AndroidHealthClinic

Plafond bereikt door onvoldoende carbs?

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
9 dec 2016
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
70kg
Hallo iedereen,

Ongeveer 6 maanden terug ben ik serieus begonnen met krachttrainen. In het begin ging het betrekkelijk snel: de kilo's vlogen eraan, maar sinds circa 2 maanden kom ik niet meer aan. Ik heb een sterk vermoeden dat dit een tweeledig probleem is: enerzijds het feit dat ik mijzelf niet ver genoeg meer push bij de training (wat ik nu overigens wél goed doe), ten tweede dat er iéts mis is met mijn voeding.

Wat data:

- Algemeen: Ik weeg circa 70-71 kilo (wat optelt tot een bescheiden 'gain' van 5 tot 6 kilo in die tijd), ben 1,78 en mijn lichaamstype zweeft ergens tussen ectomorph/mesomorph in. Om de training ondersteunen pak ik shakes (2x op een dag) en creatine (met een paar weken onderbreking om de 1,5 maand of zo). Verder ook vitamine supplementen (multivit). Mijn levensstijl is samen te vatten als 'hoofdzakelijk zittend', of het nu op het werk is of thuis. Calorieinname zit op maximaal 2000 calorieën op een dag, mede met het oog op mijn levensstijl. Ik heb voor mijn gevoel ook absoluut niet meer nodig, maar of dat correct is moet dus blijken.

- Eiwitten inname is naar verwachting voldoende: ik krijg omgerekend altijd wel rond de 1,2 tot 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag binnen. Inname gespreid over de dag, circa 4 tot 5 momenten. Ondanks dat veel bodybuilders klaarblijkelijk meer naar binnen rammen dan dat wordt het nut ervan volgens een paar studies nogal in twijfel getrokken boven de 1,2 gram, maar ok: laten we aannemen dat het in 'de buurt' van voldoende komt. Vroeger (enkele jaren terug) had ik ook veel last van spierpijn (tot 3 tot 4 dagen na een training) met flink eiwit tekort, en aangezien ik voortaan binnen één a twee dagen altijd wel ben hersteld denk ik dat ik wel goed zit hiermee.

- Vetten is gokken: waarheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit niét zeker weet, maar ik denk niet dat ik hier ver uit de buurt zit. Verreweg het meeste wat ik binnenkrijg is door vlees (kip of anderszins) maar misschien is hier nog punt voor verbetering.

- Waar het om gaat: koolyhydraten. In de praktijk is dit nogal beperkt tot een groot bord pasta (of iets vergelijks) 1 à 2 uur voor een training en nog een ander, wat kleiner bord elders op de dag. Ik moet zeggen dat ik tijdens de training niet echt een gebrek aan energie heb: ik kan mijzelf voldoende pushen tot het punt dat ik de dag erna spierpijn heb, hoewel dit niet élke dag het geval is. Dus eigenlijk neem ik maar een tweetal maaltijden met een relatief fatsoenlijke hoeveelheid koolhydraten op een dag. En vaak zal dit eerder 1,5 zijn dan 2.

Het aparte is dat ik in de spiegel blijf groeien: borst-, rug-, schouders- en buikspieren zijn aanzienlijk toegenomen in massa. Tegelijkertijd blijft mijn gewicht circa gelijk sinds dus circa 2 maanden, ondanks dat ik blijf groeien.

Ben ik onbewust bezig met een cut door te lage carbs? Is dit waarom ik duidelijk blijf groeien maar niet verder aankom in gewicht? Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan je je calorieën inname weten als je de inname van vetten niet weet? de eerste maanden gaat t groeien (als je goed eet) altijd heel snel, daarna gaat het veel minder hard. ik ben zelf van het hoog in de eiwitten maar ook omdat ik dan meer kan eten en gek ben op eiwitrijk eten.
 
Hoe kan je je calorieën inname weten als je de inname van vetten niet weet? de eerste maanden gaat t groeien (als je goed eet) altijd heel snel, daarna gaat het veel minder hard. ik ben zelf van het hoog in de eiwitten maar ook omdat ik dan meer kan eten en gek ben op eiwitrijk eten.

Omdat het gewoon een X-percentage vormt van de hoeveelheid vlees die ik op een dag naar binnen werk. Het zal echter eerder rond de 15 procent van de hoeveelheid calorieën zijn die ik naar binnen werk op een dag, maar het kan beter. Ik vraag mij echter af of dat hier het belangrijkste probleem is, ondanks dat het natuurlijk belangrijk is om mijn macros helemaal goed te hebben.
 
Niks gokken....je moet weten wat je binnen krijgt. kcals maar ook E/K/V

2000 kcals bij een lengte van 1m78 is volgens mij gewoonweg te weinig om te groeien.

Ik zou mn onderhoud eens berekenen ipv te zeggen naar mijn gevoel zit ik goed op 2000 kcals.
 
Niks gokken....je moet weten wat je binnen krijgt. kcals maar ook E/K/V

2000 kcals bij een lengte van 1m78 is volgens mij gewoonweg te weinig om te groeien.

Ook bij mijn levensstijl? Verreweg mijn meeste beweging op een dag bestaat uit de training: daarnaast beweeg ik betrekkelijk weinig, dus ik vraag mij af of ik nu zoveel nodig heb. 2500 calorieën wordt vaak genoemd als startpunt (gemiddeld genomen), maar is dat ook zo bij een nogal inactief bestaan? Daar ben ik nogal naar benieuwd.
 
Ook bij mijn levensstijl? Verreweg mijn meeste beweging op een dag bestaat uit de training: daarnaast beweeg ik betrekkelijk weinig, dus ik vraag mij af of ik nu zoveel nodig heb. 2500 calorieën wordt vaak genoemd als startpunt (gemiddeld genomen), maar is dat ook zo bij een nogal inactief bestaan? Daar ben ik nogal naar benieuwd.

Gemiddeld genomen daar ga ik niet op verder.

Die berekening via bijvoorbeeld harris benedict (vind je via google) is ook maar een theoretisch nummertje maar dan heb je een beginpunt.

Kom je niks bij op 2000 kcals en val je ook niet af dan zit je op onderhoud. Het tellen van je kcals in je voeding moet ook wel kloppen natuurlijk.

Zelfs met die levenstijl gaat 2000 kcals niet genoeg zijn. En het bewijs is er eigenlijk al. Je komt NIET meer bij. uw onderhoud zal ondertussen ook wat hoger liggen dan 6 maand geleden.En mss zijn de beginnersgains er wat van af en dan wordt het ook moeilijker.
 
Gemiddeld genomen daar ga ik niet op verder.

Die berekening via bijvoorbeeld harris benedict (vind je via google) is ook maar een theoretisch nummertje maar dan heb je een beginpunt.

Kom je niks bij op 2000 kcals en val je ook niet af dan zit je op onderhoud. Het tellen van je kcals in je voeding moet ook wel kloppen natuurlijk.

Zelfs met die levenstijl gaat 2000 kcals niet genoeg zijn. En het bewijs is er eigenlijk al. Je komt NIET meer bij. uw onderhoud zal ondertussen ook wat hoger liggen dan 6 maand geleden.En mss zijn de beginnersgains er wat van af en dan wordt het ook moeilijker.

Als hij al 2 maanden op hetzelfde gewicht zit dan eet hij dus op onderhoud en hoeft hij niets te berekenen.

Ikhebeenvraagjehoor! , als je wilt aankomen moet je meer gaan eten. Niet per se meer carbs, maar meer kcal. Je eiwit inname is ook aan de lage kant. Dat je na 2 dagen geen spierpijn hebt zegt niets over de vraag of je optimale vooruitgang boekt.
 
Als hij al 2 maanden op hetzelfde gewicht zit dan eet hij dus op onderhoud en hoeft hij niets te berekenen.

Ikhebeenvraagjehoor! , als je wilt aankomen moet je meer gaan eten. Niet per se meer carbs, maar meer kcal. Je eiwit inname is ook aan de lage kant. Dat je na 2 dagen geen spierpijn hebt zegt niets over de vraag of je optimale vooruitgang boekt.

True :) hij moet gewoon zn kcals uppen :)
 
Goed: dan ga ik ermee aan de slag! Bedankt voor jullie adviezen: dat wordt dus vreten voor mij. Het is maar de vraag of ik het allemaal naar binnen krijg echter....
Anders ga ik wel shoppen voor wat gainers om het te vergemakkelijken.
 
Goed: dan ga ik ermee aan de slag! Bedankt voor jullie adviezen: dat wordt dus vreten voor mij. Het is maar de vraag of ik het allemaal naar binnen krijg echter....
Anders ga ik wel shoppen voor wat gainers om het te vergemakkelijken.

Ik zou mn kcals wel niet te drastisch opvoeren. Anders wordt je gewoon vet :) een 250 a 500 kcals erbij en zien wat dat geeft na 2 weken.
 
Hierbij geeft ik je een vergelijking: 3 jaar geleden woog ik 71 kg met een lengte van 178cm. Vetpercentage was toen 5 á 6%. Mijn onderhoud was destijds ongeveer 2500 kcals. Voor een lean bulk kon ik toen tussen de 2700-3000 kcals eten, afhankelijk van mijn cardio frequentie. Ik heb een zittend beroep, dus heb overdag vrij weinig beweging.
Wat ik doe om zo lean mogelijk te blijven tijdens een bulk i.c.m. mijn zittende beroep is het volgende. Ik eet bij mijn eerste maaltijd een kleine hoeveelheid carbs. Vervolgens eet ik geen carbs tot aan de training. De benodigde carbs eet ik vervolgens enkel rondom mijn trainingen, dus ervoor en erna het grootste deel van de dagelijkse behoefte.

Als je niet meer aankomt, dan betekent dat je onvoldoende eet om aan te komen. Je geeft ook aan dat het wel lijkt alsof je groter wordt, terwijl je op de weegschaal niets ziet. Je spieren beginnen zich meer te tonen. Waarschijnlijk verlies je vet en zit je dus onbewust in een cut. Daar is dus maar één oplossing voor: MEER ETEN!

Succes!
 
lol 2000 is veel te weinig, ik zit op bijna 4000kcal en kom amper aan. ( heb wel hoog metabolisme:P)
 
Back
Naar boven