XXL Nutrition

Pijn onder voet bij kuit oefeningen.

Bezoekers in dit topic

Jordyvl

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 apr 2012
Berichten
2.148
Waardering
181
Lengte
1m80
Massa
92kg
Vetpercentage
13%
Goeiemiddag medesporters.

Ik heb al een aantal jaar het probleem dat als ik oefeningen voor mijn kuiten doe dat ik pijn onder mijn voet krijg, het voelt alsof heel mijn voet verkrampt en op een gegeven moment wordt de pijn zo erg dat ik moet stoppen met de oefening.

Hierdoor kan ik mijn kuiten niet optimaal trainen omdat deze nog lang niet vermoeid zijn als ik stop met de oefening.

Kent iemand dit gevoel, en wat kan ik hier aan doen?
 
Naast je kuitspieren ga je natuurlijk nog andere spieren gebruiken om op je tenen te gaan staan. Spieren die tot onder je voetzool lopen. Flexor Hallucis Longus, Digitorum Longus en Tibialis Posterior. Ook je Fascia Plantaris krijgt wel wat te verduren. Probeer eens te stretchen. Voet/tenen naar je toetrekken met een riem. Of met tennisbal onder je voet druk zetten en kleine bewegingen maken om je voetzool spieren te doorbloeden.
 
Goeiemiddag medesporters.

Ik heb al een aantal jaar het probleem dat als ik oefeningen voor mijn kuiten doe dat ik pijn onder mijn voet krijg, het voelt alsof heel mijn voet verkrampt en op een gegeven moment wordt de pijn zo erg dat ik moet stoppen met de oefening.

Hierdoor kan ik mijn kuiten niet optimaal trainen omdat deze nog lang niet vermoeid zijn als ik stop met de oefening.

Kent iemand dit gevoel, en wat kan ik hier aan doen?


Ik ken het wel en het is waarschijnlijk een kwestie van overbelasting van de grote voetzool-spier.

Lastig om te achterhalen wat dan precies te oorzaak is, maar bij mij was het een combinatie van een aantal zaken:

- Aan de basis van de oorzaken stond VEEL TE VEEL gewicht gebruiken bij de calf raises. (eerst kon ik me dat niet voorstellen, maar het bleek toch zo te zijn)


- Daardoor was ik (onbewust) genoodzaakt de voeten té ver naar voren op het blok te plaatsen.
Ik stond met de voet halverwege op het rondingspunt van het blok, waardoor mijn voet als het ware geneigd was om dubbel te vouwen. Om dit te corrigeren maken de spieren in je voetzool overuren en daar kreeg ik dus overbelastingsklachten door.

Nu is de verhouding bij mij: voorste 1/3 voet op het blok, achterste 2/3 voet zakt naar beneden. Dat is een grotere hefboom en dus moest ik behoorlijk gewicht afleggen, maar het heeft het pijnprobleem wel mede verholpen.

- slordige techniek.
Buiging in de benen, te veel naar voren leunen op de bal van de voet, onvolledige ROM met name maar tot 3/4 van de mogelijke top-positie komen.

Op de manier waarop ik nu calf raises doe, voel ik me af en toe net een soort ballerina als ik echt helemaal maximaal uitstrek en die positie ook nog een paar seconden vast houd.
Echter, mijn kuiten hebben daar veel baat bij gehad, ondanks het feit dat ik aanzienlijk minder gewicht ben gaan gebruiken.


Wellicht heb je hier wat aan...............
 
Naast je kuitspieren ga je natuurlijk nog andere spieren gebruiken om op je tenen te gaan staan. Spieren die tot onder je voetzool lopen. Flexor Hallucis Longus, Digitorum Longus en Tibialis Posterior. Ook je Fascia Plantaris krijgt wel wat te verduren. Probeer eens te stretchen. Voet/tenen naar je toetrekken met een riem. Of met tennisbal onder je voet druk zetten en kleine bewegingen maken om je voetzool spieren te doorbloeden.

Dit zal ik is gaan proberen, bedankt :)
 
Naast je kuitspieren ga je natuurlijk nog andere spieren gebruiken om op je tenen te gaan staan. Spieren die tot onder je voetzool lopen. Flexor Hallucis Longus, Digitorum Longus en Tibialis Posterior. Ook je Fascia Plantaris krijgt wel wat te verduren. Probeer eens te stretchen. Voet/tenen naar je toetrekken met een riem. Of met tennisbal onder je voet druk zetten en kleine bewegingen maken om je voetzool spieren te doorbloeden.

Dit zal ik is gaan proberen, bedankt
Wellicht heb je hier wat aan...............

Ik probeer altijd heel erg op de uitvoering te letten, en ik denk niet dat ik te veel gewicht doe.. een simpele calf raise doet (maar) met 50kg..

Het is gek genoeg ook vooral bij een calf raise machine en niet als ik calf raises doe in een Smith machine.
 
Back
Naar boven