Fitness Seller

PNF Stretching & Fascia Stretching

  • Topic starter Daster
  • Startdatum
  • Reacties 24
  • Weergaven 17K
  • Volgers 9

Bezoekers in dit topic

Fascia Stretching & PNF Stretching

Inleiding


Rekken is vaak een onderbelicht onderwerp binnen bodybuilding. Omdat het een sport is waarbij relatief weinig beweging wordt gemaakt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld atletiek en basketbal, wordt rekken vaak als onnodig afgedaan of over het hoofd gezien.
Rekken helpt op langere termijn blessures te voorkomen door de lenigheid te vergroten. In dit artikel wordt ook een vorm van rekken besproken waarmee het groeipotentieel kan worden vergroot.

Statisch Rekken

Er bestaan vele vormen van rekken. De meest bekende is waarschijnlijk wel statisch rekken. Bijvoorbeeld: je leunt met gestrekte benen voorover en probeert je tenen aan te raken. Dit is misschien wel de meest overschatte vorm. Er bestaat geen bewijs voor dat de kans op blessures kleiner wordt en sommige onderzoeken tonen zelfs aan dat de krachtprestaties op korte termijn zelfs lager zijn!
Op stronglifts.com geeft Mehdi nog meer redenen waarom een krachtsporter geen statische rekoefeningen zou moeten doen:
  • Statisch rekken verminderd je spierpijn niet
  • Statisch rekken warmt je spieren niet op
  • Statisch rekken brengen je niet in de juiste mentale staat

Als men statisch rekt wordt slechts de ‘lengte’ van de spier vergroot, maar de stabiliteit tijdens bewegingen wordt lager. Dit komt omdat in het verste punt de spier niet effectief gebruikt kan worden. Dit is het best te illustreren met het voorbeeld van een vechtsporter.
Veel vechtsporters worden lenig door middel van statisch rekken, soms zelfs met behulp van een partner die ze nog dieper in een split of spagaat drukt. De lenigheid die ze hierbij ontwikkelen kunnen ze vervolgens niet toepassen. De meeste vechtsporters die door middel van statisch rekken een split kunnen, kunnen hun been bij lange na niet zover opzwiepen, laat staan op het hoogste punt vasthouden!

Een vorm van rekken waarbij je de spier in het diepste punt toch traint is PNF Stretching.

PNF Stretching

PNF staat voor proprioceptive neuromuscular facilitation. Eigenlijk is PNF Stretching ook een vorm van statisch rekken, met een belangrijk verschil. Voor er uitleg wordt gegeven over PNF Stretching is het belangrijk te weten waar dit principe op rust.
In feite verleng je met rekken de feitelijke lengte van je spieren niet. Je verlegd slechts de grens tot het moment dat je spieren reflexmatig worden aangespannen. Je lichaam heeft een aantal reflexen om jezelf te beschermen. Als je je spieren ver oprekt krijgen je hersenen een seintje dat er ongelukken staan te gebeuren en door middel van een reflex worden je spieren aangespannen zodat je niet verder kan rekken.
Dit is goed aan te tonen door middel van mensen die onder narcose zijn gebracht. Omdat ze buiten bewustzijn zijn kan men de ledematen zo ver uit elkaar bewegen als de gewrichten het toelaten. Het stretch-reflex doet zijn werk niet.

[fotor] http://www.ismomakinen.com/web/media/sivukuvat/Splitti%20alku.jpg[/fotor]PNF Stretching werkt als volgt. Door middel van statisch rekken breng je je been, of ander lichaamsdeel, in het verste punt tot het stretch reflex optreedt. Je spieren worden nu aangespannen zodat je niet dieper kunt zakken. Ik zal in dit voorbeeld de split gebruiken. Als je op dit punt bent probeer je je benen met alle kracht 10 seconden richting de grond tegen elkaar aan te drukken, direct als je de spanning eraf haalt laat je jezelf nóg dieper zakken, Blijf dan 30-60 seconden in het nog diepere punt zitten.
Wat je in feite doet is je stretch reflex voor de gek houden. Je maakt op het allerdiepste punt je spieren moe zodat ze zich niet meer maximaal kunnen als het stretch reflex optreedt. Dit is de allersnelste methode om lenigheid te bereiken. Je krijgt bovendien het voordeel dat je door het aanspannen op het diepste punt je stabiliteit daar blijft behouden!

Ik zal wat afbeeldingen neerzetten waarin je ziet hoe je verschillende spieren met behulp van PNF stretching kunt rekken. Veel oefeningen zijn beter uit te voeren met een partner, maar met een beetje improvisatie ook alleen. Onthoud op het diepste/verste punt tegenkracht te geven 10 seconden lang en daarna direct nog dieper/verder te gaan! Doe voor een spiergroep niet meer dan 2 sets op een dag.

Hamstrings
PNFLyingHamstring.jpg


Borst
PNFChestBehindHead.jpg


Biceps
PNFSeated.jpg


Latissimus Dorsi

PNFLats.jpg


Triceps
PNFTriceps.jpg


Quadriceps
PNFLyingQuad.jpg


Voer de oefeningen uit na een algehele warming up op bijvoorbeeld de loopband of crosstrainer.

Fascia Stretching

Fascia Stretching heeft eigenlijk wel iets weg van PNF Stretching en daarom denk ik dat deze twee vormen goed te combineren zijn. Je fascia zorgen er in feite voor dat je spieren op hun goede plek blijven zitten. Het is een vorm van bindweefsel, net als je ligamenten en pezen, die ondersteuning geeft aan je spieren en botten en gewrichten. Je fascia kun je vergelijken met een soort zakje waar de uiteinden van je spieren inzitten.
Je fascia is erg stug materiaal en op een gegeven moment zal je spier te groot worden voor je fascia. Het voorbeeld dat Building Bodies gebruikt verduidelijkt het beter. Het is alsof je een kussen in een te kleine kussensloop wilt stoppen. Met behulp van stretching kun je deze kussensloop oprekken zodat er grotere kussens in passen.
Je fascia rekken normaliter door training natuurlijk wel íets op. Je spiergeheugen heb je te danken aan je fascia die altijd even groot is gebleven, ook al ben je al met trainen gestopt. Doordat de spier niet zo tegen de fascia aandrukt maak je zeer snel vooruitgang de eerste maanden dat je weer gaat trainen.
Met fascia stretching creëer je dus eigenlijk spiergeheugen voor spieren die je nog niet gehad hebt!
Een waarschuwing vooraf: fascia stretching is effectief maar kan zeer pijnlijk zijn!

Een aantal zaken die zeer belangrijk zijn bij fascia stretching.
  • Zorg allereerst dat je goed bent opgewarmd.
  • Voer de stretches uit op het moment dat je spier helemaal is opgepompt. Dat betekent dus tijdens de training! Met opgepompte spieren wordt de druk op de fascia nog groter. Het is belangrijk dat de pomp zo groot mogelijk is. Dus voer bijvoorbeeld voor je gaat rekken een dropset uit, en als dat niet genoeg is nog een dropset erachteraan.
  • Geef je lichaam tijd om te herstellen. Drie weken rekken, één week rust zou genoeg moeten zijn.

Voer de volgende stretches eenmaal na elke oefening uit. Ik zal een voorbeeld geven voor de borst, en dan zou het principe voor de andere oefeningen duidelijk moeten zijn.
Je brengt druk op de spier met behulp van gewicht. Een gewicht waar je normaal gesproken 6 herhalingen mee zou kunnen maken moet zwaar genoeg zijn, maar je moet het ook deels zelf uitvogelen. Bedenk dat het belangrijkst is dat er veel druk op de fascia komt te staan!
Een goede oefening om de borst mee op te rekken is de DB Fly. Neem een gewicht van bijvoorbeeld 20kg en laat de armen in het onderste punt 30 seconden hangen. Als je de borst goed hebt opgepompt voel je nu een behoorlijk ‘pijnlijke’ rek in je borst.

Het idee moet duidelijk zijn en als er vragen zijn stel ze gerust. Ik laat hieronder een aantal afbeeldingen zien waaruit moet blijken hoe je de rekoefeningen voor de verschillende spiergroepen moet uitvoeren:

Borst
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Rug
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Benen
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Biceps
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Triceps
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Schouder
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nawoord

De meesten van jullie die dit artikel hebben gelezen zullen zich er waarschijnlijk nog niet eerder mee bezig hebben gehouden. Dat is zonde, want met name fascia stretching kan tot goede resultaten leiden. Ik nodig je van harte uit het een aantal weken te proberen! Vrijwel elke profbodybuilder houdt zich hiermee bezig, in onder andere de film van Jay Cutler zie je hoe bij een masseur zijn fascia wordt opgerekt. Ook van boardmember 3XL heb ik weleens gelezen dat hij hier zich mee bezig houdt.
Kritiek/vragen en opmerkingen hoor ik graag!

Veel succes!




Bronnen:
Stronglifts.com http://stronglifts.com/5-reasons-why-you-shouldnt-do-static-stretches/
Stretching and Flexibility by Brad Appleton http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/rec/stretching/stretching_toc.html#SEC28
ExRx.net http://www.exrx.net/ExInfo/Stretching.html#anchor1033983
Building Bodies [Link niet meer beschikbaar]
ABC Bodybuilding [Link niet meer beschikbaar]
 
In hoeverre is dat hele fascia stretching onderbouwd? Als ik het zo lees lijkt het mij onzin.

Waarom zou de fascia een beperkende factor zijn voor groei? Met A.S. gebruik zou misschien kunnen, maar als naturel? Denk dat er wel andere belemmerende factoren zijn voor groei dan de fascia..

Verder geloof ik zelf wel in "PNF stretching" hoewel ik het nooit onder deze naam geleerd heb. Het is namelijk niets meer als een krachte statische contractie in verlengde positie van een spier, waardoor extra sacromeren aangemaakt worden (De Morree).
 
Laatst bewerkt:
In hoeverre is dat hele fascia stretching onderbouwd? Als ik het zo lees lijkt het mij onzin.

Waarom zou de fascia een beperkende factor zijn voor groei? Met A.S. gebruik zou misschien kunnen, maar als naturel? Denk dat er wel andere belemmerende factoren zijn voor groei dan de fascia..

Verder geloof ik zelf wel in "PNF stretching" hoewel ik het nooit onder deze naam geleerd heb. Het is namelijk niets meer als een krachte statische contractie in verlengde positie van een spier, waardoor extra sacromeren aangemaakt worden (De Morree).
Stel dat iemand na 10 jaar trainen benen van 75cm in omvang heeft gekregen. Hij krijg een blessure aan zijn teen en kan een jaar niet trainen. In de tussentijd neemt de omvang met 10cm af.

Als hij het trainen weer oppakt is hij met 2 jaar weer terug op zijn oude niveau! Waar hij eerder 10 jaar voor heeft moeten trainen.

Ik vind spier"geheugen" wel een heel goed bewijs om te onderbouwen waarom de fascia een van de belangrijkste groeiremmers is!
 
Stel dat iemand na 10 jaar trainen benen van 75cm in omvang heeft gekregen. Hij krijg een blessure aan zijn teen en kan een jaar niet trainen. In de tussentijd neemt de omvang met 10cm af.

Als hij het trainen weer oppakt is hij met 2 jaar weer terug op zijn oude niveau! Waar hij eerder 10 jaar voor heeft moeten trainen.

Ik vind spier"geheugen" wel een heel goed bewijs om te onderbouwen waarom de fascia een van de belangrijkste groeiremmers is!

Het motor control leerproces lijkt mij hier eerder een verklaring voor.

Meer mechanismes dan alleen de spier zelf spelen een rol.
 
Andere mechanismes spelen uiteraard ook een rol, maar de kracht die iemand wint doordat hij simpelweg efficienter zijn spieren kan gebruiken speelt slechts in de eerste maanden dat iemand zich met krachtsport bezig houdt. De winst die iemand door middel van hypertrophie wint en waar jaren overheen gaan krijg je niet 10x zo snel terug omdat je motor control prima in orde is.
 
Ik vind het maar raar...
 
Fascia-stretching heb ik een tijdje gedaan in de bulk. Hoort bij doggcrapp-trainingen. Na m'n cutperiode raap ik het terug op, de krachtwinst gedurende deze 6-8 weken en het minimum aan spierstijfheid heeft me aangetoond hoe belangrijk dit is! Na de zomer vlieg ik er terug in met DC. :thumb:
 
Misschien een lichtpunt...

Maar wanneer de fascia dus opgerekt worden bieden, in rust, deze minder steun aan de spieren.
(Immers ze zijn er om het een en ander op z'n plaats te houden)
Dit betekent dan toch ook dat je er sneller als een leeggelopen ballon uitziet wanneer je glycogeenvoorraden niet op peil zijn?

Of 'erger nog' dat het er alleen 'vol' uitziet wanneer je loopt te flexen of opgepompt bent?

Begrijp mij niet verkeerd, zeker voor de benen ben ik een liefhebber van het
'rekken en strekken', maar het is toch een kanttekening die ikzelf er bij zet.
 
Al zouden je spieren minder steun krijgen, waarom zouden ze dan sneller leeglopen? Ik kan dat verband niet echt leggen.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat fascia stretching zal leiden tot 'legere, minder volle' spieren. Eerder juist vollere spieren, want ze hebben immers meer ruimte.
 
Ik doel niet op het snellere leeglopen van de spier dóór fascia stretching,
maar op meer uitgezakt ogen op momenten dát de glycogeenvoorraden(en dus
spiervolume) niet op peil zijn.

Op die momenten zouden fascia die verhoudingsgewijs meer opgerekt zijn t.o.v. de
aanwezige spiermassa dus meer 'overmaats' zijn dan wanneer ze niet met regelmaat
specifiek gerekt/gestrekt zijn.

Klein voorbeeld: iemand die voorheen 100+ kilo droog stond heeft na enkele jaren niet
trainen 30 kg aan lichaamsgewicht verloren.

Dan zal diegene toch een groter spiervolume(zeg omtrek bovenarm) weer terug nodig
hebben om de arm weer enigzins strak(en dus de door de jaren opgerekte fascia op te
vullen) te krijgen?

Waar tegenover staat dat hij in de tijd dat hij naar 100 kg droog toe werkte 'altijd' strakke
armen had omdat de fascia toen nog bij elke vorm van groei mee moesten rekken.

/strak moet niet te letterlijk genomen worden.
 
Ooh ik snap geloof ik al wat je bedoelt.... Dat de fascia om je hele spierbundel heen zit? Alsof je een ballon heel ver opblaast en die daardoor elasticiteit verliest ?

Volgens de bonnen die ik geraadpleegd heb zit dit type fascia alleen om de uiteinden heen, bij de pezen, dus niet rond de gehele spier.
 
Laatst bewerkt:
Elasticiteit is idd woord dat ik zocht, we snappen elkaar:thumbup:
Bedankt voor de moeite!
 
Verder geloof ik zelf wel in "PNF stretching" hoewel ik het nooit onder deze naam geleerd heb. Het is namelijk niets meer als een krachte statische contractie in verlengde positie van een spier, waardoor extra sacromeren aangemaakt worden (De Morree).

En een stukje reciproke inhibitie van de antagonist waardoor je nog iets verder zou kunnen stretchen.

Het zijn gewoon "hold relax" technieken van de agonist, ik ken de naam PNF stretching ook niet eigenlijk.
 
En een stukje reciproke inhibitie van de antagonist waardoor je nog iets verder zou kunnen stretchen.

Het zijn gewoon "hold relax" technieken van de agonist, ik ken de naam PNF stretching ook niet eigenlijk.
Binnen de Nederlandse literatuur zal het wel anders genoemd worden, maar PNF is wel echt de gangbare naam binnen de engelstalige (google maar eens).

hold relax is trouwens de meest gangbare, maar je hebt ook nog andere varianten. Waaronder dynamische stretches na de hold of juist de antagonist aanspannen
 
Verder geloof ik zelf wel in "PNF stretching" hoewel ik het nooit onder deze naam geleerd heb. Het is namelijk niets meer als een krachte statische contractie in verlengde positie van een spier, waardoor extra sacromeren aangemaakt worden (De Morree).

Dat is niet waar het om gaat.
PNF is (zoals Loo hierboven vermeld) gebaseerd op reciproke inhibitie, dat op zijn beurt gebaseerd is op de stretch-reflex.

Binnen de Nederlandse literatuur zal het wel anders genoemd worden, maar PNF is wel echt de gangbare naam binnen de engelstalige (google maar eens).

hold relax is trouwens de meest gangbare, maar je hebt ook nog andere varianten. Waaronder dynamische stretches na de hold of juist de antagonist aanspannen
In het nederlands is het ook gewoon PNF hoor. Vertaling is dan proprioceptieve neuromusculaire facilitatie. PNF is ook een onderdeel in de revalidatie voor CVA patienten dus zoeken op PNF alleen zal je wss monsterscores geven.

Bij ons is het zo aangeleerd Daster:
Rekken tot de patient (of je) rekpijn voelt. 10-15sec aanhouden.
Iets teruggaan naar submaximale positie.
Vragen naar contractie van de agonist - 3 sec laten contraheren
Ontspannen van de agonist
En brengen naar de maximale positie waar men rekpijn voelt. 15sec aanhouden.
Herhalen totdat je geen progressie meer maakt.
 
ik heb gister nog in fascia zitten snijden :)

vind het trouwens onzin dat je 'verlepte' spieren zou kunnen krijgen, zo veel rek je dat niet op met een massage hoor.
 
PNF stretching

Met interesse las ik de uitleg over PNF stretching. De Yoga lerares geeft de klas het volgende advies over stretchen, en mijn vraag is of dit ook PNF stretching is:

Je stretch met eigen kracht tot je verste punt. Vervolgens ga je een klein stukje terugbewegen, een paar centimeters terug richting de uitgangspositie. Dus je maakt je stretch iets minder diep, maar blijft nog wel relatief dicht tegen het verste punt. In feite span je dus die spier aan zoals het hierboven is uitgelegd, maar dan zonder assistentie van een partner. Je beweegt dus met eigen kracht een klein stukje terug. Dan ga je weer dieper/verder, en dan zou blijken dat je iets verder kunt komen, dus voorbij het eerste verste punt.

Is dit (ook) PNF strechten?
 
Met interesse las ik de uitleg over PNF stretching. De Yoga lerares geeft de klas het volgende advies over stretchen, en mijn vraag is of dit ook PNF stretching is:

Je stretch met eigen kracht tot je verste punt. Vervolgens ga je een klein stukje terugbewegen, een paar centimeters terug richting de uitgangspositie. Dus je maakt je stretch iets minder diep, maar blijft nog wel relatief dicht tegen het verste punt. In feite span je dus die spier aan zoals het hierboven is uitgelegd, maar dan zonder assistentie van een partner. Je beweegt dus met eigen kracht een klein stukje terug. Dan ga je weer dieper/verder, en dan zou blijken dat je iets verder kunt komen, dus voorbij het eerste verste punt.

Is dit (ook) PNF strechten?

Jep. Dat is afhangende of je bij de contractie beweegt of niet HR-AC (hold, dus geen beweging) of CR-AC (contract met beweging in het segment). De AC staat voor agonist contract, waarbij je dus zelf dmv contractie van de tegenovergestelde spier van de te rekken spier de beweging in brengt tot je rek voelt.
 
Back
Naar boven