XXL Nutrition

Post-workout: snelle koolhydraten + snelle eiwitten; samen of na elkaar

Bezoekers in dit topic

Prophecy

Cool Novice
15 jaar lid
Waardering
5
Wat adviseren jullie; post-workout zo snel mogelijk dextrose en snelle eiwitten (tegelijkertijd ~in een shake bijv.) te pakken. Of eerst alleen de dextrose, en pas later, na een half uurtje of zo de snelle eiwitten.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het apart nemen beter is en je kan helpen 'droger' te worden.

Subvraagje; hoeveel gram dextrose en snelle eiwitten nemen jullie post-workout?

Tnx voor de inzichten!

mijn post shake bestaat uit

50 gram dextrose
3 gram taurine
2 schep essential aminos (eas)
2 gram betaline
1 schep crea pump

thuis aangekome drink ik een havermout whey shake op

De eiwitten in je PWO zijn ook bedoeld om je insuline op te krikken na de WO. Dus niet na een half uur, maar meteen met de dextrose mee.

Ik neem altijd eerst direct Megagrow...met snelle suikers en BCAA's aangezien je tijdens en zeker het eerste uur (tot max. 3 uur) na je training in een katabole fase zit (Muscle Protein Breakdown).

Daarna start je lichaam met de proteine synthe.
Na een uur neem ik dus de EAS en evt nog kwark.

• Topic Starter Topic Starter
Ok ik heb gevonden waar ik het gelezen had!

zie: [Link niet meer beschikbaar]
"Vroeger beredeneerde ik dat je tijdens je training spieren had beschadigd, en dat je daarna je lichaam moest voorzien van eiwitten. Zo kon het de schade herstellen. Daarom nam ik gelijk na de training veel eiwitten en essentiële vetzuren. En koolhydraten. Maar uit studies blijkt dat het bijvullen van de glycogeenvoorraden prioriteit heeft, en dat je met de eiwitten beter kunt wachten tot de poortjes van je spieren zijn gesloten. Ik merk zelf dat ik droger ben geworden sinds ik na de training alleen suikers neem."

Wat later neemt Kroon zijn eiwitten: snelle (whey) en langzame eiwitten (kwark) gezamenlijk.

Hoe denken jullie hierover?

Ok ik heb gevonden waar ik het gelezen had!

zie: [Link niet meer beschikbaar]

Hoe denken jullie hierover?

Mee eens. Eerste prioriteit is snelle kh's om je reserves aan te vullen. Als je direct na een training alleen eiwitten nuttigt gaat je lichaam die afbreken om je reserves aan te vullen.. toch?

Mee eens. Eerste prioriteit is snelle kh's om je reserves aan te vullen. Als je direct na een training alleen eiwitten nuttigt gaat je lichaam die afbreken om je reserves aan te vullen.. toch?

mja, maar wat as e beiden doet, PWO eiwitten en dextro..?

mja, maar wat as e beiden doet, PWO eiwitten en dextro..?

Dan is er ook niets aan het handje, alleen jammer dat je dan niet optimaal gebruik kunt maken van je synthesefase!:D

---------- Toegevoegd om 22:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:39 ----------

Zei ik toch!;)

De eiwitten in je PWO zijn ook bedoeld om je insuline op te krikken na de WO. Dus niet na een half uur, maar meteen met de dextrose mee.

insuline opkrikken met eiwitten?? de snelle kooldydraten zijn nodig voor het snel aanvullen van je glycogeen spiegels . door de insuline piek die je krijgt van de snelle kh's kunnen ook de snelle eiwitten meteen getransporteerd worden naar je spieren. dus dextrose en whey/aminozuren tegelijk in je pwo

Ik geloof niet dat het kleine beetje verbruikte glycogeen een probleem is dat zo snel verholpen dient te worden... dat is na 24 uur altijd wel weer bijgevuld. (alleen wanneer je 's middags weer een training hebt of zo, maar wie doet dat nou).

KT is catabool, die catabole processen worden gestopt doordat voedingsstoffen die al in je bloedbaan zitten door de hoge insuline de cellen ingesluisd worden.

Ik geloof niet dat het kleine beetje verbruikte glycogeen een probleem is dat zo snel verholpen dient te worden... dat is na 24 uur altijd wel weer bijgevuld. (alleen wanneer je 's middags weer een training hebt of zo, maar wie doet dat nou).

KT is catabool, die catabole processen worden gestopt doordat voedingsstoffen die al in je bloedbaan zitten door de hoge insuline de cellen ingesluisd worden.

Maar als mijn informatie klopt, is dat niet een kwestie van knop aan/uit zetten. Je kan tot 3 uur na je KT nog katabool zijn. Daarna begint de eiwit synthese t.b.v. de spiergroei.
Door insuline/snelle suikers direct na de KT verkort je de katabole doorlooptijd tot max. een uur.

insuline opkrikken met eiwitten??

ja.

de snelle kooldydraten zijn nodig voor het snel aanvullen van je glycogeen spiegels .

neuh.

door de insuline piek die je krijgt van de snelle kh's kunnen ook de snelle eiwitten meteen getransporteerd worden naar je spieren. dus dextrose en whey/aminozuren tegelijk in je pwo

duurt wel een uurtje (of 2 ?) voordat de amino's uit de whey van je PWO in je bloedbaan zitten voordat ze gebruikt kunnen worden... tegen die tijd is de insuline alweer genormaliseerd.

Volgens mij is het wel zo dat de suikers voor insuline zorgen.... eiwit ook maar trager.
Insuline is zeg maar het sleuteltje die je cel kan openen. Maar aangezien eiwit nog al traag verteerd... word het moeilijk te timen denk ik. Suiker is er al na 20 tot 30 min. denk ik.
eiwit veel langer.
Nu is de vraag, stel dat suiker na 30 min. in je bloed zit, en het duurt dan 2 of 3 keer zo lang voor dat eiwit in je bloed komt. Hoelang blijft je insuline hoog om alles in de cellen te pompen? Dus denk zelf dat je het gewoon het beste tegelijk kan nemen omdat het anders echt een gedoe word.

Dan zou het nemen met Dextro ook overbodig zijn....?
En is het dan niet handiger om trage Kh's te nemen?

OF je eiwit voor je training en dextro er na?

Laatst bewerkt:
In het artikel dat 3XL poste stond dat snelle carbs niet nodig zijn bij bodybuilders omdat je reserves toch worden aangevult en het geen rol speelt of het snel of traag gebeurt (in tegenstelling tot duursporters).

In het artikel dat 3XL poste stond dat snelle carbs niet nodig zijn bij bodybuilders omdat je reserves toch worden aangevult en het geen rol speelt of het snel of traag gebeurt (in tegenstelling tot duursporters).

Zoals ik al (2 keer) zei: glycogeen is je probleem inderdaad niet (alleen als je later op de dag nog een marathon wilt lopen, of wielrenners die nog een middag-etappe gaan doen of heel beperkt de tijd hebben tot de volgende dag (huldiging, interviews, doping controle, nog meer intervieuws, sponsor verplichtingen, verzorging en vooral slapen .. oh ja en 6000 Cal naar binnen stouwen voordat de volgende etappe in de tour de France begint). Dat wil niet zeggen dat het nemen van snelle KH na je KT niet een goed idee is.

http://www.ergogenics.org/32.html

Mmm interessant. Dus het 'beste' neem je dan iets van dextro na je training en doe je die eitwitshake voor de training ipv daarna.

pfffff, er zeggen er zoveel verschillende dingen... Ik neem nu na de training een dextrose-shake, maar jeppe (jeppe's Q-A topic) zei mij dat dat zeker niet voldoende was... Gewoon whey met dextrose beter? 'K heb geen zin om mijn geld uit te geven aan al die dure supplementen...

Of gewoon een koekje na je training... is goedkoper en lekkerder. Of je nou 50gram a 200 kcal aan suiker (dextro) binnen krijgt na je training of dat. En dextro zit voor de rest niks in.... dus geen eiwit geen vet geen vitamine eigenlijk alleen energie.
en eigenlijk zonde van je geld dus :p

Of gewoon een koekje na je training... is goedkoper en lekkerder. Of je nou 50gram a 200 kcal aan suiker (dextro) binnen krijgt na je training of dat. En dextro zit voor de rest niks in.... dus geen eiwit geen vet geen vitamine eigenlijk alleen energie.
en eigenlijk zonde van je geld dus :p
Volgens mij bevatten koekjes geraffineerde suikers + verzadigde vetten. Das toch nie vergelijkbaar met alleen dextroso imo :p?

Er is wel een verschil tussen geraffineerde suikers en Dextro op papier. Maar denk dat je lichaam niet zo kritisch is daar mee. Trouwens Dextro is geraffineerd, het is niet zo dat er een vrucht is ofzo die je uit perst en daar Dextro uit komt.

Koekje was maar een voorbeeld... je kan ook fruit of iets anders eten waat snelle kh's in zitten zo als stokbrood ofzo...

Als het uberhaupt zin heeft... om snelle kh's te nemen na je training :p

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven