AndroidHealthClinic

"Pijn" in voetzolen bij kuit oefeningen

Bezoekers in dit topic

Rzr

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
367
Waardering
8
Lengte
1m75
Massa
78kg
Vetpercentage
13%
Ik merk de laatste tijd dat ik een soort pijn/kramp achtig iets voel in mijn voetzolen als ik mijn kuiten train. Ik train mijn kuiten op benen dag na de benen oefeningen (zoals squat, legpress). De oefeningen die ik doe zijn kuiten trainen in de legpress machine (ik weet even niet hoe hij heet) en een calf rotation machine.

Bij beide oefeningen pak ik het gewicht wel redelijk zwaar maar wel dat ik 8-10 reps kan halen. Qua uitvoering let ik er op dat mijn voeten recht omhoog staan (niet schuin t.o.v. mijn onderbeen). Meestal gaan de 1e en 2e sets wel goed, maar vooral bij de 3e set voel ik die pijn/kramp in mijn voetzool. Het meest voel ik dit aan de "binnenkant", dus zeg maar het deel van je voetzool aan de kant van je grote teen, tussen je hiel en de bal van je voet.

Iemand enig idee hoe dit komt? Doe ik de oefening te zwaar? Te licht? Iets in de uitvoering?
 
Ik heb precies hetzelfde, soms meer last van dan anders. Het kan je kuiten workout wel goed verneuken.

Zelf heb ik het idee dat je dan teveel met je tenen probeert te duwen - dan wel onbewust. Die spieren/pezen onder je voet gebruik je namelijk om te tenen omlaag te drukken.
 
Toevallig ook last van een platvoet/enkel die naar binnen staat?
 
Toevallig ook last van een platvoet/enkel die naar binnen staat?

ik sta helaas wel te veel op de binnenkant ja, kunnen zooltjes in je schoenen dan een oplossing zijn?
 
Het gewicht goed over de hele voorvoet verdelen en niet alles richting de grote teen
 
ik ga vanmiddag benen doen, zal meteen ff kijken wat het beste werkt
thnx
 
ik sta helaas wel te veel op de binnenkant ja, kunnen zooltjes in je schoenen dan een oplossing zijn?
Kan ja, je kan ook kijken welke spieren hierbij betrokken zijn en deze proberen in balans te trekken. Volgens mij zorgen de peroneus spieren ervoor dat je voet meer in eversie stand komen te stand (wat bij jou het geval is) en de tibialis (anterior en posterior) voor een inversie stand van je voet. Allicht dat je de laatste groep kan versterken en de andere groep kan foamrollen of iets dergelijks waardoor de spanning van die kant minder wordt..

---------- Toegevoegd om 12:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:14 ----------

Het gewicht goed over de hele voorvoet verdelen en niet alles richting de grote teen

Ja inderdaad, accent van de grote teen afhalen zal ook al moeten schelen.
 
Thanks voor de tips, ik ga er ook mee aan de slag.
 
ik sta helaas wel te veel op de binnenkant ja, kunnen zooltjes in je schoenen dan een oplossing zijn?

ja worden op jou voet afgemeten en op maat gemaakt draag ze nu maand nergens last van eerlijk gezegd stuk aangenamer lopen :)
 
ik heb het zelfde probleem zelfs met aangemeten zooltjes blijft het af en toe pijn doen de ene x niet andere x niet te houden.
 
te zwaar voor je (kuit)spiertjes of weinig rust.
sluit telkens 1 uit en hopelijk heb je het zo gevonden.

kuiten , biceps en buik zijn toch spieren die we dagelijks gebruiken.
 
Waarschijnlijk je fascia plantaris. Probeer je voetzool voor het trainen 'te foamrollen' met een tennisbal. Goed duwen zodat je de spanning er volledig afhaalt. Kijk eens of je dan beter kan verder trainen.
 
Back
Naar boven