AndroidHealthClinic

Pivot fitness olympic barbell (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

janse86

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
18 okt 2008
Berichten
71
Waardering
3
Ligt er aan hoelang je moet doorsparen voor €19. :D
 
Ligt er aan hoelang je moet doorsparen voor €19. :D

Hahaha, nou er komt bij fitness seller ook nog €30 verzendkosten bij dus in totaal scheelt het toch weer €50.

Ik was benieuwd, als die van helisports ook erg goed bevalt, dan kan ik die €50 weer voor ander fitness materiaal gebruiken.
 
Die van helisports heeft geen centerknurling. Als je vooral gewichtheffen wil doen kan dat een voordeel zijn. Anders vind ik het eerder een redelijk nadeel.
De sleeves zijn ook glad. Zonder sluiters blijven je schijven dan minder goed zitten als je een beetje scheef gaat. De sluiters kunnen ook wat minder grip hebben t.o.v. een Ram bar die geribbelde sleevs heeft.
 
Die van helisports heeft geen centerknurling. Als je vooral gewichtheffen wil doen kan dat een voordeel zijn. Anders vind ik het eerder een redelijk nadeel.
De sleeves zijn ook glad. Zonder sluiters blijven je schijven dan minder goed zitten als je een beetje scheef gaat. De sluiters kunnen ook wat minder grip hebben t.o.v. een Ram bar die geribbelde sleevs heeft.

Aha, inderdaad geen center knurling bij de pivot. Gewichtheffen heb ik nog nooit gedaan, maar in de toekomst wil ik wel de powerclean gaan leren.

Ik ga het vooral gebruiken voor squat, bench, deadlift, overhead press etc. Vooral voor de squat kan de center knurling wel handig zijn idd.

Wat betreft de geribbelde sleeves, ik begrijp eigenlijk niet wat hier het voordeel van is. Lijkt me alleen irritanter met de schijven er op doen? Alleen met opwarm sets idd, maar daar heb je toch collars voor? Zie hier geen groot voordeel van.

Maar de center knurling (en de vele goede ervaringen met de rambar) geeft toch de doorslag voor fitness seller denk ik.

Bedankt voor de reacties.
 
Wat betreft de geribbelde sleeves, ik begrijp eigenlijk niet wat hier het voordeel van is. Lijkt me alleen irritanter met de schijven er op doen?
Neen hoor, merk je niets van bij het laden. Ik zou ook voor de ram bar gaan, ATX lijkt me sowieso beter dan Pivot.
 
Als je 250 voor een barbell kan geven, dan moet je gek zijn geen 269 te betalen voor de ram bar. Ik heb die gehad en is zaaaaaalig.
 
De ATX Ram Bar (powerlifting barbell) kun je inderdaad niet echt vergelijken met deze weightlifting barbell (welke een kleinere diameter en naaldlagers ipv messingbussen heeft). Aangezien je vooral wil powerliften zou je dus beter voor een power bar kunnen kijken. Voor iemand die echter juist wil gewichtheffen lijkt deze Pivot barbell op papier zeker een goede alternatief ten opzichte van de wat duurdere ATX weightlifting bars, al zijn onze ATX weightlifting bars wel hardchroom en hebben dubbel zoveel naaldlagers per sleeve. Hoe de Pivot bar daadwerkelijk presteert durf ik niet te zeggen aangezien ik deze nooit heb gezien of gebruikt (zie ook hieronder).

Deze ziet er goed en sterk uit (219000 psi) en is ook nog eens redelijk betaalbaar.
De treksterkte (tensile strength) psi zegt niet alles aangezien je de vloeigrens (yield strength) van de barbell niet weet. Het is niet moeilijk om een hoge treksterkte in barbells te realiseren, het gaat er juist om dat de vloeigrens hier ook tot in verhouding staat en je geen extreem harde/stijve bar krijgt. De vloeigrens bepaalt namelijk wanneer de bar permanent buigt en niet meer recht is. Met de ATX barbells hebben we daar een hele mooie balans in gevonden en dat er sinds 2012 volgens mij nog nooit een kromme ATX bar is gemeld (met uitzondering van hier en daar een ongelukje/misbruik wellicht) zegt genoeg :cool:

Kortom: eerst bepalen wat je toepassing gaat zijn (bijvoorbeeld powerlifing of gewichtheffen) en op basis daarvan de barbells selecteren. PSI (treksterkt/tensile strength) is zeker een goede indicator van de kwaliteit van de bar en alles boven 200.000 psi zou zeker in orde moeten zijn - maar staar je daar niet blind op want er zijn subtiele verschillen.
 
Laatst bewerkt:
Goeie info.
Waarom geven de meeste merken dan enkel de treksterkte op? (Ook ATX)

Moet een weightlifting barbell ook niet wat meer whip hebben dan een powerlifting barbell? Zou je dan een hogere vloeigrens verwachten bij een weightlifting barbell dan bij eentje voor powerlifting?
 
Goeie info.
Waarom geven de meeste merken dan enkel de treksterkte op? (Ook ATX)

Moet een weightlifting barbell ook niet wat meer whip hebben dan een powerlifting barbell? Zou je dan een hogere vloeigrens verwachten bij een weightlifting barbell dan bij eentje voor powerlifting?

Wat ook interessant zou zijn is dat men de belastbaarheid ook preciseert mbt tot de oefening. Een barbell verdraagt een deadlift beter dan een squat omdat de "ondersteuning" anders is. Dus een barbell waarmee je max 200 kilo mag mee deadliften, daar mag je geen 200 kilo mee squatten.
 
Wat ook interessant zou zijn is dat men de belastbaarheid ook preciseert mbt tot de oefening. Een barbell verdraagt een deadlift beter dan een squat omdat de "ondersteuning" anders is. Dus een barbell waarmee je max 200 kilo mag mee deadliften, daar mag je geen 200 kilo mee squatten.
Dan doen ze bij ATX (FS) toch ook. Ga maar eens bij de specificaties kijken.
 
Dan doen ze bij ATX (FS) toch ook. Ga maar eens bij de specificaties kijken.
Ik herinnerde me dat er inderdaad één of andere site of fabrikant dit deed maar was vergeten dat het FS was.

Ik moet dringend een nieuwe barbell en gewichten hebben. Als ik eind juni mijn doelen haal, doe ik me een setje cadeau :)
 
Ik herinnerde me dat er inderdaad één of andere site of fabrikant dit deed maar was vergeten dat het FS was.

Ik moet dringend een nieuwe barbell en gewichten hebben. Als ik eind juni mijn doelen haal, doe ik me een setje cadeau :)
Met een degelijke barbell kom je misschien net sneller aan je doelen :P
 
Met een degelijke barbell kom je misschien net sneller aan je doelen :P
hahahhahah wink wink...
het is vreemd maar waar dat de de oefeningen thuis ahw 10 kilo zwaarder lijken.
 
Ik heb trouwens altijd gedacht dat een centerknurling uiterst belangrijk was bij de squat; In de gym heb ik al een paar keer gesquat met een barbell zonder de centerknurling en had er geen last van.
 
Nee, zo mega veel zal het niet maken. Het is een detail dat kan helpen. Volgens mij doet het meer af naarmate je zwaarder squat en naarmate je meer (spier)massa op je schouders en bovenrug hebt.
 
Back
Naar boven