XXL Nutrition

Plantaardige creatine (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
22.006
Waardering
3.620
Kent iemand een creatine(product) op plantaardige basis ???
 
Ik niet.

Ik ga ervan uit dat de huidige creatine supplementen synthetisch gemaakt worden.
Maar waar halen ze die aminozuren vandaan om het te maken? Zal wel van slachtafval zijn.

Iemand meer info?
 
Idd, spiervlees van zoogdieren. Hieruit halen ze sarcosine.dit laten ze reageren met monochloorazijnzuur. Dan ontstaat er een zout, wat weer moet reageren met cynamide.Eindresultaat is creatine.
 
Dus bestaat er toch geen plantaardige creatine? Of halen ze dan die sarcosine ergens anders vandaan?
 
Volgens mij bestaat er geen plantaardige creatine, dit is nu juist een product dat van nature in (rood)vlees voorkomt.
Daarom is het tekort bij vegetariers ook nog groter. (Al krijgen ook carnivoren het natuurlijk bij lange na niet in afdoende mate binnen.)
 
sarcosine zal (gezien de naam) wel alleen in vlees voorkomen. Maar ik meen dat creatine uiteindelijk gewoon een tripeptide is van drie gewone amino's die ook in plnaten voorkomen. Waarschijnlijk is het vanuit die drie aminozuren wat moeilijker te maken.
 
Je lichaam maakt zelf creatine aan uit de aminozuren arginine, glycine en methionine, dus als je veel van deze aminozuren binnen krijg zou je theoretisch kunnen voldoen aan de vraag.


Ik weet dat er een paar jaar geleden proeven gedaan zijn met veenbessen, maar heb er daarna niets meer over gehoord.

Ik ben voor iemand op zoek die zelf veganist is. Het idee dat het van dierlijke bron zou zijn is al teveel voor haar. :D
 
Back
Naar boven