XXL Nutrition

Plateau bereikt :(

Bezoekers in dit topic

Ook dat is waar, ik ben qua max zelf ook geen hoogvlieger op compounds :roflol:
 
Ben het met je eens hoor, Ik ga misschien hier wat te kort door de bocht, jij splitst het nog verder uit.
Maar mijn onderliggende punt is eigenlijk dat je na 5 jaar toch wel je lichaam begint te kennen en hebt geëxperimenteerd met wat werkt en wat niet?
je hebt 2 variabelen: reps & gewicht. Daar moet je het mee doen.
Ja ik train pas sinds 2 maanden de compounds op een lage rep range en lange rust van 4 - 6 minuten , ben dan ook geswitched van bb naar powerbuilding. De eerste maand gingen mijn nummers redelijk hard omhoog , maar de laatste 3 weken zit ik vast. Ik heb begrepen dat het misschien komt dat ik sinds dag 1 al op een te hoog rpe train en blijf trainen , ik ga eens deloaden en dan cyclen van 6 - 10 rpe , op deze manier weet ik ook hoe ik hoge gewichten moet handelen en mijn central nervous system. dit is de manier dat de meeste powerlifters trainen heb ik begrepen. Dat ga ik eens proberen , hopen dat mijn nummers dan op lange termijn door zullen groeien :)
 
Geduld hebben, sinds 3 weken ga je niet meer voorruit....
Wellicht dagje rust meer en wat meer eten en gewoon doorzetten
 
Geduld hebben, sinds 3 weken ga je niet meer voorruit....
Wellicht dagje rust meer en wat meer eten en gewoon doorzetten
Ik denk dat je gelijk hebt , vandaar ff een deload weekje. Wsl door fatique , ik eet sowieso 500 boven me onderhoud. Meer ga ik niet doen , dan breek ik niet door het plateau maar dan duw ik gewoon meer gewicht omdat ik zwaarder ben
 
Mijns inziens is het werken met hoge reps niet de meest ideale oplossing om je plateau te doorbreken als een hogere 1RM het doel is. Hoe meer reps je doet, hoe moeilijker die overdracht naar een échte 1RM is. Daarnaast is het werken met lage reps ook een vaardigheid. Wellicht gaat jouw lichaam gewoonweg beter om met hoge reps, dat zou ook kunnen.
Low reps bij hoge %1rm oefent de uitdrukking van het kracht potentieel met de spiermassa die je hebt, maar hij doet al low reps en een top set om die vaardigheid te oefenen.

Progressie van die vaardigheid piekt ook snel wat dan zou suggereren dat het potentieel met de huidige spiermassa ongeveer wel is bereikt.

Dan resteert wat gewoon het primaire mechanisme van sterker worden is, namelijk meer spiermassa kweken. 3x5 doet dat weinig, dus dan zou ik zeggen dat je toch op een of andere manier meer totaal reps zou moeten doen.

Kan met veel sets van 3-6, of minder sets met wat meer reps en een minder belastend %1rm. En inderdaad uiteindelijk dragen steeds hogere reps steeds minder direct bij aan die expressie in een 1RM van het kracht potentieel. Dat kun je er dan appart bij blijven oefenen, of met periodisatie terug naartoe werken.
 
Laatst bewerkt:
Week niks doen of op 50% van wat je normaal doet en daarna pak je het weer op. Week niks doen is mentaal het ergst maar je lichaam is je dankbaar en zal je belonen met progressie 🚀
 
Week niks doen of op 50% van wat je normaal doet en daarna pak je het weer op. Week niks doen is mentaal het ergst maar je lichaam is je dankbaar en zal je belonen met progressie 🚀
Ja , dat heb ik paar weken geleden gedaan. Intensiteit 10% omlaag , volume 50%. Bij mijn deadlift is er 12,5kg bij , bench 7,5kg en Squat 10kg bij.. voortaan vaker deloads doen
 
Ja , dat heb ik paar weken geleden gedaan. Intensiteit 10% omlaag , volume 50%. Bij mijn deadlift is er 12,5kg bij , bench 7,5kg en Squat 10kg bij.. voortaan vaker deloads doen
10% maak er 50% van een week, mentaal ellende maar je komt echt knetterhard terug week erop
 
Back
Naar boven