XXL Nutrition

Peiling Preventief onderzoek hart? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mainline

Cool Novice
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
115
Waardering
206
Wie van jullie heeft zijn hart laten onderzoeken? AAS-gebruikers kennen de voordelen van bloedonderzoek. Bloedonderzoek brengt echter sluimerende hartproblemen niet aan het licht. Door de recente golf van sterfgevallen onder wedstrijdbodybuilders is er meer aandacht gekomen voor preventief onderzoek van het hart bij (langdurig) AAS-gebruik. Artsen pleiten voor meer preventief onderzoek onder risicogroepen, valt gisteren nog in de krant te lezen (artikel ook als bijlage toegevoegd).

Ik ben benieuwd waarom je wel/niet je hart hebt laten onderzoeken. Indien je dit hebt laten doen:

- Via huisarts?
- Welk onderzoek?
- Uitkomst?
- Na uitkomst? Aanpassingen levensstijl, medicatie, of operatieve ingreep?
- Kosten? Vergoed of uit eigen zak?
- Eenmalig onderzoek of ben je van plan dit regelmatig te laten uitvoeren?
 

Bijlagen

  • Geen risicogroep, toch een hartinfarct (Volkskrant, 11 maart 2022).pdf
    7,2 MB · Weergaven: 107
Ja, vlak na m’n eerste kuur. Nadien niet meer gedaan :o

Via huisarts doorverwezen naar cardioloog.
Uitkomst was positief. Bijgevolg geen interventies.

Werd deels vergoed, was geen grote kost omdat het via de huisarts verliep.
 
Wat was de aanleiding voor dit onderzoek; was er reden tot zorg of wilde je je 'baseline' status weten? Wat voor onderzoek deden ze en hoeveel tijd kostte je dit?
 
Ik krijg de indruk dat niet veel mensen preventief onderzoek hebben laten uitvoeren.

Zijn er wel mensen die het overwegen? Zo ja, wat zijn redenen om het nu niet uit te laten voeren, en wat zou je over de streep trekken om het te laten doen?
 
Bloed prikken elke 10-15 weken
Bloeddruk / hartslag rust 2x per week.

Hart controleren lijkt me wel interessant, was stiekem niet op
de hoogte dat dit kon. Ga dit zeker dit jaar nog wel keer laten doen. Heb je meer info waar je dit eventueel kan laten doen?
 
Bloed prikken elke 10-15 weken
Bloeddruk / hartslag rust 2x per week.

Hart controleren lijkt me wel interessant, was stiekem niet op
de hoogte dat dit kon. Ga dit zeker dit jaar nog wel keer laten doen. Heb je meer info waar je dit eventueel kan laten doen?
Je kunt via de huisarts een verwijzing vragen naar een cardioloog. Het verschilt per huisarts of die daaraan mee wil werken. Welk onderzoek dan uitgvoerd wordt is afhankelijk van je verwijzing en/of de cardioloog.

Preventieve CT-scans zijn in Nederland verboden. In het artikel dat ik eerder poste werden de voordelen daarvan genoemd, maar vreemdgenoeg werd er niet bij gezegd dat als er geen indicatie is, je naar het buitenland moet uitwijken. Prescan en andere commerciële centra voeren preventieve CT-scans daarom over de grens uit.
 
  • Like
Waarderingen: ak
Ik heb het afgelopen jaar met mijn huisarts besproken en ik ga dit nu jaarlijks laten doen. Ik ga het over een paar maanden voor de eerste keer laten doen.
Mooi dat je een huisarts hebt die dit ondersteunt. Ik zie om mij heen (door o.a. de sterfgevallen het afgelopen jaar) wel meer bodybuilders die inzien dat hartonderzoek bij (langdurig) AAS-gebruik een belangrijke aanvulling op bloedonderzoek is.
 
Ik heb overigens afgelopen zomer ook meegedaan aan een onderzoek van Cas Fuchs die was gericht op het effect van steroïdengebruik op orgaanvolume.
Zijn de resultaten van zijn onderzoek eigenlijk al bekend? Interessante materie.
 
Ik heb het afgelopen jaar met mijn huisarts besproken en ik ga dit nu jaarlijks laten doen. Ik ga het over een paar maanden voor de eerste keer laten doen.
Je huisarts wist al van je AAS gebruik en ging er in mee dat preventief hartonderzoek daarom verstandig was?

Daar ben ik ook heel blij mee.

Ik heb overigens afgelopen zomer ook meegedaan aan een onderzoek van Cas Fuchs die was gericht op het effect van steroïdengebruik op orgaanvolume. O.a. een CT-scan gehad maar de voor de resultaten er zouden zijn kon het wel lang duren.
Ik ben niet op de hoogte van dit onderzoek. Wat wordt precies onderzocht en is de meting eenmalig of vinden er over de tijd meerdere onderzoeken plaats? Juist aan dit herhaalde onderzoek is een gebrek. In de HAARLEM-studie werd bijv. herstel na AAS-gebruik gezien, maar het vermoeden is dat vooral bij langdurig gebruik risico's optreden: "We hypothesize that cumulative cardiac damage may follow long-standing AAS use when recovery time in between cycles is too short or when AAS are used continuously."

 
Ik vraag mij af of dit in combinatie met TRT preventief gedaan kan worden. Ook ik wil jaarlijks weten hoe ik er voor sta. Vraag is; gaat de huisarts hier zo 123 mee akkoord of niet?
 
Ik deed voorheen altijd bloedwaardetesten online omdat mijn vorige huisarts niet echt mee wilde werken. Afgelopen december bij een andere huisarts in de praktijk geweest en mijn AAS gebruik ter sprake gebracht en aangegeven dat ik graag regelmatig bloedonderzoek wil laten doen. Was geen probleem voor haar en omdat het zo makkelijk ging meteen gevraagd of ik ook jaarlijks mijn hart kon laten onderzoeken. Ook dat vond ze prima.
Dat soort verhalen hoor ik wel vaker: de ene huisarts denkt graag mee hoe nadelige effecten te voorkomen, en de ander wil er helemaal niks van weten en begint al te zuchten bij een simple bloedonderzoek. Je moet het dus maar net treffen, of via-via horen bij welke huisarts je terecht kunt voor goede zorg.
Ik vraag mij af of dit in combinatie met TRT preventief gedaan kan worden. Ook ik wil jaarlijks weten hoe ik er voor sta. Vraag is; gaat de huisarts hier zo 123 mee akkoord of niet?
Zie verhaal hierboven. Als jij een redelijke relatie hebt met je huisarts zou ik gewoon je zorg delen. Gaat hij/zij hier niet in mee, dan kun je overwegen een andere huisarts te zoeken. Er zijn er zat die je wel die medische zorg kunnen bieden.
Was eenmalig.

Er waren volgens mij 3 groepen:
Bodybuilders die steroïden gebruiken, bodybuilders die naturel zijn en mannen die helemaal niet trainen en steroïden gebruiken.

Dit was toen de oproep:
Bedankt. Ik zal nog even kijken of ik meer info kan vinden.
 
Back
Naar boven