Fitness Seller

Post workout Insulinepiek

Bezoekers in dit topic

Elouw

Cool Novice
Lid geworden
28 aug 2016
Berichten
86
Waardering
18
Lengte
1m85
Massa
84kg
Beste allemaal,

Laatst las ik een artikel op bodybuilding.com, waarin informatie stond over pre- en post workout meals. Wat nieuw voor mij was, was de uitspraak dat je een insulinepiek moet creëren binnen 30 minuten na de training. Dit in combinatie met snelle eiwitten zou je een optimale groei en herstel moeten geven. Vanzelfsprekend creëer je zo'n piek met eten met een hoge GI-waarde, dus met veel suikers.

Op dit moment eet ik binnen 5 minuten na het sporten een boterham met pindakaas en neem ik een whey shake. Om die insulinepiek te bereiken, zou ik in principe nog een boterham met chocopasta erachteraan kunnen gooien. Echter is dat niet bijzonder gezond. Hierdoor kwamen de volgende vragen in mij op:

- Hoe houden jullie hier rekening mee met het sporten? houden jullie er wel rekening mee?
- Wat is jullie post workout meal? (binnen 30 minuten na workout)
- Hoe hoog moet de GI zijn om een insulinepiek te bereiken en hoeveel gram carbs moet dit zijn?
- Ik heb ook gelezen dat er theorieën zijn die deze theorie weerleggen. Ik kon dit echter nergens vinden, any thoughts?

Alvast bedankt!
 
Er zijn poeders die je kan drinken na je training.

Er zijn zelfs mensen die gummybeertjes eten.

Maar die insulinepiek gaat je in werkelijke spierwiinst nauwelijks iets opleveren.
 
Er zijn poeders die je kan drinken na je training.

Er zijn zelfs mensen die gummybeertjes eten.

Ik heb inderdaad wel eens post-workout shakes gedronken, maar vond het zonde van het geld als ik ook gewoon een bammetje pindakaas kon eten. Wel veel minder carbs though. Hoeveel gummybeertjes zou je moeten eten voor die piek? zijn 5 bijv. al genoeg om hiervoor te zorgen?

Maar die insulinepiek gaat je in werkelijke spierwiinst nauwelijks iets opleveren.

Wat is dan het voordeel hiervan? Sneller herstel?
 
Zijn koolhydraten essentieel voor spiergroei?

Als je dit leest (vgm altijd wel betrouwbaar) heeft insuline geen groot effect tenzij je als de mensen in de AAS sectie het gebruikt.
Is dus niet van belang post workout insuline piek te krijgs.
 
Zijn koolhydraten essentieel voor spiergroei?

Als je dit leest (vgm altijd wel betrouwbaar) heeft insuline geen groot effect tenzij je als de mensen in de AAS sectie het gebruikt.
Is dus niet van belang post workout insuline piek te krijgs.

Super! Eigenlijk alles wat ik wilde weten over het topic. Is inderdaad helder geschreven en lijkt betrouwbaar.
Het enige wat ik mis zijn bronnen. Welke studies? Misschien zou het interessant zijn om daar doorheen te browsen, en verhoogd de credibility iets.
Maargoed, dat heeft geen enkele site waarin zulke onderwerpen worden toegelicht.

Topartikel!
 
Staat er niet een bron onder?

[Link niet meer beschikbaar]

Eentje is misschien te weinig als het op wetenschap aankomt en ik kan niet 1,2,3 vinden hoe grootschalig de proefopzet was maar ik vertouw het wel.
Geen dier studie onzin zoals je vaak aantreft op bijvoorbeeld ergogenics.
Verder maakt die Guy Droog inderdaad wetenschap behapbaar in normale artikelen
 
bammetje pindakaas zou ik juist afraden:eek2:
vetten vertragen de opname van andere voedingsstoffen die je lichaam na een training juist nodig heb(carbs+eiwitten).

Eerder en later op de dag vetten nemen altijd geleerd.

(Mocht iemand kunnen aantonen dat dit niet klopt hoor ik het graag:windup::D)
 
bammetje pindakaas zou ik juist afraden:eek2:
vetten vertragen de opname van andere voedingsstoffen die je lichaam na een training juist nodig heb(carbs+eiwitten).

Eerder en later op de dag vetten nemen altijd geleerd.

(Mocht iemand kunnen aantonen dat dit niet klopt hoor ik het graag:windup::D)
Die vertraging is afhankelijk van de hoeveelheid vetten, maar ook van wat je daarnaast precies binnenkrijgt. Iets vloeibaars, zoals een weishake, lijkt er weinig last van te hebben (vergelijk resultaten Hall e.a. 2003 met die van Calbet & Holst 2004).

Daarna rest nog de vraag in hoeverre het überhaupt uitmaakt als het vertraagt zou worden voor de spiergroei.

Beste allemaal,

Laatst las ik een artikel op bodybuilding.com, waarin informatie stond over pre- en post workout meals. Wat nieuw voor mij was, was de uitspraak dat je een insulinepiek moet creëren binnen 30 minuten na de training. Dit in combinatie met snelle eiwitten zou je een optimale groei en herstel moeten geven. Vanzelfsprekend creëer je zo'n piek met eten met een hoge GI-waarde, dus met veel suikers.

Op dit moment eet ik binnen 5 minuten na het sporten een boterham met pindakaas en neem ik een whey shake. Om die insulinepiek te bereiken, zou ik in principe nog een boterham met chocopasta erachteraan kunnen gooien. Echter is dat niet bijzonder gezond. Hierdoor kwamen de volgende vragen in mij op:

- Hoe houden jullie hier rekening mee met het sporten? houden jullie er wel rekening mee?
- Wat is jullie post workout meal? (binnen 30 minuten na workout)
- Hoe hoog moet de GI zijn om een insulinepiek te bereiken en hoeveel gram carbs moet dit zijn?
- Ik heb ook gelezen dat er theorieën zijn die deze theorie weerleggen. Ik kon dit echter nergens vinden, any thoughts?

Alvast bedankt!
Je hebt geen hoge insulinepiek nodig om spiergroei te optimaliseren, dat is zever.
 
Die vertraging is afhankelijk van de hoeveelheid vetten, maar ook van wat je daarnaast precies binnenkrijgt. Iets vloeibaars, zoals een weishake, lijkt er weinig last van te hebben (vergelijk resultaten Hall e.a. 2003 met die van Calbet & Holst 2004).

Daarna rest nog de vraag in hoeverre het überhaupt uitmaakt als het vertraagt zou worden voor de spiergroei.

Galen heb je misschien een link hier naar toe? wil het graag eens doorlezen :D
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven