MuscleMeat

Balans verstoringen in het lichaam - analyse blessure gevoeligheid (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dit artikel is niets meer en niets minder dan een verklaring dat blessures en chronische pijnen ontstaan door balans verstoringen in de fascia en je spieren en welke handelingen/trainingen je moet doen om balans te herstellen. Het voelt natuurlijk aan om stijve spieren te rekken maar om balans te herstellen moet je onderzoeken of de spieren nu gespannen zijn omdat ze te zwak zijn of omdat ze te dominant (te sterk) zijn ten opzichte van de antagonisten. Dat is wat de osteopaat ook zo goed weet uit te leggen in de podcast. Rekken is het laatste wat je in deze situatie moet doen daar je een balansverstoring er niet uit kunt rekken maar eruit moet trainen. Spanning aanwezig op de verkeerde plekken in het lichaam dien je af te breken en het ontbreken van spanning op de juiste plekken in het lichaam dien je op te bouwen. Wanneer dat gebeurt trekken de juiste structuren (zachte weefsels) je lichaam weer in balans en zullen alle chronische klachten verdwijnen en de kans op blessures aanzienlijk worden teruggedrongen. Tevens zul je meer spiermassa en kracht ontwikkelen met een fysiek in balans en kun je ook op latere leeftijd blijven trainen zonder fysieke ongemakken.

De oorzaak van constante pijnklachten en blessures die terugkomen of zich door je lichaam lijken te verplaatsen (bij krachtsporters) ligt niet zo zeer in zwakte maar juist te sterke spieren op de verkeerde plekken. Spieren die pijnklachten geven zijn niet altijd zwak maar vaak te sterk, zoals de onderrug bijvoorbeeld. Wanneer je alleen maar denkt in sterk en zwak dan zullen veel denken dat de pijn ontstaat doordat de onderrug te zwak is en trainen ze dit deel extra om zo nog meer spanning en verkrampingen in die spieren te veroorzaken. Ook gaan veel deze pijnlijke spieren rekken in de hoop dat de pijn afneemt. Een gespannen spier rekken die te zwak is kan een zeer negatief effect hebben op de rest van je lichaam. Met rekken maak je de spier namelijk niet sterk en triggerpoints en verkleefde fascia laten zich ook niet rekken.

Zo lang sporters en bepaalde fysiotherapeuten dit niet door hebben zullen de klachten niet opgelost worden en kunnen ze steeds ernstiger worden en zelfs bepaalde weefsels in je lichaam permanent beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
Waar kom je vandaan? Als je nou in de buurt zit mag je eens kijken of je mijn probleem er uit kan halen. Als dat je lukt heb je meteen een mooi voorbeeld dat je technieken werken maar ik vind dat zo via het internet zonder iets goeds te lezen nog een beetje tricky
 
Dit artikel is niets meer en niets minder dan een verklaring dat blessures en chronische pijnen ontstaan door balans verstoringen in de fascia en je spieren en welke handelingen/trainingen je moet doen om balans te herstellen. Het voelt natuurlijk aan om stijve spieren te rekken maar om balans te herstellen moet je onderzoeken of de spieren nu gespannen zijn omdat ze te zwak zijn of omdat ze te dominant (te sterk) zijn ten opzichte van de antagonisten. Dat is wat de osteopaat ook zo goed weet uit te leggen in de podcast. Rekken is het laatste wat je in deze situatie moet doen daar je een balansverstoring er niet uit kunt rekken maar eruit moet trainen. Spanning aanwezig op de verkeerde plekken in het lichaam die je af te breken en het ontbreken van spanning op de juiste plekken in het lichaam dien je op te bouwen. Wanneer dat gebeurt trekken de juiste structuren (zachte weefsels) je lichaam weer in balans en zullen alle chronische klachten verdwijnen en de kans op blessures aanzienlijk worden teruggedrongen. Tevens zul je meer spiermassa en kracht ontwikkelen met een fysiek in balans en kun je ook op latere leeftijd blijven trainen zonder fysieke ongemakken.

De oorzaak van constante pijnklachten en blessures die terugkomen of zich door je lichaam lijken te verplaatsen (bij krachtsporters) ligt niet zo zeer in zwakte maar juist te sterke spieren op de verkeerde plekken. Spieren die pijnklachten geven zijn niet altijd zwak maar vaak te sterk, zoals de onderrug bijvoorbeeld. Wanneer je alleen maar denkt in sterk en zwak dan zullen veel denken dat de pijn ontstaat doordat de onderrug te zwak is en trainen ze dit deel extra om zo nog meer spanning en verkrampingen in die spieren te veroorzaken. Ook gaan veel deze pijnlijke spieren rekken in de hoop dat de pijn afneemt. Een gespannen spier rekken die te zwak is kan een zeer negatief effect hebben op de rest van je lichaam. Met rekken maak je de spier namelijk niet sterk en triggerpoints en verkleefde fascia laten zich ook niet rekken.

Zo lang sporters en bepaalde fysiotherapeuten dit niet door hebben zullen de klachten niet opgelost worden en kunnen ze steeds ernstiger worden en zelfs bepaalde weefsels in je lichaam permanent beschadigen.

Hmm interessant ik zat al een tijdje met last in bovenrug/ schouderbladen/ trapezius en nek. Fysio heeft totaal geen nut. Sportmasseur helpt nu wel redelijk, maar beter ga ik eens naar een goeie osteopaat?
 
Waar kom je vandaan? Als je nou in de buurt zit mag je eens kijken of je mijn probleem er uit kan halen. Als dat je lukt heb je meteen een mooi voorbeeld dat je technieken werken maar ik vind dat zo via het internet zonder iets goeds te lezen nog een beetje tricky
Ik woon in Dordrecht. Ik pas deze technieken ook op mezelf toe maar het is zo belangrijk dat je zelf begrijpt hoe dit alles werkt. We moeten een bewustzijn krijgen waar we mee bezig zijn en hoe we dit kunnen oplossen. Daar kan ik je zeker bij helpen en daarom is het zo belangrijk dat je de tekst zelf ook leest en begrijpt want dan kan ik op een intelligente manier met je communiceren over je specifieke problemen. Stuur me maar een pm als je wilt afspreken. Ik heb namelijk ook een trainingslocatie in Dordrecht (powerhouse dordrecht).
Hmm interessant ik zat al een tijdje met last in bovenrug/ schouderbladen/ trapezius en nek. Fysio heeft totaal geen nut. Sportmasseur helpt nu wel redelijk, maar beter ga ik eens naar een goeie osteopaat?
Een osteopaat welke de anatomische functie van myofascia begrijpt zoals anatomy trains doet. Er zijn therapeuten die hierin cursussen hebben gevolgd en die moet je hebben. Die begrijpen dat de locatie waar jouw pijn zit een gevolg kan zijn van structurele problemen aanwezig in het bekken. Zoals ik heel uitvoerig in het artikel heb omschreven en welke stappen je moet doorlopen om balans te herstellen.

De hulp van een therapeut met kennis van deze materie kan je daar zeker bij helpen. Hoeft niet zo zeer een osteopaat te zijn maar kan ook een manueel therapeut of fysiotherapeut zijn. Het is toevallig dat de man in de podcast een osteopaat is.
 

Nu ben ik benieuwd wat iedereen hun mening over deze lezing is.
 
Nu ben ik benieuwd wat iedereen hun mening over deze lezing is.
Met die post vraag ik me af of jij mijn stuk hebt gelezen.
Ik heb met kromme tenen zijn verhaal aangehoord.
 
Met die post vraag ik me af of jij mijn stuk hebt gelezen.
Ik heb met kromme tenen zijn verhaal aangehoord.

Heb er doorheen gescreend, niet grondig gelezen. Deze video was niet echt als een tegen argument op jou verhaal bedoeld maar gewoon een vraag van meningen over het algemeen.
 
Ik had ook niet de indruk dat je het filmpje plaatste als tegen argument maar dat het blijk gaf dat je niet door hebt waardoor deze problematiek ontstaat.
Iemand die het zou hebben gelezen en zou hebben begrepen zou dit filmpje niet met deze vraag plaatsen.

Wat is jouw mening op de video?
 
Ik volg dit topic al een tijdje en probeer alles te lezen en er met een open blik tegen aan te kijken, langzaam aan begin ik te begrijpen wat met het meeste tegenstaat. Het lijkt er op dat je alles wat betreft een foutieve houding wilt afschuiven op facia en het feit dat wel hele dagen op stoelen achter computers zitten. Ik denk dat dit soms zo is, maar in veel gevallen zullen er meer zaken meespelen.

Voor mij specifiek bijvoorbeeld is het zo dat mijn heupen net symmetrisch zijn meer rechter been staat daardoor ca. 5% meer naar buiten gedraaid dan mijn linker been en door een val met de fiets Is mijn rechter schouder niet meer helemaal in orde (AC luxatie tossy 2). Door deze twee zaken zal mijn houding dus nooit 100% kunnen zijn.
 
Dit artikel is ondanks dat het aardig wat tekst bevat heel erg basic. Ik probeer duidelijk over te brengen dat onze levensstijl en activiteiten een invloed hebben op ons lichaam. Het vele zitten en weinig fysieke activiteiten of zeer eenzijdige beweegpatronen manipuleren/programmeren onze fascia. Zelfs emoties beïnvloedden onze fascia en worden hierin opgeslagen. Het is bekend dat restricties in je fascia t.g.v. depressies in een leven weer dezelfde emoties kunnen oproepen wanneer je deze afbreekt tijdens manipulaties.
Ik heb het nog niet gehad over trauma want ook dat wordt opgeslagen in onze fascia. Als je bijvoorbeeld ergens in je lichaam een bot breekt dan zal je fascia moeten compenseren en ga je tevens een ander bewegingspatroon aannemen tijdens het genezingsproces. Zodra de breuk is genezen is het vaak zo dat de spanning en functie van de fascia blijvend is aangepast. Het is dan inderdaad niet meer mogelijk om op een juiste manier te bewegen omdat er restricties in je myofasciale systeem zitten. En dat is wat MFR doet (manuel fascial release), je brengt nieuw trauma aan in deze structuren door bepaalde restricties af te breken en het mogelijk te maken deze te herprogrammeren.

Het zitten en onze levensstijl heeft een enorme invloed op ons lichaam maar ook trauma, overbelasting van de spier/fascia, verkeerde voeding, stress, emoties, verkeerd bewegen, manipuleren deze weefsels constant waardoor restricties ontstaan. Als we ons dit realiseren hebben we een begin gemaakt om hierin veranderingen aan te brengen. Het doel is ook niet om 100% te worden want dat is soms niet mogelijk maar als je met de corrigerende trainingen (release/re-tension), in mijn stuk beschreven, veel restricties kunt verwijderen waardoor je beter gaat bewegen en spanning uit je lichaam verdwijnt dan is dat in mijn ogen alleen maar winst.

In jouw situatie is het misschien toch mogelijk om ook deze restricties te verwijderen. Zeker wanneer geen enkele medici die jou behandeld heeft kennis heeft gehad van de functies van fascia en hoe deze te manipuleren is.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil het wel een kans geven alleen kom ik nooit langs dordrecht, kom zelf uit zeeland, middelburg maar daar kom jij vast ook niet vaak. Probleem is meer dat ik er waanhopig van word ik 19 jaartjes jong ben en me elke dag voel als een 90 jarige in mijn rug 99% zeker door QL maar toch ondanks massage en rekken last blijf houden en ik daardoor geneigd ben alles aan hulp te pakken. Helaas ben ik student en zit ik extreem krap bij kas anders kwam ik wel eens langs. Ik heb wel het idee dat je weet waar je over praat maar zo via het internet vind ik maar niks met dit soort dingen.
 
Je hoeft niet langs te komen, dat mag natuurlijk als je tijd hebt en ik zal daar niks voor vragen. Ik weet zelf hoe ik er jaren geleden aan toe was dus help graag met mijn ervaring en opgedane kennis.

Wat zelf kunt doen is thuis de oefeningen/handelingen beschreven in het Reprogram, release, re-tension hoofdstuk van het artikel uitvoeren. Je kunt zelf beginnen met het opnieuw programmeren van je bekken en die veel invloed heeft op je QL. Focus je niet op je QL ook al heb je daar je pijn zitten maar richt je op de hele structuur beschreven in dit hoofdstuk. Je hebt een paar hulpmiddelen nodig o.a. een lacrosse bal of tennisbal, pvc pijp (50mm) en eventueel een theracane. Zonder die theracane ben je nog geen €15,- kwijt en een theracane koop je voor ongeveer €15,- vanuit China terwijl deze in ons land ongeveer €55,- kost. Ik heb er twee hier gekocht en zijn van zeer goede kwaliteit. [Link niet meer beschikbaar]

De oefeningen die je moet doen o.a. de standing bridge en wall retraction wil ik nog verder toelichten wanneer je hiermee gaat starten. Kan ook via pm.
 
Zelfs emoties beïnvloedden onze fascia en worden hierin opgeslagen. Het is bekend dat restricties in je fascia t.g.v. depressies in een leven weer dezelfde emoties kunnen oproepen wanneer je deze afbreekt tijdens manipulaties.
Heb je hiervoor een bron/onderzoek?
 
Heb je hiervoor een bron/onderzoek?
Ja hoor, genoeg informatie/bronnen over te vinden... google maar.
Ik ga verder geen energie meer aan jou verspillen, zie onderstaand bericht.
Wanneer je niet met duidelijke medische argumenten komt op mijn artikel staak ik deze discussie met je wegens je laakbare houding en gebrek aan medische kennis.
 
Ik had ook niet de indruk dat je het filmpje plaatste als tegen argument maar dat het blijk gaf dat je niet door hebt waardoor deze problematiek ontstaat.
Iemand die het zou hebben gelezen en zou hebben begrepen zou dit filmpje niet met deze vraag plaatsen.

Wat is jouw mening op de video?

Ik heb verder vrij weinig boeken gelezen die zich puur baseren op feitelijke anatomie zonder alle oplossingen/theorieën. Maar het lijkt mij dan nog steeds vreemd dat de heup buigers verkort raken door het zitten. In deze video word verteld dat het zitten op je heup i.c.m. met inactiviteit van bepaalde spieren een negatief effect op je lichaam heeft.

Zolang we maar niet elke dag 8 uur zitten of 8 uur staan. The best position is your next one.
 
Ik heb verder vrij weinig boeken gelezen die zich puur baseren op feitelijke anatomie zonder alle oplossingen/theorieën. Maar het lijkt mij dan nog steeds vreemd dat de heup buigers verkort raken door het zitten. In deze video word verteld dat het zitten op je heup i.c.m. met inactiviteit van bepaalde spieren een negatief effect op je lichaam heeft.

Zolang we maar niet elke dag 8 uur zitten of 8 uur staan. The best position is your next one.
Die uitspraak is volledig correct alleen zijn verklaring waarom dat zo is geeft blijk aan het gebrek aan inzicht in hoe het lichaam werkt. Deze man laat de functie van fascia volledig buiten beschouwing. Dat blijkt uit zijn kletsverhaal dat rondom het sacrum geen spiermassa zit en dat daarom volgens hem spieren de balans van het bekken niet beïnvloeden. Dat zou volgens hem komen door het 'loswrikken' van de ligamenten door lang te zitten, zucht. De enorme fascia platen die over de ligamenten lopen worden volledig buiten beschouwing gehouden en dat hier juist enorme krachten doorheen vloeien. Deze verbinden o.a. de twee grootste spieren in het lichaam aan elkaar, de gluteus maximus en latisimus dorsi.

Fig32.jpg



De onzin was compleet toen de man zijn werkwijze duidelijk maakte bij het onderzoek van bekken problemen. Hij kan schijnbaar niet zien dat een bekken instabiel is wanneer een mens staat of loopt, ze moeten bij hem gaan liggen en de patiënt moet aangeven dat deze verschil in spanning voelt, over kwakzalverij gesproken. En dan komt hij daarna met een band aan die je rondom je bekken moet doen om deze te stabiliseren. Ik vind het vreemd dat je dit geloofwaardig vindt maar niet dat heupbuigers verkort raken tijdens zitten. Ga nu voor jezelf eens na of je heupbuigers zich in een verkorte of verlengde positie bevinden bij een zittende houding.
 
Laatst bewerkt:
Over Fascia gesproken.:trollface:

https://www.painscience.com/articles/does-fascia-matter.php#sec_barely zei:
“Three-dimensional mathematical model for deformation of human fasciae in manual therapy”
[Link niet meer beschikbaar]

The Chaudhry et al article is indeed “clinically relevant” to fascial therapy … but not in a supportive way. This fascia science actually contradicts the big idea of fascial therapy.

The main point of manipulating fascia23 is to physically change it in some way — to achieve what is usually described as a “release.” Although the concept of release may correspond to some other physiological phenomenon — another discussion — it certainly cannot be explained in general by physically changing the fascia.

What Chaudhry and colleagues showed is that fascia is much too tough to “release" (mechanical deformation24) by stretching it. Although they oddly imply in their summary that it might be possible to do so with the superficial nasal fascia, the main text of the paper makes it clear that even that thin tissue is extremely tough, and would only mechanically deform if subjected to surprisingly intense forces. This is consistent with well-established properties of fascia, namely that it’s extremely tough stuff. Collagen is like that.

If I could write my own conclusion to this paper, it would go more like this:

CONCLUSION: You cannot change the structure of fascia, because it is tougher than Kevlar. If the stuff were thicker, people would be bulletproof.25

CLINICAL IMPLICATIONS: If you want to physically change someone's fascia by force, you're going to have to get medieval. This directly contradicts a major popular rationale for fascial manipulation.

Stop nou gewoon met deze onzin en ga een opleiding volgen voordat je doktertje gaat spelen.:roflol:
 
Fasciastretching is momenteel gewoon weer de next big thing in fysiotherapieland na medical taping, shockwave therapy en dry needling.

Het heeft denk ik zelf zeker zijn plaats in fysiotherapieland maar momenteel zijn de claims echt van de gekke :roflol:

w1d36e.jpg
 
Back
Naar boven