AndroidHealthClinic

Plezier voor 5min, Spijt voor een dag

Bezoekers in dit topic

Maar 2000 TDEE?

Zoveel kcal aan koolhydraten kun je dan eten zonder dat er ondanks een calorieoverschot DNL plaats zal vinden inderdaad. Mogelijk zelfs nog meer want als je hebt gesport zijn je glycogeen voorraden niet vol, in een cut helemaal. Eigenlijk pas als je meerdere dagen in een calorieoverschot zoveel koolhydraten eet zal DNL significant optreden.

2000 was een voorbeeld.
Stel ik sport niet, mijn leverglycogeen (ongeveer 120 gram) zit vol en mijn spieren (ongeveer 200 gram) zitten ook vol met glycogeen. Ik eet vanaf dit punt 2000kcal aan fructose (een suikersoort die DNL stimuleert). Ik kom dan volgens jouw niet aan vet aan?

Leg mij dit uit; wat doet mijn lichaam met de suikers als ik verder niet sport of extra beweeg om het om te zetten in hitte/kinetische energie?
 
2000 was een voorbeeld.
Stel ik sport niet, mijn leverglycogeen (ongeveer 120 gram) zit vol en mijn spieren (ongeveer 200 gram) zitten ook vol met glycogeen. Ik eet vanaf dit punt 2000kcal aan fructose (een suikersoort die DNL stimuleert). Ik kom dan volgens jouw niet aan vet aan?

Leg mij dit uit; wat doet mijn lichaam met de suikers als ik verder niet sport of extra beweeg om het om te zetten in hitte/kinetische energie?
je gebruikt door de hele dag heen toch energie, al sport je niet. als je TDEE 2000kcal is en je daar niet overheen gaat zal je lichaam toch alles gebruiken
 
je gebruikt door de hele dag heen toch energie, al sport je niet. als je TDEE 2000kcal is en je daar niet overheen gaat zal je lichaam toch alles gebruiken
Echt? Ik dacht zoiets:
- De hoeveelheid aan suiker zorgt voor een insuline piek -> lever + spieren zitten vol, dus de insuline slaat de glucose op voor later als vet.
- Blokkering glucagon en cortisol -> lipolyse wordt tijdelijk verlaagd.
- Lichaam draait verder op spier- en lever-glycogeen voorraad.
- Voorraad: 320 gram glycogeen = 320x4(kcal) = 1360 kcal.
- Na een tijdje gaat het lichaam over op de normale verbranding glucose + vet.
- Voornamelijk leverglycogeen levert energie, (120x4= 480kcal), de rest haal je uit vetweefsel (1520kcal).
- Eerder, zat je vol met glycogeen en dus heb je 2000kcal aan suikers in vetweefsel opgeslagen, echter verbrand je maar 1520kcal uit vetweefsel en de overige 480kcal uit leverglycogeen. En zo, heb je dus 480kcal oftewel 480/9(kcal) = 53.3 gram vet opgeslagen.

Nu is dit schematische voorbeeld natuurlijk niet accuraat en ook de situatie is absurd (2000kcal aan pure suikers eten).
Maar zelfs dan, kan je begrijpen, dat ik logischerwijs concludeer dat je ook zonder een calorieoverschot vet kan opslaan door een teveel aan suikers?
 
2000 was een voorbeeld.
Stel ik sport niet, mijn leverglycogeen (ongeveer 120 gram) zit vol en mijn spieren (ongeveer 200 gram) zitten ook vol met glycogeen. Ik eet vanaf dit punt 2000kcal aan fructose (een suikersoort die DNL stimuleert). Ik kom dan volgens jouw niet aan vet aan?
Raar voorbeeld want als je glycogeen vol is heb je al koolhydraten gegeten dus dan kom je op een carb overschot van meer dan je TDEE uit wat dus wel DNL stimuleert.

Leg mij dit uit; wat doet mijn lichaam met de suikers als ik verder niet sport of extra beweeg om het om te zetten in hitte/kinetische energie?
Hetzelfde als altijd, verbruiken voordat het vetzuren aanspreekt. De vetzuren die je daardoor niet hoeft te verbruiken worden en blijven opgeslagen. Die vetzuren komen uit het vet dat je eet, worden niet omgezet uit koolhydraten.

absurd (2000kcal aan pure suikers eten).
easy carb refeed hoor

Maar zelfs dan, kan je begrijpen, dat ik logischerwijs concludeer dat je ook zonder een calorieoverschot vet kan opslaan door een teveel aan suikers?
Je slaat ook vet op in een calorieoverschot dat zeg ik al vanaf het begin. Maar dat opgeslagen vet komt dan niet uit koolhydraten die omgezet zijn naar vetzuren, maar uit vetzuren uit je voeding die onverbruikt blijven doordat er al continu koolhydraten verbruikt konden worden.
 
Raar voorbeeld want als je glycogeen vol is heb je al koolhydraten gegeten dus dan kom je op een carb overschot van meer dan je TDEE uit wat dus wel DNL stimuleert.
Juist een carb overschot, maar niet perse een calorieoverschot toch?Stel ik eet om 23:30 een zak patat, ga dan slapen en sta 5 uur later op met volle glycogeen voorraden. Dan reken ik dat als een "nieuwe dag" en vanaf dat punt ga ik weer calorieen tellen, dat doen de meeste mensen dus zo.

Hetzelfde als altijd, verbruiken voordat het vetzuren aanspreekt. De vetzuren die je daardoor niet hoeft te verbruiken worden en blijven opgeslagen. Die vetzuren komen uit het vet dat je eet, worden niet omgezet uit koolhydraten.
Dit begrijp ik, sowieso kan je vet opslaan ( ook in een deficit) als je macro ratio niet in order is door hetgeen jij beschrijft.

easy carb refeed hoor
Haha, nou ik zou het denk ik niet kunnen binnenhouden zoveel carbs (ecto) :p

Je slaat ook vet op in een calorieoverschot dat zeg ik al vanaf het begin. Maar dat opgeslagen vet komt dan niet uit koolhydraten die omgezet zijn naar vetzuren, maar uit vetzuren uit je voeding die onverbruikt blijven doordat er al continu koolhydraten verbruikt konden worden.
Dit snap ik ook wel ja, maar zie mijn punt 1.
 
Geen idee, kom altijd moelijk aan mijn carbs... Dus vandaar die donuts als cheatmeal maar het zijn quick carbs dus die worden bijn gelijk omgezet naar vet of word...
Ik ben daar gestopt met lezen, want "wordt" is met -dt. Er is mij een hoop onzin bespaard gebleven. :)
 
Raar voorbeeld want als je glycogeen vol is heb je al koolhydraten gegeten dus dan kom je op een carb overschot van meer dan je TDEE uit wat dus wel DNL stimuleert.
Juist een carb overschot, maar niet perse een calorieoverschot toch?Stel ik eet om 23:30 een zak patat, ga dan slapen en sta 5 uur later op met volle glycogeen voorraden. Dan reken ik dat als een "nieuwe dag" en vanaf dat punt ga ik weer calorieen tellen, dat doen de meeste mensen dus zo.
Als je vol zat van de vorige dag(en) (oftewel je bulkt) en je eet je gehele TDEE aan koolhydraten dan zit je die dag per definitie ook weer in een calorieoverschot. Dat calorieoverschot bepaalt dan hoeveel van het vet dat je naast die koolhydraten eet opgeslagen blijft.

Je TDEE aan koolhydraten eten en geen calorieoverschot maken betekent dat je geen vetten en geen proteines erbij hebt gegeten. Dan ga je dood. Als je dood bent sla je geen vet meer op. :P

Laten we het sowieso over een mix van alle macros hebben in gezonde (geen insuline problemen) sportende mensen. Anders weet ik het ook niet nee.


Als je cut en actief bent zou ik me bij een refeed dag eerder zorgen maken over te weinig carbs dan te veel krijgen.


Als je continu dagen achter elkaar blijft refeeden dan is het geen cut meer en gaat dit niet op nee.


easy carb refeed hoor
Haha, nou ik zou het denk ik niet kunnen binnenhouden zoveel carbs (ecto) :p
Als je heel actief bent en echt veel glycogeen hebt bij te vullen in een cut kan het best absurd worden. Voor grote atleten al helemaal.
 
Als je al een tijd lang in een zwaar kcal-tekort verkeerd kan het juist zo zijn dat deze 'refeed' (toename in koolhydraten) ertoe leidt dat je metabolisme tijdelijk wordt versterkt. Je hierom zorgen maken is echt niet nodig imo.
 
Als je al een tijd lang in een zwaar kcal-tekort verkeerd kan het juist zo zijn dat deze 'refeed' (toename in koolhydraten) ertoe leidt dat je metabolisme tijdelijk wordt versterkt. Je hierom zorgen maken is echt niet nodig imo.
Exact.

Vroeger kon ik mijzelf ook druk maken om dit soort dingen, maar dat soort alleen maar voor een stijging van cortisol, negatief effect op je mindset e.d. Ook niet de volgende dag 'wild' gaan compenseren. Gewoon je schema weer oppakken, dan zal je zien dat die ene dag echt 0,0 effect heeft op de lange termijn. Laat je ook niet beïnvloeden door een schommeling op de weegschaal, want dat is met een aantal dagen ook weer weg. Je komt echt niet ineens heel veel aan (in vet) en zoals Ano_261020 zegt kan een refeed ook juist een positief effect hebben. :)
 
Als je vol zat van de vorige dag(en) (oftewel je bulkt) en je eet je gehele TDEE aan koolhydraten dan zit je die dag per definitie ook weer in een calorieoverschot. Dat calorieoverschot bepaalt dan hoeveel van het vet dat je naast die koolhydraten eet opgeslagen blijft.

Je TDEE aan koolhydraten eten en geen calorieoverschot maken betekent dat je geen vetten en geen proteines erbij hebt gegeten. Dan ga je dood. Als je dood bent sla je geen vet meer op. :P

Laten we het sowieso over een mix van alle macros hebben in gezonde (geen insuline problemen) sportende mensen. Anders weet ik het ook niet nee.


Als je cut en actief bent zou ik me bij een refeed dag eerder zorgen maken over te weinig carbs dan te veel krijgen.


Als je continu dagen achter elkaar blijft refeeden dan is het geen cut meer en gaat dit niet op nee.


Als je heel actief bent en echt veel glycogeen hebt bij te vullen in een cut kan het best absurd worden. Voor grote atleten al helemaal.
Hmm oke, in ieder geval heb je mij opgehelderd hoe het precies zit met DNL, en dat ik mijn denken wat bij moet stellen, maar dat ik wel in de goede richting zat. Het komt erop neer dat je in een cut beter niet teveel kan eten, en je macros in balans moeten zijn.

Als je al een tijd lang in een zwaar kcal-tekort verkeerd kan het juist zo zijn dat deze 'refeed' (toename in koolhydraten) ertoe leidt dat je metabolisme tijdelijk wordt versterkt. Je hierom zorgen maken is echt niet nodig imo.
Oke, dat wist ik dus niet. Ik dacht juist dat het vetopslag zou stimuleren.
 
Oke, dat wist ik dus niet. Ik dacht juist dat het vetopslag zou stimuleren.

Grote simplificatie van wat er gebeurd: je lichaam is constant op zoek naar homeostase (evenwicht). Op het moment dat je diep (en lang) in een cut zit, zal je lichaam het proces van vetverbranding (metabolisme) afremmen om weer naar dat evenwicht te komen (immers als je constant vet zou verbranden, zal je uiteindelijk sterven, het lichaam voorkomt dit). Op het moment dat je de glycogeen-voorraad weer aanvult (door bijvoorbeeld een cheatmeal, maar een refeed-meal die vooral gericht is op koolhydraten werkt beter), krijgt je lichaam als het ware een nieuwe 'impuls' om het proces van vetverbranding weer aan te zetten.

Dit heet ook wel carb-cycling en wordt door bijna alle wedstrijdatleten gebruikt. Fun fact: als ik een high-carb day doe, wordt ik de volgende ochtend lichter wakker (dit is voornamelijk vocht wat onttrekt en de belangrijkste variabele bij vetverlies is je kcal-balans, maar carb-cycling is een manier om je metabolisme diep in je cut weer even 'aan te zetten'.
 
Grote simplificatie van wat er gebeurd: je lichaam is constant op zoek naar homeostase (evenwicht). Op het moment dat je diep (en lang) in een cut zit, zal je lichaam het proces van vetverbranding (metabolisme) afremmen om weer naar dat evenwicht te komen (immers als je constant vet zou verbranden, zal je uiteindelijk sterven, het lichaam voorkomt dit). Op het moment dat je de glycogeen-voorraad weer aanvult (door bijvoorbeeld een cheatmeal, maar een refeed-meal die vooral gericht is op koolhydraten werkt beter), krijgt je lichaam als het ware een nieuwe 'impuls' om het proces van vetverbranding weer aan te zetten.

Dit heet ook wel carb-cycling en wordt door bijna alle wedstrijdatleten gebruikt. Fun fact: als ik een high-carb day doe, wordt ik de volgende ochtend lichter wakker (dit is voornamelijk vocht wat onttrekt en de belangrijkste variabele bij vetverlies is je kcal-balans, maar carb-cycling is een manier om je metabolisme diep in je cut weer even 'aan te zetten'.

Oke, kijk zo leer ik ook weer bij. Ik kende de term carb cyclen wel, maar de theorie erachter nog niet. Ben zelf geen wedstrijd atleet, dus heb alleen ervaring met "normaal dieëten/bulken en cutten" .
 
Grote simplificatie van wat er gebeurd: je lichaam is constant op zoek naar homeostase (evenwicht). Op het moment dat je diep (en lang) in een cut zit, zal je lichaam het proces van vetverbranding (metabolisme) afremmen om weer naar dat evenwicht te komen (immers als je constant vet zou verbranden, zal je uiteindelijk sterven, het lichaam voorkomt dit).
Dit gebeurt ook niet significant in gezonde actieve mensen.

Op het moment dat je de glycogeen-voorraad weer aanvult (door bijvoorbeeld een cheatmeal, maar een refeed-meal die vooral gericht is op koolhydraten werkt beter), krijgt je lichaam als het ware een nieuwe 'impuls' om het proces van vetverbranding weer aan te zetten.
Nee, het terugdraaien van metabolische aanpassingen aan een calorietekort duurt meerdere dagen en wordt niet bereikt door een cheatmeal of refeed dag.

Dit heet ook wel carb-cycling en wordt door bijna alle wedstrijdatleten gebruikt. Fun fact: als ik een high-carb day doe, wordt ik de volgende ochtend lichter wakker (dit is voornamelijk vocht wat onttrekt en de belangrijkste variabele bij vetverlies is je kcal-balans, maar carb-cycling is een manier om je metabolisme diep in je cut weer even 'aan te zetten'.
Die wedstrijdatleten gebruiken insuline cycling bij hun carb cycling. Zonder zulke medicatie werkt dat niet zo.
 
Dit gebeurt ook niet significant in gezonde actieve mensen.

Nee, het terugdraaien van metabolische aanpassingen aan een calorietekort duurt meerdere dagen en wordt niet bereikt door een cheatmeal of refeed dag.


Die wedstrijdatleten gebruiken insuline cycling bij hun carb cycling. Zonder zulke medicatie werkt dat niet zo.

Zoals ik zei: grote oversimplificatie.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven