XXL Nutrition

pinsquats, squat lockouts, rackpulls...

Bezoekers in dit topic

guardian

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
4 jan 2005
Berichten
8.042
Waardering
176
Yo mannen. Ik vroeg me af wat de meerwaarde kan zijn van deze oefeningen. Ik doe nl alleen conventionele fullsquats en deadlifts maar zou graag opnieuw wat sterker worden om zo achteraf sets te gaan doen met hoger gewicht en dan opnieuw breder te worden. Ik merk dat PL-ers deze oefeningen geregeld in hun schema opnemen, dus ik dacht het maar eens effe te vragen.

Ik ga wss opnieuw een powerrack kopen als deze oefeningen nuttig zijn, wss wel aan te raden als ik dan met echt zware gewichten ga werken.

Gr
 
Ik doe geen halve herhalingen. Schijnt dat je het punt ermee traint waar je normaal moeite mee hebt. Bv je krijgt de stang wel van de grond met deadliften, maar je kunt niet helemaal recht overeind staan. Dan kun je rack pulls gaan doen.
 
Je kunt zwaarder gaan, werkt goed voor sterke core en als variatie. Adema zweert erbij en die loopt nu yoke met 350 (schouderstok met gewicht eraan en dan lopen dus). Als ik de mogelijkheid had zou ik niet anders doen.
 
Ik doe geen halve herhalingen. Schijnt dat je het punt ermee traint waar je normaal moeite mee hebt. Bv je krijgt de stang wel van de grond met deadliften, maar je kunt niet helemaal recht overeind staan. Dan kun je rack pulls gaan doen.
Ik weet niet of dat echt juist is.. Ironsport heeft geloof ik een keer gezegd dat als je de lockout niet haalt dat je dan gewoon te weinig snelheid onderin de beweging maakt.

Ik deed eerst ook alleen full ROM deadliften maar sinds ik met rack pulls begonnen ben merk ik wel echt vooruitgang. Misschien is't ook het mentale dat je weet dat je die 250kg bovenin kan houden. Ofzo.. Je hebt ook met zware rackpulls ergere spierpijn op andere plekken dan je onderrug in vergelijking tot normale deadlifts.
 
Ik doe geregeld pin squats van verschillende hoogtes. Je kan je lichaam laten wennen aan zware loads op deze manier. Als je dan full rom gaat squatten met een sub max gewicht voelt dat lichter dus geeft je een psychologisch voordeel. Het is geen goed begin als het gewicht al zwaar aanvoelt voordat je begonnen bent aan je set. Plus je stretch reflex valt weg, als je vaak bottom pin squats doet oid dan voelt een gewone parallel squat al gauw licht aan.
 
Idd, laten wennen aan zware loads en pezen sterker maken.

Pinsquats hebben ook als voordeel dat zware gewichten uitlopen bij gewoon squatten makkelijker gaat. Je kan veel meer gewicht pakken bij al die lockout varianten, maar zijn daarmee natuurlijk ook erg belastend voor je lichaam.
 
Je gaat iig een hondsbrutale core ervan krijgen, hele sterke/massieve onderrug en romp. Zal je ook een stuk sterker ogen en zijn.
 
Thx mannen, het lijkt me wel wat. Ik denk dat het geen slecht idee is om eens wat serieuse kracht aan te zetten. Volgende week zal ik het powerrack maar eens bestellen. Ik heb btw goeie dingen gehoord over dat ding van helisports, ik denk dat ik het daar ga kopen :D
 
Bouw je je normale training rondom rack oefeningen of andersom?

Vraag me eigenlijk af hoe je rack oefeningen het beste kunt combineren met normale oefeningen.
 
Ik doe normaal altijd de compounds full rom en probeer daar vrij sterk in te worden. Daarna werk ik de rest een beetje af met een paar kleine oefeningen. Benen en rug zullen dan vnl in het rack gaan gebeuren als het er is. Voorlopig heb ik nog een zwaar pressrack met veiligheidssteunen waar ik alles vrij veilig op kan doen maar als ik met pinsquats, rackpulls, lockouts ed ga beginnen lijkt het me best om daar een powerrack voor te kopen. Als ik met 250+kgs op mn rug bezig ben wil ik wel zeker zijn dat het gewicht opgevangen wordt als er wat misgaat.
 
Misschien is't ook het mentale dat je weet dat je die 250kg bovenin kan houden. Ofzo.. Je hebt ook met zware rackpulls ergere spierpijn op andere plekken dan je onderrug in vergelijking tot normale deadlifts.

het feit dat je meer gewicht hanteert dan je normaal pakt helpt natuurlijk ook mee... je went aan die hogere gewichten, waardoor je full rom gewichten een stuk lichter aan gaan voelen

zelfde als squat walkouts, leg maar is 200+ op je rug en ga der even mee staan, daarna voelt 160 als een veertje (for example)
 
CNS stimulatie

Als je echt lomp zwaar gaat stapt het ook nog eens over op rate coding; ipv meer (en grotere) MU's aan te vuren, worden ze sneller voorzien van prikkels vanuit het CNS.

Qua lifts: CNS > Muscle

CNS fatigue heeft wel meer tijd nog om te herstellen
 
Back
Naar boven