AndroidHealthClinic

Piriformis syndroom houd 3 mnd aan (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Feem

Cool Novice
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
126
Waardering
18
Lengte
1m86
Massa
104kg
Vetpercentage
27%
Beste builders,

Sinds januari heb ik last van ischias en kennelijk het piriformis syndroom. Sinds februari sport ik mijn benen en rug minder zwaar, maar blijf bezig. Daarnaast stretch ik de spier elke dag, doe ik aan triggerpoint therapie en heb 3 dry needeling en 3 schock wave sessies gehad. Dit allemaal in samenspraak met de fysio.
Ook sinds januari beperk ik mijn koolhydraten en ben daarmee 11 kilo afgevallen in 3 maanden. Vetpercentage was in de 30 en nu iets van 26 a 27%. Neem multivitamine, vitamine b-complex, glucosamine, aminozuren tabs en visolie als extra aanvulling op mijn voeding.

Nu is er nauwelijks verbetering op te merken. Fysio geeft aan dat het minimaal 3 maanden nodig heeft om te herstellen, maar dan zou het nu al veel beter moeten gaan. Ik wordt een beetje moedeloos van de situatie, want heb een kantoorbaan en heb daar al besloten om staand mijn werk te doen. Thuis durf ik ook niet meer te zitten en autorijden probeer ik te voorkomen. Van de zomer wil ik op vakantie, maar in deze toestand kan ik niet in de vliegtuig zitten.

Wat kan ik doen om van de pijn af te komen?
Kan mijn dieet zorgen dat de blessure niet herstelt?

Wil geen cortisone injectie, omdat ik daarmee alleen de symptoom bestrijd. Zit nu te denken aan andere AAS, zoals deca. De fysio en dokter hebben hier geen ervaring mee en durfen geen advies te geven. Heeft iemand anders hier ervaring met ischias en AAS?

Ps, het gaat over mijn blessure dus hoop dat dit de juiste forum is, maar geef me een seintje mocht dat niet zo zijn.
 
Ik zou aan de aas gaan, is duidelijk nog de enige oplossing:rolleyes:
 
Ja echt een top plan
 
waarom denk je dat AAS dat gaat oplossen?
 
Geduld is het enige wat ik kan zeggen.

Rust is het enige wat het piriformis syndroom helpt is wat ik heb ervaren. Dus zorgen dat de druk van de zenuw afkomt.

Wat ik doe als ik weer een hele tijd last heb van voornoemde is dat ik zelf drukpunttherapie uitvoer met bijv. een borstel. Kan ook met tennisbal of ander hard voorwerp.

De punt van het handvat zet je dan op je bil op de plek waar je de triggerpoints voelt en daar oefen je dan kracht op uit (ik zet uiteinde van de borstel tegen de muur zodat ik zelf dusdanig weerstand kan bieden) ongeveer 10 seconden met een kracht waarin de pijn net houdbaar is. Zo ga je je hele bil af.

Zonder onaardig te willen zijn, maar ik denk dat jouw fysio wellicht niet diep genoeg komt om de triggerpoints volledig te kunnen behandelen om de zenuwpijn weg te nemen.

Je moet even helemaal stoppen met het trainen van je benen tot de pijn echt weg is, dan weer rustig opbouwen, anders blijf je aan de gang. Toen ik nog dwars was en ook vond dat het niet snel genoeg ging liep ik er ook steeds tegen aan dat de pijn niet wegging. Heb er toen ook een half jaar mee gelopen.

Nu stop ik gelijk als ik last krijg, zorg ik dat ik doormiddel van drukpunttherapie de triggerpoints goed aanpak en dan ben ik er vaak na een week weer af.

Je dieet heeft er niets mee te maken. Je overgewicht heeft er wel invloed op. Dus lekker blijven afvallen!
 
Ik zou nog een second opinion ergens aanvragen, zeker nergens aan beginnen zonder de steun van een arts als je zware lichamelijke problemen hebt. De kans op meer ellende is groot en je wilt niet gans je leven deca blijven zetten.
 
Õh en voor wat betreft je AASvraag, NEE.

AAS helpt niet tegen (grotendeels) door overgewicht veroorzaakte pijnklachten en neemt de pijn ook niet weg.
 
Gewoon even een out of the box gedachte: zou het ook iets anders kunnen zijn dan een piriformis syndroom?

Vertel eens wat meer over je klachten.

Mijn ervaring is dat een lage rugklacht zich heel goed kan maskeren als een piriformis probleem. Na 3 maanden therapie (stretch en dryneedling) zou je mogen aannemen dat het weefsel wel zou moeten veranderen namelijk, heb je ook geen korte verbetering nav de therapie ervaren? Persoonlijk zie ik totaal geen toegevoegde waarde van shockwave btw in het geval van een piriformis probleem.
 
Bedankt voor alle snelle reacties. Fijn dat er vele zijn die willen helpen.
Gewoon even een out of the box gedachte: zou het ook iets anders kunnen zijn dan een piriformis syndroom?


waarom denk je dat AAS dat gaat oplossen?

Zag AAS als een oplossing omdat het vaker gebruikt wordt voor peesblessures.
Omdat syndroom eigenlijk betekend dat het niet duidelijk is wat de oorzaak is, vermoed ik dat er een scheur nabij de piriformis is ontstaan. Dat i.p.v. van de stijve piriformis die nu wel losser gemaakt had moeten zijn. Daarbij zou AAS dus kunnen helpen.

Hernia zou naast piriformis ook een oorzaak kunnen zijn, maar dan zou drukpunt therapie op de piriformis niet helpen. Plus de dokter heeft dat ook uitgesloten.

Denk niet dat overgewicht het probleem is. Train al veel langer en was een tijdje vanwege kinderen en werk gestopt. Inmiddels ben ik sinds vorig jaar zomer rippetoe ss aan het volgen. Heb ook nooit eerder deze blessure gehad, maar wel spit en dat gaat binnen 3 weken wel weg.
Denk dat overbelasting de oorzaak moet zijn. Wil te snel weer op mijn oude nivea komen. Vandaar dat ik nu ook naar mijn eten wil kijken, omdat het in mijn hoofd logisch is dat een spier niet kan genezen als er te weinig voeding binnen komt.

Drukpunt therapie helpt inderdaad om de pijn weg te masseren. Kan daar geen genoeg van krijgen :) doe het nu met een honkbal i.p.v. een tennisbal, omdat ik daar beter de spier mee kan masseren.

Fysio stelde voor om te blijven trainen, maar op een lage intensiteit. Heb nog niet geprobeerd om helemaal te stoppen en dat is best iets wat ik kan proberen. Zal ik dan stoppen met benen trainen met gewichten en bijv. Vervangen voor cross trainer? Op die manier blijven ze in beweging of is ook dat te veel?

Second opinion denk ik ook aan. Als de tips van HillR niet binnen twee weken gaan helpen zal ik dat ook doen.
Zal ook dan pas weer gaan denken aan AAS en een dokter en fysio vinden die ook daar kennis van hebben.
 
zet de AAS maar uit je hoofd en ga op zoek naar een goede fysiotherapeut, heb je veel meer aan. Er zijn veel meer andere diagnoses die lijken op klachten die een piriformis kan geven buiten de dingen die jezelf aangeeft (al zou het waarschijnlijk geen scheur zijn van de piriformis, maak je daar niet druk om). Een goede fysiotherapeut kan je hiermee verder helpen denk ik.

Zou je je klachten eens kunnen vertellen, waar zit het? Hoe voelt het? Hoe verloopt het pijngebied? Welke dingen provoceren, welke dingen reduceren?
 
Er zijn veel meer andere diagnoses die lijken op klachten die een piriformis kan geven buiten de dingen die jezelf aangeeft (al zou het waarschijnlijk geen scheur zijn van de piriformis, maak je daar niet druk om).

Zou je je klachten eens kunnen vertellen, waar zit het? Hoe voelt het? Hoe verloopt het pijngebied? Welke dingen provoceren, welke dingen reduceren?
Thanks voor de hulp. Dacht dat er twee mogelijkheden waren. Het piriformis syndroom of hernia. Beide lijken me echter nu na verloop van tijd niet helemaal logisch.

Zit nu op een mobiel, maar zal straks via een laptop een zo volledig mogelijk beeld schetsen.
Ook ben ik erachter gekomen dat ik dmv mijn aanvullende verzekering een medisch sportonderzoek kan krijgen. Kan de situatie schets ook voor hun gebruiken al zat dat waarschijnlijk nog even duren.
 
Probeer eens een aantal weken squat sits te doen. Het is de oefening die mijn piriformis tot rust kreeg. Het is een squat sit zoals je mensen in Azië ziet doen (hams tegen kuit) en dat voor een bepaalde tijd. Begin met 30 sec en bouw het op naar minuten. Voeten recht naar voren op heup breedte en knieën (bovenbeen) zelfde lijn als voet (ook recht naar voren). Wat een verlichting gaf me dit, spanning in bekken en onderrug verdween terwijl ik weer in staat was bekken te trainen.
 
Thanks voor de hulp. Dacht dat er twee mogelijkheden waren. Het piriformis syndroom of hernia. Beide lijken me echter nu na verloop van tijd niet helemaal logisch.

Zit nu op een mobiel, maar zal straks via een laptop een zo volledig mogelijk beeld schetsen.
Ook ben ik erachter gekomen dat ik dmv mijn aanvullende verzekering een medisch sportonderzoek kan krijgen. Kan de situatie schets ook voor hun gebruiken al zat dat waarschijnlijk nog even duren.
ben benieuwd!
 
Zou je je klachten eens kunnen vertellen, waar zit het? Hoe voelt het? Hoe verloopt het pijngebied? Welke dingen provoceren, welke dingen reduceren?

Het is begonnen nadat ik enkele maanden aan het trainen was en ik begon met upper en lowerbody routine. Volgens mij ontstond het tijdens de romanian deadlift. Tijdens de training voelde het niet lekker, maar had geen pijn. De volgende dagen erop had ik spierpijn in mijn benen en toen dat verdween blijf de stekende pijn in alleen mijn linkerbeen.

De pijn zat eerst aan de linkerzijde van de knie en de lange kuitspier tot aan de enkel en soms mijn wreef. Ook net links naast de hamstring voelde ik het wel eens, maar veel minder vaak en heftig. In de bijgevoegde afbeelding is zeer goed te zien waar de pijn zit.
Nu zit de pijn voornamelijk in de lange kuitspier en knie.
Met drukpunt therapie op de piriformis voel ik dat pijn heb, maar dat is door de maanden heen veel minder geworden.

De pijn voelt alsof een breinaald door de spieren en bot wordt gedrukt naar beneden toe. Als de pijn heel erg is lijkt het ook alsof ik mijn enkel heel even minder goed kan bewegen, omdat de ‘breinaald’ daar langsheen schraapt. Ik moet dan de druk van de been afhalen. Langzaam zet ik er weer druk op, door proberen te lopen, en dan verdwijnt de pijn langzaam meestal wel. Mocht dat niet helpen dan helpt drukpunttherapie op de piriformis bijna altijd wel om de pijn te verminderen.

Eerst kreeg ik elke week dry needling in de piriformis, maar na 3 sessies en alleen de eerste sessie een beetje resultaat is dat veranderd naar shockwave therapie om de twee weken. Schockwave wordt toegepast op waar de drie kruisjes staan op de afbeelding. In het begin had ik daar geen pijn, maar omdat ik anders moest gaan trainen begon die spier ook pijn te doen. Na de schockwave heb ik meestal 1 of 2 dagen meer last en daarna weer zoals daarvoor.

Ben anders gaan trainen door minder zwaar mijn lowerbody oefeningen te doen en door extra core trainingen toe te voegen.

Als ik stretch, foamrol (op die harde variant met spikes) en de bal erbij pak, masseer ik ook de TFL mee aan de voorkant van de heup. Merk dat de TFL masseren ook de pijn verlicht al werkt dat wel iets minder goed als de achterkant masseren.
Stretchen zelf zorgt vaak achteraf voor meer pijn die ik weer eruit moet lopen. Vaak houd ik tijdens de eerste stappen mijn bovenrug krom en naar een paar stappen kan ik die weer recht krijgen. Drukpunt op de piriformis en bij de drie kruisjes werkt het beste.

Pijn ontstaat als ik een tijdje heb gezeten of in een gebogen positie sta. Hoe langer ik die positie aanhoud, hoe meer moeite het kost om de pijn eruit te krijgen.
Eerst hielp een squat goed om de pijn eruit te krijgen, maar na verloop van tijd hielp ook dat niet.

Heb laatst een te zware (relatief gezien) squat en dead lift gedaan en voelde toen de pijn alleen in mijn piriformis. Tijdens echt trainen van onderlichaam zit de pijn alleen daar, al train ik zo licht dat dat bijna niet meer voorkomt. Krijg wel pijn omdat ik steeds ga zitten op een bankje en weer moet staan en dan ook weer op de eerder genoemde plekken.

Zitten en fietsen doet pijn en lopen werkt zoals ik schreef ook niet altijd. Cross trainer werkt wel goed om de spieren warm te krijgen. Hetzelfde geld voor front en side leg kicks.

Heeft wat moeite gekost voordat ik alles hopelijk helder beschreven heb, maar ben blij als het helpt om deze situatie op te lossen.

65216451-9F93-45BA-8D27-5493BB0AF782.png
 
Probeer eens een aantal weken squat sits te doen. Het is de oefening die mijn piriformis tot rust kreeg.
Ga deze zeker proberen. Probeerde sowieso zo diep mogelijk zonder gewichten te squatten, maar voeg deze toe aan de stretch en warmup.
 
Het is begonnen nadat ik enkele maanden aan het trainen was en ik begon met upper en lowerbody routine. Volgens mij ontstond het tijdens de romanian deadlift. Tijdens de training voelde het niet lekker, maar had geen pijn. De volgende dagen erop had ik spierpijn in mijn benen en toen dat verdween blijf de stekende pijn in alleen mijn linkerbeen.

De pijn zat eerst aan de linkerzijde van de knie en de lange kuitspier tot aan de enkel en soms mijn wreef. Ook net links naast de hamstring voelde ik het wel eens, maar veel minder vaak en heftig. In de bijgevoegde afbeelding is zeer goed te zien waar de pijn zit.
Nu zit de pijn voornamelijk in de lange kuitspier en knie.
Met drukpunt therapie op de piriformis voel ik dat pijn heb, maar dat is door de maanden heen veel minder geworden.

De pijn voelt alsof een breinaald door de spieren en bot wordt gedrukt naar beneden toe. Als de pijn heel erg is lijkt het ook alsof ik mijn enkel heel even minder goed kan bewegen, omdat de ‘breinaald’ daar langsheen schraapt. Ik moet dan de druk van de been afhalen. Langzaam zet ik er weer druk op, door proberen te lopen, en dan verdwijnt de pijn langzaam meestal wel. Mocht dat niet helpen dan helpt drukpunttherapie op de piriformis bijna altijd wel om de pijn te verminderen.

Eerst kreeg ik elke week dry needling in de piriformis, maar na 3 sessies en alleen de eerste sessie een beetje resultaat is dat veranderd naar shockwave therapie om de twee weken. Schockwave wordt toegepast op waar de drie kruisjes staan op de afbeelding. In het begin had ik daar geen pijn, maar omdat ik anders moest gaan trainen begon die spier ook pijn te doen. Na de schockwave heb ik meestal 1 of 2 dagen meer last en daarna weer zoals daarvoor.

Ben anders gaan trainen door minder zwaar mijn lowerbody oefeningen te doen en door extra core trainingen toe te voegen.

Als ik stretch, foamrol (op die harde variant met spikes) en de bal erbij pak, masseer ik ook de TFL mee aan de voorkant van de heup. Merk dat de TFL masseren ook de pijn verlicht al werkt dat wel iets minder goed als de achterkant masseren.
Stretchen zelf zorgt vaak achteraf voor meer pijn die ik weer eruit moet lopen. Vaak houd ik tijdens de eerste stappen mijn bovenrug krom en naar een paar stappen kan ik die weer recht krijgen. Drukpunt op de piriformis en bij de drie kruisjes werkt het beste.

Pijn ontstaat als ik een tijdje heb gezeten of in een gebogen positie sta. Hoe langer ik die positie aanhoud, hoe meer moeite het kost om de pijn eruit te krijgen.
Eerst hielp een squat goed om de pijn eruit te krijgen, maar na verloop van tijd hielp ook dat niet.

Heb laatst een te zware (relatief gezien) squat en dead lift gedaan en voelde toen de pijn alleen in mijn piriformis. Tijdens echt trainen van onderlichaam zit de pijn alleen daar, al train ik zo licht dat dat bijna niet meer voorkomt. Krijg wel pijn omdat ik steeds ga zitten op een bankje en weer moet staan en dan ook weer op de eerder genoemde plekken.

Zitten en fietsen doet pijn en lopen werkt zoals ik schreef ook niet altijd. Cross trainer werkt wel goed om de spieren warm te krijgen. Hetzelfde geld voor front en side leg kicks.

Heeft wat moeite gekost voordat ik alles hopelijk helder beschreven heb, maar ben blij als het helpt om deze situatie op te lossen.

Bekijk bijlage 452092
Het zou veel logischer zijn op basis van wat je vertelt dat het een lage rugklacht betreft op basis wat je zegt. Ik zou persoonlijk een manueel therapeut vragen om te kijken of hij deze bron van pijn zou kunnen uitsluiten. Tot die tijd zou ik erg oppassen met stretches/en shockwave, zou heel goed kunnen dat je hiermee je klachten provoceert op basis van hoe dit gebeurt.
Tekenen zoals pijn tijdens squatten/deadliften en na langere tijd gebogen staan zijn GEEN tekenen die passen bij een piriformis syndroom. Net zoals het langer krom lopen door de klacht na te hebben gezeten/gebogen.
Hoe voelt je klacht wanneer je net uit bed komt?

Shockwave is NIET geindiceerd is jouw geval, zowel niet bij een piriformis probleem als in een lage rugklacht is er geen bewijs dat dit van toegevoegde waarde zou zijn. Zoals je aangeeft heeft het ook geen meerwaarde voor je, stoppen ermee dus.

Hou er tevens rekening mee dat gebogen staan zorgt voor meer klachten, ook een squatzit is een vergelijkbare houding...
 
Laatst bewerkt:
Hoe voelt je klacht wanneer je net uit bed komt?
Dan is het het ergst. Moet dan een zeer warme douche hebben om een beetje op te warmen. Sokken aantrekken gaat ook bijna niet.

Onderrug zit ook vast. Echter gaf de dokter en fysio dus aan dat het geen hernia was. Om die reden moet ik mijn onderrug ook strekken.
Wat kan het zijn als het geen hernia is, maar wel in de onderrug zit?

Voordat de blessure begon warmde ik altijd op met yoga. Sunset salutations en downward dog. Ben daarmee opgehouden toen ik up/lb ben gaan doen. Die oefeningen doen nu ook pijn als ik niet goed warm ben, maar misschien toch maar toevoegen?
 
Dan is het het ergst. Moet dan een zeer warme douche hebben om een beetje op te warmen. Sokken aantrekken gaat ook bijna niet.

Onderrug zit ook vast. Echter gaf de dokter en fysio dus aan dat het geen hernia was. Om die reden moet ik mijn onderrug ook strekken.
Wat kan het zijn als het geen hernia is, maar wel in de onderrug zit?

Voordat de blessure begon warmde ik altijd op met yoga. Sunset salutations en downward dog. Ben daarmee opgehouden toen ik up/lb ben gaan doen. Die oefeningen doen nu ook pijn als ik niet goed warm ben, maar misschien toch maar toevoegen?

Doe je nog wel eens calfraises toevallig? Wat is het maximale aan single legged calf raises dat je links en rechts kunt doen? Ervaar je nog wel eens een tintelend of doof gevoel in je been? Zo ja, volgt dit dan een duidelijk af te tekenen patroon of is dit meer vaag in het gehele been?
Als je kijkt naar je klachten, zijn die de afgelopen tijd veranderd van hoofdpositie? Je geeft aan dat je het zowel in je bil voelt als in je kuit/knieholte. Waar zat de pijn eerst en hoe is deze veranderd?

Je geeft eigenlijk aan dat alle posities zo'n beetje waarin je onderrug gekromd is zorgt voor een toename van klachten. Ik geloof dat zowel de sunset salutions en downward dog zorgen voor een gekromde rug?
 
Laatst bewerkt:
Doe je nog wel eens calfraises toevallig? Wat is het maximale aan single legged calf raises die je links en rechts kunt doen? Ervaar je nog wel eens een tintelend of doof gevoel in je been? Zo ja, volgt dit dan een duidelijk af te tekenen patroon of is dit meer vaag in het gehele been?
Als je kijkt naar je klachten, zijn die de afgelopen tijd veranderd van hoofdpositie? Je geeft aan dat je het zowel in je bil voelt als in je kuit/knieholte. Waar zat de pijn eerst en hoe is deze veranderd?
Sinds jan begonnen met calf raises. Heb mijn rechter achillespees een keer gescheurd gehad en mijn rechterkuit is dus stukken kleiner en slapper dan de linker.
Rechts zit ik nu op 3x15x65kg en links op 75kg. Ga rechts door tot failure en links niet (misschien 3 of 4 eronder). Links is de blessure.

Pijn zat eerst van knie tot aan de wreef. En nu van knie tot lange kuitspier. Korte kuitspier wordt niet getroffen. EDIT: net vanuit bed naar beneden gelopen en steken zit tussen lange en korte spier in. Niet de spier zelf.

Tinteling nooit echt gevoeld en doof gevoel ook niet.
In theorie kan je dus zeggen dat er wel verbetering is in de omvang van de pijn, maar niet in de intensiteit ervan.

In mijn bil voel ik het dus alleen maar als ik zwaar squat en lift (altijd zo geweest tijdens deze blessure) Dan voel ik het als ik de piriformis (dat gebied) strak aanspan. (Vandaar dat ik denk dat in die buurt iets gescheurd is) Verder doet mijn bil alleen pijn tijdens drukpunt therapie, maar dan doet het daar meer pijn dan op andere plekken. Die pijn in mijn bil tijdens drukpunt is sinds 2 1/2 maand drukpunt wel veel minder geworden.
 
Laatst bewerkt:
Je geeft eigenlijk aan dat alle posities zo'n beetje waarin je onderrug gekromd is zorgt voor een toename van klachten. Ik geloof dat zowel de sunset salutions en downward dog zorgen voor een gekromde rug?
Gisteren voor het slapen gaan de squat sits geprobeerd en krijg dan direct pijn in mijn kuiten. Helaas dus geen goede oefening voor mij op dit moment.

De yoga oefeningen zorgen inderdaad dat ik mijn rug voor- en achteruit krom trek. Als de zenuw klem zit doet de oefeningen ook te veel pijn. Echter als het niet klem zit helpt het om de rug en kuiten los te krijgen. Maakte de opmerking omdat ik nu rekoefeningen vooral toepas voor billen met een torso twist voor de onderrug. Misschien moet ik meer oefeningen voor de onderrug toevoegen.

Donderdag ga ik weer naar de fysio en zal dan voorleggen wat we hier besproken hebben.
 
Back
Naar boven