AndroidHealthClinic

Portret van Siamand Rahman, de sterkste paralympische lifter aller tijden! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

huggybear1968

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
9.373
Waardering
2.204
Lengte
1m85
Massa
150kg
Portret van de sterkste paralympische powerlifter aller tijden: Siamand Rhaman.
De 28 jarige (geboren 22.04.1988) Iraanse-Koerdische paralympische atleet uit Teheran schreef op woensdag 14.09.2016 in Rio (Brazilie) geschiedenis door met het bankdrukken de 300kg barriere te doorbreken. Hij drukte op zeer overtuigende wijze in de zwaarste klasse (107kg+, met een bodyweight van circa 170kg) 4 goede beurten, in zijn 1e 270kg, de 2e 300, de 3e 305 en in een extra 4e beurt om zijn eigen Wereld Record aan te scherpen liefst 310kg!
Hieronder het filmpje met 310kg.



Paralympische Spelen:
De paralympische spelen zijn de olympische spelen voor mensen met een lichamelijk handicap en worden net als de olympische spelen om de 4 jaar gehouden en ook onderverdeeld in zomer- en winterspelen. Het bankdrukken staat als sinds 1964 (destijds nog gewichtheffen genoemd) op het programma en is onderdeel van de zomerspelen. In de loop der jaren onderging het bankdrukken een aantal wijzigingen en werden er regels opgenomen die vrijwel identiek zijn aan die van het powerliften voor niet-gehandicapte mensen. Het IPC (Internationaal Parlaympisch Comitee) hanteerd bij het bankdrukken vrijwel dezelfde regels als die van het Classic (RAW) Benchpress van de IPF (International Powerlifting Federation). Het IPC heeft ook een anti-dopingbeleid.


  • Dwarslaesie:
    Siamand heeft sinds zijn geboorte een zogenaamde complete lage dwarslaesie waardoor zijn benen zijn verlamd. (Een dwarslaesie is een beschadiging van het ruggenmerg (het ruggenmerg loopt van je hersenen door de wervelkolom naar het staartbeen, onderaan je rug). Als je een dwarslaesie hebt kunnen de zenuwen hun prikkels niet meer door de wervelkolom naar beneden doorgeven, daardoor raak je vanaf de plaats van de beschadiging geheel of gedeeltelijk verlamd. Bij een complete dwarslaesie zijn de zenuwen geheel beschadigd en is geen genezing meer mogelijk, bij een incomplete dwarslaesie zijn de zenuwen gedeeltelijk beschadigd en is er enige kans op herstel. Bij een hoge dwarslaesie zit de beschadiging in je nek of boven in je rug, bij een lage dwarslaesie zit de beschadiging onder in je rug. Hoe hoger de dwaslaesie, hoe meer zenuwen er uitvallen, dus hoe groter de beperkingen).


    Powerlifting carriere:
    Siamand heeft een indrukwekkende powerliftingcarriere gemaakt.
    Hij verscheen voor het eerst op het wereldtoneel in 2010 op het IPC Powerlifting WK in Kuala Lumpur, Malaysia waar hij een zilveren medaille behaalde door 260kg te drukken. Enkele maanden later nam hij deel aan de Asian Para Games in Guangzhou in China en haalde daar een gouden medaille door 290kg te drukken.In 2012 haalde hij tijdens de Summer Paralympics in London (UK) ook een gouden medaille door 280kg te drukken, de 3e beurt in deze wedstrijd drukte hij 301kg maar deze beurt werd om technische reden afgekeurd (ongelijke strekking). In 2016 op de Summer Paralympics in Rio de Janeiro (Brazil) haalde hij weer een gouden medaille door de magische grens van 300 kg te doorbreken en in zijn laatste beurt 310 wist te drukken. Daarmee hoort hij tot een heel select gezelschap van de allersterksten (RAW) bankdrukkers ter wereld zoals Jim Williams, Bill Kazmaier, Ted Arcidi, James Henderson (322.5kg, alltime drug-tested RAW Worldrecord), Scott Mendelsson, Eric Spoto and Kirill Sarychev (335kg, alltime Worldrecord RAW).


    Andere bekende krachtsporters uit Iran:
    Iran heeft een indrukwekkende lijst met krachtsporters…de bekendste zal waarschijnlijk Hossein Rezazadeh zijn. De voormalig olympisch- en wereldkampioen gewichtheffen op wiens naam nog altijd het alltime worldrecord met 263.5 Clean and Jerk (Stoten) staat en tussen 2000 en 2006 liefst 2 maal Olympisch en 4 maal Wereldkampioen werd! Hieronder een filmpje van hem:


    Verzet geloof bergen?
    Naast zijn studie Rechten traind Siamand minimaal 3 uur per dag (!), het moge duidelijk zijn dat hij vrij specifiek traind en daarbij kunnen we ons terecht de vraag stellen of legdrive en (big) arch niet deels overrated zijn en ueberhaupt zo’n grote bijdrage geeft aan het bankdrukken zoals sommigen willen doen geloven. Deze man kan immers geen gebruik maken van een legdrive, noch kan hij archen, desondanks drukt hij meer dan de sterkste (three-lift) powerlifters ter wereld. Siamand is overduidelijk een gelovig (moslim) persoon. Voordat hij gaat drukken roept hij zijn God aan om bijstand. Je hoort hem altijd „YA-ALLAH“ roepen…dat betekend vertaald zoveel als“O God“ of „Mijn Lieve God“. In het Nieuwe Testament (Mattheus hoofdstuk 16, vers 20) van de Christenheid is te lezen hoe Jezus zegt dat men met geloof bergen kan verzetten! En daarmee schijnbaar ook gewichten van ruim 300kg. Of geloof daartoe werkelijk in staat is lopen de meningen nogal uiteen...hetgeen Rahman voor elkaar kreeg grenst echter aan een wonder!
 
Laatst bewerkt:
Geliked en weer unliked door het laatste stukje.
 
fascinerend wat het menselijk lichaam allemaal natuurlijk kan bereiken als je maar GELOOFT
 
Geliked en weer unliked door het laatste stukje.
Het laatste deel van het portret is niet bedoelt om mensen "te bekeren". Het viel mij op dat Siamand altijd even in zichzelf keerde en iets riep. Dat maakte me nieuwsschierig en wilde graag weten wat het betekende. Ik maak zelf als gelovig christen altijd een kruisteken voor een wedstrijdbeurt. Zo heeft ieder mens bepaalde rituelen bij het sporten. De een roept Allah aan, de ander maakt een kruisteken en weer een ander fokt zich helemaal op en laat zich paar meppen verkopen. Zo is op filmpjes van Scott Mendellson bijvoorbeeld te zien dat hij paar flinke meppen van zijn vrouw krijgt, voordat hij gaat bankdrukken. Ik wilde slechts het ritueel verklaren van Siamand. Niet meer en niet minder.
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf helemaal niet gelovig, maar kan me er verder niet aan storen. Leuk stukje.
 
Ben zelf helemaal niet gelovig, maar kan me er verder niet aan storen. Leuk stukje.
Thx :) zoals gezegd wilde ik in het laatste deel van het portret slechts iets schrijven over het ritueel van Siamand. Dat ik daarmee tegen de zere schenen van menigeen trap en juist dat deel van het portret de aandacht krijgt vind ik verbazingwekkend. Of Rahman nu namelijk wel of niet gelovig is en wel of niet naturel is, doet er verder niet echt aan toe...want deze prestatie -iemand met dwarslaesie drukt 310kg - grenst aan een wonder (sorry dat ik dat woord gebruik). Jammer dat er dan wordt gediscuzeurd over bijzaken.
 
Thx :) zoals gezegd wilde ik in het laatste deel van het portret slechts iets schrijven over het ritueel van Siamand. Dat ik daarmee tegen de zere schenen van menigeen trap en juist dat deel van het portret de aandacht krijgt vind ik verbazingwekkend. Of Rahman nu namelijk wel of niet gelovig is en wel of niet naturel is, doet er verder niet echt aan toe...want deze prestatie -iemand met dwarslaesie drukt 310kg - grenst aan een wonder (sorry dat ik dat woord gebruik). Jammer dat er dan wordt gediscuzeurd over bijzaken.

Misschien kan die juist wel meer drukken door die dwarslaesie. Zal vast wel een normale verklaring voor zijn. En ik zeg inderdaad normale verklaring ja want geloof is geen normale verklaring.
 
Misschien kan die juist wel meer drukken door die dwarslaesie. Zal vast wel een normale verklaring voor zijn. En ik zeg inderdaad normale verklaring ja want geloof is geen normale verklaring.
Lijkt me niet dat dwarslaesie over het algemeen eraan toe bijdraagt dat je meer kunt drukken...maar de wonderen ;) zijn de wereld niet uit. In elk geval flikt hij dit kunstje zonder legdrive, zonder arch, zonder benchshirt, zelfs geem riem, elleboog- of polsbandages...allemaal dingen die valide krachtsporters wel doen of gebruiken om meer te kunnen drukken.
 
Back
Naar boven