XXL Nutrition

Pijn in rechterbeen vanuit bil naar enkel (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

goestavo

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
23 jun 2008
Berichten
1.002
Waardering
1.470
Lengte
1m88
Massa
80kg
Aangezien ik hier altijd goed geholpen word hoop ik echt dat iemand me kan helpen.

Ik ben al bij de huisarts geweest en krijg vrijdag een mri scan.

Ik heb een hele lange tijd last van me onderrug gehad maar de pijn is nu ook overgegaan naar me rechterbeen

Ik heb pijn in de zijkant van me bil en dit straalt uit naar achterkant bovenbeen, kuit en bovenkant enkel.
Ik heb heel erg pijn met zitten, en liggen op die kant.
Lopen en fietsen deed in het begin geen pijn maar begin hier nu ook last bij te krijgen, enige keer dat het geen pijn doet is als ik op me rug in me bed lig

Onderhand word ik er erg chagrijnig van.

Ik wilde graag weten of iemand dit herkent en of ik dit zelf een beetje kan verminderen door cardio/oefeningen te doen in sportschool of dat ik het beter helemaal kan laten rusten.

Bedankt alvast
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een inklemming van de zenuw. Even langs de manueel therapeut, die kan daar heel veel mee.

Tip: maximaal 15 minuten in een houding staan/liggen/zitten. Daarna een stukje gaan lopen (om te kopieeëren of koffie te halen). Verder zou ik de oefeningen waarbij je je core gebruikt even laten zitten.
 
Klinkt als bij mij, hernia dus. Maar je krijgt morgen een mri scan dus dan zul je het wel zien. Zelf heb ik er denk ik een jaar mee rondgelopen, periodes rust, periodes gewoon trainen, fysio enz. maar niks hielp. Toen laten opereren, maanden moeten herstellen en nu zo goed als pijnvrij. Heb wel moeite met een gebukte houding staan of lang moeten staan bij een concert bijvoorbeeld, maar kan wel fatsoenlijk trainen.

Normaal gesproken gaat een hernia vaak vanzelf over vertelden ze mij steeds. Wacht je scan even af en doe tot je de uitslag hebt geen gekke dingen. Wat Jitse zegt wat betreft het niet te lang in een bepaalde houding blijven kan ik mij wel bij aansluiten. Vooral langdurig zitten is niet goed.
 
Klinkt als een inklemming van de zenuw. Even langs de manueel therapeut, die kan daar heel veel mee.

Tip: maximaal 15 minuten in een houding staan/liggen/zitten. Daarna een stukje gaan lopen (om te kopieeëren of koffie te halen). Verder zou ik de oefeningen waarbij je je core gebruikt even laten zitten.

Klinkt niet echt als een perifeer probleem. Dus mocht het een hernia zijn en de manuele therapeut gaat over tot kraken kan de beste man zijn lol op.

Imo. MRI afwachten is het een hernia staat er normaal gesproken 6 weken voor tot "normaal" herstel wat inhoud terugtrekken van de nucleus en daarom vermindering van klachten. Mocht dit niet zo zijn opnieuw terug waarna er bijv een ok overwogen kan worden. Bij ernstige klachten als niet goed kunnen plassen, uitval spieren etc word vaak besloten eerder te opereren.

In de meeste gevallen lost het zichzelf op. Gewoon blijven bewegen binnen de pijngrenzen Flexie/rotatie bewegingen als stozuigen, harken, schoffelen whatever else voorkomen en statische houdingen niet te lang.
 
Bedankt voor alle reacties.

Ik dacht zelf als ik naar een fysiotherapeut moet dan zou ik zelf ook een beetje kunnen masseren etc, dit had ik zondag gedaan en maandag was het echt een heel stuk minder en zelfs bijna weg.

Ik was heel blij maar dinsdag kwam het weer terug.

Ik kan eigenlijk niet langer dan 5 minuten zitten zonder te gaan staan door de pijn maar probeer mezelf door te pushen, maar kan dit beter niet doen denk ik?

Heb verder geen andere lichamelijke klachten dus ben benieuwd naar morgen (aantal dagen wachten)
 
Bedankt voor alle reacties.

Ik dacht zelf als ik naar een fysiotherapeut moet dan zou ik zelf ook een beetje kunnen masseren etc, dit had ik zondag gedaan en maandag was het echt een heel stuk minder en zelfs bijna weg.

Ik was heel blij maar dinsdag kwam het weer terug.

Ik kan eigenlijk niet langer dan 5 minuten zitten zonder te gaan staan door de pijn maar probeer mezelf door te pushen, maar kan dit beter niet doen denk ik?

Heb verder geen andere lichamelijke klachten dus ben benieuwd naar morgen (aantal dagen wachten)

Met masseren ga je het probleem niet oplossen ben ik bang. Gewoon even de MRI afwachten is het beste wat je kunt doen. Daarna kan je altijd nog verder kijken naar andere opties.
 
Zeker niet jezelf gaan pushen door langer te blijven zitten, die pijn voel je niet voor niks. En wat masseer je dan? Je voelt de pijn misschien in je been en kuit maar die wordt waarschijnlijk veroorzaakt in je rug. Je been masseren gaat de oorzaak dan ook niet wegnemen, maar als het prettig voelt vooral doen.

zoals je zegt even afwachten en nu niet gaan forceren.
 
Ik druk op bepaalde punten die net lijken alsof er een blauwe plek zit, zo'n soort pijn voel ik dan.

Zit er 1 in me bil en 1 in me kuit.

Ik probeer dingen omdat het zoveel energie kost, wil er graag vanaf.
 
Klinkt inderdaad als een zenuwprobleem vanuit je onderste wervels. L4-L5 en L5-S1. De MRI zal uitsluitsel geven maar hernia zit er dik in gezien de beschrijving van je andere klachten.
 
Bedankt voor reactie, hoop dat er wat aan gedaan kan worden snel want pilletjes werken ook niet meer echt heel goed
 
Vanuit de Mri zal wat komen, heb een half jaar met zelfde klachten rondgelopen in 2012. Was t niet echt een hernia, maar beklemde zenuw en toen heb ik een tijd bij de fysio rondgelopen. Zou gewoon even wat rust pakken op je onderrug sowieso
 
Net scan gehad, maakt aardig wat herrie.

Gelijk arts gebeld voor wat sterkere pijnstiller
 
Uitslag dokter gehad, heb 2 hernia's

Nu wachten tot het vanzelf overgaat en anders operatie
 
Was wel te verwachten ja. Hopen dat het snel overgaat!
 
Uitslag dokter gehad, heb 2 hernia's

Nu wachten tot het vanzelf overgaat en anders operatie

Welke pijnstillers heb je en hoeveel neem je er van?
 
Ik had eerst ibuprofen en toen een voorgeschreven medicijn van dokter weet naam niet zal zo ff kijken, maar die hielpen niet vond ik dus nu weer terug naar ibuprofen en neem daar 3 per dag van

Ty marcel
 
Ik had eerst ibuprofen en toen een voorgeschreven medicijn van dokter weet naam niet zal zo ff kijken, maar die hielpen niet vond ik dus nu weer terug naar ibuprofen en neem daar 3 per dag van

Ty marcel

Sterkte.
Tracht van de sterkere medicijnen zoals tramadol (en identieke zoals tranadol, tranodal,...),valtran, contramal, fentanyl te blijven want die vernietigen je lichaam en je geest!!

Ik vraag me trouwens af wat voor een oefeningen men moet doen om sneller van een hernia te herstellen.
 
Dat kan ik ook niet echt zeggen Yasmine. Eerst trainde ik gewoon door zoals ik gewoonlijk trainde, squatten, deadliften enz. toen wist ik nog niet wat ik had. Toen ik wist dat ik een hernia had en ik naar de fysio ging liet hij me oefeningen doen op machines, ook leg press, en alles 3x15 met focuss op het aanspannen van je buikspieren. Ook liet hij mij licht squatten en buikspieroefeningen doen (crunches). Crunches met een hernia, please don't.

Na periodes van licht trainen en rust werd het nog steeds niet beter dus toen geopereerd. Artsen vertelden mij wel steeds dat het vanzelf over gaat, dus dan denk ik niet dat er bepaalde oefeningen zijn die je zullen helpen.

Ik heb wel goeie verhalen gehoord over manueel therapeuten ivm rugproblemen maar heb hier zelf geen ervaring mee.
 
Een goede 90% van de hernia's gaan vanzelf over met de juiste begeleiding. Er zijn duidelijke operatie indicaties. Er wordt enkel geopereerd indien (1) duidelijk perifeer krachtsverlies en acute uitval (niet meer op tenen kunnen staan, voet niet meer kunnen heffen) (2) minstens 6 weken onuitstaanbare pijn (3) continentieproblemen.

Vergeet niet dat een operatie de klachten in het been oplost. Rugpijn postoperatief is zeer onvoorspelbaar.

Zoek je een goede manueel therapeut. Een goede begeleiding zal de genezing sterk bevorderen. Er zijn een pak technieken specifiek voor mensen met discusklachten. Zoek maar eens naar McKenzie. Verder moet je zorgen voor een omgeving voor optimaal herstel. Mobilisatie oefeningen voor je lage rug en stabilisatie oefeningen. Diepe buik- en rugspieren, isometrische corestability. Veel wisselen van houding, veel wandelen, niet zwaar heffen en tillen.
 
Nummer 2 had ik dus. Kon niet eens meer mijn eigen veters strikken en voelde me net een oude pake. Al vond ik wel dat de hulpverleners veel te weinig wisten hoe ze met een hernia om moesten gaan. Waarschijnlijk had het zonder operatie wel opgelost kunnen worden maar goed, is nu verleden tijd.
 
Back
Naar boven