Fitness Seller

Piriformis syndroom houd 3 mnd aan (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dat merk ik ook inderdaad, niet trainen en rustig opbouwen. En NIET TE HARD VAN STAPEL LOPEN. dat was voor mij het moeilijkste.
 
Klinkt wederom weer als een Radiculair syndroom. Radiculaire pijn (radix=zenuwwortel dus in de rug). Piriformis heeft t kenmerk o.a. dat harde stoelen irriteren en zachte banken niet. Piriformis syndroom komt verassend weinig voor.
 
Dit is dus zo'n aanname waar voorzichtig mee gedaan moet worden. Radiculaire pijn is niet per definitie vanuit de rug. Dat wil ik echt benadrukken. Radiculair betekent zenuwpijn/uitstraling. In geval van piriformis syndroom is er druk op de radix vanuit de bil en niet vanuit de rug. Bij mij is namelijk (te makkelijk) ook aangenomen dat het door mijn hernia kwam. Maar mijn hernia is niet kleiner geworden in het laatste jaar. Maar heb wel een aantal maanden zonder (of minder) klachten gelopen qua zenuwpijn.

Daarnaast wil ik ook een onderscheid maken tussen piriformis klachten en piriformis syndroom. Bij lang zitten op een harde stoel, of lopen met een dikke portemonnee, kun je last van tintelingen/doof gevoel krijgen in je bil. Dat komt door je piriformis en het afknallen van de zenuw die daar langs, door of onder loopt. Duidelijke oorzaak. Maar met piriformis syndroom is er geen duidelijke oorzaak. Ik heb het met elke soort stoel, geloof me.

Piriformis syndroom is het lastige jongetje in een klas vol met lastige jongens. De klachten in de lage rug regio lijken veel op elkaar. Piriformis syndroom krijg je dus ook niet zomaar gediagnosticeerd, eerst moeten andere oorzaken uitgesloten worden.
Eén groot verschil met Lumbosacrale Radiculaire pijn is dat met het kleiner worden van de hernia de klachten minder worden. Bij het piriformis syndroom komen de klachten terug. De oorzaak? Tja dat is het jammere aan syndromen, zelfde klachten maar andere oorzaak. Bij mij is het waarschijnlijk door mijn hypermobiele onderrug, dit proberen mijn spieren met extra spanning op te vangen, waardoor mijn piriformis op spanning komt te staan en de zenuw afknelt. Maar het zou ook zomaar in mijn hersenen kunnen liggen. Spiergeheugen zeg maar. Mijn lijf is zo gewend om die spieren in mijn rug extreem aan te spannen, dat ze dat ook doen als het niet nodig is.

Hoop dat mensen die dit lezen begrijpen dat er echt klinisch geredeneerd moet worden met elke vorm van rugpijn en dat klachten vaak a-specifiek zijn.
 
Dit is dus zo'n aanname waar voorzichtig mee gedaan moet worden. Radiculaire pijn is niet per definitie vanuit de rug.
Is geen aanname. zenuwwortel is in het latijn "radix nervi". radiculaire pijn verwijst dus naar pijn afkomstig van de zenuwwortel. Gezien de plek waar deze zenuwwortel loopt (lees de rug) is radiculaire pijn dus altijd afkomstig vanuit de rug
B9781437708127000179_f017-003a-9781437708127.jpg

url


In geval van piriformis syndroom is er druk op de radix vanuit de bil en niet vanuit de rug. Bij mij is namelijk (te makkelijk) ook aangenomen dat het door mijn hernia kwam. Maar mijn hernia is niet kleiner geworden in het laatste jaar. Maar heb wel een aantal maanden zonder (of minder) klachten gelopen qua zenuwpijn.
Dit kan, echter is compressie op zichzelf op de wortel vaak niet verantwoordelijk voor de pijn. We weten dat compressie opzich zelf wel kan leiden tot radiculaire pijn wanneer deze optreed op de spinale ganglion. Vaker wordt de pijn geprovoceerd door de chemische reactie die optreed bij het uittreden van het zachte materiaal binnen de tussenwervelschijf op de zenuwwortel. Dit materiaal wordt echter opgeruimd door het lichaam. Je kunt dus toch een bulging disc hebben die druk uitoefend op de zenuw, maar zonder de radiculaire pijn, omdat hij niet altijd op het spinale ganglion drukt.

Daarnaast wil ik ook een onderscheid maken tussen piriformis klachten en piriformis syndroom. Bij lang zitten op een harde stoel, of lopen met een dikke portemonnee, kun je last van tintelingen/doof gevoel krijgen in je bil. Dat komt door je piriformis en het afknallen van de zenuw die daar langs, door of onder loopt. Duidelijke oorzaak. Maar met piriformis syndroom is er geen duidelijke oorzaak. Ik heb het met elke soort stoel, geloof me.
De uitleg die je aanhaalt dat de piriformis verantwoordelijk kan zijn voor zenuwirritatie dmv afknellen is de uitleg van het piriformis syndrome genoemd. Ik denk dat je in de war bent.

Piriformis syndroom is het lastige jongetje in een klas vol met lastige jongens. De klachten in de lage rug regio lijken veel op elkaar. Piriformis syndroom krijg je dus ook niet zomaar gediagnosticeerd, eerst moeten andere oorzaken uitgesloten worden.
Eén groot verschil met Lumbosacrale Radiculaire pijn is dat met het kleiner worden van de hernia de klachten minder worden.
Zoals boven uitgelegd hoeft de hernia niet kleiner te worden om geen lumbosacrale pijn te krijgen. Hiernaast kan er lumbosacrale pijn ontstaan ook zonder hernia, zoals bijvoorbeeld in het geval van een kanaalstenose, waarin de irritatie op wortel optreed door bijvoorbeeld het ligamentum flavum, facetgewricht /enof de buitenste rand van de tussenwervelschijf (annulus fibrosis). Je geeft aan dat andere oorzaken moeten worden uitgesloten, hier ben ik het volledig mee eens. Kun je me eens vertellen hoe dit in jouw geval is gedaan?

Bij het piriformis syndroom komen de klachten terug. De oorzaak? Tja dat is het jammere aan syndromen, zelfde klachten maar andere oorzaak. Bij mij is het waarschijnlijk door mijn hypermobiele onderrug, dit proberen mijn spieren met extra spanning op te vangen, waardoor mijn piriformis op spanning komt te staan en de zenuw afknelt. Maar het zou ook zomaar in mijn hersenen kunnen liggen. Spiergeheugen zeg maar. Mijn lijf is zo gewend om die spieren in mijn rug extreem aan te spannen, dat ze dat ook doen als het niet nodig is.
kan een hypothese zijn. Houd er echter rekening mee dat het piriformis syndroom zeer weinig voorkomt en dat meestal een andere oorzaak niet goed is uitgesloten (mijn ervaring)

Hoop dat mensen die dit lezen begrijpen dat er echt klinisch geredeneerd moet worden met elke vorm van rugpijn en dat klachten vaak a-specifiek zijn.
Klinisch moet er altijd worden geredeneerd denk ik, hiernaast ook goed onderbouwd met valide en betrouwbare testen. Dit laatste is in het geval van het piriformis syndroom zeer lastig, vandaar dat het een diagnose is als andere veel meer voorkomende aandoeningen die aan te duiden met valide/betrouwbare testen zijn uitgesloten.
 
Back
Naar boven