AndroidHealthClinic

Sticky Post je maaltijden (met pics!) (8 bezoekers)

Hoe bak jij je steak?


  • Totaal stemmers
    38

Bezoekers in dit topic

  • Heel grappig. Trouwens ook het idee dat tomatenconcentraat al hinderden jaren gebruikt zou worden.Conserva Nera is iets heel Anders dan zon blikje. En de rol van de melk snapt hij ook al niet.

    Maar een grappige gast is het zeker.
    Ik denk dat hij in de loop der jaren meer en meer zichzelf is gaan spelen en dat hij dat aanpast naar het publiek, het is voor ochtend televisie gemaakt....
     
    Geit vind ik in Indonesisch altijd heel lekker.

    Grieks vind ik lam altijd lekker. Aubergine ook trouwens. En eigenlijk bijna alles. Dolmades. Top.

    Bolognese is een bastaardrecept; echt fout kun je het dus niet doen. Ik maak een redelijk simpele versie die door iedereen die het proeft wel als ‘de echte bolognesesmaak’. Wordt omschreven.

    Je neemt een vette mirepoix (ui,wortel, bleekselderij en parmaham) en fruit deze in een grote pan in een klontje roomboter. (Roomboter is voor de smaakontwikkeling)

    In een andere pan bak je zo mager mogelijk gehakt, liefst snijd je het zelf heel fijn (sucadelappen) maar de slager vragen het slechts 1x door de gehaktmolen te halen mag ook. In een klein beetje roomboter. En je doet een beetje zou en peper erbij. En een beetje foelie en nootmuskaat. Als het bruingebakken is (niet gaar, maar echt dat je stukje gecaramelliseerd vlees hebt) voeg je scheutje voor scheutje wat melk toe. Je bakt dat mee tot het helemaal is opgenomen. Hierdoor krijgt het vlees een heel sterke rundvleessmaak. De mirepoix laat je tegelijk lekker zachtjes smoren.

    Het vlees doe je dan bij de mirepoix en dat laat je samen nog 5 minuten zachtjes bakken. Erbij voeg je dan blikken tomatenblokjes en een pak passata. Wat zout, peper, foelie, nootmuskaat. En een beetje ansjovispasta.

    4 uur pruttelen. Met deksel.

    ik gebruik
    500g wortel, 500 ui, 500,bleekselderij
    2 blikken tomaten, 500g passata
    2 kilo rundvlees
    150g parmaham (geen goedkoop alternatief gebruiken)
    melk, roomboter. That’s it

    voor mij zijn dit ongeveer 6 x porties voor 4 personen.

    En als je alles de tijd geeft om smaak op te bouwen, krijg je echt superlekkere saus. Geen andere kruiden nodig. Ik zou aanraden eerst precies dit te maken. En later kun je toevoegen wat je lekker vindt.

    En ja. Dit is erg lekker en niet te vergelijken met die zooi uit een potje en op gebruik van bouillonblokjes staat de doodstraf.

    Het zogenaamd originele recept (bullshit uit 1982) heeft het over magere runderlappen. Maar sucade is net zo prima. Met wat meer tomaat en groente is het vetgehalte uiteindelijk laag, hoeveelheid groente flink en eiwit redelijk.
    Thnx!!
     
    20201018_102144.jpg
     
    Nog niet geprobeerd, thanx voor de tip.
     
    Ik geloof best dat het lekker is, maar het is geen ragú alla Bolognese, sorry.

    Als op een bouillon(blokje) al de doodstraf staat dan ga je hiervoor rechtstreeks naar de hel.
    Zoveel tomaten als er in zijn recept gaan ga je in de regio van Bologna niet eens vinden.
     
    Back
    Naar boven