AndroidHealthClinic

Pijn in knieën (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

wateengedoe2

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
980
Waardering
1
En ja hoor, ik heb een typisch vrouwenkwaaltje te pakken, pijn in mijn knieën :( Vrouwen schijnen zwakkere knieën te hebben dan mannen, dus ... Het is nog niet superernstig, maar ik voel het vooral in mijn linkerknie als ik een kniebuiging maak, of soms als ik de trap op/af loop. Ik wil niet dat het erger wordt, en natuurlijk liefst dat het afneemt. Ik let al op de tips op bovenstaande website, maar ..

nu de vraag aan jullie, wat doe ik:

1. benentraining (d.b. squat en legpress) een weekje, of zelfs 2 weken helemaal niet doen
2. wel doen, maar met minder gewicht (zo ja, hoeveel procent minder ong.)
3. wel doen, met hetzelfde gewicht (alhoewel mijn beenspieren waarschijnlijk wel meer zouden kunnen)?

Wat ik iig niet moet doen, is met meer gewicht. Bah, net nu mijn benen (en de rest) zo goed zijn gaan groeien :mad: :yell:
 
Hmm, meestal als ik ergens last heb blijf ik wel trainen (ook even zwaar of zwaarder) en dan er flink bij eten en ijs erop, dan verdwijnt het altijd wel weer, nou weet ik niet of dat bij een vrouw ook helpt omdat die iets zwakker zijn, weet niet of het dan ook hersteld terwijl je het nog traint.
 
Eerst warmfietsen (5 minuten). Zadel niet te laag, veel toeren maken (90). Het beste is als je op het eind een beetje verzuring krijgt: je beenspieren zwellen lichtjes op. Na het fietsen meteen stretchen. Probeer de spanning op de beenspier te krijgen, niet op de knie. Je kan dit doen door de bekende beenspierstretch (voet richting bil trekken) en dan in plaats van ver de voet doortrekken je heupen iets achterover kantelen.

De training zelf:
Doe (tijdelijk) geen leg press!! Met leg press kan je over het algemeen veel meer gewicht aan dan het squatgewicht + lichaamsgewicht. Doe alleen nog maar squats en liefst met iets meer reps. De uitvoering moet rustig zijn, d.w.z. niet teveel accellereren aangezien dat de piekkrachten verhoogd.

Tussen de sets door eventjes weer stretchen en daarna gaan zitten en de benen languit laten liggen. Het synoviaalvocht herstelt dan beter.

Sommige vrouwen in de leeftijd 25-30 krijgen last van verzwakt kraakbeen (vaak retropattelaire chondropathie (is direct achter de knieschijf)). Als je dat hebt dan moet je misschien helemaal stoppen met training. Nu kan ik geen diagnose stellen maar ik vermoed dat het is gekomen door het plosteling zwaar trainen. Je bent toch nog maar recent begonnen W.E.G.2? Je bent ook hard vooruit gegaan wat ook een belangrijke factor kan zijn.

Zelf neem ik voor of na de training een flinke dosis glucosamine. Ik ken nog een aantal sporters die zo van de gevoeligheid in hun knieen en heupen verlost zijn. Maar ik denk dat je met de eerste tips een eind kan komen (en dat je dat eerst zou moeten proberen).

Succes!! :) Laat je me weten of het werkt?
 
Wouz, met alle respect, maar jouw benadering lijkt me vragen om problemen (beh. dat veel eten, wat wel goed is). Dan luister je niet naar je lichaam, IMHO! :(

Kris, ik ga je tips proberen. Idd, ik kan met legpress 130 kg (3x8), terwijl ik d.b. squat nu met 2x22 kg (en lichaamsgewicht 55 kg) doe. Dat is dus nogal een verschil.

Ik ben wel tussen de 25 en 30 (nl 26), maar ik heb nog nooit eerder last van mijn gewrichten gehad. Ik denk dus dat ik last heb, omdat ik in korte tijd redelijk zwaar ben gaan trainen. Mogelijk zijn mijn beenspieren nu te sterk voor wat mijn knieën aankunnen. Hopelijk kunnen je tips het probleem oplossen. Ik ga in ieder geval niet zwaarder dan die 2x22kg totdat het probleem is opgelost, en legpress laat ik ff achterwege.
 
succes..in tegenstelling tot wat op die website staat zou ik dan trouwens ook even geen full-squads meer doen mocht je die normaal gesproken wel doen.. IMHO ;)
 
Laatst bewerkt:
Aha je doet dumbbell squat! Als ik mensen dumbbell squat zie doen valt me op dat de knieen meestal meer naar voren komen dan bij een gewone squat.

Dat komt enerzijds omdat je een smalle voetpositie moet gebruiken vanwege de dumbbells aan weerszijden. Anderszijds is het lastiger voorover buigen (of billen naar achter te doen) door die dumbbells. De dumbbells zijn beter te controleren als ze dicht bij je lijf blijven dus blijven de meeste mensen meestal rechterop staan.

Zoals je weet geeft de knieen te ver naar voren brengen sneller problemen met de knie: http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2302

Dus als je gaat squaten kan je het best een gewone squat doen met de halter in de nek en de benen iets uit elkaar (waarbij de knieen ook iets naar buiten wijzen en in een lijn scharnieren met de richting van de voeten). Zorg ervoor dat de knieen achter de tenen blijven.
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Slowfellow
succes..in tegenstelling tot wat op die website staat zou ik dan trouwens ook even geen full-squads meer doen mocht je die normaal gesproken wel doen.. IMHO ;)

Daar ben ik het me eens. Benen tot aan parallel met de grond is ver zat.
 
Even iets heel anders W.E.G.2, wie van onze avatars zou de sterkste zijn?

She-hulk of He-man? :D
 
Originally posted by wateengedoe2
Wouz, met alle respect, maar jouw benadering lijkt me vragen om problemen (beh. dat veel eten, wat wel goed is). Dan luister je niet naar je lichaam, IMHO! :(

Het kan inderdaad zijn dat het niet voor iedereen werkt, bij mij heeft het met mijn schouders iig goed geholpen, nou weet ik ook wel dat mijn lichaam een flink stootje kan hebben....
Luisteren naar mijn lichaam doe ik zeker, ik maak het niet te gek.
En wat ik ook weet is dat het (bij mij vaak wel) meestal een probleem is als je een tijd licht traint of amper traint en daarna weer zwaarder gaat, dan krijg je weer last van pezen en andere ongein.
 
Ik zou ff rust pakken, en een paar keer per dag ijs er op, glucosamine-supplementje, eventueel naar de fysio.....en naar je lichaam luisteren. Je bent nog jong zat, dus die paar weken rust haal je echt weer wel in. Als je de boel kapot traint, ben je langer uit de running.....
 
Originally posted by Shadow
Ik zou ff rust pakken, en een paar keer per dag ijs er op, glucosamine-supplementje, eventueel naar de fysio.....en naar je lichaam luisteren. Je bent nog jong zat, dus die paar weken rust haal je echt weer wel in. Als je de boel kapot traint, ben je langer uit de running.....
Oh, maar zo ver is het nog lang niet .. Ik voel het maar een heel klein beetje, en dan ook nog maar bij zeer specifieke dingen (kniebuigingen en traplopen), dus die fysio, dat ijs e.d. is niet nodig. Maar je hebt wel gelijk .. Ik ga zorgen dat ik niet van de regen in de drup kom.

Alleen, als ik helemaal stop, zal dat niet zozeer het probleem op de lange termijn oplossen (wat Wouz ook al zegt, ga je dan weer zwaar, komt het weer terug). Ik ga ten eerste wat lichter trainen, met meer reps (15 bijv.), de tips in de eerste post van Kris opvolgen, en ook (laten) kijken naar mijn uitvoering van de d.b. squat (knieën voor voeten of niet?). Alleen wel een probleem dat ik niet alleen kan b.b.-squatten zonder squatrek, of het moet met de Smith machine en dat schiet zijn doel voorbij.
 
barbell squats doen een daar deftig mee trainen.


en zeker fullsquats blijven doen! parallel squat legt meer druk op je knie dan een full squat.
 
Originally posted by Spike
barbell squats doen een daar deftig mee trainen.


en zeker fullsquats blijven doen! parallel squat legt meer druk op je knie dan een full squat.

en hoe gaat dat in zijn werk dan? lijkt mij dat een fullsquat in principe bestaat uit de beweging van een parallel squat en daaraan gekoppeld een verdere doorzak beweging om daarna op de weg naar boven weer in een parallel squat over te gaan namelijk...
 
Ik gebruik iop het moment dat ik een dergelijk iets voel gewoon glucosamine. Helpt altijd...
 
Originally posted by Slowfellow


en hoe gaat dat in zijn werk dan? lijkt mij dat een fullsquat in principe bestaat uit de beweging van een parallel squat en daaraan gekoppeld een verdere doorzak beweging om daarna op de weg naar boven weer in een parallel squat over te gaan namelijk...

:D
 
nou ja, dit is wel een beetje simplistisch denken wat je daar doet, maar ik ga de discussie niet meer aangaan.
 
hehe....... heel verstandig :D
hmm.. toch wel beetje jammer want ik vraag 't me serieus af namelijk..maarja
heb je een link naar een post waar je de discussie wel bent aangegaan dan misschien ?
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Spike
nou ja, dit is wel een beetje simplistisch denken wat je daar doet, maar ik ga de discussie niet meer aangaan.
Hee, maar Spike, ik vraag me ook serieus af hoe dat zit. Mijn idee is dat je bij een full squat wel tijdens een deel van de beweging hetzelfde staat als bij een parallel squat, maar dat je itt het laatste, niet in de horizontale stand stil hoeft te blijven staan en zo de meeste druk in die stand op je knieën krijgt. Klopt dat?

Enne, deftig squatten, moet ik dan mijn zondagse kleding aandoen? :p ;)
 
Tuurlijk is dat hetzelfde. Je gaat alleen verder door je benen. Zal echt niet beter voor je knieen zijn dan een paralel squat. Voelt toch minder natuurlijk aan als je met je komt op je achillespees gaat zitten.:eek:
 
Wat ik bedoel is dat bij een parallelle squat, je de beweging in je knieën omkeert (nl. van buigen naar strekken) juist wanneer het moment (arm x kracht) het grootste is. Dat levert een grotere belasting van de knie op dan wanneer je die omkering in beweging doet als de arm en dus het moment kleiner is (vanzelfsprekend gaat het hier om de natuurkundige arm :)). Althans, dit is wat mijn wetenschappelijke intuitie, als zoiets al bestaat, mij vertelt.
 
Back
Naar boven