MuscleMeat

pijn onderrug squat en leg press (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
22 apr 2015
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m83
hallo,

ik ben Niek en ben 18 jaar, ik zit nu ongeveer een jaartje bij de sportschool en heb altijd wel op mn voeding gelet maar ben sinds begin december pas begonnen met een echt trainingschema.
ik ben toen begonnen met het starting strength schema.
en zie ook al flink wat spiergroei :)

squat: 60kg naar 100kg
bench: 40kg naar 67.5kg
press: 30kg naar 50kg
deadlift: 70kg naar 110kg

leg press: momenteel 210kg

heb bijna elke keer van training tot training wel progressie gemaakt maar loop nu voor de 2e keer tegen een probleem aan.
toen ik rond de 90kg squat kwam kreeg ik na elk setje enorm veel last van mn onderrug. ik heb dit meer dan een maand lang proberen op te lossen door het verbeteren van mn techniek door het lezen van het boek en het kijken van de video's van rippetoe, maar er veranderde niks. en maakte in die tijd dus ook (bijna) geen progressie.
heb hierna dus besloten om te switchen naar leg press met de gedachte dat daar de onderrug niet belast wordt.
maar ik loop nu dus weer tegen hetzelfde probleem aan, precies dezelfde soort pijn als tijdens het squatten.
ik krijg pijn als ik in het diepste punt zit van de oefening.

ik denk zelf dat het door een buttwink komt, ik kon dieper squatten dan parallel en ver boven parallel kreeg ik al last van buttwink.
maar weet niet zeker of dit het probleem is omdat het in mijn ogen van alles kan zijn.
op het internet staan mensen met soortgelijke problemen, maar krijgen steeds andere antwoorden zoals, buttwink, tight hamstring, thight ankles, verkeerde techniek, lichamelijke afwijking.
maar ik weet niet wat het probleem nou zou kunnen zijn.

ik heb er een video bijgedaan van mijn squat van een tijdje geleden. dit was toen mijn 5rep max, volgens mij rond de 90kg.
misschien dat iemand aan de hand van de video iets kan zien.
en kan je met de leg press ook last van buttwink hebben?

video:
http://www.youtube.com/watch?v=FYAI8OiPMck&feature=youtu.be
 
buttwink lijkt het zeker niet te zijn. Rug blijft steeds hetzelfde.

Misschien eens een highbar proberen ipv van lowbar ?
 
je staat echt crazy voorovergebogen, diepte is niet goed, slechte heupmobiliteit

best niet meer aan zware gewichten wagen tot al die dingen opgelost zijn

onthou, bekken naar voor kantelen, borst hoog, kont naar achter en knieen naar buiten!!
 
slechte squat,
je staat zo breed, en buigt zoveel voorover dat het bijna een lobwar sumo goodmorning is.

Fix je heup en enkel mobiliteit: kuiten, hamstrings, quads, hipflexors en liezen stretchen. Daar over kan je veel leren als je al die squatvideo's en mobility video's kijkt.

Daarna leer met een veel lichter gewicht, veel dieper te squatten. Dit zorgt voor een grotere range of motion wat een grotere prikkel geeft op de quads, glutes, hams. En je onderrug wellicht wat kan ontlasten (als de mobiliteit daar is) omdat het gewicht wat lager is.

verder filmpjes kijken en iemand met verstand je laten helpen.
 
OMG. Wat biertje zegt.. sorry maar valt niks van te maken dit is ronduit een slechte/gevaarlijke squat. Je merkt/ziet ook zelf al wel (hoop ik) dat je bewegingsuitslag nihil is, je mobiliteit enorm beperkt is en als gevolg heb misschien een kwart squat met beroerde vorm van het unracken tot de laatste rep. Laat de zware gewichten even voor wat het is en ga je richten op vorm en mobiliteit. Ik kan er (net als Biertje hierboven) niet eens 1 gewricht/spier uitpikken, het is gewoon alles.

Op positief te eindigen, goed dat je dit gepost hebt, nu verder met oplossen van de beperkingen. succes.
 
bedankt voor de reacties,
ik zal gaan werken aan mijn mobiliteit want hierdoor squat ik denk ik op deze manier.
 
Buikspieren aanspannen helpt ook, vooral je diepgelegen. Google maar even of de zoekmachine op dit fora. Die tip is al heel vaak gegeven. Meer buik aanspannen is een stevigere core, dus meer stabiliteit. Het zijn niet voor niets fullbody oefeningen. En ja, CORE is essentieel in bijna elke oefening.
 
Back
Naar boven