Fitness Seller

Pizza: ongezond?

Bezoekers in dit topic

Dusky

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
1.057
Waardering
19
Lengte
1m88
Massa
79kg
Vetpercentage
11%
Wat ik me afvroeg is wat pizza nou eigenlijk ongezond maakt. Of is het wel ongezond? Het enige wat ik me kan indenken is dat het deeg niet uit complexe koolhydraten bestaat, een beetje te vergelijken met witbrood. En natuurlijk de kaas, daar is niet echt iets aan te doen denk ik. Je hebt wel low fat kaas, maar die ben ik nog niet in onze supermarkt tegen gekomen. Maar voor de rest heb je het helemaal zelf in de hand toch? Met wat je erop doet.

Neem bijvoorbeeld een pizza Tonno:

Tomatensaus: gezond
Tonijn: gezond
Ui: gezond
Kaas: ongezond (ik denk dat er veel verzadigde vetten in kaas zitten?)

Of een pizza hawai:

Tomatensaus: gezond
Ananas: gezond
Ham: niet echt gezond, ook niet ongezond (zitten veel eiwitten in, maar ook redelijk wat verzadigde vetten)

Als je er een zakje wortels bij eet, dan heb je toch helemaal geen ongezonde maaltijd? De kip met rijst en broccoli (of iets in die richting) begint me te vervelen.

Ik heb het natuurlijk over zelfgemaakte pizza (afgezien van het deeg misschien), niet over diepvriespizza of gehaalde pizza.
 
http://www.goeievraag.nl/vraag/pizza-gezond.49713#antwoorden

Je kunt een pizza wel heel gezond máken, door volkorenmeel te gebruiken voor de bodem, veel verse groente en liefst ook verse tomatensaus en een minimale hoeveelheid vlees en kaas, maar de standaard pizza zoals wij die kennen is te vet, te zout en bevat veel te weinig groente en witmeel, dat eigenlijk ook niet bepaald gezond is. Vooral de Amerikaanse pizza is een drama op voedingstechnisch gebied.

Je kunt gerust een keer een pizza eten als avondeten, maar de illusie dat je alles van de schijf van vijf in de juiste verhoudingen binnenkrijgt, moet je beslist laten varen. Tenzij je dus, zoals gezegd, je eigen gezonde, uitgebalanceerde pizza maakt. Maar dan is het beslist geen snelle hap meer.
 
Lol.

Het deeg bijvoorbeeld, da zijn snelle koolhydraten.... Wat over het algemeen ROMMEL is... jij denkt dat van die tomatensaus op pizza's gezond is? Daar zit echt wel meer in dan enkel wat tomaten plat gedrukt hoor... De kaas die erop is... dat zal zeker geen Magere kaas met laag vergehalte zijn....
De ham is ook enorm veel koolhydraten en vetten..

Er zijn dan wel weer goede alternatieve om 'de schade te beperken'

Zelf maak ik als ik tijd heb ook eens een pizza. Het deeg maak ik van geblende havermout met een beetje water en bakmeel in een pan op het vuur, ik gebruik tomatenpuree van Tomato Frito. Dit heeft relatief weinig calorieen.
Verder vervang ik de stukjes ham door stukjes kippenborst of kippenwit.
En ook Wat ananas er nog op.

Kaas gebruik ik niet.
 
Pizza bevat gemiddeld veel kcal door het grote percentage vetten. Je kan best 1x per week pizza in je diëet gooien zonder er enige negatieve bijwerkingen van te merken, zolang het maar binnen je totale kcal inname past.

Dat van die snelle koolhydraten is wat mij betreft ook onzin, de opname wordt al zat vertraagd door al het beleg dat er boven op zit. Tuurlijk is een bak met havermout beter maar dat neemt niet weg dat er overdreven wordt.
 
Ik maak van tortilla deeg heerlijke pizza's.
Bodem: tortilla deeg ( 20kh, 0v , 8e)
Saus : tomaten in blik kruiden met knoflook en oregano
Topping : kip filet , uien paprika
Kaas koop ik bij de aldi low fat 1 pak 8 stukjes (220 kcal, 0kh, 20e, 6v )
Heerlijk !
 
ninja-turtles-pizza-pizza.jpg


In mijn kinderjaren werd al bewezen dat pizza goed voor je was!
 
de kaas die trouwens op de meeste pizza's zit/zat is analoogkaas (gewoon olie met een zetmeel)
 
Nogal zout en is qua kcal/eiwit ratio niet echt voordelig.
 
Natuurlijk is de standaard pizza die je in de supermarkt koopt of thuis laat leveren te ongezond, daar bestaat geen twijfel over.

Als je toch van pizza wilt genieten, dan maak je deze zelf met volkorenmeel (of zoals hierboven: geblende havermout), zelfgemaakte tomatensaus/puree en beleggen met groentjes en kip/tonijn etc.

Dit doe ik ook wel eens op mijn 'junk'dag: http://forum.dutchbodybuilding.com/f33/healthierishappier-bodybuilding-pizza-305235/

Het smaakte echt heerlijk en gezien de macro's is deze nog wel gezond :)
 
Bij Carrefour hebben ze een pizza die super is van macro's . 44/90/9 geloof ik ...
 
ach 1x in de week kan dit echt geen kwaad, niet te druk maken
 
Mekka Foods Lamachuns (of hoe the **** je het schrijft). Gewoon Turkse Pizza's zonder kaas, zelf gooi ik dat ding dan nog vol met kipfilet en salade:p

Of dan wel minder gezond maar epic:
Dr Oetker Hawaii (Casa Di Mama), helemaal vol gooien met kipfilet en als die klaar is sweet chili saus erover:rolleyes: Maar als je hem binnen een kwartier op hebt zit je wel met kloppend hart:p
 
Ga vanavond 1 bestellen. Pizza inferno met kaas tomaat, ui, knoflook en sambal. Denk dat ik er nog wel salami en chorizo op laat gooien
 
de kaas die trouwens op de meeste pizza's zit/zat is analoogkaas (gewoon olie met een zetmeel)

+1.

En die olie is vaak in 99% van de gevallen PALM olie. De meest vette rotzooi die er is.

Ikzelf eet niet vaak pizza en als ik het eet maak ik het zelf, of ik haal een basic pizza zoals een margarita of een mozzerella en daar gooi ik zelf nog een blik tonijn over en dan nomnomnom
 
Gisteren pizza tonno op (gewoon dieprvries van dr Oetker) toch maar is opgezocht wat erin zit per pizza:

930 Kcal

eiwit: 33,4
KH: 84,1
vet: 51.1


Dus even afgaand op mijn huidige schema, al 1/3 van al mijn calorieën op aan die pizza en gelijk zo goed als genoeg vet voor de hele dag. Met misschien maar 15% van de eiwitten die ik per dag nodig heb.

En dan hebben we het nog niet over de verzadigde vetzuren, zout etc.


Super ongezond dus, denk dat een hamburger met friet net zo of zelfs nog gezonder is.
 
Vind zelf Pizza tijdens de bulk wel fijn. Eet het nu vaak 1x per week, aangezien het gewoon 40g eiwitten zijn. De hoeveelheid kcal komt ook wel van pas en over het vet maak ik me geen zorgen ivm snelle stofwisseling. Dit ook voor de kh.

Tijdens een cut zou ik het als snelle hap wel schrappen. Dan zou je evt zelf een pizza zo gezond kunnen maken als je wilt.

En de hoeveelheid zout inderdaad. Aan de hoge kant.
 
Back
Naar boven