XXL Nutrition

Pinda's (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

AnaboliC

Huge Freak
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
9.602
Waardering
3
Zijn ongezouten pinda's een goede bron van onverzadigde vetten? Zitten er omega-3 of omega-6 vetzuren in?
Ik wil namelijk wat meer vet in mijn voeding gooien...

Verder neem ik 3 eetlepels lijnzaadolie per dag, dus dat hoeven jullie niet meer aan te raden ;)
 
make a quick stop @ the lokal frietzaak :P

ik had gehoord dat boterhammen met pindakaas ook goed waren ! ....
 
Hey ecto, kreeg jij niet gewoon veels te weinig binnen?
Dan maakt dat toch allemaal gn reet uit, moet je gewoon vreten!
(anders, ja, pinda's zijn gezond, net zoals noten ed.)
 
Originally posted by Frenkpie
make a quick stop @ the lokal frietzaak :P

ik had gehoord dat boterhammen met pindakaas ook goed waren ! ....

en die boterhammen zijn nog lekker ook :D
 
Nou die boterhammen met pindakaas eet ik al :p

Ik krijg nu minimaal per dag 5500 calorieen binnen, vind ik niet echt veeeels te weinig :p...

Maar ik vroeg me dus af of pinda's een goede bron van vetten zijn
 
Ja hoor... pinda's zijn alleen geen noten, maar dat wist je vast al. Maar wel heel goedkoop.. ik krijg er jeuk van dus hou me een beetje in qua gebruik.
Andere goede vetten zitten dus in noten (maar kastanjes bijv. waar ik er veel van heb gegeten laatst, bevatten juist weer veel KH). Dus kijk een voed.midd. tabel in (bijv. ook online bij http://www.voedingsmeter.nl/
(dan doe je net alsof je 100g eet van dat spul om de waarde te vinden)... wacht effen dan sleur en pleur ik mijn gegevens hiernaartoe.
Volgorde: kcal - eiwit - vet - KH per 100 gram gesorteerd van hoog naar laag kcal

noten
pecannoten 690 15 68 8
hazelnoten 689 14 69 6
paranoten 671 15 67 5
walnoten 659 15 63 8
pindakaas 640 26 53 16
pijnboompitten, zonnebloempitten 623 18 57 13
pinda's , gezouten 616 29 53 9
pistachenootjes, gepeld 582 19 55 5
cashewnoten 578 18 42 32
[shit, nu zie ik waarom ik geen cashewnoten er tussen had staan.. te veel KH, zit zelf op ketodieet weet je!]
tahin, sesampasta 568 22 52 6
kokos 381 4 40 3

Kokosrasp is trouwens een van de weinige plantaardige vetbronnen die harde vetten bevat, maar dit is nu net ook weer een gezonde vorm van vet.. makkelijk ook door je eten te mengen (bijv. kwark) en spotgoedkoop ook...

Greetz

Espi
 
bedankt Espi :thumb:
 
zitten wel goede onverzadigde vetten in dus kan je rustig eten
 
In walnoten zitten omega3-vetzuren, van pinda's weet ik het niet. Ik dacht meest gewoon omega6, maar don't shoot me if I'm wrong.
 
pinda's zijn een goede bron van ovvz. Let alleen op dat je er niet teveel van eet je zit erg snel aan de 10 gram vet, je heb snel de neiging meer te eten.
Leg maar eens voor 10 gram vet aan pinda's op een weegschaal zal ongeveer een klein handje zijn. En zeg nou zelf als je pinda's eet stop je dan bij 1 klein handje?
 
wateengedoe heeft in dit geval gelijk.

Pinda's kun je in dit geval beter niet nemen, ga liever aan de pecannoten en walnootnoten. Omega 6 krijgen we over het algemeen al zat binnen (O.A. ook in lijnzaadolie)
 
Idd linolzuur, hoeveel je daar van kan eten is nog niet bekend maar altijd beter dat dan chips of andere voeding met veel verzadigd vet want O6 is en blijft essentieel.
Een teveel kan leiden tot een verlaging van HDL, wat niet goed is.
 
Allrighty thanx :thumb:, neem wel af en toe een handje pinda's tussendoor.
 
ik krijg van pinda's veel meer acne >.<
 
in pinda's zit overwegend arachidezuur een omega 6 vetzuur. Arachidezuur wordt makkelijk omgezet naa prostaglandine type 2 wat een ontstekingveroorzakende stof kan zijn, maar toch ook weer nodig is in het lichaam. Wanneer prostaglandine 2 in evenwicht is met type 1 en 3, dan wordt de potentie die het heeft om ontstekingen te veroorzaken tegengegaan. Dit geld trouwens voor elke omega 6 vetzuur, daarom is het raadzaam om meer omega 3 dan omega 6 vetzuren tot je te nemen.
Misschien een oorzaak van je acne Vinny als je er gevoeliger voor bent dat het je huidontstekingen veroorzaakt.
 
Originally posted by ErEf
in pinda's zit overwegend arachidezuur een omega 6 vetzuur. Arachidezuur wordt makkelijk omgezet naa prostaglandine type 2 wat een ontstekingveroorzakende stof kan zijn, maar toch ook weer nodig is in het lichaam. Wanneer prostaglandine 2 in evenwicht is met type 1 en 3, dan wordt de potentie die het heeft om ontstekingen te veroorzaken tegengegaan. Dit geld trouwens voor elke omega 6 vetzuur, daarom is het raadzaam om meer omega 3 dan omega 6 vetzuren tot je te nemen.
Misschien een oorzaak van je acne Vinny als je er gevoeliger voor bent dat het je huidontstekingen veroorzaakt.

eh.....huh?
 
dat je je onverzadigde vetten moet categoriseren in verschillende essentiele vetzuren waarvan omega 6 het meest voorkomend is in een westers dieet dus is het raadzaam om omega 3 tot je te nemen om een balans te trekken wat eveneens een positieve uitwerking kan hebben op je acne.
 
Back
Naar boven