestuurd, dus ik heb nu geen enkel idee wat het resultaat is. Maandagnamiddag bel ik hem. Ik ben benieuwd.
 
denk dat bij mij ook het geval is, overbelasting van die pees door tediep tegaan ook in de linker knie.
 
Vreemd is dat ik die "knik" niet voel als ik mijn knie plooi terwijl ik op mijn rechterzij lig. Op alle andere manieren voel ik het wel.

---------- Post toegevoegd 20 April 2013 om 13:07 ----------

denk dat bij mij ook het geval is, overbelasting van die pees door tediep tegaan ook in de linker knie.

Bij mij is het gekomen omdat ik gedurende drie dagen mijn squatbeweging heb geoefend, en te snel te zwaar te diep ben gegaan, en dit met een knie die reeds in 2001 aan de meniscus was geopereerd. Ik was dat compleet vergeten. Anders had ik enkel geoefend tot parallel. Dat had meer dan voldoende geweest voor iemand met mijn medisch verleden, en met mijn doelen.
 
resultaten van de mri van de knie en de foto's van het bekken zijn bekend/

Goede nieuws: geen heuparthrose, dus vermoedelijk is de pijn toch te wijten aan te zwakke glutes, en de overbelasting van een aantal spieren en aanhechtingen en een slijmbeursontsteking( alwou hij dat zo niet noemen omdat volgens hem het vaak slechts om een klein deel van die slijmbeurs gaat en de naam dus te vaak verkeerd wordt gebruikt, maar goed).

Minder goed nieuws, maar beter dan verwacht: geen ernstige schade aan de linkerknie. Er is wel vastgesteld dat het kraakbeen wat onregelmatighden vertoont, en er is daardoor een lichte vochtophoping, en er is een vermoeden dat er nog een restscheur of een nieuwe scheur in de meniscus zit, maar die is zo klein dat die van zichzelf zal genezen.
De behandeling voor de knie is drie injecties met hyaluronzuur. Ik stond daar sceptisch tegenover, maar na tien minuten kon ik mijn knie veel beter plooien zonder de daarbij horende kraken en knikken, en de pijn was ook weg. Absurd gewoon. Dus binnen tien dagen nog een injectie en binnen 20 dagen nog eens, (27 euro voor visite, 40 euro voor de niet -terugbetaalde injectie). Dit zuur eens opgezocht op het net en dit is blijkbaar toch wel een klein medisch wondermiddel. Super!!.
Dus oefeningen blijven doen, en hopelijk verdwijnt alle mijn in bekken en knie binnen de komende 6 a 8 weken.
 
Kraakbeen onregelmatigheden die vochtophoping geven zijn nooit goed. Een oude of acute meniscusscheur ook niet. Hoe klein de scheur ook, die dingen genezen niet. Je hebt pijn aan de achterzijde knie bij diep squatten. Dat is het punt waar je de achterhoorn van uw meniscus ontzettend hard belast. Hyaluronzuur wordt steeds meer gebruikt bij kraakbeenproblemen. Het stimuleert de aanmaak van eigen hyaluronzuur in de knie wat je een soepelere en minder pijnlijke knie kan bezorgen. Beste supplement op de markt bij artrose is nog steeds donacom.
 
Back
Naar boven