AndroidHealthClinic

Powerlifting als tiener

Bezoekers in dit topic

axel1712

Cool Novice
Lid geworden
13 apr 2015
Berichten
36
Waardering
2
Lengte
1m90
Massa
79kg
Beste forumleden,
Ik ben 17 (18 in december) en ben al enige tijd bezig met stronglifts 5x5, en ik vroeg mij af of er risico's zijn als ik op mijn leeftijd al zwaar aan het trainen ben. Ik ben 1 meter 90 en weeg 87kg, mijn squat zit nu op 5x140kg (1rm weet ik niet), deadlift 5x160kg (170kg 1rm) en bench 5x 67kg (+-75kg 1rm).
Ik train met knee wraps en met belt, ik ben ook van plan om volgend jaar deel te nemen aan competities, om bij te leren en voor het plezier.
Alvast bedankt,

Groetjes,
Axel
 
De risico's zijn dat je vrienden gaan merken dat je veel sterker bent dan hen en dat je over een jaartje of zo constant gevraagd wordt om spullen te verhuizen naar en van hun kot/studentenkamer. Na de studies zal je moeten gaan helpen verhuizen of helpen een huis verbouwen ...
Ja, risico's zat als je echt sterk bent. :D
 
geen dom tilpaard worden je traint niet voor verhuizer maar voor powerlifting!
 
Als die vragen komen wil dat niet zeggen dat je er ook altijd op moet ingaan. ;)
En ik ben geen tiener meer. :P
 
Geen risico's bij goede vorm. Let op haantjes gedrag. Sommige van jouw leeftijd zijn wat gevoeliger voor boven je macht werken om je te bewijzen. Ga hier niet op in en doe je eigen ding.
Let vooral goed op je voor en techniek. Bouw dit rustig op.

En vooral: have fun
 
Als je op serieuze diepte squat is 5x140 toch al wat zie weinig mensen boven de 100 squatten in gyms
 
Bedankt voor de reacties mensen!
Ja van die 140 is tot óp parallel, er onder zal mij maar een 2 misschien 3 x lukken, voor 5x onder parallel zal 135 nog wel lukken, en ja heb wel het gevoel dat squat onder de 3 lifts mijn beste is, ookal ben ik nogal lang hahah. Ik squat voornamelijk op parallel omdat ik een aantal heel sterke powerlifters zo ook zie trainen (pollack is er zo eentje).
En geen zorgen dat ik beïnvloed word door haantjesgedrag van leeftijdsgenoten... ik train namelijk thuis in mijn garage, alleen ik, de gewichten en mijn muziek (ik film mezelf regelmatig of kijk in de spiegel voor mijn vorm te controleren, en leer ook veel van instructievideos van bekende powerlifters).
Groetjes
 
Bedankt voor de reacties mensen!
Ja van die 140 is tot óp parallel, er onder zal mij maar een 2 misschien 3 x lukken, voor 5x onder parallel zal 135 nog wel lukken, en ja heb wel het gevoel dat squat onder de 3 lifts mijn beste is, ookal ben ik nogal lang hahah. Ik squat voornamelijk op parallel omdat ik een aantal heel sterke powerlifters zo ook zie trainen (pollack is er zo eentje).
En geen zorgen dat ik beïnvloed word door haantjesgedrag van leeftijdsgenoten... ik train namelijk thuis in mijn garage, alleen ik, de gewichten en mijn muziek (ik film mezelf regelmatig of kijk in de spiegel voor mijn vorm te controleren, en leer ook veel van instructievideos van bekende powerlifters).
Groetjes
Kortere bovenbenen in verhouding tot je kuitbeen?
 
Als je maar niet als deze gast gaat deadliften, one way ticket to snapcity

 
Kortere bovenbenen in verhouding tot je kuitbeen?
Hmmm heb net gemeten en meet 50cm kuitbeen, 55cm bovenbeen (van bovenkant hiel tot onderkant knie en van bovenkant knie tot heup) dus verhouding bovenbeen tot kuitbeen 1.1, weet niet of je daar iets mee bent?
 
Hmmm heb net gemeten en meet 50cm kuitbeen, 55cm bovenbeen (van bovenkant hiel tot onderkant knie en van bovenkant knie tot heup) dus verhouding bovenbeen tot kuitbeen 1.1, weet niet of je daar iets mee bent?

Dat is niet optimaal beter andersom zeg maar kwa leverage.
 
Nog een vraagje, ik zit momenteel in een klein dipje qua motivatie... wat volgens mij te maken heeft met de eentonigheid van Stronglifts en dat ik op een plateau terecht ben gekomen bij squat en bench. En met name mijn bench is altijd al mijn zwakke punt geweest en die krijg ik maar moeizaam omhoog.
Nu was ik youtube filmpjes aan het kijken waarin Ben Pollack je stap voor stap uitlegt hoe een goed trainingsschema op te bouwen, en bepaald punt dat hij bovenhaalt om meer progressie te krijgen is een schema opstellen waar je van workouts van veel sets en reps en weinig gewicht toe werkt naar workouts van weinig sets en reps en veel gewicht tot zelfs een dag waarop je je 1rm test, een ander punt is je weaknessen trainen, bvb voor iemand die last heeft met benchen de triceps extra trainen door close grip bp toe te voegen aan je workout en ipv 1 a 2 keer benchen in de week 3 keer. Nog een ander punt wat hij aanhaalt is als je het beu bent telkens dezelfde oefening te doen zoals 3x in de week squatten, af te wisselen met een oefening die dezelfde spiergroepen traint, bijvoorbeel dumbbell lunges ofzo zou ik denken, gewoon om je workouts interessant te houden wat er voor zorgt dat je gemotiveerd blijft, dus beter gaat presteren.

Dus zou ik dan gebasseerd op deze informatie een eigen trainings schema kunnen maken? Een die op mijn zwakke punten beantwoord en de workouts voor mij persoonlijk interessanter maakt?

Hier zijn de links naar de filmpjes waar ik het over heb:

Alvast bedankt,
Groetjes,
Axel
 
Wellicht is heten idee om je in te lezen in het Greyskull LP shema, dat heeft heel simpele oplossingen voor jouw problemen.
 
Als je maar niet als deze gast gaat deadliften, one way ticket to snapcity


Niet best maar ik heb ze wel erger gezien.
Wat een prachtige locatie trouwens en een geweldige speaker in dat filmpje :cool:
 
Wellicht is heten idee om je in te lezen in het Greyskull LP shema, dat heeft heel simpele oplossingen voor jouw problemen.

Bedankt! Heb mij wat aan het inlezen geweest en dit is voor mij inderdaad erg interessant, ook simpel met maar 2 (3 als optie) oefeningen per workout, wat het voor mij ook direct makkelijker maakt om in te plannen. En elke workout begint met bench wat voor mij ideaal is, dankje!
 
Back
Naar boven