XXL Nutrition

Post hier jouw tips over BB die je hebt geleerd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

CitizenD

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
3 mrt 2005
Berichten
5.106
Waardering
33
Natuurlijk heeft het geen zin als je net een maand aan BB doet.;)

Maar mensen die al een jaar of 1-2 minimaal serieus bezig zijn kunnen net zulke handige tips hebben als ieder ander. Het leek me wel leuk om dus voor jezelf en anderen wat dingen te noemen die erg goed werkte (of juist niet).

Het kan vanalles zijn m.b.t. uitvoering van een specifieke oefening tot en met bepaalde indeling van een trainings schema:cool: En natuurlijk worden er vast punten genoemd waar over gediscussierd kan worden,maar ook dat kan allemaal hier in dit topic.

Ik zal zelf maarvast aftrappen


-Ik train nu ongeveer 2 jaar serieus en ben in die tijd zo'n ruwe 24KG aangekomen zonder mijn BF drastisch omhoog te laten schieten(van 12 naar 14 %). Maar ik merk toch dat ik vooral meer KRACHT kreeg toen ik met setjes werkte als 3 keer 12 reps. Op eenzelfde gewicht.

-Vroeger was ik geen voorstander van scheve piramide training, maar nu ben ik er een fan van! Ik ben in 2-3 maanden tijd zo'n 4KG aangekomen door een scheve piramide training. Bijv. 10,8,6,4,8 reps. Waarna ik soms nog bepaalde oefeningen op een laag gewicht pakte en dit gewoon tot failure uitvoerde.

-Het is al 100 keer gezegd,maar herhaling is de sleutel, VARIEER met je schema. Persoonlijk gebruik ik hooguit 8weken eenzelfde schema en begin nooit steeds met dezelfde oefening. Als je bijv. Op elke vrijdag je benen traint en Xspiergroep, begin dan niet elke keer weer met squatten. Maar verander steeds van begin oefening.

-Als ik 1 ding wel heb geleerd is dat je ALTIJD beter een oefening met een lichter gewicht kunt pakken dan met een zwaarder gewicht. Het staat misschien wel stoerder,maar vaak zie je mensen een 'zwaar' gewicht pakken,maar ze voeren de oefening vervolgens alleen de eerste 2 keer goed uit.



Ben benieuwd wat voor tips jullie hebben!
 
van dat lichte of zware gewicht ben ik zeker met jou eens.
ik doe b.v incline dumbbell press met 22kg per dumbbell 8 keer , direct gevolgt door 10 herhalingen met dumbbells van 14kg.
daarna doe ik FF niks meer , alleen branden hahahahaha.......
hetzelfde met de schouders : eerst met de 22kg dumbbells 8 keer press , daarna direct met de barbell van 30kg 10 keer front- en 10 keer neck-pressen.
ik kan je verzekeren dat je schouders echt branden ....:D
 
-Als ik 1 ding wel heb geleerd is dat je ALTIJD beter een oefening met een lichter gewicht kunt pakken dan met een zwaarder gewicht. Het staat misschien wel stoerder,maar vaak zie je mensen een 'zwaar' gewicht pakken,maar ze voeren de oefening vervolgens alleen de eerste 2 keer goed uit.

wat ik wel heb gemerkt is dat je vaak zwaarder kan dan je zelf denkt, dan kan het inderdaad wel is zo zijn dat je techniek er even wat minder op word... maar meestal kan ik dan de volgende training wel uit de voeten met dat gewicht EN een goede techniek.. tis alleen niet raadzaam om keer op keer te trainen met een brakke techniek.. (dat stond bij mij namelijk wel weer vooruitgang in de weg)


hetzelfde met de schouders : eerst met de 22kg dumbbells 8 keer press , daarna direct met de barbell van 30kg 10 keer front- en 10 keer neck-pressen.
ik kan je verzekeren dat je schouders echt branden .....

branden wel, maar groeien ook??
 
Laatst bewerkt:
Mijn beste ontdekking tot nu toe: Als je merkt dat een spiergroep achterloopt, verminder het aantal sets, verhoog de intensiteit en zorg voor een goede aanspanning bij het uitgangspunt
 
ECHTE ecto's moeten niet 6 x per dag eten.. maar 4x en grotere hoeveelheden.
 
ECHTE ecto's moeten niet 6 x per dag eten.. maar 4x en grotere hoeveelheden.

Hier ben ik het niet mee eens. Een echte ecto moet 5000-6000 Kcal per dag eten. Dit krijg je nauwelijks binnen in 4 maaltijden, zeker niet als je bekijkt dat de meeste ecto's een slechte eetlust hebben.
 
Wat ikzelf nog heb geleerd.

Doe niets met tegenzin, meestal werkt het alleen maar averechts. Ga geen tonijn eten als je het smerig vind. Ga niet split trainen als je geen vertrouwen hebt dat het werkt. ( hetzelfde geld voor andere trainingsmethoden )

Motivatie is minstens even belangrijk als eten, trainen en rust.
 
trainen - eten - rust moeten in balans zijn
 
geloof niet alles wat een ander zegt, alleen omdat hij langer traint of een hogere status heeft.

ga zelf op onderzoek en bepaal voor jezelf wat jij waar vind en wat niet.
 
More = better
 
overtraining bestaat niet. Alleen slechte nutrition en te weining rust.
 
train systematisch en hou bij wat je doet.
 
zorg dat je voeding in orde is als je vooruitgang wilt boeken.

en ja wat maurice zegt: bijhouden wat je doet!
 
En wat is jouw theorie?
Adema zei:
Jullie hebben het over de standaard GAS-theorie(general adaption syndrome), hier ook wel gekend als de supercompensatie-theorie. Bij deze theorie wordt er slechts rekening gehouden met twee effecten, fitness + fatigue, op het gebied van slechts het totaal verrichte werk - ongeacht trainingsstress/belasting. Éen workout zou dus resulteren in 100% fatigue, oftewel tijd voro herstel. Dit resulteert in ongeveer dit:

maandag week 1:
30 rep squats

- rest vd week rust -

maandag week 2(uitgerekende herstelperiode):
max effort squat

De fitness-fatigue theorie daarentegen maakt onderscheid tussen relatieve stress-componenten in verschillende trainingen. Dus volgens dit model bestaan er, als het ware, individuele na-effecten voor zowel absolute load als voor intensiteit en totaal verrichte arbeid. Deze worden echter niet afzonderlijk bekeken, maar cumulatief(anders zou je bijna oneindig lang door kunnen trainen, zonder periodisatie). Om het even schematisch te zeggen(percentages zijn een voorbeeld) zou bijv. een max effort training slechts 30% van de totale fatigue-tolerantie van een lifter betreffen, wat dus resulteert in extra 'ruimte' voor bijv. repetitional effort, endurance, of een speed-workout. Dit kan bijvoorbeeld iets als dit betekenen:

maandag:
speedsquats

dinsdag:
10 rep squat

woensdag:
max effort squat

donderdag:
30 rep squat

Note: fatigue-tolerantie wordt met de jaren opgebouwd, daarom is bijv. een opzet als deze niet geschikt voor beginners, aangezien deze relatief nog een te hoog fatigue na-effect ondervinden van een aantal sets squats in een specifieke load/reprange(cumulatieve fatigue per trainingsaspect is erg hoog). De totaal haalbare werkcapaciteit heeft echter zijn grenzen, vandaar dat het op den duur niet mogelijk is om in alle skills hard te gainen, maar bijv. te kiezen voor focus op max effort, waarbij speed en endurance op de achtergrond komen. -> periodisatie nodig

Fatigue zal echter op een dusdanig schema nooit nul bereiken, waardoor de periode van hoge stress niet lang gehandhaafd kan worden. Het CZS is vermoeid en herstelt niet goed meer - vooruitgang in loads en werkcapaciteit daalt('overtraining'), en dat kan alleen tegengegaan worden door een stevige verlaging in volume/frequentie/intensiteit. Fatigue-niveau's zakken, maar de fintess-niveau's blijven. Dit is dus de reden waarom oly's en pl's pieken en deloaden. -> periodisatie nodig

In fixed schema's worden vaak in het begin hoge volumes gehanteerd, omdat de cumulatieve fatigue dan nog laag is(volume is 'ingrijpender' op het gebied van overtraining dan intensiteit). Gevolgd door een periode van laag volume + hoge intensiteit kunnen de fitness na-effecten op die manier uitgebuit worden.

Dit is direct gelinkt aan mijn afkeer voor failure en forced reps; deze reps voegen namelijk een minimaal fitness na-effect toe(de load/snelheid ís al gehanteerd), maar een gigantische hoeveelheid fatigue, door het falen van motorunits. Eccentrics zijn een ander verhaal. Bij eccentrics treedt er ook een hoog fatigue effect op, maar óók een zeer hoog fitness effect, door de supramaximale load.

Als laatste wil ik nog even het belang van training in verschillende motorpatronen aanstrepen. Hier treedt namelijk ook cumulatieve fatigue op, maar betekent fatigue in één motorpatroon(betreffend een spiergroep) niet per se dat er geen fitness in een ander motorpatroon is. Dit houdt dus in dat je bijv. op maandag zou kunnen benchen, op dinsdag zou kunnen overhead pressen, en op woensdag zou kunnen dippen - zonder 'overtraining' van triceps/pecs/delts, wat elke dbber meteen zou schreeuwen.
Kracht en massa correleren dus niet 'perfect' met elkaar; ik zou het eerder brengen als potentieverhoging. Kracht is vooral afhankelijk van motor-unit recruitment, rate coding en intramusculaire coördinatie.

Een squat is een motorskill(of een serie daarvan), net als - schematisch gezien - een kogel slingeren bij atletiek, het hooghouden van een bal etc. Dat bewegingen in andere sporten veelal complexer etc zijn doet er nu even niet toe.

Wat doe je als je beter wilt leren een bal hoog te houden? Dan ga je oefenen.
Wat doe je als je beter een speer wilt kunnen werpen? Dan ga je oefenen.
Wat doe je als je beter wilt leren squatten? Dan ga je oefenen.

Practise makes perfect, perfect is practise, perfect practise is perfect; het is net hoe je het brengt. Simpelgezegd wordt je neurale aansturing(dus MU recruitment etc) beter bij oefening van een bepaald motorpatroon; dit resulteert in hogere effectiviteit -> meer kracht/snelheid etc.


Indirect is dit gunstig voor hypertrofie, omdat verhoging v/d kracht grofweg dus zorgt voor meer aanspraak van spiervezels -> effectievere training -> meer spiergroei

Dit is de reden dat ik altijd adverteer voor uitsmering van het totaal behaalde reps, of het niet tot failure trainen. Je bent in staat méér reps te halen(meer motorskill oefening), plus dat de kwaliteit van de reps ook beter is(hogere snelheid).

Houd er echter wel rekening mee dat het bij simpele krachttraining niet mogelijk is om een bep. motorskill in dezelfde context te oefenen; het is simpelweg niet mogelijk om elke dag honderden reps met je 1rm te squatten. Hierdoor is het zaak terug te schroeven in gewicht. Echter blijft het belangrijk dat de gewichten hoog zijn(pompen voor duizenden reps is nutteloos) zodat de kwaliteit van de reps hoog blijft(hoge speed/power, dus aanspraak van type II spiervezels), het lichaam de TUT en tensie aan kan etc. Verder dienen gewrichten getrained te worden etc.

Speedtraining is in dit onderdeel in principe ook zeer goed, echter vind ik pure speed-strength training niet ideaal doordat de behaalde barspeed al gauw niet optimaal is. De duur van een rep bij een super laag gewicht is heel kort, waardoor het voor de meeste mensen simpelweg moeilijk is om daar 100% effort in te steken. Dit resulteert al gauw in een k*tte snelheid. Doordat bij een laag gewicht de load dus zuigt(duh), moet de FT recruitment simpelweg komen van de hoge speed.

Bij een maxbeurt(of submax) is de TUT simpelweg veel langer, waardoor het makkelijker is om 100% effort in een lift te steken. 5% minder concentratie op een 80%1rm squat maakt je lift - of course - minder goed, maar het uiteindelijke resultaat zal amper verschil maken.

en wat ik verder nog belangrijk vind:
readthecore zei:
work at a gym where there are tons of “Justins” – skinny little kids doing curls, working out on machines, never progressing. These same kids have the same bodies year-after-year and continue to do the same thing in the absence of results. Sure, they’ll switch from the EZ-bar curl to the hammer strength curl, but you couldn’t pay them enough money to put a bar on their back and squat down to their heels. Have you met guys like Justin? Are you a Justin?

Now meet Mark Rippetoe. Mark can take guys like Justin and put 40lbs of muscle on them in a few months. He’s the best there is at training novice lifters and increasing their strength and size in a short amount of time. He’s had so much experience and success with novice lifters that he’s just released a book outlining his methodology called Starting Strength. Mark is a huge proponent of the basics: full squats, deadlifts, cleans, overhead presses, bench presses, etc., and the book reflects that, teaching proper form on the lifts, how to coach them, and to program them for success.
Mark is the guy responsible for starting Wichita Falls Athletic Club – one of the most successful gyms in America at producing national caliber athletes out of little kids. “Rip” (as his friends call him) is one hell of a strength coach, but he isn’t the kind of guy you’re gonna see on the cover of Men’s Health. He’s gritty, hairy, and a little rough around the edges. He likes to eat dead animals and drink dark beer. (His affinity for good beer is so strong that he “regards American Corporate Beer and the people who prefer it as a serious cultural problem, much worse than homelessness and poverty.”) Yeah, he has a way with words too.
We’re probably the only commercial gym in North America where EVERYBODY squats below parallel and half of the members own weightlifting shoes.
It is a very simple concept, really. You cause the body to need to be bigger, and then you feed it so that it can get that way. We squat EVERY SINGLE WORKOUT, three times a week, adding weight EVERY workout, along with the other basic lifts. We do no other assistance work. We do no running or other endurance training at all. We eat four big meals a day. Twice a week you have to try to get thrown out of an all-you-can-eat place. We drink a gallon of milk a day - a whole gallon of whole milk.
What is it about squatting that works so well at making kids so strong and big?

Rip: It’s because they’re so goddamn hard. They load the whole system, not just a piece of it. They essentially work all muscle groups underneath the load – which is all of them except the neck, and that is used isometrically. Its range of motion – when done correctly – is greater than a deadlift or power clean. Done with sufficient intensity and volume, it produces enough stress to evoke a hormonal response, something no isolation exercise – or circuit of isolation exercises – can do. Squats, better than any other single exercise, load the whole body in a way that causes the body to respond as a whole.
Your standard 5’8” 150 junior in high school that will not eat will get stuck in about a month. Then he’ll quit anyway, so let’s talk about your non-standard 5’8” junior that actually will do the program. He’ll gain 5-7 pounds the first week, 15 lbs. the first month, and put 100 lbs. on his squat before he even slows down. Remember that as his squat goes up, his bodyweight does too, so it’s really not the same kid every workout. It’s a little bit bigger kid doing the workout, one that responds a little bit better than the previous version of the kid. He literally adapts fast enough that the concept of “1RM” or “5RM” is not valid, since the tested max applies to a kid that doesn’t exist anymore. The weight gain drives the strength increase, and the strength gain makes him bigger if he eats enough. Most practitioners do not get to see this happen (since trainees that will actually comply with such a program are very rare), and most academics will argue that it can’t (since they’ve never seen it in a peer-reviewed study). But I’ve had several trainees gain 60 pounds their first year at the gym. I’ve had lots of kids gain 30 pounds in 4 months. Lots. It obviously varies with the individual, but simple linear progress can continue for 3-6 months before any changes at all to the program need to be made.
Ik heb nog wel een aantal van dit soort verhalen gepost, echter is dit het enige wat ik zo snel terug kon vinden.
 
Doe maar eens 30 sets voor je triceps en biceps met zoveel mogelijk intensiteit. Wedden dat ze gelijk blijven of kleiner worden kwa formaat! (tenzij je zo'n genetic freak als jay cutler bent.. die makkelijk 25 setjes doet voor bi's) Dit geld ook niet voor beginners, maar mensen die al redelijk op weg zijn het maximum haalbare als natural zijnde te halen.

Altijd onthouden dat elk lichaam anders reageerd op meer/minder. Maar overtraining is 100% realiteit bij de diverse spiergroepen van 9 van de 10 personen .

@truebreaktrue

Dat is zeker waar. Depressief zijn betekend geen vooruitgang.
 
uhu.. ik zie maar al te vaak mensen die meteen zo fanatiek beginnen als iemand die er al ff mee bezig is.. ik begon ook niet meteen met een goed voedingsschema en supps enzo, je moet er gewoon in groeien en snappen wat je doet.. mensen die stappen overslaan en meteen volle bak alles willen doen zien meestal te weinig resultaat en kappen er mee of gaan overtrainen enz enz
 
uhu.. ik zie maar al te vaak mensen die meteen zo fanatiek beginnen als iemand die er al ff mee bezig is.. ik begon ook niet meteen met een goed voedingsschema en supplementen enzo, je moet er gewoon in groeien en snappen wat je doet.. mensen die stappen overslaan en meteen volle bak alles willen doen zien meestal te weinig resultaat en kappen er mee of gaan overtrainen enz enz

ind, das hetzelfde als een lamborghini als eerste auto, no way dat dat lang goed gaat.... je krijgt dan ook hoe dan ook boetes of je raakt zelfs je rijbewijs kwijt als je jezelf al niet dood rijd
 
Back
Naar boven