XXL Nutrition

Power cleans (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Buffster

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
16 jan 2003
Berichten
2.795
Waardering
525
Zijn er hier mensen die ze doen / gedaan hebben en zoja wat zijn de ervaringen er dan mee? Ik doe ze nu sinds een paar weken, maar in mijn ogen zijn er weinig (geen enkele ??? ) oefeningen die de traps/explosiviteit zo aanpakken. Hoe denken jullie hier over?

greetz,
Ron
 
Ik doe ze ook, maar ik ben nog zo'n miet dat ik een dezer dagen 80kg omhoog probeer te krijgen. Is inderdaad een superoefening voor explosiviteit en kracht(er zijn lui die in hun schema niet deadliften, maar een combi van goodmornings en cleans gebruiken om hun dl omhoog te krikken). Traps voel ik ook altijd hard bij deze oefening.

greetz,
Ron
 
Super oefening! Goed voor de snelkracht. Veel gemaakte fout wbtr. uitvoering is dat men snel gaat 'roeien'. je moet het gewicht echt voorslaan. Denk aangewichtheffers maar dan zonder het gaan zitten om het gewicht 'te halen'.

Ik ken wel powerlifters die deze oefening doen en er veel baat bij hebben.
 
Ik doe alleen hi pulls, deze pakken je traps idd echt heel hard aan.
 
Zou absoluut niet voor power cleans gaan, maar eerst de volledige (squatclean) goed leren. Zou je eerst beginnen met powercleans dan leer je waarschijnlijk de beweging verkeerd aan, en is je power versie hoger dan je squatversie (wat je veel ziet bij mensen met verkeerde techniek). Waarschijnlijk komt dat omdat dan je 1e pull verkeerd is (de cleanpull) en omdat er niet voldoende nadruk ligt op de 2nd pull van de clean (shrug / calf raise of sprong). Verder is de squatclean VEEL explosiever (onderzoeken geven de power versie aan als een oef met meer power dan de squatclean, maar die houdt geen rekening met de snelheid van het lichaam zelf waar je mee beweegt). Daarnaast kun je met de squatclean ook meer gewicht aan, wat je ook uiteindelijk sterker / sneller maakt.

Wat je wel zou kunnen doen om goed de squatclean te kunnen leren is eerst beginnen met de hang clean met de stang vanaf het midden van je bovenbeen. Goed leren er EXPLOSIEF en SNEL onder te droppen. Ook goed focussen op de EXPLOSIE bovenin, dus de shrug / calf raise. Stang dicht bij het lichaam, scapula naar achter (in tegenstelling tot deadlifts waarbij je je bovenrug wel rond trekt). Wanneer je dat goed onder controle hebt, kun je steeds een lagere startpositie hanteren, dus hang cleans vanaf de knie, onder de knie en tenslotte vanaf de vloer. Natuurlijk is daarbij wel een voorwaarde dat je goed diep kunt front squatten.

Daarnaast is het ook aan te raden om de cleanpull (1e pull in de clean) goed aan te leren. Het verschil tussen DL's en cleanpull is dat je bij cleanpulls de schouders voor de bar hebt en de bovenrug recht, en bij deadlifts meestal een afrondende bovenrug (schouderbladen hangen) en de schouders achter de bar. De reden waarom je schouderbladen bij mekaar zijn en dat de schouders voor de bar zitten is omdat je in de 2e pull van de clean (exlosie bovenin dmv calf raise/ shrug) de bar zo snel mogelijk naar boven moet trekken, wat ook de meeste POWER geeft. De 1e pull is er voornamelijk om je 2e pull voor te bereiden (met uitzonderingen, er zijn OL'ers die heel snel vanaf de vloer zijn en daar veel baat bij hebben, maar over het algemeen komt de meeste bar snelheid van de 2e pull).

Als je toch voor strength speed gaat zou je ook andere opties hebben, high pulls en power shrugs, deze hebben een veel hogere load en zijn daarom meer strength-speed dominant. Verder heb je als probleem bij de 1e pull in de power clean dat het gewicht relatief laat is ivm je deadlift, wat bij high pulls niet zo is. Verder zal een hang clean eenzeflde carryover hebben voor een athleet als een squatclean, omdat het gewicht van je powerclean in percentage van je DL veel te laag is om genoeg strength-speed stimulatie te geven.

Power versies zijn leuk, als NEVENOEFENING voor je squatclean. Verder zie ik er geen nut in als je squatclean niet compleet is aan techniek. Op de korte termijn zijn power cleans leuk, maar je zult er niet veel progressie meer in maken na een tijdje als je geen goede squatclean hebt, omdat het fout aanleren van de power clean je hele biomechanica verdoet.

Daarom ga ik voor strength-speed ontwikkeling bij athleten dus voor high pulls, pushpresses en jerks (jerks alleen als je bumper plates hebt), hang cleans en power shrugs. Strength-speed ontwikkeling van de heup, knie en enkel wordt getrained door speed DL's en Squats. Extra shock absorpie eventueel door specefieke plyometrics op dat gebied.
 
Op de korte termijn zijn power cleans leuk, maar je zult er niet veel progressie meer in maken na een tijdje als je geen goede squatclean hebt, omdat het fout aanleren van de power clean je hele biomechanica verdoet.

Spreek je hierbij uit ervaring of neem je het 'weinig progressie door enkel powerclean'-verhaal over van anderen? En wat bedoel je met biomechanica?
 
Laatst bewerkt:
Algemeen. Ik ken geen enkele goede powercleaner die niet goed is in de squatclean. Russen, Bulgaren en Chinezen leren ook eerst de volledige versie aan.

Biomechanica bedoel ik mee dat je het pad dat de bar aflegt veranderd, doordat je de power clean anders uitvoert dan dat je een squatclean zou doen. Dat verdoet over het algemeen je hele techniek op de volledige versie van de clean, waardoor je uiteindelijk niet snel progressie meer zult maken. Het doel is dus om te zorgen dat je de power versie zo uitvoert dat hij het pad dat de bar aflegt bij de squatclean helemaal kopieërt. Verder heb ik dit ook uit ervaring met mezelf gemerkt, ook veel de power versie gedaan zonder de full versie te doen. Later dan de volledige versie leren is op zon moment dan veel moeilijker, omdat het motor patroon er helemaal verkeerd in zit.
 
Super reply van Unregistered :thumb:

Men eigen ervaring: enkel powercleans, maar die heb ik ook nog maar stuk of 3x gedaan, 100 zonder probleem :)
 
Ahha. Thanks voor het antwoord. Maar ben jij dan van mening dat je de (squat)clean volledig kunt beheerschen en 150+kg kunt liften zonder professionele hulp - enkel en alleen in je sportschool?
Ik zie de powerclean meer als een oefening waarbij ik globaal zo veel mogelijk kracht probeer te gebruiken (reupen dus) om die stang maar op mijn schouders te krijgen. Die Russen, Bulgaren en Chinezen zijn neem ik aan geen vrijetijdse krachtsporters (zoals de meesten hier dat zijn) en besteden veel tijd aan olympische lifts.
Ik zag de powerclean eigelijk als een olympische clean voor dummies waar je zonder begeleiding toch wel kracht mee kunt ontwikkelen.
 
Wat Unregistered zegt is waar... PCL is biomechanisch en qua gelift gewicht minder efficiënt dan een olympische squatclean... ...but still I love power cleans ;) Ik vind ze een echte SUPER oefening. M'n rug en traps worden er flink wat groter en sterker van. Voila. Ik heb het gezegd.

PCL en squatclean vergelijken is een beetje hetzelfde als een overhead press en een split jerk vergelijken vind ik... ja je gebruikt bij het eerste minder gewicht als bij het technisch superieure laatste, de ene beweging is vooral op "muscle", de andere vooral op "techniek"... maar wat dan nog ? Ik vind beide oefeningen zeer goed, maar het hangt ervan af wat je wil. Overigens is het ook voor overheads vaak zo dat wie eerst heeft leren pressen, méér moeite heeft om een deftige split jerk aan te leren. Maar daarom zijn presses nog niet slecht op zich. Again, hangt van je doel af.

Persoonlijk vind ik dat al wie gewoon breed en sterk wil worden aan power cleans een zeer goede oefening heeft. Bewerkt ieder spiertje aan de achterkant van je lichaam. Ze vormen niet voor niets de basis in de bekende programma's van Bill Starr. Voor powerbuilding essentieel. Maar afin, ieder zijn eigen winkel.
 
Wie heeft er een tip om inflexibiliteit in pols en hand kwijt te raken, de laatste keer dat ik de bar probeerde te racken "zoals het hoort" om front squats te doen, voelde ik een afgrijselijke stretch in de muis van mijn handen toen ik uit de hole kwam, waar ik nu nog last van heb als ik met mijn handen plat ergens op duw.

Dit is in feite de reden waarom ik huiverig ben voor de squatclean, powercleans kan ik nu op mijn eigen efficiente manier catchen. De bar legt een zelfde beweging af, mijn second pull is in orde, alleen catch ik hem hoger.
Zeker, door de hogere powerontwikkeling is de squatclean 'beter', maar voor mij zijn powercleans op het moment de beste keus.
 
huckfinn zei:
Ahha. Thanks voor het antwoord. Maar ben jij dan van mening dat je de (squat)clean volledig kunt beheerschen en 150+kg kunt liften zonder professionele hulp - enkel en alleen in je sportschool?
Ik zie de powerclean meer als een oefening waarbij ik globaal zo veel mogelijk kracht probeer te gebruiken (reupen dus) om die stang maar op mijn schouders te krijgen. Die Russen, Bulgaren en Chinezen zijn neem ik aan geen vrijetijdse krachtsporters (zoals de meesten hier dat zijn) en besteden veel tijd aan olympische lifts.
Ik zag de powerclean eigelijk als een olympische clean voor dummies waar je zonder begeleiding toch wel kracht mee kunt ontwikkelen.

Het is goed mogelijk om een goede squatclean aan te leren in een aantal sessies.
 
The Locust zei:
Wat Unregistered zegt is waar... PCL is biomechanisch en qua gelift gewicht minder efficiënt dan een olympische squatclean... ...but still I love power cleans ;) Ik vind ze een echte SUPER oefening. M'n rug en traps worden er flink wat groter en sterker van. Voila. Ik heb het gezegd.

PCL en squatclean vergelijken is een beetje hetzelfde als een overhead press en een split jerk vergelijken vind ik... ja je gebruikt bij het eerste minder gewicht als bij het technisch superieure laatste, de ene beweging is vooral op "muscle", de andere vooral op "techniek"... maar wat dan nog ? Ik vind beide oefeningen zeer goed, maar het hangt ervan af wat je wil. Overigens is het ook voor overheads vaak zo dat wie eerst heeft leren pressen, méér moeite heeft om een deftige split jerk aan te leren. Maar daarom zijn presses nog niet slecht op zich. Again, hangt van je doel af.

Persoonlijk vind ik dat al wie gewoon breed en sterk wil worden aan power cleans een zeer goede oefening heeft. Bewerkt ieder spiertje aan de achterkant van je lichaam. Ze vormen niet voor niets de basis in de bekende programma's van Bill Starr. Voor powerbuilding essentieel. Maar afin, ieder zijn eigen winkel.

Ik vind dat een foute vergelijking. De squatclean vind ik in de meeste gevallen zelfs superieur aan de power clean, meer gewicht, maar ook meer power imo, omdat je meer beweging in het lichaam hebt tijdens een squatclean. Verder heeft de power clean minder schok absorptie in de onderste extremiteiten, vanwege de biomechanische positie waarin je de bar opvangt. Dat resulteert in een grotere sterkte van de ligamenten, pezen en gewrichten op de lange termijn, vanwege de ballistische natuur van de volledige versies. Een squatclean is trouwens zeker niet op techniek, het spreekt juist meer motoreenheden aan omdat het een zwaarder gewicht is, en daardoor juist meer spier.
 
Metal^militia zei:
Wie heeft er een tip om inflexibiliteit in pols en hand kwijt te raken, de laatste keer dat ik de bar probeerde te racken "zoals het hoort" om front squats te doen, voelde ik een afgrijselijke stretch in de muis van mijn handen toen ik uit de hole kwam, waar ik nu nog last van heb als ik met mijn handen plat ergens op duw.

Dit is in feite de reden waarom ik huiverig ben voor de squatclean, powercleans kan ik nu op mijn eigen efficiente manier catchen. De bar legt een zelfde beweging af, mijn second pull is in orde, alleen catch ik hem hoger.
Zeker, door de hogere powerontwikkeling is de squatclean 'beter', maar voor mij zijn powercleans op het moment de beste keus.

Ik zou de polsen, ellebogen en schouders aan het begin van de training dynamisch stretchen. Verder is statisch als warmup ook mogelijk, omdat de spieren van de bovenste extremiteiten toch niet zo hard hoeven te werken om de bar in positie te houden.
 
wat is het verschil tussen een power-clean en een "gewone" clean of hang-clean??
 
Heeft iemand van alle olympische lifts en deze lifts overgens goede filmpjes?
 
Powerclean
Vanaf de grond voorslaan

Clean
Voorslaan en eronder droppen

Hang-clean
vanaf je middel boven je hoofd slaan en dan een Overhead squat maken

Als ik het goed heb is dit de simplistische uitleg hiervoor.
 
Unregistered zei:
Het is goed mogelijk om een goede squatclean aan te leren in een aantal sessies.
Ik vind het leuk verteld en opzich logisch onderbouwd. De squatclean zoals jij hem noemt, in het gewoon nederlands techniekvoorslaan, is echter een dusdanige technisch verhaal dat ik het niet eens kan zijn met je stelling.

Zelf heb ik er maanden overgedaan om goed te kunnen powercleanen, of krachtvoorslaan. En dan heb ik de best mogelijke 'leerschool' gehad die men kan hebben in nederland. Het techniekvoorslaan beheers ik ook wel maar in mindere mate en vind ik buiten de discipline zelf niet interessant. Mensen die echt goed kunnen techniek voorslaan hebben jaren aan techniek training ondergaan. Dit is dus niet in een aantal sessies te leren.

Ik weet van een breedscala aan (top)sporters dat ze oa krachtvoorslaan voor de explosieve kracht. Het techniekvoorslaan gebeurd echter bijna alleen door gewichtheffers. En dat zijn d'r bar weinig btw..

Dit soort gestripte gewichthef oefeningen zijn een goede bijdrage voor powerliften en ook bb'rs
 
Back
Naar boven