Fitness Seller

powerrack maken van hout

Bezoekers in dit topic

Er worden toch hele huizen gebouwd met houten frame constructies? http://www.youtube.com/watch?v=ltrcyTxLhqk

Toen ik op de site keek waar het idee vandaan kwam had ik ook zo mijn twijfels. Zeker wat betreft de J-hooks/rackpins. De 'angst' wordt ook op de site (de link) veelvuldig naar voren gebracht. Hoewel dit door een aantal werd geprobeerd te ondervangen door foto's/filmpjes aan te leveren waarin gewichten van 200 kilo aan het rek werd gehangen was ik zeker nog niet gerustgesteld. Ik heb dan ook eerst navraag gedaan bij de houthandel. Hun reactie op de tekening was dat ze er geen enkel probleem in zagen. Dit antwoord had betrekking op één balk/plank van 14,7 cm bij 7,5 cm(dik). Daar ik eigenwijs ben en een ongelovige Thomas koos ik ervoor om toch twee balken op elkaar te lijmen en te schroeven; ofwel 15 cm dik! Ze vonden dit zonde van het geld en vertelden dat met die enkele balk/plank hele daken en vloeren worden gedragen. Maar ze gaven wel aan dat ik hiermee het kromtrekken voorkwam aangezien er toch zo'n 10 á 15 % vocht in hout zit en dit in een huisklimaat verdwijnt. Het kromtrekken/draaien (warping) door droging kan er voor zorgen dat de gaten niet meer goed op elkaar uitkomen.

Voor de J-hooks heb ik gekozen voor flenzen t.o.v. hetgeen de tekening 'voorschrijft' (de 45 graden knieën). Een van de redenen was de het materiaal (gasbuis/dikwandige pijp) niet zomaar voor handen is voor een particulier. Hierbij doel ik op het 'getapte' draad. De offertes om dit te laten doen lagen rond de 150€. Dat vond ik te gek voor dit project. Daarnaast was ik bang dat die knieën zouden gaan draaien en de barbell alsnog naar beneden kwam. De flenzen mogen draaien wat ze willen! Hetgeen overigens niet gebeurd.

Zoals eerder aangegeven was ik voor het hout en de stangen rond de 175€ kwijt. Maar ik moet erbij zeggen dat ik alle ijzeren hoekverbindingen en schroeven al in huis had.

Mijn volgende project wordt een latpully (die ook op de site te vinden is: http://www.home-gym-bodybuilding.com/homemade-power-rack-and-lat-tower.html zie foto's)

Maar ook voor de kuiten zie ik een leuk project: http://www.home-gym-bodybuilding.com/homemade-calf-raise-machine.html

homemade-power-rack-and-lat-tower-1.jpg


homemade-power-rack-and-lat-tower-xx.jpg


ded.jpg


calf-raise-machine1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik het materiaal + uren optel ben je veel goedkoper uit met een rack kopen.. Heb een rack met low en high pully en kostte me 400 :o
 
Als ik het materiaal + uren optel ben je veel goedkoper uit met een rack kopen.. Heb een rack met low en high pully en kostte me 400 :o

Een rack zelf maken is op zich gewoon pure fun!
 
Als ik het materiaal + uren optel ben je veel goedkoper uit met een rack kopen.. Heb een rack met low en high pully en kostte me 400 :o

Je hebt gelijk als je rekent naar arbeidsloon. Maar....Ik vind dit leuk om te doen!

Het gevoel wat het me geeft om iets te construeren is voor mij veel waard. En, (misschien wat gay) ik vind de geur van nieuw hout geweldig.

Daarnaast denk ik dat er genoeg leden van DBB in de bouw werken en/of iemand kennen die daar in werkt. Het 'regelen van materialen' drukt dan de kosten tot een minimum.

Ik schat dat een kratje bier en een paar krasloten vele nieuwe powerracks tot leven laat komen....

Althans, zo heb ik jaren in de bouw mijn spullen verzameld.
 
Ben vandaag ook begonnen aan het mijne. Morgen nog ff afwerken en erna schilderen.

Had nog een lat pulley van gorillasports staan, Deze heb ik aangepast als lat pulley attachment op m'n rack.

Ook heb ik hiervoor gezorgt dat de pulley een los en high pulley apart heeft :p

Hopelijk gaat alles zoals ik het wil
 
Toen ik op de site keek waar het idee vandaan kwam had ik ook zo mijn twijfels. Zeker wat betreft de J-hooks/rackpins. De 'angst' wordt ook op de site (de link) veelvuldig naar voren gebracht. Hoewel dit door een aantal werd geprobeerd te ondervangen door foto's/filmpjes aan te leveren waarin gewichten van 200 kilo aan het rek werd gehangen was ik zeker nog niet gerustgesteld.

Ik heb dan ook eerst navraag gedaan bij de houthandel. Hun reactie op de tekening was dat ze er geen enkel probleem in zagen. Dit antwoord had betrekking op één balk/plank van 14,7 cm bij 7,5 cm(dik). Daar ik eigenwijs ben en een ongelovige Thomas koos ik ervoor om toch twee balken op elkaar te lijmen en te schroeven; ofwel 15 cm dik! Ze vonden dit zonde van het geld en vertelden dat met die enkele balk/plank hele daken en vloeren worden gedragen.

Maar ze gaven wel aan dat ik hiermee het kromtrekken voorkwam aangezien er toch zo'n 10 á 15 % vocht in hout zit en dit in een huisklimaat verdwijnt. Het kromtrekken/draaien (warping) door droging kan er voor zorgen dat de gaten niet meer goed op elkaar uitkomen. Voor de J-hooks heb er gekozen voor flenzen t.o.v. hetgeen de tekening 'voorschrijft' (de 45 graden knieën). Een van de redenen was de het materiaal (gasbuis/dikwandige pijp) niet zomaar voor handen is voor een particulier. Hierbij doel ik op het 'getapte' draad. De offertes om dit te laten doen lagen rond de 150€. Dat vond ik te gek voor dit project. Daarnaast was ik bang dat die knieën zouden gaan draaien en de barbell alsnog naar beneden kwam. De flenzen mogen draaien wat ze willen! Hetgeen overigens niet gebeurd.

Zoals eerder aangegeven was ik voor het hout en de stangen rond de 175€ kwijt.
Maar ik moet erbij zeggen dat ik alle ijzeren hoekverbindingen en schroeven al in huis had.

Mijn volgende project wordt een latpully (die ook op de site te vinden is [Link niet meer beschikbaar] zie foto's)

Maar ook voor de kuiten zie ik een leuk project: http://www.home-gym-bodybuilding.com/homemade-calf-raise-machine.html

Erg gaaf! En dat van die geur van dat hout kan ik nog volgen ook. Draagt net als een roestige bar en plates waar de lak af is, bij de primitieve Flintstone feel die ik waardeer in deze hobby.
 
Er worden toch hele huizen gebouwd met houten frame constructies?

http://www.youtube.com/watch?v=ltrcyTxLhqk

Ja, dus? Is dat je argumentatie?
Het is gewoon veel gevaarlijk ivm bovenstaande om van hout een rek te maken dan voor staal te gaan. Daarbij is het ook nogeens duurder en zwaarder omdat je veel zwaarder moet dimensioneren. Staal wordt ook veel gebruikt vanwege de slankheid.
 
Mijn reactie voegt weinig toe, maar ik vind het wel supermooi! Echt cool! Geeft wel een bepaald gevoel om in je eigen 'houten' kooi te trainen. Hoop niet dat je ver weg woont, want dan voel ik me geroepen eens langs te komen :P
 
20zsnlg.jpg

jq70g6.jpg


hier is mijn houten powerrack (morgen nog schilderen)

ook is er een foto bij van de aangepaste lat pulley, deze is nog niet volledig aangezien ik aan de bovenkant nog een extra katrol moet voorzien voor een aparte pulley boven en onder te hebben

er moeten ook nog korte catchers komen maar de winkel was gesloten :p
 
Ja, dus? Is dat je argumentatie? Het is gewoon veel gevaarlijk ivm bovenstaande om van hout een rek te maken dan voor staal te gaan. Daarbij is het ook nogeens duurder en zwaarder omdat je veel zwaarder moet dimensioneren. Staal wordt ook veel gebruikt vanwege de slankheid.
Ja, dat was inderdaad de argumentatie. Hout is toch beresterk joh. Met de balken en de constructie die Cobblepot hier gebruikt, gaat dat prima bestand zijn tegen de lasten die wij er op loslaten. Verder is het idd duurder en zwaarder, maar dit doe je vooral voor de fun en de feel imo
 
Laatst bewerkt:
Mijne kostte me 10 euro aan schroeven, hout had mijn vader liggen :p
 
erg mooie racks voorbij zien komen, inspirerend ook. vooral de constructie van cobblepot vind ik erg slim bedacht.
 
Tering! Mooie dingen zijn dat.
Straks komt Ikea met zo een power rack :P Alles met imbussen vastdraaien :P
 
Voor degene die bang zijn voor de beperktheid qua zwaarte: Een vriend van me heeft er al een paar keer 180 op gehad. Het gaf geen krimp.
 
Voor degene die bang zijn voor de beperktheid qua zwaarte: Een vriend van me heeft er al een paar keer 180 op gehad. Het gaf geen krimp.

Lijkt me ook sterk dat zoiets breekt onder de 300 kilo. Gewicht wordt goed verdeeld over de 4 balken.
Zelf met van die lichte balken die 5bij 5 cm zijn kan ik me aan optrekken(110kilo en zwaarder geweest) en dit is
2x zo dik. Een beetje goede boekenkast wordt ook van hout gemaakt en daar zit zo 200 kilo in en staat ook zo 100 jaar als je het een beetje bijhoud.

Grootste voordeel van hout is dat het makkelijk is om mooi te houden imo.
 
Je hebt me op een idee gebracht. Ik ga ervoor
 
Nog één keer dan... (ik voel een Sanca-slotje komen)
 
mooi ,geeft toch een aparte look aan je trainingsruimte
 
Back
Naar boven