MuscleMeat

Plantaardige eiwitten wel/niet meetellen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

EctoMeso

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
19 jul 2007
Berichten
608
Waardering
18
Hallo,

Ik hou mijn eten bij met myfitnesspall app en vraag mij het volgende af.
Dagelijks eet ik zo'n 140 gram eiwitten (weeg 67kg). Het grootste gedeelte van die eiwitten komt uit Whey, eieren, kip, tonijn.

Nu zie ik dat de app ook de eiwitten uit havermout (15g eiwit op een dag), zelfs uit puntpaprika (1gram) en ander fruit wordt meegeteld. Het staat mij bij dat ik eens ergens heb gelezen dat je deze eiwitten eigenlijk niet bij je totaal aan eiwitten op moet tellen, omdat ze niet volwaardig zouden zijn.

Hoe denken jullie hierover? Moet ik die wel/niet meetellen voor mijn totaal?
 
Ik tel alles.
 
Tuurlijk, tel jij je carbs (suikers) in bijvoorbeeld kwark dan ook niet..?
 
Tuurlijk, tel jij je carbs (suikers) in bijvoorbeeld kwark dan ook niet..?
Die vergelijking is niet geheel logisch.

OT: ik zorg voor iig 2gr per kg bw aan hoogwaardig eiwit. Kcals uit rest eiwit tel ik wel mee, de grammen not so much
 
Die vergelijking is niet geheel logisch.

OT: ik zorg voor iig 2gr per kg bw aan hoogwaardig eiwit. Kcals uit rest eiwit tel ik wel mee, de grammen not so much
Waarom? Eiwit is toch eiwit?
 
Ever heard of aminozuur profiel of eiwit kwaliteit?
Ja, maar niet in zoveel details dat je de eiwitten uit bepaalde bronnen niet zou moeten meetelen. Het gros van de eiwitten haal je sowieso wel uit "hoogwaardig eiwit" en ik zie niet in waarom je de eiwitten uit havermout niet zou moeten meetellen
 
Ja, maar niet in zoveel details dat je de eiwitten uit bepaalde bronnen niet zou moeten meetelen. Het gros van de eiwitten haal je sowieso wel uit "hoogwaardig eiwit" en ik zie niet in waarom je de eiwitten uit havermout niet zou moeten meetellen
Plantaardige eiwitten kunnen elkaar complementeren, zeker.
Wil niet zeggen dat for sample 2 gram havermouteiwit met 2 gram walnooteiwit gelijk staat aan 4 gram hoogwaardig. Wellicht maar 3.

Daarnaast heeft protein overfeeding volgens literatuur enigszins positieve effecten op lichaamscompositie.
Dus, is t nodig? Nee. Zitten er positieve kanten aan deze aanpak? Misschien.
Nadelige? Zeer waarschijnlijk niet.
 
Jwdoetookmee Ik leer hier allemaal nieuwe dingen. Wanneer is een eiwit hoogwaardig? Kwark? Vlees? Whey? Noten? Ik heb werkelijk geen idee.
 
Jwdoetookmee Ik leer hier allemaal nieuwe dingen. Wanneer is een eiwit hoogwaardig? Kwark? Vlees? Whey? Noten? Ik heb werkelijk geen idee.
Dierlijke eiwitten doorgaans.
Vlees vis zuivel ei.

Wederom, plantaardig eiwit is NIET zinloos en vaak ook wel compleet. Het profiel is alleen niet in overeenstemming met lichaamseiwit.
 
Je kan met combinaties van plantaardige eiwitten een volledig aminozurenprofiel creëren. Als je net als mij niet precies weet welke plantaardige producten dan moet combineren, zou ik ze gewoon niet tellen. Wel de kcal uiteraard.
 
Jeetje... Gaat lekker met mijn kennis. Ik dacht redelijk wat te weten. Damn... My life is a Lie! Jwdoetookmee Whey? Is gewoon Zuivel?
 
Jeetje... Gaat lekker met mijn kennis. Ik dacht redelijk wat te weten. Damn... My life is a Lie! Jwdoetookmee Whey? Is gewoon Zuivel?

Ja. Whey is een restproduct wat overblijft na het maken van kaas. De eiwitten in whey zijn dus melkeiwitten.
 
Back
Naar boven