MuscleMeat

Probleempje met herstel

Bezoekers in dit topic

Casio

Novice
Lid geworden
8 apr 2018
Berichten
20
Waardering
1
Hallo allen,

Als ik naar de gym ga en een training achter de rug heb duurt de spierpijn echt te lang. Voor mijn full body bijvoorbeeld moet ik 3 x in de week trainen, en ik doe vooral compounds. Maar ik geef wel natuurlijk alles. De volgende training heb ik vaak nogsteeds (meestal ligte) spierpijn. Niet overal overigens. Meestal in de benen wel nog spierpijn maar m'n armen voel ik nagenoeg nooit. En borst herstelt ook snel maar rug weer langer. Wat moet ik doen?

Groetjes en bedankt voor reactie!
 
Niet alles geven.
 
Wat Steks zegt. Zelf beoordeel ik een training aan de hand van die pijn (delayed-onset muscle soreness): pijn=>spiergroei=goed, maar hier hebben ze me verteld dat daar geen verband tussen zit.
 
Niet alles geven.
Wat Steks zegt. Zelf beoordeel ik een training aan de hand van die pijn (delayed-onset muscle soreness): pijn=>spiergroei=goed, maar hier hebben ze me verteld dat daar geen verband tussen zit.

Dus gewichten pakken die ik makkelijk aankan? Wat is precies de logica daarachter? Ik verwacht dat je het beste uit jezelf moet halen om ..?
 
Mocht je medisch gezien gewoon gezond zijn dan ligt het waarschijnlijk aan één van de vier onderstaande opties of een combinatie daarvan:
1 Je traint nog niet zo lang op deze manier en je lichaam heeft dus nog tijd nodig om aan de frequentie te wennen.
2 Je doet teveel volume per training met hoge intensiteit.
3 Je eet te weinig.
4 Je slaapt te weinig.
 
Het feit dat je pas 3,5 maanden traint en zelf vind dat je met 1x75 op bench best sterk bent zegt alles over je manier van trainen, kies een beginnersschema en ga serieuze gains maken en leer hoe het werkt met progressive overload en hoe om te gaan met plateaus.

Sticky - Trainingsprogramma's voor beginners
 
Hallo allen,

Als ik naar de gym ga en een training achter de rug heb duurt de spierpijn echt te lang. Voor mijn full body bijvoorbeeld moet ik 3 x in de week trainen, en ik doe vooral compounds. Maar ik geef wel natuurlijk alles. De volgende training heb ik vaak nogsteeds (meestal ligte) spierpijn. Niet overal overigens. Meestal in de benen wel nog spierpijn maar m'n armen voel ik nagenoeg nooit. En borst herstelt ook snel maar rug weer langer. Wat moet ik doen?

Groetjes en bedankt voor reactie!

Aan de ene kant moet een training natuurlijk wel boven een bepaalde inspanningsgrens komen om effectief te zijn, maar het is absoluut niet noodzakelijk om iedere training "natuurlijk wel alles te geven".

M.a.w., je hoeft jezelf niet als een baby te behandelen, maar er is ook geen noodzaak om jezelf iedere training helemaal 'kapot' te trainen.
Lee Haney zei het ooit heel mooi: "Stimulate, don't annihilate"

Lichte spierpijn is overigens geen probleem bij het weer opnieuw gaan trainen, als je frequent genoeg blijft trainen zal spierpijn op den duur (nagenoeg) verdwijnen
 
Wat Steks zegt. Zelf beoordeel ik een training aan de hand van die pijn (delayed-onset muscle soreness): pijn=>spiergroei=goed, maar hier hebben ze me verteld dat daar geen verband tussen zit.

Er is inderdaad geen direct causaal verband tussen DOMS en hypertrofie.

Wat wij spierpijn noemen (DOMS) is overigens geen directe pijn aan de spiervezels zelf, maar aan het omringende bindweefsel.
Zie het maar als een soort onwennigheidsreactie...
 
Aan de ene kant moet een training natuurlijk wel boven een bepaalde inspanningsgrens komen om effectief te zijn, maar het is absoluut niet noodzakelijk om iedere training "natuurlijk wel alles te geven".

M.a.w., je hoeft jezelf niet als een baby te behandelen, maar er is ook geen noodzaak om jezelf iedere training helemaal 'kapot' te trainen.
Lee Haney zei het ooit heel mooi: "Stimulate, don't annihilate"

Lichte spierpijn is overigens geen probleem bij het weer opnieuw gaan trainen, als je frequent genoeg blijft trainen zal spierpijn op den duur (nagenoeg) verdwijnen

Lee Haney moet zijn mond houden met alle hulpmiddelen die hij gebruikte en zijn desondanks ver ondermaatse armen ;).
 
Wat is het probleem met lichte pijn?
 
Lee Haney moet zijn mond houden met alle hulpmiddelen die hij gebruikte en zijn desondanks ver ondermaatse armen ;).

Sympathieke vent wel, maar van zijn fysiek ben ik eigenlijk nooit een fan geweest.

Rare "armpjes" inderdaad, geef mij Yates maar bijvoorbeeld.
 
Sympathieke vent wel, maar van zijn fysiek ben ik eigenlijk nooit een fan geweest.

Rare "armpjes" inderdaad, geef mij Yates maar bijvoorbeeld.

Nu ik toch bezig ben met het afkraken van de armen mr O's, Yates had (relatief gezien) ook behoorlijk hopeloze armen imho :D.
 
Na een goede training heb ik altijd 2 dagen een spierpijn in de getrainde spiergroepen.
De benen pak ik altijd redelijk zwaar en lang, die voel ik het wel 3 dagen. De dag erna kan ik bij opstaan de eerste 10 minuten niet eens normaal lopen.
Als ik nadien niets voel.... heb ik de kantjes er vanaf gelopen, en heb ik naar mijn gevoel niet optimaal getraind voor mijn doel.
Je voelt ook geen spierpijn... je voelt je lichaam aanpassen naar nieuwe omstandigheden :D
 
Back
Naar boven