Fitness Seller

probleem met eiwitten (jicht) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Michiel

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
23 jan 2003
Berichten
8
Waardering
0
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, en ik heb een nogal ongebruikelijke vraag, denk ik.
Ik train sinds iets meer dan een jaar serieus, maar rond de kerst is er bij mij jicht geconstateerd. Wat dat precies inhoudt, is een ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat ik eigenlijk nog maar heel weinig eiwitten mag eten. Verder weet ik er zelf ook nog niet veel van.
Ik vroeg mij dus af of iemand van jullie dit probleem kent, en of er misschien bodybuilders met deze ziekte zijn. Ik wil namelijk eigenlijk absoluut niet stoppen met trainen.
Overigens at ik vanwege een dieet (ben vooral erg veel afgevallen, en een paar kilo spier aangekomen in afgelopen jaar) al niet ontzettend veel (eiwitten). Niet zoveel als bijvoorbeeld in de Flex wordt aangeraden in ieder geval.
Alvast bedankt.
 
Moeilijke zaak is dit. Ik ken inderdaad ook iemand die aan BB deed die bijna volledig eiwitvrij moest gaan eten maar dat kwam dan weer door het opsteken van een bepaalde ziekte die van genetische oorsprong is. Het bleek dat een genetische fout die blijkbaar nu pas naar voor kwam (die dus jaren latent aanwezig was) er voor zorgde dat hij een bepaald aminozuur niet meer kon verwerken. Dus andere oorzaak maar wel zelfde gevolgen voor BB. Ik denk toch dat het goed is om verder te trainen maar ik zou zeker niet meer zo zwaar gaan trainen. Want ik denk dat je dan meer kapot maakt dan je denkt.
Eiwitten zijn de bouwstoffen van je spieren. Ga je teveel en te hard trainen dan ga je veel meer spiervezels afbreken dan je kan opbouwen. Mijn mening is gewoon rustig blijven trainen, echter niet te veel, niet te intensief of te lang want anders gaat je in snel tempo massa kwijtraken, vrees ik.

Misschien dat andere boardmembers nog hierover hun mening kwijtwillen?
 
oh men, wat kloterig dit! dit is idd erg moeilijk. ik ga met vince mee. niet te intensief gaan!!!
 
Bedankt voor de tips. Het vervelende is, dat ik pas een jaar bezig ben, ik ben dus nog spier aan het opbouwen, en heb nog niet zo bijster veel om kwijt te raken...
 
Als ik jou was zou ik heel goed nagaan of het echt nodig is om zo weinig eiwit te eten. Ik weet zelf te weinig van jicht om dat te kunnen beoordelen (het is een gewrichtsziekte en had iets met zuren of zo te maken?). Maar mocht dt idd zo zijn, probeer de optimale hoeveelheid eiwit te eten zodat je geen spieren kwijt raakt.
Schroef in de tussentijd je training sterk terug en ga op onderhoud training zou ik zeggen.

Sterkte joh!

Espi
 
Dank je.
Het komt inderdaad door een overschot aan urinezuur, waardoor er kristallen worden afgezet in het grote teen gewricht.
Na wat onderzoek op internet, merk ik dat de meeste sites aanraden om vooral weinig tot geen dierlijke proteine te eten. Dat wordt erg moeilijk dus, tot nu toe haalde ik mijn eiwitten voornamelijk uit kip, en daarnaast uit tonijn, kwark, magere melk, en na de training een wei-shake. Allemaal dierlijk dus.
Misschien dat ik de vraag dan wat kan specificeren. Kennen jullie misschien veganisten die aan BB doen? Het lijkt erop dat ik die kant op zal moeten... :(
 
3XL kent een veganist die aan BB doet, want die was laatst op een ander board op zoek naar plantaardige creatine. PM hem eens, zou ik zeggen.
 
Als je die kant op moest gaan is het allerbelangrijkste denk ik, te weten dat je vaak bij plantaardige produkten met onvolledige eiwitten te maken hebt d.w.z. afwezigheid van aminozuren of te weinig van (een) bepaald(e) aminozuren. Afwisseling is dus heel erg belangrijk. Informeer je dus goed naar de chemische samenstelling.

Veel suc6!
 
Back
Naar boven