MuscleMeat

Pijnlijke onderarmen/ellebogen

Bezoekers in dit topic

Fitness123456

Cool Novice
Waardering
14
Lengte
1m92
Massa
93kg
Beste leden,

Sinds vorig jaar september kamp ik met stekende pijn in beide onderarmen/ellebogen (wisselt zich per dag wel eens af). De pijn verspreid zich aan de onder- en bovenkant van de onderarm.
Ook uit de pijn zich af en toe in de ellebogen. Ik heb het idee dat de pijn zich bevindt in de pezen van de onderarm.

Ik ben hiervoor naar:

- Reumatoloog geweest (negatief getest)
- 5 ART-behandelingen
- 4 dry needle behandeling (laatste weken)

Ik heb ook rekoefeningen van het internet geprobeerd / meekregen. Alleen het rekken lijkt de irritatie alleen maar te verergeren.

Ik heb ook geen golfers- of tenniselleboog. Hier ben ik door een fysiotherapeut op getest. Geen schade aan het bindweefsel.

Wat ik ervaar is dat bij de pull oefeningen de pijn toeneemt. Ik denk dat dit door het knijpen komt. Al probeer ik dit zo min mogelijk te doen.
Tijdens de training ervaar ik niet zoveel last. Pas dagen erna komt de irritatie. Pijn in de boven- en onderkant van de onderarm. Ook af en toe
tussen de binnen en buitenkant bot elleboog.

Ik heb wel een keer alle pull oefeningen eruit gehaald. En dit ging erna een stuk beter. Alleen wil ik mijn rug wel trainen. Hiervoor zou ik dan straps kunnen gebruiken..
Maar uiteindelijk moet ik ook wel eens weer een pull down kunnen doen zonder pijn te ervaren. Zelfs met licht gewicht begint de pijn terug te komen.

Ook bijvoorbeeld na squaten ervaar ik mijn in beide armen. Al heb ik squaten inmiddels al een half jaar niet meer gedaan.

Ik zit nu met deze blessure nu inmiddels al meer dan een jaar. En heb niet het idee op vooruitgang

Ik ben benieuwd of iemand iets soortgelijks heeft gehad als dit en hoe dit op te lossen. Ik ben nu inmiddels wel een beetje klaar met deze blessure.
Het lijkt wel iets chronisch te zijn geworden.

Tips zijn ook welkom!

iig bedankt voor het lezen van mijn bericht.

Met vriendelijke groet,

Fitnes123456

Welke oefeningen heb je het precies over? Doel je toevallig op de lat pull, en dan de bar langs je achterhoofd? Smaller of een andere grip kan verschil maken

Ook bijvoorbeeld na squaten ervaar ik mijn in beide armen.
Hoe houd je je bar vast?

Alle krachten op de pols die afwijken van de 90graden hoek geeft onnodig stress op het polsgewricht waardoor je eventueel pijntjes kunt ervaren.

Alle pull bewegingen zou je een duim loze greep kunnen proberen zodat je merendeel vanuit je rug trekt.

Squat last van de armen/polsen is vaak idem dito als push dat de hoek vd pols niet haaks staat toz van het gewicht.

Beste leden,

Sinds vorig jaar september kamp ik met stekende pijn in beide onderarmen/ellebogen (wisselt zich per dag wel eens af). De pijn verspreid zich aan de onder- en bovenkant van de onderarm.
Ook uit de pijn zich af en toe in de ellebogen. Ik heb het idee dat de pijn zich bevindt in de pezen van de onderarm.

Ik ben hiervoor naar:

- Reumatoloog geweest (negatief getest)
- 5 ART-behandelingen
- 4 dry needle behandeling (laatste weken)

Ik heb ook rekoefeningen van het internet geprobeerd / meekregen. Alleen het rekken lijkt de irritatie alleen maar te verergeren.

Ik heb ook geen golfers- of tenniselleboog. Hier ben ik door een fysiotherapeut op getest. Geen schade aan het bindweefsel.

Wat ik ervaar is dat bij de pull oefeningen de pijn toeneemt. Ik denk dat dit door het knijpen komt. Al probeer ik dit zo min mogelijk te doen.
Tijdens de training ervaar ik niet zoveel last. Pas dagen erna komt de irritatie. Pijn in de boven- en onderkant van de onderarm. Ook af en toe
tussen de binnen en buitenkant bot elleboog.

Ik heb wel een keer alle pull oefeningen eruit gehaald. En dit ging erna een stuk beter. Alleen wil ik mijn rug wel trainen. Hiervoor zou ik dan straps kunnen gebruiken..
Maar uiteindelijk moet ik ook wel eens weer een pull down kunnen doen zonder pijn te ervaren. Zelfs met licht gewicht begint de pijn terug te komen.

Ook bijvoorbeeld na squaten ervaar ik mijn in beide armen. Al heb ik squaten inmiddels al een half jaar niet meer gedaan.

Ik zit nu met deze blessure nu inmiddels al meer dan een jaar. En heb niet het idee op vooruitgang

Ik ben benieuwd of iemand iets soortgelijks heeft gehad als dit en hoe dit op te lossen. Ik ben nu inmiddels wel een beetje klaar met deze blessure.
Het lijkt wel iets chronisch te zijn geworden.

Tips zijn ook welkom!

iig bedankt voor het lezen van mijn bericht.

Met vriendelijke groet,

Fitnes123456
Hoe is je mobiliteit?
Het zou iets simpels kunnen zijn als te hard knijpen. Chronische overbelasting van de plek die je omschrijft kan erg lange hersteltijd nodig hebben, zelfs bij totale rust.

Welke oefeningen heb je het precies over? Doel je toevallig op de lat pull, en dan de bar langs je achterhoofd? Smaller of een andere grip kan verschil maken

Hoe houd je je bar vast?
- Ik voer de basic pull down uit. Neutrale grip + voorlangs.
- Ik doe een high bar squat. Hierbij probeer ik de bar wijd te pakken om zo min mogelijk druk om mijn onderarmen/ellebogen te leggen.
Squat heb ik ook al een lange tijd niet meer gedaan.

Alle krachten op de pols die afwijken van de 90graden hoek geeft onnodig stress op het polsgewricht waardoor je eventueel pijntjes kunt ervaren.

Alle pull bewegingen zou je een duim loze greep kunnen proberen zodat je merendeel vanuit je rug trekt.

Squat last van de armen/polsen is vaak idem dito als push dat de hoek vd pols niet haaks staat toz van het gewicht.
Ik zal een duim loze grip proberen en te kijken hoe dit gaat!

Bedoel je hiermee de pols zelf recht houden tijdens oefeningen? Heb je hier ook tips voor?
Ik doe naast dumbell press wel een chest incline machine press. Misschien dat ik hier wat een ongelukkige hoek behoud bij het pushen wat voor irritatie zorgt.

Hoe is je mobiliteit?
Het zou iets simpels kunnen zijn als te hard knijpen. Chronische overbelasting van de plek die je omschrijft kan erg lange hersteltijd nodig hebben, zelfs bij totale rust.

Mijn lat flexibiliteit is bijvoorbeeld niet heel goed. Ik ben dit wel aan het oefenen om dit te vergroten met oefeningen uit dit filmpje:
Op wat voor mobiliteit doel je precies op?

Hard knijpen vermijd ik echt. Ook met dumbell press. Misschien dat ik mijn polsen toch niet helemaal recht houd (voor mijn gevoel wel). Of kan ik misschien voor de zekerheid mijn hand iets verder dan recht buigen. Dus dat ik het iets meer naar voren vasthoudt ipv dat mijn hand naar achteren duwt.

En biceps doe ik vaak in een machine waarbij ik mijn handen ophoud ipv dichtknijp.

Overigens neem ik elke dag collageen en genoeg visolie. In de hoop dat dit mijn klachten wat verminderd. Alleen dit neemt natuurlijk niet de pijn weg van de werkelijke oorzaak. Misschien moet ik ook wel geduld hebben voor dat het over is. Alleen langer dan een jaar is wel echt heel lang. Ik heb ook voordat ik deze klachten heb gekregen nooit verder problemen gaat aan mijn armen of ellebogen. Ik was altijd wel erg gefocust op krachten met benchen. Dus max 3 of 5 herhalingen / 3 tot 5 setjes. Ik heb nooit wrist wraps of iets dergelijks gebruikt. Misschien heeft het op kracht trainen met een onbewust verkeerde houding wel langzaam geleid naar een totale overbelasting van mijn onderarmen. Wat nu heel traag / niet wil herstellen. Ik probeer ook echt om alles heel traag weer op te bouwen, maar loop vaak al snel weer tegen pijn in mijn flexoren / extensoren en pijntjes bij mijn ellebogen.

Ik zal een duim loze grip proberen en te kijken hoe dit gaat!

Bedoel je hiermee de pols zelf recht houden tijdens oefeningen? Heb je hier ook tips voor?
Ik doe naast dumbell press wel een chest incline machine press. Misschien dat ik hier wat een ongelukkige hoek behoud bij het pushen wat voor irritatie zorgt.
Duwen met je handpalm en niet met het hogere gedeelte vd hand

Duwen met je handpalm en niet met het hogere gedeelte vd hand
Ik ga hier meer de focus op leggen.

Daarnaast zal ik:

- Duimloze grip proberen pull down
- Zo weinig mogelijk tot niet knijpen

Ook voer ik oefeningen vaak uit door 3 seconden te laten zaken en 1 a 2 seconden weer omhoog. Misschien leg ik hierbij ook wel te veel spanning op de arm.
Ik ga de oefeningen wel gecontroleerd uitvoeren alleen ietsjes sneller.

Ik doe btw het volgende schema:

Tussen elke workout neem ik 1 dag rust. Dus tussen mijn lower en upper zitten altijd 3 dagen rust.
Met volume/intensiteit zit het wel goed. En lijkt me niet overbelastend.

Zit in je nek/schouders alles goed? Wervels hoog cervicaal? Is daar al eens naar gekeken?

Je zal echt niet de eerste zijn met elleboog/onder arm klachten waar het probleem zich hoger bevindt.

Ik ga hier meer de focus op leggen.

Daarnaast zal ik:

- Duimloze grip proberen pull down
- Zo weinig mogelijk tot niet knijpen

Ook voer ik oefeningen vaak uit door 3 seconden te laten zaken en 1 a 2 seconden weer omhoog. Misschien leg ik hierbij ook wel te veel spanning op de arm.
Ik ga de oefeningen wel gecontroleerd uitvoeren alleen ietsjes sneller.
als je met zulke tempo's werkt zal ik ook straps aanraden. anders ga je falen op gripkracht ipv in je rug. en immo ook meer ontlastend voor je onderarmen

Zit in je nek/schouders alles goed? Wervels hoog cervicaal? Is daar al eens naar gekeken?

Je zal echt niet de eerste zijn met elleboog/onder arm klachten waar het probleem zich hoger bevindt.
Voor mijn gevoel zit daar alles wel goed.

Binnenkort heb ik weer een afspraak bij de fysio. Ik zal het hem dan vragen.
De klachten wisselen ze zich wel vaak af tussen links en rechts. Ook de pijn
over mijn arm verplaatst zich.

Eerst wilde die kijken/afwachten wat voor effect de dry needle behandelingen hebben op mijn pijnklachten.

als je met zulke tempo's werkt zal ik ook straps aanraden. anders ga je falen op gripkracht ipv in je rug. en immo ook meer ontlastend voor je onderarmen
Ik zal eerst proberen weer op normaal tempo de oefeningen uit te voeren met lichter gewicht.

En als dit niet voor verbetering zorgt zal ik met straps gaan werken. Dan kan ik misschien wel door blijven trainen zonder dat ik klachten ervaar in mijn armen.

Ik zal mijn klachten binnenkort bijhouden en waar de pijn zich precies bevindt (d.m.v. foto) om beter te achterhalen waar het vandaan komt.

Volgens mij werkt dry-needling alleen om een spier aan te tikken en te ontspannen. als je pees het is of aanhechting helpt dat niks. Je kunt ook een vorm van overbelasting hebben, waar weekje rust kan helpen. evt. cortisone injectie als er een ontsteking is. Maar als ik lees dat je na of tijdens Squat dit ook ervaart, lijkt het me eerder dat je te hard knijpt in de halter. als je dit kunt opwekken bij Fysio door in knijpers te knijpen, weet je het

Volgens mij werkt dry-needling alleen om een spier aan te tikken en te ontspannen. als je pees het is of aanhechting helpt dat niks. Je kunt ook een vorm van overbelasting hebben, waar weekje rust kan helpen. evt. cortisone injectie als er een ontsteking is. Maar als ik lees dat je na of tijdens Squat dit ook ervaart, lijkt het me eerder dat je te hard knijpt in de halter. als je dit kunt opwekken bij Fysio door in knijpers te knijpen, weet je het
Vorig jaar september toen deze ellende wat begon, kneep ik al tijd wel hard in de stang. Vooral bij het bankdrukken. Voor mijn armen voelde lekker dit stevig aan en kon voor mijn gevoel meer drukken.
Bij het squaten viel het opzich wel mee. Wel had ik een vrij narrow grip. Ik voelde me dan altijd lekker compact

Daarnaast deed ik ook veel pull ups. Ik heb toen ook wel 2x door de pijn heen getraind, om toch het aantal herhalingen te kunnen behalen. Achteraf gezien niet slim en had beter naar mijn lichaam moeten luisteren.
Ik had toen pijn aan de spieren en/of pezen van mijn onderarm (extensors; spieren bovenkant onderarm). Hiervoor ben ik naar de fysio geweest en die heeft dit los gemasseerd. Daarna ging het weer eventjes goed,
maar begon langzamerhand over mijn beide onderarmen klachten te krijgen. In die tijd was ik ook redelijk aan het gamen, daar ervaarde ik ook wel pijn bij, doe ik overigens nu al een jaar niet meer.
Ik had toen in de nacht ook wel last van pijn scheuten door mijn armen, hiervoor uiteindelijk ook naar huisarts voor geweest en die verwees me door om te laten testen op reuma. Hier was ik negatief op getest (had ik ook wel verwacht)

Maar sindsdien heb ik dus tot en met nu altijd wel last. Van het zomer ben ik bijvoorbeeld wel 4 weken op vakantie geweest. Ik dacht dat deze rust me wel goed deed. Ik ervaarde in deze rustperiode op een gegeven moment ook geen klachten meer.
Toen ik na de vakantie weer begon met trainen was het al snel weer terug. Ik heb het gevoel dat rust dus niet helpt.

Een cortisone injectie heb ik wel eens gehoord dat er wel risico's aan vastzitten? Dat het juist erger kan worden?

Bij het squaten viel het opzich wel mee. Wel had ik een vrij narrow grip. Ik voelde me dan altijd lekker compact
Perfect om zo te squatten. Moet zelf wel mijn schouders echt opwarmen voor squats (of ze zijn al warm door bench of ohp ofzo ervoor).
Doe je specifieke onderarm oefeningen?

Een cortisone injectie heb ik wel eens gehoord dat er wel risico's aan vastzitten? Dat het juist erger kan worden?
Nee, misschien even meer pijn de 1e dagen. Risicoś geldt voor ouderen die reuma hebben en vaker per jaar injecties krijgen. oa botontkalking.
Dus je hebt ook echo's gehad op kalkafzetting en foto voor artrose ?

Ik heb ook rekoefeningen van het internet geprobeerd / meekregen.
Heb je deze op reguliere basis of na het trainen gedaan? Ik gok het eerste, maar je zou het laatste eens kunnen proberen om de spanning er na de training af te halen.

Ik heb het gevoel dat rust dus niet helpt.
De rust/ontspanning hielp.. toch? Ook een massage hielp. Het resultaat was alleen niet blijvend

Doe je specifieke onderarm oefeningen?
+1

Edit:
Mijn gok is dat het de radiobrachialis en je handextensoren zijn. Wat het ook is, als het de spieren zijn (was het gevoel van de dry needling vergelijkbaar?) dan zul je die spieren waarschijnlijk vanaf therapeutische basis moeten leren belasten.

Hierbij een oefening om je radiobrachialis op therapeutische basis te leren belasten.

Heel veel sterkte!

Edit: radiobrachialis moet natuurlijk brachoradialis zijn..

Laatst bewerkt:
Back
Naar boven